Het belangrijkste kanaal is je website. Hier vinden al je verkopen plaats. Het spreekt dan ook voor zich dat je moet zorgen dat je de korting duidelijk op je website vermeldt. We raden dan ook aan om te controleren of de kortingsacties op je website, in lijn zijn met de nieuwe prijsregels voor webshops.
Alle kortingsprijzen website
Klanten die online aankopen doen via jouw webshop, moeten duidelijk kunnen zien wat het werkelijke prijsvoordeel is. Is je korting gebaseerd op de adviesprijs? Dan vermeld je dit er duidelijk bij. Werk je met ‘van-voor’ prijzen of een kortingspercentage? Als verkoper hoef je dan niet aan te geven hoelang je de referentieprijs hebt gevoerd, als je maar de laagste prijs in de afgelopen 30 dagen hanteert als referentieprijs.
Zorg er dus voor dat alle actieprijzen op je website goed zijn ingesteld.
Banners
Een webshop bevat vaak banners en afbeeldingen, waarop de korting van het desbetreffende product is vermeld. Pas je banners aan naar de juiste actieprijzen en geef, indien nodig, duidelijk aan waar je actieprijs op is gebaseerd.
Pop-up
Maak je gebruik van een pop-up op je website, met bijvoorbeeld een kortingscode of kortingspercentage? Dan is het ook hier van belang dat je rekening houdt met de EU-prijsindicatierichtlijn. Als het om een algemene korting gaat, zoals ‘30% korting op het gehele assortiment’, is het voldoende om de referentieprijs afzonderlijk per product in de webshop te vermelden.
Productfeeds
Om de artikelen van je website te promoten via andere kanalen, zoals op affiliatie websites of online advertising, wordt gebruik gemaakt van een product feed. Een product feed is een digitaal bestand van alle producten die jouw website bevat. De productfeed bevat niet alleen de productinformatie, maar ook de prijzen (verkoopprijs en/of ‘van-voor’ prijs) van de producten. Hierdoor kunnen de producten makkelijk worden aangeboden op verschillende sitetypes.
Zorg dus dat de prijzen op je website actueel zijn, voordat je een productfeed aanmaakt en uploadt. Vervolgens is het belangrijk dat het aanbod van je productfeed altijd up-to-date is. Vaak worden product feeds automatisch geüpdatet. Check regelmatig of dit gebeurt. Is dit niet het geval? Controleer dan de links en de prijzen van de producten en update je product feed.