Op een eerlijke manier afgeprijsde producten promoten

Kylie van Hamont - Contentspecialist
Door Kylie van Hamont 24 augustus 2022
Blog eerlijk promoten afgeprijsde artikelen

Kortingsacties zijn vaak onderdeel van marketingcampagnes. Veel webshops gebruiken hiervoor dan ook ‘van-voor’ prijzen. Om te zorgen dat je als bedrijf zo transparant en eerlijk mogelijk communiceert, zijn de regels rondom het gebruiken van kortingsprijzen sinds 28 mei 2022 aangescherpt. Alleen als prijzen eerlijk worden vermeld, is de aanbieding voor consumenten goed te beoordelen en te vergelijken.

Wij leggen je in deze blog uit wat de nieuwe regels van de EU-prijsindicatierichtlijn zijn en waar je zelf actie in kunt ondernemen.

  1. Wat is er veranderd in weergave van prijsverlagingen?
  2. Prijsinformatie op je website
  3. Producten promoten met advertenties
  4. Producten promoten met e-mailmarketing
  5. Wat voor gevolgen heeft het verkeerd promoten van afgeprijsde producten?
  6. Conclusie: waar moet ik aan voldoen?

Wat is er veranderd in weergave van prijsverlagingen?

Vanaf 28 mei 2022 zijn er nieuwe regels voor prijsaanbiedingen. Zo wordt de ‘van’ prijs (referentieprijs) van het product die wordt gebruikt bij een advertentie, veel meer gereguleerd. Er zijn striktere richtlijnen aan gebonden, zodat de consument beter beschermd is tegen nepaanbiedingen. Voor de volledige richtlijnen heeft de Autoriteit Consument & Markt een handige gids.

‘Van-voor’ prijs wetgeving

Iedereen heeft het wel eens voorbij zien komen: de scherpe kortingsacties met een kortingspercentage of een ‘van-voor’ kortingsactie. Bijvoorbeeld: ‘van 200 euro, nu voor 150 euro’. Door de aangescherpte prijzenwet moeten kortingen voortaan gebaseerd zijn op een originele prijs, namelijk de laagste totaalprijs van de afgelopen 30 dagen. Vind er in de tussentijd een prijsverhoging plaats? Dan mag de korting niet worden berekend op basis van de verhoogde prijs. Hierdoor krijgt een aanbieding ook meer waarde voor de consument.

Zo is het niet meer mogelijk om voor een korte tijd de prijs te verhogen, deze vervolgens te verlagen en onterecht als aanzienlijke korting te promoten. Dit gaat het misleiden van klanten met valse prijsverminderingen tegen, waardoor er eerlijkere en transparantere marketing ontstaat.

Uitzonderingen

Natuurlijk zijn er een aantal uitzonderingen, zoals: acties als ‘1+1 gratis’, kortingen op producten met een beperkte houdbaarheid en producten die minder dan 30 dagen op de markt zijn.

Nog een aantal uitzonderingen hierop zijn:

    • De korting progressief verhogen
      Het progressief verhogen van kortingen is nog wél mogelijk. Stel, de oorspronkelijke prijs op dag 1 is 200 euro. Op dag 5 geef je 10% korting, dan is de korting gebaseerd op de 200 euro. Op dag 10 geef je 20% korting, dan mag je deze korting baseren op de oorspronkelijke prijs van 200 euro, mits je in de tussentijd de prijs niet hebt verhoogd.
    • Andere referentieprijzen
      Daarnaast is het wel mogelijk om korting te laten zien ten opzichte van de prijs van je concurrent of een andere referentieprijs. Zo kun je dus wél jouw prijs vergelijken met de prijs van een concurrent. Bijvoorbeeld: “20% goedkoper dan bij… ”.
      Het moet wel voor de klant duidelijk zijn welke ‘van’ prijs wordt gebruikt. Vermeld dit er dus duidelijk bij.
    • Korting t.o.v. adviesprijs
      Een andere uitzondering is om als referentieprijs de adviesprijs van een bepaald product te gebruiken. Bijvoorbeeld:
korting adviesprijs bol.com

Bron: bol.com

Zo kun je dus wel een korting geven op basis van de adviesprijs, mits dit duidelijk wordt gecommuniceerd naar de klant. Het moet altijd transparant zijn welke ‘van’ prijs wordt gebruikt.

