Google AI Overviews for search

Door Bart Rietjens 30 mei 2024
Google AI overviews header

Heeft jouw doelgroep eerst veel informatie nodig voor ze aankopen? Dan verandert de manier waarop ze Google gebruiken mogelijk flink.

AI Overviews for Search & Shopping (onderdeel van SGE oftewel Search Generative Experience) is in de VS gelanceerd en volgt later dit jaar in andere landen. Dit wordt dé nieuwe manier van zoeken in Google. AI Overviews – aangestuurd door Gemini (voorheen Bard) – geeft directe antwoorden op basis van AI-technologie. Hieronder zie je twee voorbeelden (desktop en mobiel).

SGE in Google

Bron: Google

Geen lijst met blauwe linkjes naar websites meer dus. Althans, niet in de AI-overviews. In de AI-overviews vind je uitgebreide info, uitklapbare elementen en integraties met bijvoorbeeld YouTube. Het doel is om de gebruiker tijd te besparen door een efficiëntere zoekervaring.

Wil je tóch meer diepgang? Klik dan op de bron en lees verder. Bovendien leert de AI-technologie van je eerdere zoekopdrachten en sluit het de resultaten steeds beter aan bij jouw wensen.

Wanneer wordt AI Overviews vertoond?

Volgens Google wordt AI Overviews vertoond in klantreizen met een hoge complexiteit. Oftewel: lange aankoopprocessen met veel vragen vóór de aankoop. Je ziet het dus niet bij alle zoekopdrachten. Head of Google Search, Liz Reid, liet voorbeelden zien rondom films, boeken, reizen en meer. Verder wordt het veel vertoond bij onder andere how-to-vragen en bij gezondheid, medische en financiële zoekopdrachten. Aleyda Solis laat zien dat het bijvoorbeeld ook zichtbaar wordt op algemenere zoekopdrachten in e-commerce zoals ‘Nike Sneakers’.  Het wordt vooral vertoond als Google het gevoel heeft dat AI Overviews toegevoegde waarde heeft naast de ‘normale’ zoekopdrachten.

Als het aankoopproces van jouw doelgroep redelijk uitgebreid is en veel vragen bevat, krijgen zij en jij er vroeg of laat ook mee te maken.

Wat is de impact van AI Overviews op organisch verkeer (SEO)?

Door AI Overviews vindt de doelgroep het antwoord vaker al in de Google zoekmachine. Hierdoor hebben ze je website in die fase minder nodig. Volgens onderzoeks- en adviesbureau Garnter zorgt het voor een daling van 25% in organisch websiteverkeer rond 2026. Google voorspelt dat je juist méér klikken krijgt, áls je vertoond wordt.. Het zorgt voor een hogere CTR.

Onderzoek van Bartosz Goralewicz laat zien dat 16% van de zoekopdrachten in e-commerce een AI-overview bevatten en dat 80%! van bronnen die daarin vertoond worden, niet organisch ranken op de zoekterm. De top drie organische posities op die zoekterm maken maar in 8% onderdeel uit van de AI-overview.

Aleyda Solis vat het mooi samen: Google versnelt met deze resultaten de customer journey. Op een zoekopdracht zijn bijvoorbeeld niet nóg meer categoriepagina’s nodig, maar worden direct productpagina’s vertoond.

Helaas deelt Google zelfs in je Search Console de exacte resultaten niet. Het wordt samengevoegd met je ‘normale’ organische resultaten. Een beetje vreemd, toch? Hebben ze iets te verbergen?

Het kan dus zijn dat je wel een goede organische positie hebt, maar niet wordt vertoond door AI Overviews. Jouw zoekresultaat wordt dan naar onder gedrukt, wat voor mindere resultaten zorgt.

Toch is de informatie in deze overviews dus gebaseerd op content van websites zoals die van jou. Er staat altijd een bronvermelding bij waardoor de bezoeker gemakkelijk doorklikt naar de website (vandaar de hogere CTR). De bezoekers die dus wél doorklikken, zijn extra geïnteresseerd.

Google heeft daarnaast aangegeven dat ze de organische resultaten goed monitoren en dat ze, indien nodig, handelen. Daar geloof ik ook wel in. Als het hierdoor minder interessant wordt om content te schrijven, verdwijnt de meerwaarde van Google Search waardoor het minder gebruikt wordt, er minder geadverteerd wordt en Google dus minder verdient. Dat voorkomen ze kosten wat het kost.

Laat je dus niet demotiveren en zorg dat jij de vragen van je doelgroep zoveel mogelijk beantwoordt. Schrijf waardevolle content die aansluit bij de vragen van de doelgroep. Daardoor word je eerder vertoond in deze overviews.

‘Freshness’ oftewel actualiteit speelt een belangrijke rol in wat er in deze overviews getoond wordt. Zorg dus dat je content up-to-date is.

Uiteindelijk wordt het ook mogelijk om video-zoekopdrachten te plaatsen. Dit doe je door een video te uploaden met een vraag. Het AI-model analyseert dit en geeft informatie over hoe je dit probleem oplost. Video-content wordt dus ook waardevoller.

Bron: Google

Wat is de impact van AI Overviews op Google Ads?

AI Overviews vertoont minder advertenties en meer informatie. De overviews worden boven en onder advertenties vertoond.

Dat klinkt aardig negatief. Toch? Gelukkig biedt het ook veel kansen. Uit onderzoek van Google blijkt bijvoorbeeld dat het resultaat uit de advertenties die wél vertoond worden, veel hoger is.

Hoe bereid je je hierop voor? Je kunt nogal wat doen om hier maximaal van te profiteren. Hier een aantal tips:

  • Waarschijnlijk worden er weinig tekstadvertenties vertoond en meer resultaten waarvoor je Pmax-campagnes nodig hebt zoals Google Maps Ads. Zorg dat je daar al mee test.
  • Voor webshops wordt een complete shoppingfeed nóg belangrijker. Deze informatie wordt gebruikt om de juiste producten te vertonen. Dit wordt namelijk direct onder de resultaten weergegeven.

Hier houden de plannen van Google niet op. Advertenties worden in de toekomst veel ‘slimmer’. Google gaf zelf het voorbeeld van een huisverbouwing. Je zoekt in Google naar tijdelijke opslagruimte en je ziet een search-advertentie. Je klikt niet door naar de website, maar voegt foto’s toe van je inboedel in je woonkamer. Aan de hand van de geselecteerde foto’s identificeert AI Overviews hoeveel opslagruimte je nodig hebt en welke partijen deze gepaste opslagruimte aanbieden.

 

Fouten in AI Overviews

Er zijn ondertussen genoeg voorbeelden van resultaten die volledig de plank misslaan. Denk aan verkeerde medische adviezen. Ga dus niet volledig uit van hetgeen je hierin leest. Wil jij goed voorbereid zijn op de komst van AI Overviews? Neem dan contact op, ik help je graag!

 

Wij zetten het graag voor je op een rijtje

Benieuwd wat AI Overviews voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Laat je gegevens achter, dan kunnen we er samen over sparren.

Wil je graag op de hoogte blijven van ons laatste nieuws, meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

Ovaal wit Kristy & Julian

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief

Andere blogs

Marketplaces voordelen en nadelen
Online Marketing
Google Ads
Online Marketing
Wat zijn Google Store Visits en hoe zet je ze in?
Door Bart Rietjens 25 juni 2024