7 manieren om mobile marketing in te zetten

Gert Meeuws - 13 juli 2017

Mobile marketing tips

De smartphone is niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven en we besteden er veel tijd aan. Het is dan ook niet gek dat bedrijven hun marketing hierop dienen aan te passen. Mobile marketing, wat is het en hoe zet je dit in? In deze blog geven we 7 manieren van mobile marketing.

  1. Voice search (gesproken zoekopdrachten)
  2. Websites lijken steeds meer op apps
  3. Accelerated Mobile Pages (AMP)
  4. De opkomst van wearables en sensors
  5. Responsive e-mailmarketing
  6. 24/7 bereikbaarheid
  7. Video domineert mobiele marketingkanalen

Wat is mobile marketing?

Onder mobile marketing vallen alle middelen voor marketing die gerelateerd zijn aan mobiele apparaten (zoals smartphones, tablets, smartwatches enzovoorts).

We leven in een tijd waarin men steeds meer gebruik maakt van internet op mobiele apparaten. Vooral de opkomst van smartphones en tablets zorgt voor deze enorme groei. Onderstaande tabel uit een onderzoek van Ruigrok NetPanel brengt deze groei duidelijk in beeld. Het percentage Nederlanders met een mobiele telefoon is nu 86% volgens de Telecompaper (Q1, 2016). 

Stijging gebruik internet op smartphone

1. Voice search (gesproken zoekopdrachten)

Waarom je zoekopdracht intypen als je ook gewoon kunt zoeken met je stem? Volgens Google bestaat 20% van alle mobiele zoekopdrachten op dit moment al uit gesproken zoekopdrachten! Mede door de komst van virtuele assistenten zoals Google Now, Siri en Microsoft Cortana wordt dit alleen maar meer.

Maar wat kun je als ondernemer hieraan doen?
Een gesproken zoekopdracht verschilt veelal van een getypte zoekopdracht. Waar je normaal zou zoeken naar ‘Sushi Eindhoven’, zou een gesproken zoekopdracht eerder zijn zoals ‘Waar is het dichtstbijzijnde sushi restaurant?’. Gesproken zoekopdrachten formuleren we meestal als vragen.

Voice search verandert dus de manier waarop we zoeken en daarmee ook de manier waarop we omgaan met content. De zogenaamde ‘longtail zoekwoorden’ woorden belangrijker. Dit zijn specifiekere en vaak langere zoekopdrachten.

2. Websites lijken steeds meer op apps

In november 2016 kondigde Google aan dat ze de indexering van de zoekresultaten ‘mobile-first’ gaan maken. Een goede mobielvriendelijke website is daarvoor van groot belang. Dat websites zich qua formaat aan dienen te passen aan het scherm van de gebruiker (responsive webdesign) was al langer duidelijk, maar we zien steeds vaker dat websites op apps gaan lijken. Een paar voorbeelden van dergelijke websites zijn www.afaslive.nl en www.lavans.nl.

Als smartphonegebruiker staat de telefoon vol met allerlei applicaties. Deze zijn dan ook speciaal gemaakt voor mobiele apparaten en zijn daarom zeer gebruiksvriendelijk. Websites daarentegen zijn veelal gemaakt voor de desktop en worden daarna pas op de smartphone afgestemd.

3. Accelerated Mobile Pages (AMP)

Naast het feit dat de website mooi vormgegeven en ingedeeld is voor mobiele apparaten, is de snelheid van de website ook enorm belangrijk. Als een website niet snel genoeg laadt, dan wekt dat irritaties op en kan het zijn dat men de pagina weer verlaat.

In oktober 2015 kondigde Google de Accelerated Mobile Pages (AMP) aan. Dit zijn razendsnelle aangepaste HTML varianten van een website. Webpagina’s met AMP laden daardoor erg snel op mobiele apparaten. In AMP worden alle onnodige elementen van een pagina weggelaten. Denk aan overbodige plugins en opmaak/styling (CSS). 

Accelerated Mobile Pages (AMP)

4. De opkomst van wearables en sensors

Met de opkomst van apparaten zoals de smartwatch, Fitbit, Jawbone Up, Google Glass enzovoorts, zijn er steeds meer apparaten die de tijd van de gebruiker innemen. Deze apparaten kunnen samenwerken en veel data over jezelf verzamelen. Denk bijvoorbeeld aan de toepassingen zoals het meten van je hartslag, een stappenteller, gps locatie, snelheid van bewegen enzovoorts. Er zijn dan ook steeds meer bedrijven die toepassingen en apps ontwikkelen voor deze wearables. Heb je zelf een applicatie, kijk dan ook naar mogelijkheden om dit voor smartwatches toegankelijk te maken. 

 

Wearables

5. Responsive e-mailmarketing

E-mailmarketing wordt inmiddels al jaren ingezet. Je ontvangt bijna dagelijks nieuwsbrieven van bedrijven. Doordat men steeds meer gebruik maakt van hun mobiele apparaten, is het des te belangrijker om aandachtig te kijken naar de weergave van je nieuwsbrief op deze apparaten. Vaak wordt dit over het hoofd gezien en ziet de content in de nieuwsbrief er niet goed uit waardoor het doel van de mailing gemist wordt. Zeker als je beseft dat ruim de helft van de mensen hun mail op mobiele apparaten openen. Een goed e-mailmarketing programma zorgt ervoor jouw nieuwsbrief altijd goed leesbaar is.

6. 24/7 bereikbaarheid

Het intensieve gebruik van smartphones zorgt ervoor dat men continu toegang tot online communicatie heeft. Het is dan ook steeds normaler om 24/7 bereikbaar te zijn voor vrienden, familie en zelfs voor je werk. Ook voor bedrijven betekent dit dat zij ervoor moeten zorgen dat ze goed bereikbaar zijn. De reactieassistent van Facebookpagina’s zorgt er bijvoorbeeld voor dat je altijd een reactie geeft als iemand een bericht stuurt, zelfs als je niet direct kan reageren.

Naast een goede bereikbaarheid, dienen bedrijven er ook voor te zorgen dat de juiste boodschap op het juiste moment, in de juiste context bij de juiste personen onder de aandacht gebracht wordt. 

 

Reactieassistent van Facebookpagina

7. Video domineert mobiele marketingkanalen

Met een smartphone kan iedereen overal video’s maken en delen met anderen. De productie en consumptie van video is tegenwoordig dan ook enorm. Uit onderzoek van Zentih’s blijkt dat men gemiddeld 19,7 minuten per dag naar online video’s kijkt op mobiele apparaten.

Doordat er zoveel video’s bekeken worden op mobiele apparaten, spelen adverteerders hierop in door videoadvertenties te tonen voorafgaand aan de video die men eigenlijk wil zien. Uit onderzoek van de IAB blijkt dat er in 2016 maar liefst 178% meer budget is uitgegeven aan mobiele videoadvertenties.

Tip: video maken hoeft niet altijd duur en complex te zijn. Met apps zoals Quik of iMovie en met de diashow functie van Facebook, kan iedereen goede video’s maken.

Mobile, mobile, mobile!

Naar verwachting wordt mobile marketing alleen maar belangrijker de komende jaren. Daarom is het belangrijk om hier tijdig in mee te gaan. Heb je vragen over bovenstaande artikel of wil je weten wat mobile marketing voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact met ons op zodat we met je mee kunnen denken.

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!