Succes met Google shopping: optimaliseer met Channable

Door Bart Rietjens 1 oktober 2024
Google shopping optimaliseren met Channable

Je bent een ambitieuze ondernemer en je wilt je webshop naar een hoger niveau tillen met Google shopping. Echter loop je steeds tegen uitdagingen aan: producten blijven afgekeurd worden en je weet niet hoe je Google Ads moet inrichten. Klinkt dit bekend? Geen zorgen. Wij staan klaar om je te helpen deze obstakels te overwinnen. In deze blog leggen we uit hoe we jouw Google shopping-campagnes succesvol maken met behulp van Channable. Channable is een tool die ons onder andere helpt om je product feed te optimaliseren, automatiseren en op te schalen.

Inhoudsopgave

 

Webshop op computer

De uitdagingen van Google Shopping

Wist je dat de grootste webshops van Nederland allemaal, zonder uitzondering, Google Ads inzetten? Dit doen ze natuurlijk niet voor niets. Google shopping is namelijk dé manier voor webshops om online zichtbaarheid te vergroten en verkopen te stimuleren. Google Ads zorgt namelijk voor:

  • Hoge zichtbaarheid (meer dan 400 miljoen maandelijkse gebruikers binnen de EU)
  • Volledige controle over het budget
  • Meer leads/sales
  • Eindeloze targeting mogelijkheden
  • Een platform om je hele assortiment (of een deel hiervan) te verkopen

Echter, het succesvol inzetten van Google Shopping Ads is vaak een uitdaging. Denk aan het instellen van een Google Shopping feed, het optimaliseren van Shopping Ads en het bijhouden van de resultaten. Dit kan tijdrovend en ingewikkeld zijn. Zeker als je hier zelf nog weinig of geen ervaring mee hebt.

Shopping advertenties zijn slechts één van de mogelijkheden die Google biedt om te adverteren. Het is een populair campagnetype binnen de e-commerce, omdat je hierbij meteen je producten bovenaan in Google kunt tonen.

Een goede product feed: de basis van succesvolle shopping advertenties

Een goed geoptimaliseerde product feed is essentieel voor het succes van je Google Shopping-advertenties. Het helpt je er bovenuit te springen in de zoekresultaten en je te onderscheiden van concurrenten. De product feed fungeert als de ruggengraat van je Shopping Ads en zonder een sterke basis zijn je advertenties niet effectief.

Hoe meer relevante attributen je toe weet te voegen, hoe beter je product feed wordt. Maak dus niet de fout om te denken dat je na het toevoegen van de verplichte velden klaar bent. Het optimaliseren hiervan is een voortdurend proces.

Optimaliseer je product feed met Channable

Een product feed opzetten is één ding, maar deze daarna optimaliseren blijkt vaak de grootste uitdaging. Het kost veel tijd , is onvermijdelijk. Om dit proces te vereenvoudigen en aanpassingen in bulk uit te voeren zetten wij Channable in.

Channable is een platform dat het online succes van ondernemingen vereenvoudigt en verbetert. Dit doen ze met een uitgebreid aanbod aan tools en mogelijkheden. Zowel om product feeds te verbeteren, campagnes te automatiseren én als CSS-partner te fungeren. Voor nu richten we ons op de toegevoegde waarde van Channable bij het instellen en verbeteren van een product feed.

Met behulp van regels zorgen we ervoor dat je product feed altijd up-to-date blijft. Vrijwel al je wensen zijn in je product feed te verwerken. Denk hierbij aan regels om:

  • Prijzen te wijzigen
  • Kortingen toepassen
  • Focussen op specifieke product(groepen)
  • Titels en beschrijvingen verbeteren
  • Nieuwe velden genereren
  • Etc.

Niet alleen maken we het proces zo minder foutgevoelig en makkelijker aanpasbaar, het wordt zo ook makkelijker om op te schalen. Dit maakt Channable extra aantrekkelijk voor ambitieuze webshops die willen groeien.

Omzetgroei afgebeeld met geldboom

Gonect & Channable: een gouden combi

Bij Gonect zetten we voor allerlei ondernemingen Google Ads en Channable in om het online succes te laten groeien. Neem bijvoorbeeld Stedaparts, een webshop in beveiligingsproducten. Hier hebben we recent Channable gebruikt om de product feed te verbeteren. We hebben dynamische marges aan de feed toegevoegd en ervoor gezorgd dat we enkel de goedkoopste productvarianten meenemen in de belangrijkste campagnes.

Dynamische marges in de product feed

Toen het na de websitemigratie van Stedaparts mogelijk werd om ‘Cost Of Goods Sold’ (de som van alle directe kosten die gepaard gaan met het maken van een product) toe te voegen aan de product feed, zijn we aan de slag gegaan met het dynamisch berekenen van de winstmarges. De verkoopprijs en de ‘Cost of Goods Sold’ gebruikten we om de marges automatisch te berekenen. Dit berekenen doen we aan de hand van regels binnen Channable.

Vervolgens splitsten we de producten op in 3 marge labels:

  1. Lage marge
  2. Middel marge
  3. Hoge marge

Voor ieder label berekenden we een ROAS-doelstelling op basis van de doelstelling van de klant. Hierop pasten we tevens de campagne indeling binnen Google Ads aan.

In het kort: dynamische marges bieden de mogelijkheid om campagnes in te delen op basis van de winstmarge van het product. Je hebt immers liever dat je vaak vertoond wordt op producten met een hoge marge, dan dat producten met een lage marge een groot deel van het budget innemen. Ook hoeven producten met een hogere marge maar een lagere ROAS te behalen om winstgevend te zijn.

Goedkoopste productvariant vertonen

De prijs van een product is een van de belangrijkste attributen in je product feed. Het is daarom belangrijk om je prijzen ten opzichte van concurrentie in de gaten te houden.

Bij Stedaparts liepen we er tegenaan dat er meerdere productvarianten in de product feed staan. Deze varianten hebben oplopende prijzen aan de hand van afmeting en materiaal. Productvarianten met hogere prijzen verschenen in de zoekresultaten. Hierdoor leken concurrenten die met het basisproduct werden vertoond goedkoper. Dit terwijl het basisproduct bij Stedaparts vaak tegen een lagere prijs verkrijgbaar was.

We hebben dit opgelost door de itemgroepen te combineren en met behulp van regels de goedkoopste producten binnen deze itemgroepen te labelen. Door deze dynamische oplossing wordt dit label automatisch aangepast als de prijzen veranderen of als een product in de aanbieding is. Door de goedkoopste producten binnen iedere itemgroep te labelen hebben we dit kunnen verwerken in de campagne indeling. Hierdoor heeft Stedaparts het competitief voordeel van goedkoper zijn dan haar concurrenten weer terug.

Klaar om jouw Google shopping uitdaging aan te pakken?

De conclusie? Google Shopping is een bewezen succesvol middel voor webshops om mee te adverteren, maar het inrichten en optimaliseren ervan is niet altijd even makkelijk. Ben jij klaar om deze uitdagingen uit de weg te ruimen en je webshop naar een hoger niveau te tillen? Bij Gonect hebben we als official partner van Channable de kennis en ervaring om jouw Google Shopping campagnes te optimaliseren met gebruik van Channable.

Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe wij jouw webshop kunnen laten groeien met Google Shopping.

Ovaal wit Kristy & Julian

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief

Andere blogs

De goedkoopste zijn
Online Marketing
Retourbeleid voor je webshop
Online Marketing
Wat is een goed retourbeleid voor een webshop?
Door Bart Rietjens 19 september 2024