Prijsinformatie op je website

Het belangrijkste kanaal is je website. Hier vinden al je verkopen plaats. Het spreekt dan ook voor zich dat je moet zorgen dat je de korting duidelijk op je website vermeldt. We raden dan ook aan om te controleren of de kortingsacties op je website, in lijn zijn met de nieuwe prijsregels voor webshops.

Alle kortingsprijzen website

Klanten die online aankopen doen via jouw webshop, moeten duidelijk kunnen zien wat het werkelijke prijsvoordeel is. Is je korting gebaseerd op de adviesprijs? Dan vermeld je dit er duidelijk bij. Werk je met ‘van-voor’ prijzen of een kortingspercentage? Als verkoper hoef je dan niet aan te geven hoelang je de referentieprijs hebt gevoerd, als je maar de laagste prijs in de afgelopen 30 dagen hanteert als referentieprijs.

Zorg er dus voor dat alle actieprijzen op je website goed zijn ingesteld.

Banners

Een webshop bevat vaak banners en afbeeldingen, waarop de korting van het desbetreffende product is vermeld. Pas je banners aan naar de juiste actieprijzen en geef, indien nodig, duidelijk aan waar je actieprijs op is gebaseerd.

Pop-up

Maak je gebruik van een pop-up op je website, met bijvoorbeeld een kortingscode of kortingspercentage? Dan is het ook hier van belang dat je rekening houdt met de EU-prijsindicatierichtlijn. Als het om een algemene korting gaat, zoals ‘30% korting op het gehele assortiment’, is het voldoende om de referentieprijs afzonderlijk per product in de webshop te vermelden.

Productfeeds

Om de artikelen van je website te promoten via andere kanalen, zoals op affiliatie websites of online advertising, wordt gebruik gemaakt van een product feed. Een product feed is een digitaal bestand van alle producten die jouw website bevat. De productfeed bevat niet alleen de productinformatie, maar ook de prijzen (verkoopprijs en/of ‘van-voor’ prijs) van de producten. Hierdoor kunnen de producten makkelijk worden aangeboden op verschillende sitetypes.

Zorg dus dat de prijzen op je website actueel zijn, voordat je een productfeed aanmaakt en uploadt. Vervolgens is het belangrijk dat het aanbod van je productfeed altijd up-to-date is. Vaak worden product feeds automatisch geüpdatet. Check regelmatig of dit gebeurt. Is dit niet het geval? Controleer dan de links en de prijzen van de producten en update je product feed.

 

Producten promoten met advertenties

Voor het draaien van advertenties waarbij afgeprijsde producten worden weergegeven, is het goed om rekening te houden met de nieuwe prijsregels. Hieronder leggen we je per advertentieplatform uit, waar je zelf op kunt letten.

Google en Microsoft Advertising

Als je gebruik maakt van Google Shopping of Dynamic Remarketing, dan weet je dat je voor advertenties een productfeed moet aanleveren. Google matcht vervolgens de zoekopdrachten met wat in jouw productfeed staat. Op basis hiervan wordt de advertentie getoond. Ook hier worden de ‘van-voor’ prijzen van je producten getoond. In je productfeed is een prijsveld verplicht. Je hebt daarnaast de optie om een uitverkoopprijs toe te voegen. Beide prijzen moeten voldoen aan de prijzenwet. Het is dus goed om te controleren of de prijzen in je product feed goed staan ingesteld.

