Hoger In Google Download hier ons
E-Book >>

Ontvang je E-Book per e-mail

  • Vul hieronder je gegevens in en ontvang het E-Book per e-mail.

Website en Google Rapportages

 Iedere Google AdWords en SEO klant ontvangt van ons een periodieke Google AdWords Rapportage waarin de prestaties van de Google AdWords campagnes worden weergeven. In de rapportage zelf staat geen toelichting van de vaktermen die gebruikt worden. Als ondersteuning staat daarom op deze pagina een uitleg van de meest voorkomende begrippen. Mochten er alsnog vragen of opmerkingen zijn, dan horen we dat uiteraard graag.

 Google AdWords begrippen die aan bod komen:

 

 Wat is een Google AdWords Account?

Om te adverteren in Google heb je een Google AdWords account nodig. Dit account bevat campagnes die op haar beurt weer advertentiegroepen met advertenties en zoekwoorden bevatten.

 Wat is een Google AdWords Campagne?

In een Google AdWords account worden campagnes geplaatst die elk een ander doel hebben en waarvoor een eigen adverteerbudget ingesteld kan worden. In een campagne geef je ook aan in welk geografisch gebied en op welk apparaat (mobiel/desktop) de advertenties vertoond worden. Campagnes worden vaak gebruikt als een overkoepelend onderwerp zoals het product of dienst. Voor Gonect is dat bijvoorbeeld ‘Google AdWords Uitbesteden‘.

 Wat is een advertentiegroep?

Onder een campagne hangen advertentiegroepen die elk eigen advertenties en daarbij horende zoekwoorden bevatten. Op dit niveau worden per advertentiegroep advertenties aangemaakt. Een campagne in het zoeknetwerk van Google over ‘Meubels’, kan bijvoorbeeld advertentiegroepen bevatten over kasten, stoelen en tafels.

 Wat is een bestemmingspagina?

De bestemmingspagina (oftewel landingspagina) is de pagina op je website, waar de gebruiker terechtkomt na het klikken op de advertentie in Google. Deze pagina is heel erg belangrijk voor het informeren van de bezoeker en het overhalen van de bezoeker tot een conversie zoals het invullen van een contactformulier.

 Wat betekent CTR (Click Through Rate)?

Dit is de Click Through Rate, oftewel het doorklikpercentage. Dat wil zeggen het percentage mensen dat op de advertentie klikt ten opzichte van het aantal vertoningen. Stel een advertentie heeft 100 vertoningen en er wordt 5 keer op geklikt, dan is de CTR 5%.

 Wat betekent CPC (Cost Per Click)?

Voluit zijn dit de Cost Per Click, oftewel de kosten die je per klik betaalt. Deze kosten worden bepaald door middel van een biedsysteem waarin de hoogste bieder voor een zoekwoord een hogere positie krijgt. De kwaliteitsscore is een belangrijke factor bij het bepalen van de CPC voor een gewenste positie in Google. De CPC varieert per zoekwoord en is sterk afhankelijk van de concurrentie op zoekwoorden en de mate waarin de campagnes geoptimaliseerd zijn.

 Wat betekent de kwaliteitsscore?

De kwaliteitsscore gaat van 1 t/m 10 en geeft aan hoe goed het zoekwoord scoort in Google in combinatie met de advertentie en bestemmingspagina. Hoe beter de advertentie aansluit op de zoekopdracht en de pagina waar de persoon op terechtkomt na het klikken, des te hoger de kwaliteitsscore. De CTR is een belangrijk gegeven voor het bepalen van de kwaliteitsscore aangezien dit aangeeft dat de gebruikers vinden dat de advertentie goed aansluit bij de zoekopdracht. Kortom, een hoge CTR, draagt bij aan een hoge kwaliteitsscore, lagere CPC, meer klikken en meer conversies. Naast deze factoren zijn er nog veel meer factoren die meetellen voor het bepalen van de kwaliteitsscore zoals bijvoorbeeld de geschiedenis van het account.

 Wat is de gemiddelde positie in Google?

De positie van een zoekwoord geeft aan hoe hoog in de zoekresultaten de advertentie staat. In de statistieken van Google AdWords staat per zoekwoord de gemiddelde positie aangegeven. De eerste drie posities leveren over het algemeen het het beste resultaat op. Omdat de positie per dag verschilt, is de gemiddelde positie een goede indicator om op te sturen. Een hogere positie betekent vaak hogere kosten, maar ook meer klikken en een beter resultaat.

 Wat zijn conversies en wat zijn de kosten per conversie?

Om te meten hoe succesvol de inzet van Google AdWords is, worden conversies ingesteld. Hierdoor kunnen we meten wat voor acties de websitebezoekers ondernemen die afkomstig zijn van Google AdWords. Bijvoorbeeld het aantal ingevulde contactformulieren, terugbelformulieren, offerte aanvragen, aankopen, klikken op knoppen enzovoorts. Zo wordt het zichtbaar welke campagnes, advertenties en zoekwoorden het meest interessante zijn om op te adverteren.

Door aan elke conversie een waarde te hangen en dit af te zetten tegen de kosten per conversie, is het meetbaar of de advertenties voldoende opleveren. Dit geeft inzicht in wat je kunt optimaliseren.

 Wat zijn vertoningen (impressies)?

Dit is het aantal keren dat de advertenties aan gebruikers vertoond zijn nadat de gebruikers zoekopdrachten in Google uitvoeren. Dit zijn dus nog geen klikken. Zodra er geklikt wordt op de advertentie betaal je een bedrag per klik en heeft het invloed op de CTR

 Wat betekent het bouncepercentage?

 Het bouncepercentage is het percentage bezoekers wat op je website alleen die ene pagina bekijkt en daarna wegklikt en dus de website verlaat. In Nederlandse termen noemen we dit ook ooit het weigeringspercentage.

Wat valt er onder nieuwe bezoekers (Analytics)?

 Het aantal nieuwe bezoekers van een website, zijn bezoekers die in de geselecteerde periode nog niet eerder de website bezocht hebben en dus nieuw zijn op de website.

Wat zijn gebruikers in de resultaten van Google Analytics?

 Het aantal gebruikers, zijn het aantal verschillende personen dat de website bezocht hebben. Als bijvoorbeeld Jan en Peter dezelfde website bezoeken, dan zijn dit twee gebruikers.

Wat valt er onder het aantal sessies op een website (Analytics)?

Elke keer als iemand je website bezoekt, telt dit als een sessie. Zelfs als dezelfde persoon de website meerdere malen bezoekt. Als bijvoorbeeld Jan en Peter de website allebei op één dag, de website 2 keer bezoeken, dan telt dit als 4 sessies en 2 gebruikers.

Wat zijn weergave conversies?

 Stel een bezoeker komt via een Google AdWords advertentie op de website maar besluit nog niet te kopen. De bezoeker verlaat de website en komt vervolgens een later moment uit zichzelf terug op de website en koopt dan wel. Dit soort conversies noemen we weergave conversies.

Wat betekent het klik-conversie-ratio?

Dit is de verhouding tussen het aantal klikken en de hoeveelheid conversies uitgedrukt in een percentage. Stel er zijn 100 klikken waarvan 5 mensen converteren, dan is het klik-conversie-ratio 5%.

Overige Google AdWords vragen?

Mocht je na de bovenstaande uitleg nog vragen of opmerkingen hebben, dan kun je hiervoor met ons contact opnemen. Wij helpen graag bij het toelichten van de rapportage.

Terug naar boven 

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.