De invloed van Apple Mail Privacy Protection op e-mailmarketing

Kristy
Door Kristy van Berlo 2 november 2022
Header blog apple privacy

De privacy van ons als eindgebruiker, staat bij Apple hoog op de agenda. Denk aan het invoeren van de third-party cookies met de update van iOS14 en het moeilijker worden van adverteren op Facebook. In september 2021 lanceerden ze de Apple Mail Privacy Protection (hierna MPP genoemd), iets waar e-mailmarketeers niet al te blij van worden. Het beïnvloedt namelijk de betrouwbaarheid van je open rate. Ondanks de veranderingen, vinden wij het belangrijk om hier altijd eerlijk over te blijven communiceren. Lees in onze blog alles over de invloed van Apple Privacy Protection op e-mailmarketing en wat je ertegen kunt doen!

Inhoudsopgave:

  1. Wat is Apple Mail Privacy Protection en hoe werkt het?
  2. Wat is de daadwerkelijke impact?
  3. Wat betekent dit voor e-mailmarketing?
  4. Wat kun je ertegen doen?
  5. Resultaten rapporteren naar klanten.

Wat is Apple Mail Privacy Protection en hoe werkt het?

Met het lanceren van iOS 15, iPadOS en macOS Monterey, volgde ook de Apple Mail Privacy Protection. Gebruikers van Apple apparaten kregen na het updaten van het besturingssysteem de vraag of ze hun persoonlijke mailactiviteit extra wilde beveiligen. Het delen van open- en locatiedata werd hiermee vervolgens uitgeschakeld.

Let op: de MPP staat dus niet automatisch aan.

Hetgeen dat er normaal gesproken voor zorgt dat we kunnen zien of een mail is geopend, is de open-pixel. Dit is een pixel die wordt ingeladen op het moment dat iemand een e-mail opent.

Wanneer iemand kiest voor de MPP, zal deze open-pixel worden gedownload door Apple zelf. Hierna komt de mail pas in jouw inbox terecht. Dit betekent dat alle mails die verstuurd worden naar gebruikers die deze functionaliteit hebben ingeschakeld, als geopend worden gezien. Het resultaat? Een onbetrouwbare open ratio. Opende jij of Apple de mail? Dat is voortaan niet meer te achterhalen.

Mail Privacy Protection op telefoon

Wat is de daadwerkelijke impact?

Dankzij de Mail Privacy Protection wordt er door Apple goed omgegaan met de privacy van de gebruikers. Dat vinden wij wel zo eerlijk. Laat dat nu net zijn waar we bij Gonect voor staan. Het enige nadeel is dat het ons als marketeer nu eenmaal minder inzicht geeft.

Overigens worden lang niet alle openingspercentages beïnvloed. Logischerwijs is deze lancering alleen van toepassing op gebruikers van Apple devices. Iedereen met een ander besturingssysteem, zoals Android of Windows, zal de resultaten van de open rate niet vertroebelen.

Daarnaast moeten gebruikers de juiste update hebben doorgevoerd én bevestigd hebben dat ze willen dat Apple hun gegevens beschermt. Tot slot geldt er de voorwaarde dat de app van Apple Mail gebruikt wordt. Gebruik je een Apple device, heb je de juiste update doorgevoerd, maar gebruik je bijvoorbeeld de app van Gmail of Outlook? Dan is het nog steeds mogelijk om het openingspercentage correct te meten. Apple Mail is daarentegen populair. Volgens e-mailmarketing platform Litmus waren Apple-apparaten in 2021 goed voor ongeveer 52% van alle geopende e-mails.

Wat betekent Apple Mail Privacy Protection voor e-mailmarketing?

De MPP zorgt voor hogere open rates dan je gewend bent. Toch is het belangrijk om je klant een eerlijk beeld te blijven geven van dit cijfer.

De invloed van de Mail Privacy Protection op e-mailmarketing gaat overigens niet alleen over de open rate. Het gaat veel verder dan dat. Denk aan het afstemmen van het juiste moment van verzenden of het monitoren van de deliverability (oftewel: de leverbaarheid van een e-mail. De deliverability toont aan in hoeverre de e-mail daadwerkelijk in de inbox van de oorspronkelijke ontvanger terecht komt).

Ook het is A/B testen van de onderwerpregel met de open rate als metric om het te meten in het vervolg niet meer volledig betrouwbaar. Tot slot heeft het ook invloed op het opschonen van je contactenlijst. Bijvoorbeeld wanneer je mensen uit je lijst wilt halen die al lang geen e-mails meer hebben geopend. Kortom: het invoeren van de MPP zorgt voor de nodige impact op e-mailmarketing.

Een ander aspect waar de invoering van de MPP invloed op heeft is het gebruik van realtime content. Realtime content zijn elementen die worden vertoond op basis van bepaalde data, zoals een locatie-element of een timer. Deze elementen worden dus niet getoond op basis van de gegevens van de gebruiker. Apple opent de mail namelijk eerst en daarop past de realtime content zich aan.

