Contentmarketing, hoe krijg je het tot een succes?

Bart Rietjens - 26 april 2017

Content marketing strategie

Allereerst, wat is contentmarketing? “Contentmarketing is het maken, aanbieden en verspreiden van informatie die aansluit op een vooraf geïdentificeerde behoefte van een doelgroep”. Je deelt informatie aan je doelgroep, zonder ze iets te verkopen. Dat klinkt natuurlijk gemakkelijker dan het is. Hoe krijg je het tenslotte bij je doelgroep en hoe zorg je dat het daadwerkelijk resultaat oplevert? Hieronder enkele tips om dit op een effectieve manier in te zetten.

  1. Waarom zou je contentmarketing inzetten?
  2. Wat voor content is er en past bij jou?
  3. Waar ga je content plaatsen?
  4. Slechte content werkt averechts
  5. Organiseer je content goed
  6. Zorg dat je content-talent hebt
  7. Creëer conversatiewaardige content
  8. De content conversiestrategie
  9. Nog enkele feitjes en tips

Waarom zou je contentmarketing inzetten?

Contentmarketing is in de afgelopen jaren flink gegroeid, dat zie je bijvoorbeeld in onderstaande statistiek uit Google Trends:

content marketing google trends

Bedrijven zien steeds meer in dat je iets interessants of leuks moet delen om de interesse te wekken. Onder meer om de volgende redenen:

  • 86% van de consumenten is bannerblind (Adatos).
  • Steeds meer mensen gebruiken AdBlockers (Pagefair).

Wat voor content is er en past bij jou?

Eigenlijk is het woord ‘content’ maar een vaag en breed begrip. De onderstaande content matrix door Destilled, brengt veel duidelijkheid over de soorten content. In onderstaande matrix wordt middels vier dimensies uitgelegd waar content op in speelt en wat het doel is.

Entertainment: Waarom zou je mensen entertainen terwijl je simpelweg conversies en dus omzet wilt genereren? Het antwoord is simpel, niet iedere potentiële klant heeft zelf in de gaten dat ze een potentiële klant iszijn. Deze doelgroep kun je door entertainment laagdrempelig bereiken.

Informeren: Waarom wil jije je doelgroep iets leren wanneer jij juist de expert bent die ze in moeten schakelen? Hiervoor geldt hetzelfde als voor entertainment. Je wilt mensen bereiken die nog niet direct naar jouw diensten of producten zoeken, maar het onderwerp wel interessant vinden. Vroeg in de ‘salesfunnel’ dus. Enkel nu niet emotioneel, maar rationeel.

Converteren en verleiden: ‘Do i need to say more?’. Met converteren en verleiden, haal je mensen over om gebruik te maken van je diensten of producten.

De content matrix

Waar ga je content plaatsen?

Content hoeft niet altijd op je eigen website geplaatst te worden. Waarom zou je geen gastblogger worden op een autoritaire website in je branche of waarom zou je geen YouTube-kanaal beginnen? Natuurlijk moeten deze plekken passen bij je bedrijf. Daarnaast kan content zowel offline als online ingezet worden.

Slechte content werkt averechts

Helaas zien we het maar al te vaak. Bedrijven die content schrijven om het schrijven. Of het plaatsen van content, enkel om daarmee in Google te scoren. Zorg ervoor dat je content van een hoge kwaliteit is. Het is hierbij belangrijk dat je uniek bent, maar ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’. Waarom zou je geen vakliteratuur verwerken of bestaande onderzoeken voor je onderbouwing?. Daar is niets mis mee! Het is zelfs arrogant om te denken dat jij de enige bent die goede content heeft gemaakt over jouw onderwerp.

Zorg dat je schrijft over hetgeen je goed in bent, het volgende model van Insites Consulting is daarbij handig. De interne (mate van uniek zijn) en externe (wat zoeken mensen) dimensies combineren met elkaar, leidt tot vier categorieën:

  • Vermijden: content maken waar je bedrijf niet uniek in is en waar bovendien weinig vraag naar is, is een verlies van tijd en geld. In deze categorie komt 0% van de content.
  • Concurrentieel: content maken waar de markt om vraagt, maar waar jouw bedrijf niet uniek in is, is af en toe nodig. Gezien de grote behoefte van de markt speel je hier regelmatig op in. Houd er rekening mee dat ook concurrenten over deze domeinen schrijven: beperk daarom de inspanningen. 25% van de content komt in deze categorie.
  • Niche: er zijn niet zoveel mensen geïnteresseerd in deze content, maar het differentieert je bedrijf in de markt. Investeer 15% van de content in deze categorie.
  • Focus: met deze content maak je als bedrijf het verschil. De markt is ernaar op zoek, maar concurrenten bieden geen goede oplossingen. 60% van je content focust op deze categorie.

