Is het kopen van domeinnamen voor SEO interessant?

Bart Rietjens - 26 januari 2017

Domeinnamen kopen voor SEO

We krijgen zeer regelmatig de vraag. “Ohja, ik heb trouwens ook nog schoenen-kopen.nl omdat hier erg goede zoekwoorden in staan, kunnen we daar iets mee? Ik heb namelijk van horen zeggen dat ik hiermee bovenaan in Google kan komen te staan.” Zo simpel is dat helaas niet! Hieronder leggen we uit wat je hierin het beste kunt doen.

Domeinnaam kiezen

Waarom is een goede domeinnaam zo belangrijk?

Alvorens we dieper ingaan op het aankopen van extra domeinnamen, is het belangrijk om duidelijkheid te scheppen rondom het belang van een goede domeinnaam. Dit wordt namelijk nog veelvuldig onderschat. We zien het nog erg vaak dat klanten in alle haast een domeinnaam hebben uitgezocht, zonder hier goed onderzoek naar te doen.

Allereerst, je kunt nog zo’n goede domeinnaam hebben, het gaat natuurlijk vooral om de content op de website. Als dat waardeloos is, heb je natuurlijk niets aan een goede domeinnaam. Toch zie je dat wanneer je twee identieke websites hebt, de website met de beste domeinnaam absoluut het beste scoort.

Hoe komt dat? Google kijkt naar de woorden in de domeinnaam. Passen die bij een bepaalde zoekopdracht en past het ook goed bij het onderwerp van de website, dan heb je een grotere kans dat je naar boven komt in de zoekresultaten. Jouw website is volgens Google namelijk relevant voor hetgeen de zoeker naar zoekt.

Wat voor soort domeinnamen zijn er?

Generieke domeinnamen:

Denk bij generieke domeinnamen bijvoorbeeld aan tas.nl of voetbal.nl. Het is direct duidelijk waar de website over gaat. Deze domeinnamen zijn niet alleen erg interessant om je website op te bouwen, ze zijn vaak ook nog eens erg veel waard. Vaak ben je dan ook zeker 10.000 euro kwijt om zo’n domeinnaam te kopen.

Beschrijvende domeinnaam:

Zoekwoordrijke domeinnamen zijn ook erg interessant. De bezoeker weet niet alleen waar de website over gaat, maar ook waar ze aan toe zijn. Heet je website voetbal.nl, dan kun je evengoed voetballen verkopen als dat je een nieuwssite over de sport voetbal bent. Heet je website voetbal-nieuws.nl, dan snapt iedereen dat het om een nieuwssite over voetbal gaat.

Daarnaast is het erg goed voor de vindbaarheid. Google ziet namelijk ook waar je website over gaat en zal je dus ook eerder op die zoekwoorden vertonen.

Niet beschrijvende domeinnamen:

Denk hierbij bijvoorbeeld aan bol.com of coolblue.nl. Het gros van de bezoekers heeft geen idee waarom de website zo heet maar het merk is wel enorm bekend. Dit is nog veel herkenbaarder dan een zoekwoordrijke domeinnaam.

Half beschrijvende domeinnamen:

Wanneer onze website gonectonlinemarketing.nl zou zijn, zouden we een halfbeschrijvende domeinnaam hebben. Het is duidelijk dat het over online marketing gaat, ook al is het niet 100% duidelijk wat we exact doen. Naast dat je dus een échte merknaam hebt, heb je ook nog zoekwoorden verwerkt.

Domeinnaam met een andere extensie:

Mocht je nu persé een domeinnaam willen hebben met enkel ‘voetbal’, maar is voetbal.nl al bezet, dan kun je er nog altijd voor kiezen om voetbal.com, voetbal.me, voetbal.co, voetbal.org of wat dan ook te gebruiken, al is dat in veel gevallen af te raden. Google geeft namelijk de voorkeur aan een landen-domeinextensie of .com. Meer hierover vind je bijvoorbeeld in onze blog over internationale zoekmachine optimalisatie.

