Doelgroepanalyse voor E-commerce: Zo krijg je inzicht in je klant

Door Gonect 1 november 2024
Strategie Alles over doelgroep analyse

Als ondernemer wil je natuurlijk dat je met al je online marketinginspanningen de juiste doelgroep weet te bereiken en aan te spreken. Want hoe prachtig je website of online marketinguiting ook is, als deze je doelgroep niet aanspreekt, ga je je doelstellingen niet halen. Om inzicht te krijgen in je doelgroep en wat hen aanspreekt, kun je een doelgroepanalyse maken.

In deze blog beschrijven we de essentie van een doelgroepanalyse en lopen we door de verschillende bruikbare tools en methodes. Tot slot delen we een interessante case-study. Hier laten we zien waarom een goede doelgroepanalyse onmisbaar is in de basis van jouw online marketingstrategie.

  1. Wat is een doelgroepanalyse?
  2. Waarom voer je een doelgroepanalyse uit?
  3. Hoe voer je een doelgroepanalyse uit?

Wat is een doelgroepanalyse?

Bij doelgroepanalyse onderzoek je het gedrag van een specifieke groep mensen in relatie tot een vraagstuk. Dus, jij als ondernemer wilt een helder beeld krijgen van het gedrag van jouw e-commerce klanten om zo het maximale rendement te halen uit jouw online marketingactiviteiten.

Waarom voer je een doelgroepanalyse uit?

Een doelgroepanalyse is zoals de fundering onder je huis, zonder fundering geen stevig huis. Geen doelgroepanalyse, geen scherpe focus voor je (online) marketing en assortiment. Het wordt moeilijk om een gerichte boodschap te formuleren en het wordt bijna onmogelijk om je assortiment en koopproces helemaal af te stemmen op je doelgroep

Hoe voer je een doelgroepanalyse uit?

Stap 1. Onderzoek en verzamel

Een goede doelgroepanalyse maak je met behulp van data uit verschillende tools. Denk aan:

  • klantgegevens uit je CRM-systeem;
  • Google Analytics;
  • heatmaps/mousetracking;
  • website metingen;
  • klant/product reviews;
  • CBS;
  • trend-monitorrapportages;
  • socialmediaplatformen;
  • concurrenten.

Heb je alle benodigde gegevens verzameld? Je kunt je analyse verder aanvullen met informatie uit enquêtes, klantpanels en/of klantinterviews.

Blog-doelgroepanalyse-analyseer-identificeerBlog-doelgroepanalyse-demografieBlog-doelgroepanalyse-geografieBlog-doelgroepanalyse-psychografischBlog-doelgroepanalyse-sociaaleconomischBlog-doelgroepanalyse-online-gedragBlog-doelgroepanalyse-analyseer-identificeer

Stap 2. Analyseer en identificeer

1 / 7

Het analyseren en identificeren van deze gegevens kun je het beste systematisch aanpakken. Verzamel en onderzoek gegevens op verschillende domeinen. De meest voorkomende domeinen voor de online marketing zijn deze:

2 / 7

Demografie: Demografische gegevens omvatten basisgegevens over je doelgroep, zoals leeftijd, geslacht, gezinsgrootte etc. Bijvoorbeeld: je verkoopt online kleding en de meeste klanten zijn vrouwen tussen de 35 en 45 jaar met een gezin. Stem je marketingstrategie dan af op vrouwen met kinderen op de basisschool.

3 / 7

Geografie: Geografische gegevens bestaan uit inzichten in de fysieke locatie van je doelgroep zoals een land, een stad of een postcodegebied. Bijvoorbeeld: je verkoopt online surfspullen. Richt je marketingstrategie dan op kustgebieden waar mensen vaak surfen.

4 / 7

Psychografie: Psychografie omvat alles rondom waarden, interesses en levensstijl van je doelgroep. Het brengt motivaties, voorkeuren, angsten en belemmeringen in kaart. Bijvoorbeeld: je verkoopt online duurzame schoenen en uit je onderzoek blijkt dat de doelgroep veel waarde hecht aan transparantie over de productieketen. Benadruk dit in je marketingstrategie.

