Moet je hashtags gebruiken op Facebook, Instagram of Twitter?

Lisanne Spaargaren - 21 september 2017

Hashtags op social media

Sinds de sociale media het internet hebben overgenomen, is de digitale taal erg ontwikkeld. Hashtags zijn een groot onderdeel van deze evolutie. Waar de hashtag voorheen een nietszeggend knopje op je telefoon was, is het tegenwoordig een welbekend social media fenomeen. Hashtags kunnen erg vervelend zijn wanneer ze in overvloed gebruikt worden, maar ze hebben ook zeer zeker de mogelijkheid om waardevol te zijn. Het is alleen wel belangrijk dat je goed overweegt op welke kanalen je de hashtags inzet. Hoe zit het met Twitter, Instagram, Facebook en LinkedIn? Geeft het gebruik van hashtags je berichten meer bereik? Dat leg ik je hieronder uit!

Wat gaan we bespreken?

  1. Van hekje naar hashtag 
  2. Moet je gebruik maken van de hashtag?
  3. Hashtags op Twitter
  4. Hashtags op Instagram
  5. Hashtags op Facebook
  6. Hashtags op LinkedIn
  7. Is cross-posten verstandig?

Van hekje naar hashtag

Ik presenteer u; de hashtag (#). Zo’n tien jaar geleden werd de hashtag geïntroduceerd en inmiddels is het een wereldwijd fenomeen. Chris Messina, introduceerde het idee met slechts één tweet. Hij vroeg simpelweg wat men ervan vond als het hekje (oftewel de hashtag) voor groepen gebruikt zou worden. Hij schreef een blog waarin hij uitlegde waarom de wereld een hashtag nodig had. Hij wilde de inhoud over een bepaald onderwerp of de inhoud binnen een specifieke interesse kunnen groeperen. Maar waarom dan het hekje en geen ander teken? Chris had het idee van Internet Relay Chat (afgekort IRC). Dat is het achterliggende protocol van een vroegere chat techniek. Hier werd het #-symbool gebruikt om gerelateerde berichten te groeperen.

Tweet Chris Messina

Maar hoe werd de hashtag dan precies opgepakt? In 2007 stond Twitter nog in de kinderschoenen en het had nog niet veel actieve gebruikers. In datzelfde jaar waren er hevige bosbranden in Californië en een van de inwoners van San Diego verzond in die week ruim duizend tweets. Chris Messina stuurde hem een privébericht waarin hij vermeldde dat hij in zijn tweets de hashtag (#sandiegofires) kon gebruiken. Op die manier zouden mensen makkelijker op de hoogte kunnen blijven van de situatie. Hierdoor vielen de berichten meer op en werden zij ook door de media ontdekt als bron. Vanaf dat moment kreeg het gebruik van de hashtag echt vorm. Steeds meer mensen gebruikten het hekje bij grote nieuwsgebeurtenissen, evenementen, tv-programma’s en politieke campagnes. Sindsdien is de hashtag onderdeel geworden van het internet. 

Gebruik hashtag Jimmy Fallon

Moet je gebruik maken van de hashtag? 

We kunnen hier omheen draaien, maar het korte antwoord is ‘Ja’. Wat begon op Twitter, is inmiddels verspreid over Instagram, Facebook, Google+ en vele andere netwerken. Het feit dat de hashtag op al deze kanalen is geaccepteerd zou al een reden moeten zijn om de hashtag te gebruiken.  Een hashtag is geen woord binnen een zin, maar een topic-overeenkomst die helpt om bepaalde berichten te groeperen en de herkenbaarheid te verbeteren. #Meer #hashtags #toevoegen #heeft #niet #gelijk #als #gevolg #dat #je #post #viral #gaat. (Dit leest vervelend, toch?) Het betekent dat de inhoud van je bericht in meer conversaties zal verschijnen. Het is daarom heel belangrijk om de prestaties van de hashtags te maximaliseren. Kijk bijvoorbeeld naar welke tags het meest relevant zijn voor je bedrijf. Of op welk kanaal je ze het beste kan plaatsen. Het wel of niet plaatsen van de hashtag hangt heel erg af van het kanaal, je volgers en het onderwerp van je pagina. Hieronder geven we een kijkje in hoe je ze per medium kan inzetten.

Hashtags op Twitter

Tweets met hashtags krijgen twee keer meer betrokkenheid dan tweets zonder hashtags. Dit blijkt uit onderzoek van Buddy media. Dat is niet niks. Door hashtags te gebruiken zou je tweet van 5 naar zelfs 10 retweets kunnen gaan. Maar voeg dan niet gelijk zeven hashtags toe. Uit ditzelfde onderzoek blijkt dat één of twee hashtag(s) het maximale is. Wanneer je meer dan twee hashtags gaat gebruiken, daalt je betrokkenheid met gemiddeld 17 procent. De betrokkenheid bestaat in dit geval uit klikken, retweets, favorieten en beantwoorden. 

