Top 5 online marketing trends voor 2017

Aaron Verstappen - 16 december 2016

Online marketing trends 2017

Online marketing trends 2017

De wereld van online marketing staat niet stil en verandert constant. Om zo goed mogelijk op de hoogte te blijven, volgen hier de 5 belangrijkste online marketing trends voor 2017.

  1. Social Search
  2. Mobile-first
  3. Featured Snippets & Voice Search
  4. Social Selling
  5. Google Rankbrain

1.    Social Search

Google is niet de enige zoekmachine die wordt gebruikt bij aankopen. Meer dan 88% van de consumenten laat zich beïnvloeden door reviews en reacties van andere consumenten. Er wordt gezocht naar meningen en informatie op platformen zoals YouTube, Pinterest en Facebook. Want: ‘Als andere mensen tevreden zijn, dan zal het wel een goed product zijn’.

Social search voorbeeld

2.    Mobile-first

Voor de jongeren van nu is de smartphone een verlengstuk van hun arm. Google ziet dit ook en zal mobiel in 2017 de voorkeur geven boven de desktop. In 2015 was een mobiele website nog een kleine aanvulling op de online vindbaarheid, in 2016 werd het al belangrijker, maar volgend jaar is een mobiele website een vereiste om vindbaar te blijven of te worden. Is je website nog niet mobielvriendelijk? Zet dit dan zo snel mogelijk op je to-do-list.

Mobiel gebruik vraagt ook om snelle websites aangezien men steeds minder geduld bij het openen van websites heeft. Hiervoor is AMP in het leven geroepen; Accelerated Mobile Pages. Deze uitgeklede webpagina’s laden 8 tot 85 procent sneller dan niet-AMP-pagina’s. Daarnaast wordt een AMP-pagina vaak bovenaan in de zoekresultaten uitgelicht waardoor je website beter opvalt. 

AMP pagina voorbeeld

3.    Featured snippets & Voice Search

Google wil zo snel mogelijk je vragen beantwoorden. Daarom heeft Google zogenaamde ‘Featured snippets’ ontwikkeld, waarin op de zoekresultaten-pagina al het antwoord wordt gegeven op de gestelde vraag in de zoekopdracht. Wanneer je website het antwoord op deze vraag weet, bestaat de kans dat jouw antwoord als featured snippet bovenaan de zoekresultaten komt te staan. Hieronder een voorbeeld van een featured snippet:

Featured snippet voorbeeld

Google bepaalt zelf welke website het meest relevant is voor de featured snippet. Je kunt er wel op inspelen door zoveel mogelijk goede content te schrijven waarin antwoorden staan op ‘Wat is..?’ vragen. Denk er dus goed over na welke vragen je doelgroep zou kunnen stellen en zorg ervoor dat je deze vragen beantwoordt op je website, bijvoorbeeld in de vorm van een pagina met veelgestelde vragen.

Deze Featured snippets zijn ontstaan uit de populariteit van voice search. Voornamelijk in Amerika wordt hier steeds meer gebruik van gemaakt. Google geeft aan dat 55% van de jongeren en 41% van de volwassenen vaker dan 1 keer per dag een gesproken zoekopdracht uitvoert. In Nederland gebeurt dit nog niet zoveel als in Engelstalige landen, maar zoekopdrachten veranderen wel van steekwoorden naar volledige vragen zoals je ze ook zou uitspreken. 

4.    Social Selling

De consument is nog enigszins terughoudend, maar de grote social media platformen zetten steeds meer in op social selling. Zo zitten er inmiddels ‘koop nu’ knoppen in onder meer Facebook, Twitter, Pinterest en Instagram.

Pinterest heeft ‘Pins die je kunt kopen’ toegevoegd. Ze werken hiervoor samen met diverse verkoopplatformen, waardoor consumenten direct vanuit de Pinterest app aankopen kunnen doen.

Op Facebook hebben bedrijven de mogelijkheid om een ‘shoppen-pagina’ aan te maken. Zoals te zien in onderstaand voorbeeld van RUMAG. Bezoekers kunnen op deze pagina uitzoeken wat ze leuk vinden en worden vervolgens doorverwezen naar de webwinkel waar ze kunnen afrekenen. 

Facebook shoppen voorbeeld

5.    Google Rankbrain

Rankbrain is het digitale brein achter Google en op dit moment de op twee na belangrijkste ranking factor, na content en links. Door middel van kunstmatige intelligentie leert Rankbrain zichzelf om zoekopdrachten beter te begrijpen. Door te begrijpen waar een gebruiker naar zoekt, kan Rankbrain ook meer relevante zoekresultaten tonen wanneer de exacte woorden niet worden genoemd. Het is dan ook dankzij Rankbrain dat Voice Search en Featured Snippets mogelijk zijn.

Google denkt meer en meer zoals we zelf ook denken. Het is daarom belangrijk om de gebruiker altijd op de eerste plaats te zetten, en niet Google.

 

Ben jij al klaar voor 2017?

Of kun je nog wel wat hulp gebruiken? Gonect Online Marketing denkt graag met je mee om ook in 2017 succesvol gebruik te maken van online marketing.

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!