Hoe verhoog je de betrouwbaarheid van je webshop?

Bart Rietjens - 17 januari 2017

Verhoog de betrouwbaarheid van je webshop

Het overgrote gedeelte van de Nederlanders koopt tegenwoordig online. Hierbij worden webshops op verschillende facetten beoordeeld. Daarbij kan gedacht worden aan het assortiment, de prijs maar ook zeker aan de mate van betrouwbaarheid van de webshop. Het product wordt namelijk niet direct mee naar huis genomen, maar het wordt op een later moment opgestuurd en het vereist een bepaalde mate van vertrouwen om hier bij voorbaat voor te betalen. Grote webshops zijn bekend en daar bestellen veel online shoppers zonder enige moeite hun producten. Hoe boks je daar als relatief kleine speler tegenop?

Trusted shops keurmerk

Tip 1: Zorg dat je contactgegevens gemakkelijk vindbaar zijn op je webshop.

Als shopper wil je zeker weten dat het bedrijf ook daadwerkelijk bestaat. Daarom zoekt de shopper al vrij snel contactgegevens op om er zeker van te zijn dat er ook een bestaand bedrijf achter de webshop zit. Dit moet dus duidelijk op de webshop te vinden zijn (nooit meer dan één klik).

Tip 2: Zorg voor een heldere webshopnavigatie

Zorg ervoor dat de bezoeker altijd, op iedere pagina gebruik kan maken van de zoekbalk. Zorg er ook voor dat het winkelwagentje overal bereikbaar is. Daarnaast zorgt een kruimelpad (zoals in de afbeelding hieronder) voor een soepele navigatie door je webshop waarmee de bezoeker ook altijd gemakkelijk kan terugkeren naar de vorige pagina en weet waar hij/zij zich op het desbetreffende moment bevindt.

kruimelpad

Tip 3: Laat zien dat je goed werk levert middels webshop-reviews

Er zijn meerdere review tools op de markt te vinden zoals bijvoorbeeld KiYoh en The Feedback Company. Wanneer voldoende klanten dit invullen en dit duidelijk op de webshop vermeld wordt, verhoogt dit het vertrouwen enorm (Cheung & Tadani, 2012). Deze feedback tools sturen een feedbackverzoek naar de personen die uw product zojuist gekocht hebben. De feedback wordt daarna via een widget op de webshop vertoond. Bij negatieve feedback kun je contact zoeken met de desbetreffende klant om zo te weten te komen wat je de volgende keer kunt verbeteren. Ook heb je bij veel tools twee weken de tijd voor feedback op je website verschijnt, die tijd kun je gebruiken om het probleem met de klant op te lossen. Daarnaast is bewezen dat negatieve reviews langer in het bewustzijn blijven hangen en daardoor een ‘awareness effect’ creëren. Je kunt niet alleen jezelf laten beoordelen, maar ook individuele producten, dit kan bijvoorbeeld via Yotpo

Referentie Lavans

Tip 4: Hanteer geen verborgen kosten

Webshopbezoekers haken in grote hoeveelheden af wanneer ze laat in het bestelproces te maken krijgen met verborgen kosten. Niet alleen omdat ze de kosten niet mee hadden genomen in de op prijs gebaseerde keuze, maar ook omdat ‘late kosten’ onbetrouwbaar overkomen. 

Tip 5: Zorg dat webshopteksten goed geschreven zijn

We zien het maar al te vaak, er wordt veel geld geïnvesteerd in een prachtige webshop en de marketing daar rond omheen, maar er wordt geld bespaard op teksten. Deze worden niet door tekstschrijvers gemaakt en in veel gevallen zelfs slecht gecontroleerd. Goede teksten zorgen niet alleen voor een gemakkelijk te lezen pagina en dus een beter bestelproces, maar ook voor een hogere betrouwbaarheid.

Tip 6: Maak gebruik van een chatfunctie op je webshop

Een potentiële klant beslist in een zeer korte periode of hij/zij op de webshop blijft. Wanneer de shopper niet snel genoeg een interessant product of informatie vindt, is hij/zij weg. Een chatservice is een laagdrempelige manier om snel een antwoord te kunnen krijgen op een vraag. Een snelle reactie laat zien dat je een serieuze webshop hebt waar meer dan fulltime aan gewerkt wordt. Zopim is een goed voorbeeld van een gratis chatfunctie. 

