7 belangrijke factoren om succesvol te adverteren op Facebook!

Gert Meeuws - 11 juni 2015

gemakkelijk op te lossen fouten social media

 

Veel marketeers zetten Facebook in voor een bedrijf vanwege de uitgebreide mogelijkheden die Facebook biedt. Toch zijn veel adverteerders teleurgesteld als het ze het resultaat van de advertentie analyseren. Bij het maken van een succesvolle Facebook advertentie komt namelijk meer kijken dan je denkt! Advertenties op Facebook zijn een prachtige manier om de doelgroep te bereiken. Maar waar moet een succesvolle advertentie dan aan voldoen? Hieronder staan zeven belangrijke factoren voor een succesvolle advertentie op Facebook.

1.        Product of dienst

Laten we eerlijk zijn, je kunt de perfecte campagne draaien met de mooiste afbeelding, de beste tekst en een geweldige landingspagina, maar als er geen markt is voor je product of dienst, dan levert het alsnog niet voldoende op. Alles moet op elkaar aansluiten, pas dan levert het de gewenste resultaten op.

2.        Goede advertentietekst

Een belangrijk onderdeel van de advertentie is de tekst. De tekst moet de doelgroep sturen zodat de gewenste actie uitgevoerd wordt. Dat kan zijn een like, reactie, klik enzovoorts. Hieronder een aantal zaken waar je rekening mee dient te houden bij het schrijven van de advertentietekst.

  • Over het algemeen werken advertenties met korte en krachtige teksten het best. Volgens onderzoek van Simply Measured hebben berichten met 50 tot 99 tekens het meeste interactie.
    Screen-Shot-2014-10-27-at-12.11.16-PM
  • Het is belangrijk om de tone-of-voice van de tekst af te stemmen op de doelgroep. Zo past de tekst bij de doelgroep en is de kans op interactie het grootst. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om een keuze te maken tussen formeel of informeel schrijven en of de doelgroep vakjargon begrijpt.
  • Het gebruik van emoticons zorgt ervoor dat een bericht eerder opvalt, en zorgt tevens voor een hogere interactie met het bericht. Volgens een infographic van AMEX Open Forum hebben berichten met een emoticon zelfs 57% meer kans op een like dan zonder een emoticon. Klik hier voor een overzicht van emoticons.
  • Een advertentie zonder spelfouten is cruciaal. Maak je een fout, dan valt dit gegarandeerd op en kan dit leiden tot negatieve reacties of een negatief beeld bij het bedrijf. Schrijf advertentieteksten die grammaticaal correct zijn. Dat wil zeggen geen spelfouten, een logische zinsopbouw, goed gebruik van leestekens en hoofdletters enzovoorts.
  • Is het duidelijk wat er van de lezer verwacht wordt en valt de tekst op? De tekst moet de aantrekkelijk geschreven zijn en de doelgroep aanspreken. Het moet de lezer sturen naar de actie die hij/zij moet uitvoeren.

Bovenstaande opsomming zijn richtlijnen die over het algemeen werken. Toch kom je pas achter de beste tekst door verschillende varianten te testen. Dit kan in één advertentie campagne waarin verschillende varianten gezet worden, of dit kan getest worden door hier verspreid over meerdere campagnes ervaring mee op te doen. Dit is uiteraard afhankelijk van looptijd en budget.

adverteren op facebook blog

3.        Advertentie afbeelding

Bij een goed praatje, hoort een plaatje. Dit is misschien wel het meest belangrijke onderdeel van de advertentie. Een goede afbeelding trekt de aandacht van de doelgroep, brengt de boodschap over en lokt interactie uit. Let hierbij op een aantal zaken:

  • Trekt de afbeelding de aandacht wanneer men de tijdlijn op Facebook bekijkt?
  • Heeft de afbeelding de juiste afmetingen? Bekijk hier waar dit aan moet voldoen.
  • Zorg voor een hoge kwaliteit van de afbeelding. Een wazige en onduidelijke foto trekt niet op een positieve manier de aandacht.
  • Voldoet hij aan de regels van Facebook? Bekijk de regels hier.
  • Gebruik als bestandsformat PNG in plaats van JPG. Dit zorgt voor een betere weergave van de afbeelding.

Kruip in de schoenen van de doelgroep en stel jezelf vragen zoals: Spreekt de afbeelding voldoende aan? Trekt het mijn aandacht? Zet ik een persoon, het product of beiden op de afbeelding? Maak ik zelf een foto of gebruik ik een stockfoto? Gebruik ik donkere of lichte kleuren? Versterkt de afbeelding de tekst van de advertentie? Past de afbeelding bij de huisstijl en uitstraling van het bedrijf? Net zoals de tekst, moet ook de afbeelding getest worden om tot de meest optimale afbeelding te komen.