Hoe check je of een domeinnaam nog vrij is?

SIDN.nl is hiervoor bijvoorbeeld een goede website.

Domeinnaam checker

Hierop kun je ook direct zien, wie de eigenaar van een domein is wanneer hij al bezet is. Deze persoon kun je benaderen en vragen wat de domeinnaam kost. Dit bekijk je door het vinkje uit bovenstaande afbeelding aan te vinken en op ‘ok’ te klikken:

domeinnaam checker SIDN

Een leeg domein heeft geen zin.

Zoals we al zeiden, je kunt nog zo’n goede domeinnaam hebben, het gaat natuurlijk vooral om de content op de website. Een leeg domein, werkt niet. Google is namelijk gesteld op relevantie en ‘echtheid’. Het heeft dus geen zin om domeinnamen te registreren zonder er échte inhoud aan te geven. Er zijn drie redenen waarom je dit wel zou kunnen doen, namelijk:

1. Domeinnaam kopen voor de type-ins:

Er zijn nog altijd mensen die direct in de adresbalk een zoekwoord invullen als url. Wanneer je de ‘lege url’ dan door laat linken naar je website, komen ze alsnog bij jou terecht.

Om hiervan een voorbeeld te geven. Ik ben opzoek naar een website waarop ik schoenen wil kopen. Ik typ dus niet in de Google zoekfunctie, maar in de adresbalk ‘schoenenkopen.nl’ in.

schoenenkopen type-in

Ik kom dan niet op schoenenkopen.nl uit, maar word direct doorgestuurd naar een andere website. Deze website heeft de url schoenenkopen.nl dus doorgelinkt naar haar/zijn website.

2. Domeinnaam kopen om de concurrentie voor te zijn:

Ook kan een domeinnaam in de toekomst interessant worden maar wil je er nu nog niets mee doen of wil je je concurrentie gewoon voor zijn. In dat geval kan een domeinnaam kopen en doorlinken naar je website ook goed zijn.

3. Als er al links naar de domeinnaam zijn, dan wordt die kracht doorgezet naar het hoofddomein.

Google is enorm gesteld op inhoudelijke websites. Wanneer ze zien dat je domein slechts één of geen pagina bevat die direct of na die ene pagina doorlinkt naar een andere website, dan heeft Google in de gaten dat je de zoekresultaten aan het beïnvloeden bent en laten ze die website dus ook niet scoren in de zoekresultaten.

Google heeft SEO-domein met één landingspagina door.

Je maakt slechts één landingspagina aan op je SEO-domein en van daaruit link je door naar het hoofddomein. Als dit een zeer interessante pagina is, zouden er theoretisch gezien links naar het SEO-domein kunnen ontstaan. Deze opgebouwde ‘kracht’ wordt dan doorgelinkt naar het hoofddomein. De kans dat die ene pagina enorm relevant is, is sowieso al klein. Daarnaast heeft Google aardig door dat een SEO-domein met één landingspagina enkel SEO als doel heeft en daardoor geven ze je weinig tot geen ‘vertrouwen’ oftewel trust.

Een échte website op je SEO-domein is het effectiefst.

Een serieuze site onder je SEO-domeinnaam is het effectiefste. Van daaruit kun je dan weer linken naar je hoofddomein. Deze website – mits hij goed is en er een goede strategie achter zit – gaat dan vanzelf links verwerven en krijgt daardoor vertrouwen. Dit zorgt dan weer voor pagerank en dit wordt weer doorgegeven naar je hoofddomein. Belangrijk hierbij is dat je een eigen c-block ip hebt en dat de whois-informatie verschilt van het hoofddomein.

Doe het goed of doe het niet

Conclusie:

Zorg dat je een volledige website maakt voor een interessante domeinnaam waarop je ook écht vindbaar wilt worden. Zorg hierbij voor voldoende pagina’s met inhoud. Ben je er dan? Nee, zoekmachine optimalisatie houdt nog veel meer in dan dat, wij helpen je er graag mee!

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!