Chat functie

Tip 7: Beschik over belangrijke webshop-keurmerken:

Middels een keurmerk laat je zien dat je bedrijf te vertrouwen is, externe partijen hebben dit namelijk bevestigd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het Thuiswinkelwaarborg. In Duitsland is het gebruik van keurmerken nog vele malen belangrijker (lees hier meer over webshop succes in Duitsland). 

Tip 8: Voeg een privacy policy toe aan je webshop

Vooral in andere landen zoals Duitsland, maar ook in Nederland, wordt de privacy policy van webshops gelezen om een beter beeld te krijgen bij de betrouwbaarheid van je webshop. Hierin communiceer je hoe je omgaat met persoonlijke gegevens van de consument, nogal een ‘hot item’ de laatste tijd. 

Tip 9: Laat de personen en locatie achter de webshop zien

Ben je niet alleen en heb je meerdere medewerkers? Laat dan middels een foto zien wie je bent en vertel wat over waar je voor staat. Dit geeft vertrouwen. Uit onderzoek van Beldad, De Jong en Steehouder (2010) blijkt dat hoe groter de organisatie achter de webshop oogt, hoe betrouwbaarder het overkomt. Heb je een offline locatie die professioneel overkomt? Laat dat dan ook zeker zien. Vertel ook waarom je webshop uniek is. Branding wordt steeds belangrijker.

Tip 10: Zorg dat je een topwebshop hebt

We kennen er legio voorbeelden van. Webshops die het eigenlijk nét niet zijn. Het is ook wel te begrijpen; het bouwen van een goede webshop is gewoon enorm duur, vooral voor starters. Echter, met half werk kom je er met een webshop niet. Enkel hele goede webshops worden succesvol. Ook dit ziet er betrouwbaar uit. Let daarbij ook op goede productfoto’s, bespaar niet op het maken van goede foto’s, dit verhoogt de waarde van het product voor de bezoeker.

Tip 11: Communiceer je USP’s en kom ze ook na

Laat prominent op je webshop zien, wat de kwaliteiten van jouw webshop en bedrijf zijn. Denk hierbij aan verzendkosten, levertijd, prijs, service etc. en zorg er wanneer je ze communiceert ook voor dat je het ook nakomt. Die klant heb je dan weliswaar binnen maar er is niets zo sterk als mond-tot-mondreclame.

tabletcenter USP

Tip 12: Geef meerdere betaalopties, waaronder achteraf betalen

Wanneer de potentiële klant ziet dat hij/zij ook achteraf kan betalen, geeft dit vertrouwen. Sommige klanten vinden het prettig om eerst het product te ontvangen en dan pas te betalen. Dit kan bijvoorbeeld via Klarna of Afterpay. Bied daarbij ook een verzekerde online betaling aan. Bijvoorbeeld Credit Card, Fastcheckout of Paypal hebben een optie om de aankoop te verzekeren.

Tip 13: Laat zien dat je webshop veilig is

Niet iedereen is zich ervan bewust, maar diegenen die het wél weten, letten er ook op: ‘HTTPS’. HTTPS geeft aan de bezoeker aan dat een webshop volledig beveiligd is. Dat is voor een webshop van groot belang.

HTTPS is een uitbreiding op het bekende HTTP-protocol. Bij HTTPS wordt de data (jouw gegevens) versleuteld verstuurd. Hierdoor wordt het voor kwaadwillende partijen vrijwel onmogelijk om te weten welke gegevens verstuurd worden.

Mocht je het niet herkennen, dan herken je onderstaande afbeeldingen vast.

HTTPS protocol

Conclusie:

Er zijn aardig wat aspecten die een invloed hebben op de betrouwbaarheid van je webshop. Naast deze aspecten, is het ook gewoon een kwestie van A/B-testen. Dit is intensief, maar heeft wel een enorm effect op je winstgevendheid. Wij ondersteunen je graag bij je webshop optimalisatie.

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.