Maak je gebruik van de promotie-extensie in Google Ads of Microsoft Ads om speciale aanbiedingen bij je advertenties weer te geven? Dan geef je regelmatig een promotiecode, ‘van-voor’ prijs of een X% korting op een product weer. Ook hier is het dus van belang dat je controleert of deze kortingsacties de aangescherpte richtlijnen niet schenden.

Social Advertising

Bij het aankondigen van prijsverlagingen door middel van advertenties op social media, wordt vaak gebruik gemaakt van visuals, zoals afbeeldingen of video’s, als communicatiemiddel. In deze visuals worden dan de prijzen of kortingen vermeld. Goed om dus te controleren of je hier gebruikmaakt van de juiste ‘van-voor’ prijzen, kortingspercentages of promotiecodes.

Maak je voor Facebook of Instagram advertenties gebruik van Meta of een ad management tool zoals Confect of Smartly? Dan is de kans groot dat je middels een productfeed een catalogus hebt aangemaakt. Controleer goed of de juiste ‘van-voor’ prijzen staan aangegeven en dat het gaat om een sale artikel.

Producten promoten met e-mailmarketing

Een veelgebruikte strategie in e-mailmarketing is het geven van een gepersonaliseerde korting via geautomatiseerde mails. Dit kan bijvoorbeeld door het geven van een korting voor een bepaald product aan het einde van een customer journey, als de klant nog geen aankoop heeft gedaan. Een andere mogelijkheid is het geven van een korting als beloning voor een bepaald bestelbedrag.

Een andere mogelijkheid binnen e-mailmarketing, is het versturen van promotiegerichte nieuwsbrieven. Met een nieuwsbrief kun je gemakkelijk en snel een grote groep mensen bereiken. Zo kun je klanten eenvoudig inlichten over nieuwe producten, maar kun je ook seizoensaanbiedingen of specifieke producten met een bepaalde korting uitlichten.

Of je nu gebruik maakt van geautomatiseerde mails of een nieuwsbrief, voor beide manieren geldt dat je ook hier rekening moet houden met de nieuwe richtlijn. Maak gebruik van de juiste ‘van-voor’ prijzen, zorg dat je referentieprijs de laagste prijs is van de afgelopen 30 dagen en wees hierover duidelijk in je communicatie.

Wat voor gevolgen heeft het verkeerd promoten van afgeprijsde producten?

De Autoriteit Consument en Markt ziet het als een oneerlijke handelspraktijk, als je je niet aan deze regelgeving houdt. Dus gebruik je prijzen die in strijd zijn met de wet? Dan kan het je duur komen te staan. De boetes kunnen namelijk oplopen tot 4% van de jaaromzet of tot een maximaal bedrag van 2 miljoen euro! Komt een overtreding vaker voor? Dan kan het percentage oplopen tot 10% van de jaaromzet. Kortom, wees duidelijk, eerlijk en transparant in je communicatie naar klanten betreft het promoten van afgeprijsde artikelen.

Conclusie: wat mag wel?

  • Gebruik een ‘van-voor’ prijs waarbij de referentieprijs (‘van’) ook werkelijk de laagste totaalprijs van de laatste 30 dagen is;
  • Gebruik een korting ten opzichte van de adviesprijs en geef daarbij duidelijk aan dat het gaat om een korting gebaseerd op de adviesprijs van de leverancier;
  • De korting progressief verhogen.

 

Met behulp van deze blog weet je waar product promoties aan moeten voldoen en hoe je dit kunt aanpassen.

Lukt het je zelf niet om alle aanpassingen door te voeren? Aarzel niet en neem contact met ons op!

Door het inzetten van eerlijke online marketing en het geven van oprecht advies, zorgen wij als team van betrokken specialisten ervoor dat jij meer bereikt dan je voor mogelijk houdt.

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief

Andere blogs

Waarom je e-mailmarketing moet combineren met SEO
E-mailmarketing
SEO
Waarom je mailmarketing moet combineren met SEO
Gert Meeuws - Online Marketing Adviseur
Door Gert Meeuws 9 december 2020