Vergroot het succes van je webshop met een betere usability

Gert Meeuws - 06 april 2017

Verbeter usability

Je kent ze wel, die webshops die niet gebruiksvriendelijk zijn en je zelfs irriteren waardoor je de webshop alweer snel verlaat en elders je aankoop doet. Het testen en verbeteren van de usability (gebruiksvriendelijkheid) van je webshop is daarom zeer belangrijk.

  1. Wat is usability?
  2. Hoe verbeter je de usability van je webshop?
  3. Ga voor gebruiksvriendelijkheid
Usability-tablet

1. Wat is usability?

Het begrip ‘usability’ draait volledig om gebruiksvriendelijkheid en de ervaring van bezoekers op de webshop. Een webshop bevat meestal veel informatie, producten en functies en dat kan wel eens verwarrend of onduidelijk zijn voor de bezoekers. Het is belangrijk dat de bezoeker snel en gemakkelijk vindt wat hij/zij zoekt en een goede ervaring heeft op de webshop. Dat vergroot de kans op aankopen en terugkerende bezoekers.

Veel bedrijven gaan er vanuit dat de webshop gebruiksvriendelijk is, maar in veel gevallen is niets minder waar. Ga eens op de stoel zitten van je doelgroep. Wie is de doelgroep? Waarom bezoeken ze je webshop? Waar zijn ze naar op zoek en krijgen ze dat gevonden?

2. Hoe verbeter je de usability van je webshop?

Hieronder beschrijven we een aantal belangrijke onderwerpen waar je rekening mee moet houden bij het verbeteren van de usability van je webshop.

Design

De eerste indruk van een bezoeker is heel erg belangrijk. Het design van de webshop zorgt niet alleen voor de juiste uitstraling die past bij het bedrijf, maar moet alle informatie ook duidelijk in beeld brengen en de bezoeker sturen naar de juiste plek op de webshop. Heb jij enig idee hoe een bezoeker de pagina bekijkt? Welke elementen vallen op en welke juist niet? Gebruik bijvoorbeeld een zogenaamde ‘heatmap’ waardoor je kunt zien welke plekken de bezoeker op je webshop het meest bekijkt. Enkele tools hiervoor zijn Mouseflow, Crazy Egg en Hotjar

Het is de kunst om alleen de noodzakelijke informatie en elementen te verwerken in een design wat prettig is voor de bezoeker en daarmee de bezoeker stuurt naar de juiste plek binnen de website.

Heat map usability

Tips:

  1. Zorg voor voldoende witruimte zodat de website overzichtelijk is, maar overdrijf het niet. Te veel witruimte zorgt ervoor dat de bezoeker veel moet scrollen of doorklikken.
  2. Geef onderdelen die je op wilt laten vallen een andere kleur of een opvallende afbeelding. Denk bijvoorbeeld aan call-to-action buttons.

De kijkrichting van personen op een foto is bepalend voor wat men op je website ziet/leest. Dit blijkt onder andere uit onderzoek van het Australische UsableWorld. Het voorbeeld hieronder laat zien dat de kijkrichting van de baby ervoor zorgt dat de tekst beter bekeken wordt.

Usability heatmap eyetracking

Functionaliteiten

Maak het de bezoekers niet te moeilijk. Keep it simple! Uit enthousiasme en met goede bedoelingen voegen bedrijven nieuwe functionaliteiten toe aan een nieuwe of bestaande webshop. Dit pakt niet altijd goed uit. Let op dat het niet teveel wordt en je het doel van de website voorbij gaat. Websites kunnen traag worden van veel functionaliteiten en het kan de bezoekers afleiden of juist irriteren. Laat mooie maar overbodige elementen gewoon achterwege.

Een zoekfunctie hebben terwijl vrijwel niemand dit gebruikt heeft natuurlijk weinig zin, evenals een veelgestelde vragen pagina terwijl het product weinig toelichting behoeft, of een login gedeelte voor klanten terwijl men weinig herhaalaankopen doet.

Content/inhoud

Een gebruiksvriendelijke website is kort en krachtig en draait niet teveel om de kern heen. Waarom iets vertellen in tien zinnen terwijl één zin genoeg is? Men moet snel kunnen vinden wat ze zoeken, veel tekst draagt daar niet aan bij. Zorg tevens voor een duidelijke structuur en indeling van je website. Als je heel veel pagina’s hebt op je webshop, dan kan het wel eens zijn dat iemand het overzicht verliest en de webshop verlaat. Gebruik geen rare woorden, want mensen zoeken op een webshop naar termen die ze herkennen en die passen bij hetgeen ze zoeken. Soms kun je zelfs woorden vervangen door icoontjes. Want beelden zeggen ooit meer dan woorden. Kijk naar de inhoud van je webshop en laat weg wat niet noodzakelijk is.

Tips:

  1. Maak gebruik van een kruimelpad zodat de bezoeker weet op welke plek binnen de website de bezoeker op dat moment is.
    kruimelpad
  2. Voorkom lange teksten en als het echt niet anders kan, maak lange teksten dan overzichtelijk door te werken met tussenkopjes en opsommingen.
  3. Zorg ervoor dat je de bezoeker op de homepagina al direct naar de juiste richting binnen de website stuurt zonder dat de bezoeker lang moet zoeken. Werk bijvoorbeeld met duidelijke pijlers per dienst/product.

 

usability pijlers

3. Ga voor gebruiksvriendelijkheid

Er bestaat geen standaard richtlijn voor een gebruiksvriendelijke webshop. Dit verschilt per branche, doelgroep en het product/dienst. Voor meer tips over usability is het aan te raden de blog hierover te lezen op Marketingfacts. Uiteindelijk moet je zelf keuzes maken en gaan testen met aanpassingen om tot een gebruiksvriendelijke webshop te komen die het meest uit de bezoekers haalt. Wil je graag advies over usability? Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee zodat je het meest uit je webshop haalt.

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!