Is het voor jouw bedrijf interessant om een app te laten maken?

Aaron Verstappen - 15 juni 2017

Mobiele app mogelijkheden

Enig idee hoeveel apps je tegenwoordig kunt downloaden? Behoorlijk wat! De Apple App Store telt volgens de laatste cijfers (3-2017) 2,2 miljoen apps. De Google Play Store voor Android overtreft dit aantal, met 2,8 miljoen apps. Deze twee app-winkels zijn dus samen goed voor 5 miljoen apps. Natuurlijk downloaden we niet al deze apps, maar zoals te zien is in onderstaande afbeelding hebben we wereldwijd meer dan 90 miljard apps gedownload in 2016. Dat zijn gemiddeld bijna 35 apps per persoon, aangezien er ondertussen ongeveer 2,6 miljard Apple & Android smartphones actief zijn. Apps zijn dus behoorlijk populair, maar is het laten maken van een app ook de juiste keuze voor jouw bedrijf?

Wereldwijde app downloads

We behandelen de volgende onderwerpen in deze blog:

Voor vrijwel alles is een app

Tegenwoordig heb je bijna overal een app voor. Verlichting in en uitschakelen doe je met de Philips Hue app. Pinpas vergeten? Dan pak je je telefoon met je bank-app. Weten hoe laat de trein vertrekt? Dit zoek je natuurlijk op in de NS app. We zijn behoorlijk gewend geraakt aan het gebruiken van apps en maken er ieder jaar meer gebruik van. Volgens onderzoeksbureau App Annie werd er wereldwijd in het eerste kwartaal van 2017 zelfs 25% meer tijd doorgebracht in apps dan het eerste kwartaal van 2016. Gezamenlijk hebben we in drie maanden tijd, wereldwijd (zonder China), ongeveer 900 biljoen uren besteed aan het gebruiken van apps. Dat is omgerekend bijna 2 uur per dag, per persoon. Tijd om een eigen app te laten ontwikkelen dus?

Wereldwijde tijd besteed in apps

Jaren geleden wilde ieder bedrijf een eigen website. Tegenwoordig kom je dan ook weinig bedrijven tegen zonder website. Zo had in 2015 al 90% van de Nederlandse bedrijven een eigen website. Deze ontwikkeling bleek dus een groot succes, de tijd staat echter niet stil en tegenwoordig horen we steeds vaker; ‘Moet ik een eigen app hebben?’.

Bedenk het doel van je app

De eerste vraag die je je moet stellen, kan een app toegevoegde waarde leveren voor mijn bedrijf? Hoogstwaarschijnlijk is jouw bedrijf onderdeel van die 90% bedrijven met een website. Op die website heb je tenslotte al alle informatie over je bedrijf, zoals de openingstijden, contactgegevens en je blogs staan. Daarnaast heb je er natuurlijk voor gezorgd dat deze website ook mobielvriendelijk is waardoor ook deze website prima geopend kan worden op mobiele apparaten. Zijn er dan toch voordelen aan een app in vergelijking met een website? Jazeker, want een app heeft nog een aantal extra functionaliteiten door gebruik te maken van de sensoren in je smartphone. Denk hierbij aan de volgende sensoren en mogelijkheden:

  • Accelerometer; de sensor in je smartphone die beweging detecteert.
  • Camera; voor het eenvoudig delen van foto’s of video’s.
  • GPS/Kompas; om te navigeren, bijvoorbeeld naar een winkel.
  • Contacten; gebruikers kunnen een app eenvoudig samen met vrienden gebruiken.
  • Notificaties; om inactieve gebruikers updates te versturen en actief te houden.
Mobiele apps

Naast deze extra functionaliteiten is het een voordeel dat je alle data binnenhaalt met het downloaden van de app. Dit is bijvoorbeeld erg belangrijk voor de EHBO-app van het Rode Kruis, want je hebt zo altijd en overal (zelfs zonder internet) alle EHBO-instructies op zak. En heb je snel een defibrillator (AED) nodig? Dan weet de app dankzij de GPS in je telefoon waar je bent en wijst je naar de dichtstbijzijnde AED-locatie of EHBO-post. Een app kan ook geluid afspelen op je telefoon, hierdoor kan de EHBO-app ook de nodige instructies aan je voorlezen.

Heb je het idee om een spelletje te laten maken om je bedrijf te promoten? Dan is een app vrijwel altijd de beste keuze. Apps bieden namelijk een betere gebruikservaring omdat deze niet afhankelijk zijn van de techniek op het web. Daarbij kun je natuurlijk ook alle bovenstaande functionaliteiten inbouwen, zo kun je bijvoorbeeld een notificatie sturen om een gebruiker te herinneren dat de app al een tijdje niet meer geopend is. Op deze manier houd je je app in het geheugen van je doelgroep.

De statistieken van je app meten

Oké, je hebt er dus goed over nagedacht en je wilt een app laten maken. Nu wil je natuurlijk ook meten of je app wel succesvol is. Net als bij je website, wil je weten hoeveel je app gebruikt wordt en hoe dat deze gebruikt wordt. Bereik je met de app daadwerkelijk de doelen die je vooraf gesteld hebt? Dit alles, en nog veel meer, kun je onderzoeken met Firebase Analytics, de Google Analytics speciaal voor apps.

Google Analytics voor apps

Belangrijk hierbij is dat er tijdens het ontwikkelen van de app al wordt nagedacht over wat er gemeten moet worden, zodat de applicatiebouwer hiervoor de juiste codes kan implementeren in de app. Statistieken die je zou kunnen meten zijn bijvoorbeeld:

  • Hoeveel mensen gebruiken mijn app?
  • Hoe vaak is mijn app gedownload?
  • Wat doen de gebruikers met mijn app?
  • Hoe vaak gebruiken ze de app en hoelang?
  • Doen ze aankopen in mijn app?
  • En nog veel meer!

Vervolgens kun je aan de slag gaan met alle data die je verzameld hebt. Zie je bijvoorbeeld dat je app veel gebruikt wordt, maar niemand doet een aankoop of andere conversie? Dan zou je deze gebruikers een push-bericht (notificatie) kunnen sturen om ze extra te motiveren. Maar om je app écht succesvol te maken zal je eerst moeten nadenken over een goede strategie. Daarbij helpen wij je graag!

Conclusie

Een app kan dus zeker een interessante aanvulling zijn op je website, maar denk eerst na over waarin deze app zich kan onderscheiden. Biedt een app meerwaarde en functies die niet in een mobiele website werken? En is er genoeg budget voor een app? Dan is het zeker een kansrijke investering. Maak dus geen app omdat het nu ‘hot’ is, maar omdat het écht meerwaarde heeft voor jou en je doelgroep.

Je zou hiervoor eens kunnen brainstormen met je collega’s. Welke ideeën heeft iedereen bij een app? Waarin onderscheid de app zich tegenover de mobiele website? Dus wat is de meerwaarde?

Heb je al een app, of ga je er een laten bouwen, maar wil je graag dat er iemand meedenkt over de strategie om jouw app succesvol te maken? Neem dan gerust eens contact met ons op.

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!