Online marketing trends en ontwikkelingen van 2016

Bart Rietjens - 08 januari 2016

Online marketing trends 2016

De online marketing sector is al jaar en dag ingewikkeld en veranderlijk. Er zijn dan ook ieder jaar flinke veranderingen. Ben je als bedrijf goed up to date en weet je dit te vertalen in een effectieve strategie en implementatie? Dan is de kans op succes groot! Hieronder vertellen we dan ook wat meer over de volgende online marketing trends ontwikkelingen in 2016.

  1. Content blijft enorm belangrijk in 2016;
  2. Kunstmatige zoekmachine intelligentie zet verdere stappen;
  3. Mobiel wordt nóg belangrijker;
  4. Video-advertenties gaan domineren;
  5. Apps nemen steeds vaker de positie van een website in;
  6. Social media wordt nog meer real time;
  7. Producten kopen via social media wordt alsmaar gemakkelijker;
  8. Blogs blijven populair.

1.  Content blijft enorm belangrijk in 2016:

Content is koning

Ook in 2016 blijft het ontwikkelen van krachtige content voor veel bedrijven een belangrijke taak. Tegenwoordig is dit in bijna iedere branche wel bekend. Steeds meer bedrijven, van het MKB tot aan de multinationals, hebben in de gaten dat je met content huidige klanten geïnteresseerd houdt en prospects triggert.

Steeds meer bedrijven krijgen dan ook in de gaten dat het niet alleen om de verkoopgenererende termen zoals ‘iphone kopen’ of ‘veranda offerte aanvragen’ gaat, maar dat 80% zijn/haar keuze baseert op artikelen, blogs en referenties. Daarnaast zijn de kosten van een lead via content marketing 62% lager dan van traditionele marketing (bron: https://kapost.com/content-marketing-facts/).

2.  Kunstmatige zoekmachine-intelligentie zet verdere stappen:

Artificial intelligence (software van Google) is nu in staat om het web af te zoeken naar info en dit samen te voegen tot één artikel. Dit wordt nu bijvoorbeeld al gebruikt bij weerberichten. De kans is zomaar aanwezig dat je al eens een door een computer geschreven artikel gelezen hebt. Forbes denkt dan ook dat het niet lang meer zal duren voordat je comptergeschreven artikelen over ieder onderwerp kunt vinden.

Een vervolg hiervan kan zijn dat artikelen custom made op jouw zoekopdracht aansluiten. Een computer die dus op dat moment jouw gepersonaliseerde content maakt!

Of dit hele lekker lopende, goed op elkaar aansluitende teksten zijn? Dat is natuurlijk maar de vraag. Wel kan het helpen om aan de hand van data een krachtig artikel te schrijven. Het zal het werk van auteurs dan ook nooit geheel overnemen, maar wel vergemakkelijken.

3.  Mobiel wordt nóg belangrijker:

“Een mobiele website, is dat nu wel écht nodig?” Wij horen het onze klanten nog zo zeggen. Gelukkig heeft bijna iedereen tegenwoordig wel in de gaten dat het onontkoombaar is. 2015 was een belangrijk jaar voor het mobieletelefoongebruik. Google heeft niet alleen aangegeven dat mobiel nu meer wordt gebruikt dan desktop, ook is 2015 het jaar van de Mobilegeddon-update van Google waardoor mobielonvriendelijke websites nadelige effecten ondervinden.

Vooral de jongere generaties zoeken, vergelijken, oriënteren en kopen op de mobiel.  Zo zorgt een mobiel geoptimaliseerde site of app voor een toename van 160% in conversies. Ook alle andere leeftijdscategorieën gaan dit steeds meer doen, dat toont de grafiek hieronder aan (Bron: comScore)

ResizedImage600461-grafiek-digitale-media-consumptie

4.  Video advertenties gaan domineren

Video-advertenties zijn natuurlijk allang niet nieuw meer. Op YouTube en Facebook kom je ze al veelvuldig tegen. In 2016 wordt dit alleen maar meer. Google gaat eindelijk gebruik maken van video adverteren in de zoekresultaten. Bezoekers raken dan ook steeds meer gewend aan video-advertenties online en dat zorgt ervoor dat je In 2016 meer video-advertenties ziet verschijnen op meer onverwachte plekken.

