Social media biedt jou, als ondernemer, de mogelijkheid om direct in contact te komen met consumenten, vertrouwen op te bouwen en op een laagdrempelige manier te communiceren. Hiermee oefen je invloed uit op het aankoopbeslissingsproces, mits je een goede strategie hebt.
Uit onderzoek van Klarna blijkt dat in Nederland 32% van de online shoppers een product koopt dat ze eerder die maand op social media hebben gezien. Social media kan dus een grote impact hebben op het verloop van de klantreis en biedt mooie kansen voor veel ondernemers. Echter, velen worstelen met het benutten van deze kanalen voor de verkoop van fysieke producten. Ook blijft het meten van de impact op de klantreis vaak complex. Veel ondernemers kiezen er dan voor om hun budget te stoppen in campagnes op Google Ads. Hier vang je reeds bestaande vragen op én zie je meestal sneller rendement. Hoewel die keuze in eerste instantie logisch lijkt, heeft het ook een belangrijk nadeel: het is een vrij kortetermijngedachten. In social media liggen grote kansen om jouw concurrentie dus een stap voor te blijven.
In deze blog gaan we dieper in op hoe je social media-inzet om aankoopbeslissingen te beïnvloeden, vroeg in de klantreis. We delen praktische inzichten en geven tips en tricks om de impact van social media op de klantreis meetbaar te maken.