Heractiveer je webshopklanten met handgeschreven kaartjes

Anouk
Door Anouk Voncken 3 november 2025
bedankt-voor-je-bestelling-kaartje-met-qr

Er was een tijd dat je er echt voor ging zitten om iemand te schrijven. Een vel papier, een pen in je hand en volledige aandacht voor je boodschap. Geen backspace, geen afleiding. De ontvanger voelde zich gezien, omdat jij de moeite nam om iets tastbaars te sturen. Een kaart of brief was een klein moment van verbinding.

Hoe anders is dat nu. We sturen elkaar honderden berichten per dag. Nieuwsbrieven, advertenties, pushberichten. Met dalende resultaten als gevolg. De open ratio van jouw bericht daalt, (potentiële) klanten schrijven zich uit en het wordt steeds moeilijker om op te vallen. De digitale wereld  heeft communicatie razendsnel gemaakt, maar ook vluchtiger. Daarom kan een persoonlijke aanpak in de vorm van een handgeschreven kaartje vandaag het verschil maken tussen een vergeten klant en een trouwe fan.

Terug naar de kern: aandacht

Marketing draait meer dan ooit om data en efficiëntie. Advertenties, e-mails, retargeting, loyaliteitscampagnes: alles kan geautomatiseerd worden. E-mailmarketing is al jaren een rendabel marketingkanaal, het levert een goede ROI. Daarom vechten webshops om een plek in die overvolle inbox van de lezer. Ondertussen stijgen de uitschrijvingen en ligt de gemiddelde openratio onder de 30%.
Daardoor stijgt de kracht van het fysieke kaartje in de brievenbus. Hiermee breng je menselijkheid terug in je campagnes. Je laat hiermee zien dat je niet alleen aandacht hebt voor de bestellingen op je webshop maar ook voor de relatie. Er is iemand binnen jouw bedrijf die stilstaat bij de klant.

Onderzoek van Writify laat zien dat veel mensen een handgeschreven kaart een tijdje bewaren. Ze laten het zien aan anderen en leggen het daarom op de kast of tafel of hangen het aan het whiteboard in de keuken. Waar een e-mail na seconden verdwijnt, blijft een kaartje nog wekenlang zichtbaar in huis. Elke keer dat iemand die kaart ziet, denkt hij/zij even aan jouw merk. Onbewust versterkt dat de relatie.

De brievenbus is een vergeten kanaal

De mailbox van je klanten is stampvol, ze ontvangen maar liefst tussen de 100 en 120 mails per dag. Je herkent het zelf vast ook: aanbiedingen, orderbevestigingen, aanbiedingen en track & trace informatie vliegen je om de oren. Je moet van goeden huize komen om met jouw nieuwsbrief of mail op te vallen tussen deze wirwar aan informatie.
De fysieke brievenbus bij mensen thuis wordt daarentegen steeds leger. Het aantal persoonlijke brieven en kaarten dat wordt verzonden is gemiddeld nog maar zeven per persoon, per jaar. Precies dat maakt dit kanaal weer interessant.

Helemaal als je gebruik maakt van een eenvoudige envelop waarop je nog niet ziet wie de afzender is. Jouw klant vraagt zich dan af ‘is dit de uitnodiging voor die ene bruiloft?’ of ‘Kan dit het geboortekaartje zijn van mijn pasgeboren nichtje?’. Dit vergroot de kans dat jouw kaart geopend wordt enorm.

Als je er zeker van wilt zijn dat veel ontvangers jouw kaart openen werkt het goed om een gekleurde envelop te kiezen waarop het adres ook nog eens handgeschreven is. Case studies wijzen uit dat de openratio van een handgeschreven kaart mét handgeschreven envelop rond de 99%  liggen en onderzoek wijst uit dat 42% van de ontvangers jouw website bezoekt na het ontvangen van direct mail.

Opt-out en Postfilter
Bij het versturen van e-mails moet je stoppen met mailen nadat klanten zich afmelden, we noemen dat ook wel een opt-out. Bij kaartjes via de post werkt dit anders. Je mag klanten brievenbuspost sturen die zich wel hebben afgemeld voor je e-mails. Dit kan interessant zijn, maar je moet je wel afvragen of deze groep op jouw post zit te wachten.

