8 gemakkelijk op te lossen fouten van bedrijven op social media.

Gert Meeuws - 14 oktober 2015

adverteren op facebook

Iedereen maakt fouten, dat is niet erg zolang je er van leert en deze les in het vervolg toepast. Op social media komen we vaak fouten tegen. In deze blog delen we onze kennis om ervoor te zorgen dat deze fouten gecorrigeerd of zelfs voorkomen worden. Doe er je voordeel mee zodat social media voor jou tot meer succes leidt.

De fouten op een rijtje:

  1. Je profiel of pagina is niet optimaal ingevuld.
  2. De pagina heeft niet de juiste uitstraling.
  3. Het koppelen van social media kanalen.
  4. Niet of laat reageren op reacties.
  5. Berichten plaatsen op het verkeerde moment.
  6. Veel promotionele berichten plaatsen.
  7. De frequentie van berichten is niet goed.
  8. Social media overload.

1. Je profiel of pagina is niet optimaal ingevuld.

Elk social media platform heeft velden om in te vullen over jezelf en/of het bedrijf. Grijp deze kans en vul alles zo optimaal mogelijk in. Doe je dit niet, dan laat je kansen liggen. Het invullen van contactgegevens zoals e-mail, telefoonnummer en website zijn erg belangrijk. Ook het toevoegen van een juiste omslagfoto is belangijk voor de eerste indruk die de pagina achterlaat. Dit klinkt allemaal erg logisch, maar in de praktijk blijkt dit toch vaak niet zo te zijn.

2. De pagina heeft niet de juiste uitstraling.

Een goede pagina op social media is een verlengstuk van je bedrijf en website. Het moet het gewenste imago uitstralen en zorgen voor herkenbaarheid zodra men je pagina en berichten ziet. Dit begint al bij de profielfoto en omslagfoto van je pagina. Zorg ervoor dat dit in lijn is met de huisstijl van het bedrijf. Deze afbeeldingen zorgen voor een goede (eerste) indruk bij de social media-gebruikers.

3. Het koppelen van social media kanalen.

Hiermee bedoelen we dat als je bijvoorbeeld een bericht plaatst op Facebook, het automatisch doorgeplaatst wordt op Twitter of andersom. In werkelijkheid is elk kanaal compleet verschillend en zo hoor je social media kanalen ook te benaderen. Voorbeeld: een langer bericht op Facebook, werkt namelijk niet op Twitter omdat je daar gebonden bent aan 140 tekens. Het bericht wordt dan op Twitter afgekapt en slechts het halve bericht is zichtbaar. je graag. Kijk daarvoor op de pagina voor social media advies.

koppelen social media profielen

4. Niet of erg laat reageren op reacties.

De hele gedachte achter social media is dat mensen en bedrijven met elkaar communiceren. Op het moment dat men een reactie geeft op een bericht dat je plaatst, hoor je hier in de meeste gevallen ook op te reageren. Als men iets vraagt, dan verwacht men een antwoord. Krijgen ze geen antwoord of is het antwoord niet publiekelijk zichtbaar, dan lijkt het alsof vragen/opmerkingen/klachten niet serieus genomen worden. Aangezien social media een kanaal is waar men tegenwoordig van je verwacht snel een reactie te krijgen, is het belangrijk om aan deze verwachting te voldoen. Een te late reactie zorgt in het geval van een klacht nog meer negatieve emoties wat slecht is voor het imago. Natuurlijk werkt dit ook andersom. Als je wel een goede en snelle reactie geeft, dan heeft dit vaak een positief effect.

5. Berichten plaatsen op het verkeerde moment.

Het maken van content kost tijd, energie en geld. Daarom wil je dat deze content ook zoveel mogelijk mensen bereikt en zoveel mogelijk voor je oplevert. Het moment van plaatsen is daarbij erg belangrijk voor het succes van een bericht. Plaats het bericht op de dag en het tijdstip wanneer je doelgroep online is zodat het zoveel mogelijk mensen bereikt. Plaats je het bericht overdag als men aan het werk is, in de pauze, tegen de avond als men gaat eten of juist in het weekend? Stel jezelf de vraag: wanneer is mijn doelgroep online en zitten ze dan te wachten op mijn berichten? Facebook geeft in de statistieken van bedrijfspagina’s een mooi overzicht van wanneer de fans van de Facebookpagina online zijn.

6. Veel promotionele berichten plaatsen.

Social media is een plek waar men zich veelal in hun vrij tijd begeeft. In die tijd willen ze berichten zien die ze leuk, interessant, grappig, mooi en boeiend vinden. Over het algemeen zijn promotionele berichten minder leuk en ziet de doelgroep deze minder graag dan bijvoorbeeld een leuke/grappige video. Onder promotionele berichten verstaan we acties, kortingen, nieuwe producten enzovoorts. Als je TE veel promotionele berichten plaatst, wordt het al snel irritant bij de doelgroep en dat wil je niet, toch? Het is de kunst om iets van promotionele aard zo te verpakken in tekst/beeld, dat het niet irritant meer is.

promotionele berichten

7. De frequentie van berichten is niet goed.

De hoeveelheid berichten dat je plaatst is van belang voor het succes van je pagina. Houdt er rekening mee dat elk kanaal de frequentie anders kan zijn. Op Twitter ligt de frequentie bijvoorbeeld hoger dan op Facebook. Plaats je te veel berichten, dan wordt het al snel irritant waardoor fans afhaken. Tevens gaat kwaliteit boven kwantiteit en bij pagina’s die veel plaatsen laat de kwaliteit nog wel eens te wensen over. Aan de andere kant is het plaatsen van te weinig berichten ook niet goed. Je moet natuurlijk wel onder de aandacht blijven bij de doelgroep. Probeer de juiste combinatie te vinden tussen de beschikbare content, de in te zetten social media kanalen en de doelgroep.

8. Social media overload.

Sommige bedrijven zijn actief op vrijwel alle social media kanalen zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, YouTube, Pinterest, Instagram enzovoorts. Dit kan succesvol zijn als je een groot team hebt en over een goede strategie beschikt. Echter is dit meestal niet het geval. Kies daarom niet te veel kanalen om je op te richten. Het goed beheren van een of een paar kanalen is vaak al een hele uitdaging.

Dit waren 8 gemakkelijk op te lossen fouten van bedrijven op social media. Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet zodat je ze zelf niet hoeft te maken! Heb je hulp nodig bij het maken van de juiste social media strategie of wil je graag dat er kritisch naar de huidige strategie/aanpak gekeken wordt? Gonect helpt je graag. Kijk daarvoor op de pagina voor social media advies.

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.