We behandelen de volgende onderwerpen in deze blog:
Voor vrijwel alles is een app
Tegenwoordig heb je bijna overal een app voor. Verlichting in en uitschakelen doe je met de Philips Hue app. Pinpas vergeten? Dan pak je je telefoon met je bank-app. Weten hoe laat de trein vertrekt? Dit zoek je natuurlijk op in de NS app. We zijn behoorlijk gewend geraakt aan het gebruiken van apps en maken er ieder jaar meer gebruik van. Volgens onderzoeksbureau App Annie werd er wereldwijd in het eerste kwartaal van 2017 zelfs 25% meer tijd doorgebracht in apps dan het eerste kwartaal van 2016. Gezamenlijk hebben we in drie maanden tijd, wereldwijd (zonder China), ongeveer 900 biljoen uren besteed aan het gebruiken van apps. Dat is omgerekend bijna 2 uur per dag, per persoon. Tijd om een eigen app te laten ontwikkelen dus?
Jaren geleden wilde ieder bedrijf een eigen website. Tegenwoordig kom je dan ook weinig bedrijven tegen zonder website. Zo had in 2015 al 90% van de Nederlandse bedrijven een eigen website. Deze ontwikkeling bleek dus een groot succes, de tijd staat echter niet stil en tegenwoordig horen we steeds vaker; ‘Moet ik een eigen app hebben?’.
Bedenk het doel van je app
De eerste vraag die je je moet stellen, kan een app toegevoegde waarde leveren voor mijn bedrijf? Hoogstwaarschijnlijk is jouw bedrijf onderdeel van die 90% bedrijven met een website. Op die website heb je tenslotte al alle informatie over je bedrijf, zoals de openingstijden, contactgegevens en je blogs staan. Daarnaast heb je er natuurlijk voor gezorgd dat deze website ook mobielvriendelijk is waardoor ook deze website prima geopend kan worden op mobiele apparaten. Zijn er dan toch voordelen aan een app in vergelijking met een website? Jazeker, want een app heeft nog een aantal extra functionaliteiten door gebruik te maken van de sensoren in je smartphone. Denk hierbij aan de volgende sensoren en mogelijkheden:
- Accelerometer; de sensor in je smartphone die beweging detecteert.
- Camera; voor het eenvoudig delen van foto’s of video’s.
- GPS/Kompas; om te navigeren, bijvoorbeeld naar een winkel.
- Contacten; gebruikers kunnen een app eenvoudig samen met vrienden gebruiken.
- Notificaties; om inactieve gebruikers updates te versturen en actief te houden.