Insites Consulting model

Organiseer je content goed

Wie is de contentmanager en wat is het contentteam?

Zorg dat er een verantwoordelijke is voor de content. Iemand die de content ontvangt (van de makers), inplant en nakijkt. Diegene is uiteindelijk ook verantwoordelijk voor het wel en niet behalen van bepaalde doelstellingen.

Ook diegene heeft een belangrijke rol in het samenstellen van het content team. Wie bedenken er de content? Iedereen binnen je bedrijf heeft natuurlijk bepaalde specialisaties waarover zij het beste kunnen schrijven. Dit komt de kwaliteit van de content ten goede.

De contentmanager is verantwoordelijk voor de contentplanning:

Vooral het inplannen is een belangrijke taak van de contentmanager maar houd hierbij ook ruimte voor het inspelen op bepaalde actualiteiten.

Behoud de tone of voice:

Een belangrijke taak van de contentmanager is het controleren van de ‘tone of voice’. Worden alle blogs in de jij of u-vorm geschreven en past de manier van schrijven wel bij de vooraf bepaalde doelgroep? Hoe beter deze context gemanaged wordt, hoe groter de impact is. Je gaat tenslotte ook niet bij een sterrenrestaurant eten met de uitstraling van McDonald’s.

Zorg dat je content-talent hebt

Heb je meer dan genoeg talent in huis? Prima! Heb je dat niet? Ga dan op zoek. Geef andere bloggers en vloggers de kans om content te schrijven voor jouw bedrijf of vraag specialisten in je netwerk ergens over te schrijven. Kwaliteit staat boven alles!

Creëer conversatiewaardige content

Dit is een vraag waar veel contentmarketeers mee zitten. Hoe zorg je ervoor dat er conversaties ontstaan op content? InSites Consulting deed onderzoek onder meer dan een miljoen conversaties op content en daaruit bleken de volgende content types goed te werken:

  • Content met een spelelement. Wedstrijden, spelletjes, het levert gesprekken op! Daarnaast zorgt deze gamifaction ook voor likes.
  • Gratis, gratis gratis. Het werkt nog altijd. Niet alleen het weggeven van gratis producten wekt een conversatie op, maar ook het weggeven van content zoals e-books.
  • Structurele collaboratie: betrek mensen bij je beslissing. Mensen vinden het fijn als ze ergens iets over te zeggen hebben. Wanneer ze positief zijn, liken ze de content vaak ook nog!
  • Actualiteiten: Nieuw nieuws, dat werkt. Mensen laten graag zien dat ze up to date zijn en praten hier ook graag over mee.
  • Positieve boodschappen: Het lijkt niet altijd zo, maar uit het onderzoek blijkt dat consumenten eerder reageren op positieve boodschappen!

De content-conversiestrategie

Leuk die content, maar hoe haal je er nu conversie uit? Dat is tenslotte het uiteindelijk doel; het moet wat opleveren! Dat is in veel gevallen ook zo, want:

  • 61% van de consumenten voelt zich beter bij bedrijven die custom content aanbiedt,
  • 82% van de marketeers die bloggen, ziet resultaat op de ROI.
  • Het conversiepercentage van websites met contentmarketing ligt bijna zes keer hoger.
  • B-to-B-bedrijven met blogs, genereren gemiddeld 67% meer leads dan bedrijven zonder.

Bron: Frankwatching.

Het belangrijkste is dat je weet waar de conversie moet plaatsvinden en hoe je ervoor zorgt dat degene die de content bekijkt, daar terecht komt. Het is dan ook belangrijk dat je conversiepaden meet, daarover lees je meer op deze blog over conversiepaden (link naar die blog). Ook meet je middels gedragsstromen in Gooogle Analytics exact waar lezers van bijvoorbeeld blogs na het lezen naartoe gaan op je website en waar ze afhaken. Op die manier kun je dit verder optimaliseren.

Het type conversies is ook belangrijk. Wil je dat ze direct contact opnemen of ga je voor een soft conversie zoals het inschrijven voor de nieuwsbrief of het downloaden van een verdiepend e-book? Wellicht is beide zelfs wel mogelijk.

Trek daarnaast niet te snel conclusies. Het duurt minimaal 18 maanden voor je resultaat kunt gaan meten. Daarnaast is een van de grootste misverstanden dat je met een social media berichtje al snel veel klanten krijgt, zo blijkt ook uit onderstaande video van Rand Fishkin van MOZ.

Nog enkele feitjes en tips

  • Blijf constant meten en op basis daarvan verbeteren. Bekijk wat werkt en wat niet werkt.
  • Video’s op landingspagina’s het conversiepercentage met 86%

Heb jij moeite met het opzetten van een goede contentstrategie? Wij helpen je graag met content advies.

 

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.