Apple mailKPI geschreven op blokkenE-mail automatisering

Wat kun je ertegen doen?

1 / 3

Breng het aantal Apple Mail gebruikers in kaart

Het is belangrijk om in kaart te brengen hoeveel Apple Mail gebruikers er zijn binnen jouw verzendlijsten. Op deze manier kun je peilen wat de impact is op je statistieken. In sommige gevallen is dit gemakkelijk uit te zoeken. Neem bijvoorbeeld het e-mailmarketingsysteem ActiveCampaign. Zij maken gebruik van een filterfunctie, waardoor je na het sturen van een e-mail in één oogopslag kunt zien wat het percentage is dat je mail zeker heeft geopend en welk percentage MPP gebruikt.

2 / 3

Beoordeel je huidige KPI’s

Ook is dit een goed moment voor het evalueren van je huidige KPI’s. Is de open rate vaak een graadmeter om te bepalen of een campagne succesvol is? Bekijk of je in het vervolg andere, wel goed meetbare data, kunt toekennen aan campagnes en customer journeys. Denk hierbij aan conversies, omzet, ROI, of het percentage dat vanuit je mail doorklikt. Zo kun je nog steeds zien of je goede resultaten behaalt, maar dan op basis van data die écht goed meetbaar is.

3 / 3

Doorloop je automatiseringen

De kans is vrij groot dat je automatiseringen hebt lopen waarvoor het openen of het niet openen van een mail een trigger is. Hierbij is een incorrect openingspercentage dus van invloed, omdat de activatie van de campagne in een aantal gevallen niet terecht is. En wat dacht je van de automatiseringen waarbij mensen opgevolgd worden die de mail niet openen? Dit is voortaan een kleinere groep, omdat er dankzij de MPP meer mensen als ‘geopend’ gekenmerkt worden.

Resultaten rapporteren naar klanten

Zoals eerder beschreven, maakt e-mailmarketingsysteem ActiveCampaign gebruik van een filter. Dit is het systeem waar onze specialisten in e-mailmarketing mee werken. Wanneer het filter aangevinkt wordt, zien we het percentage dat de mail geopend heeft. De contacten die de Apple Mail Privacy Protection aan hebben staan, zitten hier bij inbegrepen. Het precieze percentage van het aantal gebruikers met Mail Privacy Protection wordt ook getoond.

Wanneer het vinkje uitstaat, zien we het percentage dat de mail zéker geopend heeft. Dit weten we omdat iedereen met de Apple Mail Privacy Protection niet bij dit percentage opgeteld wordt.

Open rates met en zonder filter

Het percentage met filter is dus onbetrouwbaar en niet eerlijk. Bij Gonect staan we voor eerlijke online marketing. Daarom communiceren wij de resultaten van de open rate zonder filter naar de klant. Zo gokken we niet met cijfers, maar geven we ze een zo oprecht mogelijk beeld van het percentage contacten dat de mail geopend heeft. Het gaat niet meer per se over de hoogte van de open rate, want deze is hoe dan ook lager dan voorheen door de MPP. Het gaat nu over de ontwikkeling die dit getal laat zien. Speel bijvoorbeeld met het design van je mail, met de onderwerpsregels en de timing van versturen om je open rate zo hoog mogelijk te krijgen. Kijk niet meer naar het totaal, maar naar het aantal waarvan je wél zeker weet dat ze de mail geopend hebben. Dat geeft nog altijd inzicht.

Haal meer uit je klantenbestand

Met e-mailmarketing haal je meer uit je klantenbestand. Door (periodieke) gepersonaliseerde e-mails laat je je klanten zien dat ze gehoord worden. Relatief lage kosten en hoge opbrengsten, slimme automatiseringen en goed meetbare resultaten: dat is e-mailmarketing.

E-mailmarketing is één van onze specialismes. E-mails en automatiseringen die impact maken, dat is waar we voor gaan. Na het versturen rapporteren we eerlijke cijfers. Geen cijfer-gegoochel, maar gewoon een begrijpelijke en volledige rapportage van de resultaten.

Ben je er klaar voor om de stap naar
e-mailmarketing te gaan zetten? Wij zijn benieuwd naar jouw verhaal.

Neem gerust contact op met ons team van specialisten. We zijn benieuwd naar je verhaal!

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief

Andere blogs

Blog cover - eerlijk promoten afgeprijsde producten
E-mailmarketing
Google Ads
Online Marketing
Social Media
Waarom je e-mailmarketing moet combineren met SEO
E-mailmarketing
SEO
Waarom je mailmarketing moet combineren met SEO
Gert Meeuws - Online Marketing Adviseur
Door Gert Meeuws 9 december 2020