Klanten kunnen zich via Postfilter afmelden voor brievenbusreclame. Gebruik dit systeem om je adressenbestand op te schonen voordat je geadresseerde reclamepost verstuurt. Consumenten kunnen ook per post aangeven geen kaartjes meer te willen ontvangen; zorg dat je dit netjes bijhoudt en deze adressen uitsluit van toekomstige verzendingen.

een-handgeschreven-bedankkaart-van-collar

Waarom het werkt: verrassing, emotie en vertrouwen


Een handgeschreven kaart activeert een aantal psychologische triggers bij klanten.

  1. Verrassing: het kaartje is onverwacht, daardoor krijgt het extra aandacht. Mensen zijn nieuwsgierig naar wat erin staat en waar het vandaan komt.
  2. Emotie: handgeschreven teksten voelen oprecht en menselijk. Dit wekt sympathie op en versterkt het gevoel van verbinding.
  3. Vertrouwen: iemand die moeite voor jou doet komt betrouwbaar over. Er is een wederzijdse relatie en geen sprake van eenrichtingsverkeer.

Tegenwoordig voelt nog maar 12% van de consumenten zich gewaardeerd als klant door bedrijven. Een handgeschreven kaartje biedt dat stuk persoonlijke aandacht wat nodig is om dit cijfer te laten stijgen. Maar liefst 45% van de consumenten geeft aan zich gewaardeerd te voelen na de ontvangst van een handgeschreven boodschap. Dit cijfer is een stuk hoger dan na ontvangst van een bericht via communicatiekanalen als e-mail, sms of een telefonisch gesprek.

Maar welke doelen bereik je dan met een handgeschreven kaart? Om deze vraag te beantwoorden hebben we een paar praktijkvoorbeelden verzameld.

Voorbeeld 1 – Slapende klanten heractiveren

De webshop Detailrs, gespecialiseerd in autoverzorgingsproducten wilde graag klanten opnieuw stimuleren om een bestelling te plaatsen. Ze wilden ook klanten uit het verleden bereiken die niet meer ingeschreven waren voor de nieuwsbrief. Daarom gingen ze aan de slag met Writify om handgeschreven kaartjes te versturen.

Er werden meer dan 1200 kaarten verstuurd, gericht op twee doelgroepen:

  1. ‘Slapende’ klanten die 6 tot 12 maanden geleden voor het laatst besteld hadden.
  2. Loyale klanten die niet meer ingeschreven stonden voor de nieuwsbrief.

Op de kaart stond een unieke kortingscode voor de Lentewasweken-actie. De kaarten werden verstuurd nét voor de start van de campagne. Het resultaat was indrukwekkend:

  • 9,4% van de ontvangers van het kaartje plaatste een nieuwe bestelling.
  • Er werd een ROAS (Return On Ad Spend) van 2,68 behaald bij de slapende klanten en een ROAS van 4,18 behaald bij de loyale klanten.
  • Er kwamen veel spontane, leuke reacties binnen van klanten die zich gezien voelden.

De actie was zo succesvol dat het bedrijf de handgeschreven kaarten nu een vast onderdeel heeft gemaakt van de klantreis. Klanten die vier keer besteld hebben ontvangen automatisch een kaartje met een kleine verrassing.

 

Voorbeeld 2 – Reviews én omzet boosten

De Amerikaanse e-commerce groep Smash Commerce kampte met een teruglopende verkoop bij vier producten op hun webshops. In samenwerking met LettrLabs stuurden ze handgeschreven kaarten aan recente kopers van die producten. Daarop stond het verzoek om een review te plaatsen. De test liep drie maanden en het resultaat was noemenswaardig:

  • 10,7% van de ontvangers liet een review achter op de site, daardoor steeg de gemiddelde beoordeling van de producten flink.
  • In de eerste 30 dagen kwam er 390.000 dollar aan extra omzet binnen.
  • Dit betekende een ROI (Retun On Investment) van 16,2 op een kostenplaatje van 24.000 dollar.

Deze aanpak hebben ze daarna opgeschaald naar tientallen andere producten.

