Facebook gaat promotionele berichten weren.

Gert Meeuws - 30 april 2015

Facebook Like


Het doel van Facebook is om dát te laten zien, wat je graag wilt zien. Dat betekent dus een nieuwsoverzicht met relevante content waar je zonder ergernissen doorheen kunt scrollen. Om dit voor elkaar te krijgen heeft Facebook een grootschalig onderzoek gedaan. En wat blijkt? Mensen willen meer verhalen zien van vrienden en pagina’s die ze leuk vinden, en minder promotionele berichten! Logisch toch? Maar wat houdt dit nou precies in?

Wat blijkt, mensen vinden berichten van Facebookpagina’s eerder té promotioneel dan de advertenties op Facebook. Dat klinkt misschien raar, maar dat is het niet. Facebook heeft namelijk zelf in de hand hoeveel advertenties ze aan je vertonen in het nieuwsoverzicht en zorgt ervoor dat dit niet de overhand neemt. Aangezien je zelf kiest om bepaalde pagina’s leuk te vinden, krijg je de berichten van deze pagina’s logischerwijs ook vaak te zien. Hier heeft Facebook tot voorkort nog weinig invloed op uitgeoefend. Maar daar brengt Facebook verandering in. Berichten die té promotioneel zijn, krijgen een lager bereik!

Wat zijn promotionele berichten?

Uit het onderzoek blijkt dat gebruikers van Facebook de onderstaande soort berichten ervaren al té promotioneel:

1.  Berichten die aansturen op het verkopen van een product of het installeren van een app.
2.  Berichten gericht op promoties en prijsvragen zonder echte context.
3.  Berichten die exact dezelfde content gebruiken als advertenties.

Hieronder een voorbeelden wat Facebook aangeeft als té promotioneel:

Blog - promotionele berichten krijgen minder bereik

 

Minder promotionele berichten op het nieuwsoverzicht dus. Krijg ik dan meer advertenties te zien? Het antwoord is simpel: nee! Minder promotionele berichten van pagina’s, geen extra advertenties, maar juist meer relevante berichten die je echt wilt lezen!

Wat betekent dit voor mijn bedrijfspagina?

Aangezien erg veel mensen en bedrijven berichten plaatsen op Facebook, is het vechten om een plekje in het nieuwsoverzicht. Het is dus steeds belangrijker om creatieve, originele en authentieke content te plaatsen die niet enkel gericht is op promotie. Dat zorgt er namelijk voor dat je berichten bij zoveel mogelijk mensen terecht komen.

Tot slot nog enkele social media tips voor een hoger bereik van je berichten:

1. Plaats het bericht wanneer je doelgroep online is. Kies de juiste dag en tijd!
2. Het ideale bericht bevat tussen de 50 en 99 tekens (bron: Simply Measured).
3. Zorg voor een mooie en vooral leuke afbeelding/video bij het bericht.
4. Voeg een emoticon toe. Dit zorgt voor 33% meer interactie (bron: AMEX Open Forum)

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!