Onderzoek naar gebruik hashtag Twitter

De doorbraak van hashtags op Instagram

De belangrijkste factor voor de doorbraak van de hashtag was de opkomst van Instagram. In 2011 voegde dit sociale netwerk de ondersteuning van hashtags toe. Het idee is hetzelfde als bij Twitter, maar nu ligt de focus op afbeeldingen. Op deze manier kunnen de foto’s worden onderverdeeld in groepen, zodat ze beter vindbaar zijn voor anderen. Door bijvoorbeeld #puppies in te typen krijgt men alleen afbeeldingen te zien van schattige puppies. Wie wil dat nou niet?

In tegenstelling tot Twitter is het bij Instagram juist verstandig om meer dan één of twee hashtags te gebruiken. Uit onderzoek blijkt dat de interacties op Instagram het hoogst zijn op berichten met 11+ hashtags (zie onderstaande afbeelding). De grondregel is hierbij wel dat je niet allemaal onzinnige woorden toevoegt, om zo aan een groot aantal hashtags te komen. Plaats alleen hashtags die van belang zijn voor de afbeelding die je gaat posten. Dit ruime aantal hashtags wijst erop dat gebruikers niet alleen stoppen bij het bewerken en uploaden van afbeeldingen. Ze willen ook delen, beoordelen en andere afbeeldingen ontdekken waar ze geïnteresseerd in zijn. Door het aantal hashtags te vergroten worden de interacties vergroot en is het makkelijker om (nieuwe) berichten te ontdekken. 

Onderzoek gebruik van hashtags op Instagram

Hoe zit het dan met hashtags op Facebook?

Twitter en Instagram zijn in principe winnaars in het gebruik van hashtags. Facebook daarentegen is een ander verhaal. Facebook introduceerde de hashtag in 2013. Ze wilden graag de trend volgen die bij Twitter en Instagram zo succesvol was gebleken. Waar Twitter een kanaal is waarop alles openbaar wordt geplaatst, is dit bij Facebook anders. Een groot deel van de profielen op Facebook is niet openbaar, waardoor nooit alle informatie over een bepaald onderwerp kan worden bekeken. Op Facebook is de hashtag dan ook nooit écht doorgebroken en uit onderzoek van BuzzSumo blijkt dat berichten zonder een hashtag het beter doen dan met een hashtag. Onderstaande afbeelding zegt dan ook meer dan genoeg: posts zonder hashtags zijn beter voor de betrokkenheid dan berichten met hashtags. 

Gebruik van hashtags op Facebook

De afgelopen jaren hebben mensen het gebruik van hashtags op Facebook misbruikt. Ze voegden elk woord toe in de hoop het bereik uit te breiden. Dat maakt het voor de gebruikers moeilijker om een bericht te lezen, waardoor de betrokkenheid wordt verkleind. 

Worden hashtags op LinkedIn gebruikt?

Wanneer je op LinkedIn de taalinstellingen op Nederlands hebt staan, heb je nog niet veel aan hashtags. Als je deze taalinstellingen op Engels zet, dan krijg je ineens de mogelijkheid om hashtags te gebruiken. Het gebruik van hashtags is op LinkedIn altijd een moeilijke kwestie geweest. LinkedIn wist voor een lange periode niet wat ze er mee moesten doen. Aangezien de hashtag niet aanklikbaar is in de Nederlandse taalinstelling, gaan we er in deze blog ook niet verder op in.

Is cross-posten verstandig?

Op de meeste social media kanalen bestaat ook de mogelijkheid voor cross-posting. Mensen koppelen bijvoorbeeld hun Instagram, Facebook en/of Twitter aan elkaar en posten op alle platformen hetzelfde bericht. Hierdoor worden de hashtags die je in je Instagram of Twitter bericht hebt gezet, ook op je Facebook geplaatst. Dit raden we af, aangezien dit het bericht op Facebook minder aantrekkelijk maakt. Het mag dan misschien handig zijn en een hoop tijd besparen, maar wij raden aan om de berichten op ieder platform handmatig te plaatsen en waar nodig aan te passen. Dit komt het resultaat ten goede.

#Conclusie

De hashtags zijn een groot fenomeen geworden op het internet, maar dat betekent niet dat het op elk platform kan worden gebruikt. Het gebruik van hashtags hangt heel erg af van de volgers en het onderwerp van je pagina. Test het gebruik van hashtags eerst uit voor je eigen pagina. Dat gezegd hebbende, liegen de gegevens van de onderzoeken in deze blog er niet om. Denk dus goed na voordat je iets post. Mocht je toch nog vragen hebben over de inzet van social media, wees dan vooral niet bang om even contact op te nemen door te bellen, chatten of te mailen.  

 

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!