De cijfers achter loyaliteit

Loyaliteit is een belangrijk onderdeel van e-commerce. Nieuwe klanten aantrekken is duur, terwijl bestaande klanten meer waard worden naarmate ze vaker kopen.
Veel bedrijven onderschatten hoe sterk het loyaliteitspercentage stijgt na elke herhaalaankoop. Na een eerste aankoop is er 30% kans op een tweede aankoop. Maar na een derde aankoop is een klant zo loyaal dat de kans op een vierde bestelling maar liefst boven de 60% ligt.

Een persoonlijke boodschap in de vorm van een fysieke kaart kan net dat duwtje geven waardoor iemand wél terugkomt. En bij elke extra aankoop neemt de waarde van die loyale klant meer toe.

Waar begin je? Moet je de kaartjes echt zelf gaan schrijven?

Dat kan, maar hoeft zeker niet. Er zijn organisaties als Writify en Handwrytten die van handgeschreven kaartjes hun business-model hebben gemaakt. Zij maken gebruik van geavanceerde schrijfrobots die met echte pennen en diverse handschriften de kaartjes voor je schrijven. Niet van echt te onderscheiden. Je betaalt voor deze dienstverlening op basis van staffels van de kaartjes die verzonden worden.

Start met een duidelijk doel.
Het is van belang vooraf te bedenken wat je wilt bereiken met een fysiek kaartje. Dit kan zijn: reviews verzamelen, klanten heractiveren of loyale klanten een bedankje sturen. Bepaal vervolgens op welk moment in de klantreis deze vorm van persoonlijke aandacht het meest effect heeft. Is dit: één week na de bestelling? Op de dag dat de klant jarig is? Een paar dagen nadat zijn/haar salaris heeft ontvangen? Of een halfjaar na de laatste aankoop?

machine-schrijft-handgeschreven-kaartjes

Een handgeschreven kaart sluit online marketing niet uit. Het versterkt elkaar. Op deze manieren kun je het combineren:

  • Je kunt jouw e-mailcampagnes combineren met kaartjes. Je stuurt bijvoorbeeld eerst een kaartje en een week later een follow-up e-mail. De herkenning van het fysieke bericht vergroot de kans dat de e-mail geopend wordt.
  • Je plaatst een QR code op het kaartje die verwijst naar een landingspagina op jouw site. Hierop staat een exclusieve aanbieding. Op deze manier combineer je de meetbaarheid van online marketing met de warmte van de fysieke ervaring.
bedankt-voor-je-bestelling-kaartje-met-qr

Wat kost het en wat levert het écht op?

Eén handgeschreven kaartje kost bij Writify tussen de €0,55 en €4,- per stuk, de prijs is sterk afhankelijk van formaat en oplage. Dat is duurder dan een e-mail, maar de echte waarde zit in het langdurige effect. Bedrijven die handgeschreven kaartjes inzetten, zien niet alleen meer herhaalaankopen en hogere klanttevredenheid, maar ook een stijging in de lifetime value van hun klanten.

De return on investment gaat dus verder dan cijfers. Het zit in emotie, gunfactor en het vertrouwen dat je opbouwt bij je klanten.

Ben je er niet zeker van dat dit werkt voor jouw bedrijf of jouw klanten? Test het dan gewoon eens. Stuur vijftig kaartjes en meet het verschil in resultaat met een klantgroep die een e-mail ontvangt met dezelfde boodschap.

De menselijke factor in een digitale wereld

Handgeschreven kaartjes lijken misschien een stap terug in de tijd. Maar ze zijn een slimme stap vooruit in klantrelaties. In een tijd met data en algoritmes is er behoefte aan persoonlijk contact. Jij kan hier op inspelen door de verwachtingen van jouw klanten te overtreffen en daarmee jouw merkbeleving en loyaliteit naar een hoger niveau te brengen.

Ovaal wit Morris en Willem

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief

Andere blogs

Omslagafbeelding-blog-hoe-zet-je-kortingen-in
Online Marketing
Hoe bepaal je de juiste kortingsstrategie?
Portret Willem van Duren
Door Willem van Duren 25 september 2025
Brand-marketing-stopzetten-gaat-snel-terugwinnen-duurt-lang
Online Marketing
Wat gebeurt er als je stopt met brand marketing?
Portret Willem van Duren
Door Willem van Duren 27 augustus 2025