Hoe gebruik je de statistieken van Facebook in je voordeel?

Door Gonect 16 april 2019
Gebruik Facebook statistieken in je voordeel
Vind jij het ook zo irritant dat je een bericht plaatst op Facebook en het bereik vervolgens tegenvalt? Dan is het eens goed om in de statistieken van Facebook te duiken! De statistieken die Facebook beschikbaar stelt, geven je nuttige informatie en inzichten over je bedrijfspagina. Heb je er nog nooit écht gebruik van gemaakt? Dan is dit nu het moment om de Facebook statistieken in je voordeel te gebruiken. Maar welke statistieken zijn dan belangrijk en wat kun je er vervolgens mee? Dat komt aan bod in deze blog. Pak je Facebookpagina er maar bij, dat maakt deze blog een stukje makkelijker!

Waar kun je de statistieken van je Facebookpagina vinden?

Om ermee aan de slag te kunnen, moet je weten waar je de statistieken kunt vinden. Ga naar www.facebook.com en log in. Ga vervolgens naar je eigen zakelijke pagina via de zoekbalk of het pijltje rechtsboven. Als je uiteindelijk op je Facebookpagina van je bedrijf bent, dan kun je in de witte zoekbalk naar het tabblad ”Statistieken” gaan. Als je daar eenmaal inzit, dan gaat er misschien wel een hele nieuwe wereld voor je open. In eerste instantie krijg je een heleboel opties en statistieken te zien, maar wij laten je de meest belangrijke gegevens zien.

Facebook statistieken vinden op bedrijfspagina

Sidenote: Denk eraan dat je in Paginastatistieken uitsluitend toegang hebt tot de afgelopen twee jaar aan gegevens en dat demografische gegevens, zoals leeftijd, geslacht en locatie, pas beschikbaar zijn in Paginastatistieken wanneer er gegevens zijn van honderd mensen of meer. 

Met welke statistieken moet je rekening houden?

Verschillende paginastatistieken in Facebook

Als je eenmaal in het tabblad Statistieken zit, dan zie je aan de linkerkant een mooi overzicht met daarin veel verschillende statistieken. Iedere optie brengt je naar een nieuw venster met daarin veel nuttige informatie over je Facebook bedrijfspagina. Maar met welke statistieken moet je nu eigenlijk rekening houden? Hieronder benoemen we enkele gegevens die van belang zijn voor je Facebookstrategie.

        1. Betrokkenheid: welke engagement heb ik met mijn doelgroep?
        2. Bereik: hoeveel mensen bereik je (met je berichten) op Facebook?
        3. Pagina vind-ik-leuks: hoeveel mensen vinden je bedrijfspagina leuk?
        4. Doelgroep: wie vindt jouw Facebookpagina leuk?
        5. Content: Welke soort berichten werken het best?
        6. Tijdstip: wat is het juiste moment van plaatsen?
        7. Berichtdetails: wat zijn de specifieke cijfers per bericht?
        8. Concurrentie: pagina’s om in het oog te houden

1. Betrokkenheid: welke engagement heb ik met mijn doelgroep?

Je stopt altijd veel moeite in het maken van een social media bericht, dus bij het plaatsen ervan hoop je dat veel mensen interactie hebben met het bericht. Dat betekent dat ze betrokkenheid tonen door een link aan te klikken, een video te bekijken, het bericht te liken, het bericht te delen of een reactie achter te laten. Betrokkenheid staat dus voor iedere interactie van een gebruiker met je Facebook post. Dit is dus een heel interessant gegeven. In de statistieken kun je onder het tabblad ”Berichten” een overzicht zien van je berichten. Hier kun je heel goed de betrokkenheid per bericht vergelijken met andere berichten.

Betrokkenheid bepalen in Facebook statistieken bedrijfspagina

Bij het tabblad ”Berichten” kun je meer inzicht krijgen in je gepubliceerde berichten

Zoals je in de afbeelding hierboven kunt zien, heb je een mooi overzicht van gegevens. En deze kun je nog naar eigen wens helemaal inrichten. Als je namelijk bij puntje 2 in de afbeelding kijkt, dan zie je daar nog filter opties staan (pijltje). Als je op de filters klikt, dan krijg je nóg meer mogelijkheden. Zo kun je bij de linker filter kiezen voor onder andere:

  • Bereik
  • Bereik: organisch/betaald
  • Weergaven: organisch/betaald
  • Bereik: fans/niet fans.

Bij de rechter filter kun je kiezen voor:

  • Klikken/reacties op bericht, opmerkingen en deelacties
  • Reacties/opmerkingen/deelacties
  • Verborgen berichten, alle berichten verborgen en gerapporteerde berichten
  • Mate van betrokkenheid.