5 / 7

Sociaaleconomisch: Dit domein bevat informatie over inkomen, opleidingsniveau en beroepsgroep van de doelgroep. Het geeft inzicht in de koopkracht en in de aankoopbeslissingen. Bijvoorbeeld: je verkoopt online sieraden. Uit je onderzoek blijkt dat je doelgroep een hoog inkomen heeft en hoogopgeleid zijn.

6 / 7

(Online) gedrag: Het domein gedrag geeft inzicht in het gedrag op online platformen. Denk hierbij ook aan interactie met nieuwsbrieven of belangrijke zoektermen. Bijvoorbeeld: je verkoopt online cosmetica en uit je onderzoek blijkt dat je doelgroep veel klikt op je blog over dierproefvrije cosmetica. Stem je productassortiment en marketingstrategie hierop af.

7 / 7

Om het jezelf makkelijk te maken, kun je vooraf per domein een aantal vragen formuleren waarop je het antwoord wilt vinden. Denk aan vragen als:

  • In welk land woont je doelgroep?
  • Hoe betrokken is je doelgroep?
  • Op welke social media kanalen is de doelgroep actief en wat voor gedrag vertonen ze daar?
  • Wat is het opleidingsniveau van de doelgroep?
  • Hoe bekend is je product onder de doelgroep?

Stap 3. Segmenteren voor succes

Is je doelgroep nog steeds heel groot? Dan ontkom je er niet aan om deze op te delen in kleinere doelgroepen, de zogenaamde segmenten. Deze helpen je om beter op de behoefte van de doelgroep in te spelen. Je deelt je onderzochte doelgroep op in kleinere, specifiekere segmenten op basis van scheidingscriteria. Denk aan geografische kenmerken of op basis van demografie. Als je deze scheidingscriteria gaat opstellen, doe je dit altijd met je doel en je boodschap in het achterhoofd. Stem daarna je online marketingstrategie af op deze verschillende segmenten om beter aan te sluiten bij de wensen en behoeften.

Twee voorbeelden van mogelijke segmenten

Voorbeeld 1

Een bedrijf dat online kampeerspullen verkoopt, komt na onderzoek uit op twee segmenten. Segment 1 bestaat uit mensen die in de stad wonen, segment 2 bestaat uit mensen die landelijk wonen. De marketing richt zich bij segment 1 op compacte artikelen die makkelijk op te bergen zijn. Bij segment 2 richt de marketing zich meer op grotere, robuustere producten.

Voorbeeld 2

Een webwinkel met kinderkleding komt na onderzoek uit op twee segmenten. Segment 1 omvat gezinnen met een laag gezamenlijk inkomen en segment 2 bestaat uit vrouwen met een hoog gezamenlijk inkomen. De marketing richt zich bij segment 1 op de goedkopere kleding merken en de sale is een belangrijk onderdeel. Bij segment 2 richt de marketing zich vooral op de lancering van nieuwe collecties van de duurdere kledingmerken.

Stap 4. Breng focus aan

Mogelijk houd je meerdere segmenten over die allebei goed passen bij je bedrijf. Maar ook voor online marketing geldt dat je je niet overal tegelijk op kunt focussen. Kies daarom het segment met de meeste potentie. Doe dit bijvoorbeeld op basis van criteria als groeipotentieel, grootte of bereikbaarheid.

Klaar voor de volgende stap?

Zo, je hebt je segment met de meeste potentie gekozen. En dan? De volgende stap is het ‘menselijk’ maken van dit segment. Een persona kan hierbij helpen. Hoe je deze opstelt, lees je hier.

Stem vervolgens al je (online) marketingcommunicatie-uitingen af op dit segment en de bijbehorende persona en laat de goede resultaten maar komen! Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen met je doelgroepanalyse en andere belangrijke stappen die de basis vormen voor een ijzersterke online marketingstrategie?

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief

Andere blogs

Blog-AI-rapport-liggend
Online Marketing
SEO
Retourbeleid voor je webshop
Online Marketing
Wat is een goed retourbeleid voor een webshop?
Door Bart Rietjens 7 november 2024