Tip: kijk af bij grote merken en concurrenten op social media. Doe daar inspiratie op en haal er een les uit voor je eigen situatie. De foto’s van Chocomel zoals hieronder, zien er bijvoorbeeld erg goed uit en trekken de aandacht.

 

Facebook advertentie voorbeelden

4.        Landingspagina

Als alles goed is ingericht, klikt men (bij een advertentie met een link erin) door naar de website. De eerste stap is dus perfect! Maar als de landingspagina waar deze bezoeker op terecht komt slecht is, dan levert het je niets op en verlaat de bezoeker de website. Dit kan diverse redenen hebben:

  • Hetgeen je in de advertentie beloofd, wordt niet waargemaakt.
  • Er staat te veel tekst op de website.
  • De website is verwarrend.
  • Het oogt niet professioneel.
  • De landingspagina heeft geen duidelijke call-to-action.
  • De landingspagina is niet geoptimaliseerd voor mobiele bezoekers.
  • Er wordt teveel van de bezoeker verwacht.
  • Bezoekers moeten teveel stappen afleggen om te converteren.
  • De layout en het design zijn effectief.

Geef niet te snel Facebook de schuld zodra de resultaten tegenvallen. De oorzaak kan ook liggen bij een minder goede landingspagina.

5.        Advertentie afstemmen op de doelgroep

Als je product/dienst goed is, je hebt de juiste tekst, afbeelding en landingspagina, dan is het nog zaak om de advertentie af te stemmen op de doelgroep zodat er personen bereikt worden die doorklikken en gaan converteren. Besef dat je de doelgroep in een aantal groepen kunt verdelen. Namelijk mensen die je niet kennen maar wel interesse hebben in jouw bedrijf/product/dienst, mensen die je bedrijf kennen maar nog niet bij je gekocht hebben en mensen die al eerder bij je gekocht hebben.

Deze verschillende groepen vereisen allemaal een andere benadering. De laatst genoemde groep (klanten) is de kleinste maar wel meest waardevolle groep aangezien zij jouw ambassadeurs zijn (als ze tenminste een positieve ervaring met je hebben). Klanten dienen anders benaderd te worden dan mensen die jou nog niet kennen. Kortom: pas de boodschap aan op de doelgroep zodat je de juiste mensen bereikt met de juiste boodschap.

adverteren op facebook

6.        Sociaal bewijs van de advertentie

Als andere mensen een advertentie leuk vinden, hierop reageren enzovoorts, is de kans groot dat je zelf ook eerder interactie met het bericht hebt. Vooral als dit vrienden zijn van de doelgroep (zie afbeelding hieronder). Het kan ook andersom werken. Als een bericht veel negatieve reacties krijgt, dan is de kans op interactie en uiteindelijk conversies veel kleiner. Reacties kunnen het gesprek op gang brengen, waar negatieve reacties er juist anderen van kunnen weerhouden te reageren, klikken en converteren. Ga hier serieus mee om en beantwoord elke vraag snel en met een doordacht en toch spontaan/oprecht antwoord.

sdfsdsf

7.        Targetting van de advertentie

Als alle bovenstaande factoren kloppen, moet deze advertentie nog vertoond worden aan de juiste personen. Het advertentiebudget kun je immers maar één keer besteden. Hoe specifieker de advertentie getarget wordt, des te groter is de kans op interactie, een klik en mogelijke conversie.

Maar waarop target je de advertentie? Je dient rekening te houden met geslacht, leeftijd, locatie, werk, opleiding, plaatsing (desktop/mobiel/rechterzijde) enzovoorts. Het is zelfs mogelijk een advertentie te vertonen aan personen die bijna jarig zijn, pas verhuisd zijn, een nieuwe baan hebben enzovoorts.

Nu is het jouw beurt om te adverteren op Facebook!

Zoals je ziet zijn er veel keuzes te maken en biedt Facebook veel mogelijkheden. Om achter de meest optimale en rendabele manier van adverteren te komen moet je gaan testen. Dat is ook logisch, want elk bedrijf, product, branche en persoon is weer anders en vereist een eigen aanpak. Wil je graag hulp bij het opzetten van een succesvolle advertentie of social media campagne? Klik dan op social media bureau of neem contact met ons op.

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!