Zie hier een video over het video-adverteren in de zoekresultaten:

Onderzoek van Animoto zegt dat 73 procent van de consumenten na het zien van een video een product wil aanschaffen en 96 procent zegt dat een video helpt bij de aankoopbeslissing. 71 procent zegt dat een video een positieve beeldvorming achterlaat over een merk.  8 seconden is volgens is volgens Pandora de juiste video-tijd op mobiel. Per doeleinde verschilt dit natuurlijk.

5.  App dominantie:

Google heeft al een tijd de mogelijkheid om een app te indexeren, maar doordat er zo’n groot aanbod aan apps is en dit alsmaar groeit, zal het rangschikken er niet gemakkelijker op worden. Toch zullen apps steeds meer een positieve invloed hebben op je vindbaarheid en dit gaan bedrijven in toenemende maten in de gaten hebben. Apps gaan dan ook steeds vaker de plaats van websites innemen. Apps kunnen namelijk alles wat websites kunnen, en meer! ComScore berekende onlangs dat de digitale mediaconsumptie via apps in Amerika inmiddels 54 procent bedraagt. 87% van de tijd op een mobiel gaat naar apps en maar 13% naar websites.

6.  Social media wordt nog meer in the moment

Natuurlijk is social media al vrij ‘in the moment’ maar dit wordt alleen maar meer doordat bijvoorbeeld Periscope bezoekers al de mogelijkheid biedt om een live video broadcast te plaatsen. Instagram en Snapchat ondersteunen ook al on-the-go updates.

Dit zal er voor zorgen dat het voor bedrijven steeds belangrijker wordt om op het juiste moment op de juiste plek te zijn.

7.  Producten kopen via social media

Facebook, Twitter en Pinterest zijn onder andere voorbeelden van social media platforms waarbij je direct vanuit het platform kunt kopen. Dit kan zonder dat je de app verlaat. Instagram is druk doende om dit ook te introduceren en andere platformen zullen ook volgen. Dit zal in 2016 dan ook steeds vaker gebruikt worden door adverteerders. Logisch ook want het aantal online kopers maar ook de hoogte van online bestedingen neemt ieder jaar toe.

Alhoewel social media nu nog veel vroeg in het aankoopproces wordt gebruikt in de oriëntatiefase, geeft dit veel mogelijkheden voor adverteerders. Wellicht komt er later zelfs nog wel een shoppingcard-mogelijkheid bij.

Hierbij dient gezegd te worden dat het meeste natuurlijk geadverteerd wordt op Facebook. Het adverteren op Facebook wordt in 2016 ook duurder. Marketingland rekende uit dat we in het derde kwartaal van 2015 16 procent meer betaalden dan in het tweede kwartaal. Daarentegen steeg de click through rate met 9%!

same-adv-spend-growthGraphs-558x600 - kopie (2)Graphs-558x600 - kopie

8.  Blogs blijven populair:

Blogs zijn nog altijd het hoogst gewaardeerde type content marketing door marketeers. Niet alleen vanuit de lezerskant is het enorm nuttig, ook voor de blogger zelf heeft het enorme voordelen, te denken aan het uitstralen van expertise en het verbeteren van je SEO-positie. Wij gaan er in ieder geval ook in 2016 mee door!

Conclusie:

Ook in 2016 zijn er weer behoorlijk wat uitdagingen maar hoe snel de online marketing branche ook verandert, veel van de trends uit 2015 blijven ook in 2016 van groot belang. Was je al goed bezig, dan ben je dat in 2016 hoogstwaarschijnlijk ook. Wil jij eens sparren over de mogelijkheden voor jou of wil je zelfs direct aan de slag. Vraag hier dan eens een gratis online marketingscan aan.

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!