Zoals je in de rechter filter al ziet, heb je de optie om de mate van betrokkenheid te kiezen. Als je deze optie selecteert dan krijg je in percentages de mate van betrokkenheid te zien. Deze wordt bepaald door het aantal personen dat je bericht heeft bekeken en vervolgens heeft aangegeven het leuk te vinden, er een reactie op heeft gegeven, het bericht heeft gedeeld of erop heeft geklikt. Dat je namelijk op een bericht veel likes hebt gekregen, wil nog niet altijd betekenen dat je betrokkenheid ook hoog is. Het ligt er namelijk ook aan hoeveel personen het bericht hebben bekeken.

Aan de hand van de mate van betrokkenheid kun je uiteindelijk kijken wat voor berichten voor veel interactie zorgen. En dit is belangrijk om te weten, want Facebook houdt van berichten die relevant zijn voor je doelgroep. Dit betekent namelijk dat mensen je content interessant vinden en het aansluit bij wat ze graag zien. Daardoor krijgen berichten met veel betrokkenheid over het algemeen ook meer bereik. Het is altijd belangrijk om authentiek te zijn in je marketing en je wordt dan ook met je content afgestraft als deze niet relevant genoeg is voor je doelgroep.

Een groot misverstand dat veel mensen hebben is dat Facebook je bericht bij al je vind-ik-leuks laat zien. Dat is namelijk niet waar. Stel dat je een bedrijfspagina hebt met 1.000 volgers. Als jij een bericht post, dan laat Facebook deze eerst aan een klein groepje volgers zien (laat zeggen dat dit er 100 zijn). Als van die 100 mensen niemand de interactie aangaat met je bericht, dan weet Facebook dat de content die je zojuist hebt geplaatst niet relevant is voor je doelgroep. Dan zal je bericht ook niet heel veel mensen meer gaan bereiken. Stel dat van die 100 mensen ruim 50% je bericht liken, reageren of delen, dan weet Facebook dat jouw doelgroep dit een interessant bericht vindt. Dan laat Facebook het bij een groter deel van je volgers zien, totdat je uiteindelijk bijna al je volgers bereikt. Dit klinkt misschien als een ingewikkeld verhaal, maar wellicht kunnen de mannen in onderstaande video je meer duidelijkheid geven.

2. Bereik: hoeveel mensen bereik je (met je berichten) op Facebook?

Naast de mate van betrokkenheid speelt het bereik ook een hele belangrijke rol op Facebook. De statistieken voor bereik vind je terug onder het tabblad ”Bereik”. Het bereik van een bericht staat voor ”het aantal mensen aan wie een bericht van je pagina is weergegeven op hun scherm”, aldus Facebook. Zoals je bij puntje twee in de afbeelding hieronder ziet, heb je ook nog verschil in organisch bereik en betaald bereik. Het organische bereik staat voor het aantal mensen aan wie een onbetaald bericht van je pagina is weergegeven op hun scherm en bij betaald gaat het natuurlijk om een betaald bericht.

Bereik Facebook statistieken bedrijfspagina

Bij het tabblad ”Bereik” kun je het bereik van je berichten op Facebook bekijken

Het bereik van je pagina en berichten kan soms enorm verschillen. Facebook geeft jouw pagina of bericht een bepaalde beoordeling op basis van de betrokkenheid. Facebook wil dat mensen berichten te zien krijgen die ze leuk vinden en waar ze dus ook wat aan hebben. Plaatst jouw pagina over het algemeen goede berichten, dan krijg je een hoger bereik. Plaats je veel slechte berichten, dan weet Facebook dat de kans dat jouw bericht aanslaat bij de doelgroep lager is. Dat zie je dan ook terug in een lager bereik. Consistentie van goede content is dus ook belangrijk voor het bereik op Facebook. Als de personen die jouw pagina leuk vinden regelmatig geen betrokkenheid tonen met je berichten, dan kan het zomaar zijn dat zij je berichten in het vervolg niet of minder te zien krijgen.

3. Pagina vind-ik-leuks: hoeveel mensen vinden je bedrijfspagina leuk?

”Ik wil graag binnen een paar maanden het dubbele aantal vind-ik-leuks op mijn Facebookpagina hebben.” Dat is natuurlijk altijd héél leuk om te hebben, maar ik wil graag even voorop stellen dat het niet altijd om het aantal vind-ik-leuks gaat. Een pagina met 400 vind-ik-leuks kan namelijk een hoger bereik hebben dan een pagina met 1.000 vind-ik-leuks. Het gaat er namelijk om hoe mensen met je bedrijfspagina en berichten omgaan. Toch is de groei van het aantal relevante vind-ik-leuks wel degelijk interessant. Als je de juiste doelgroep weet te bereiken op Facebook, dan is de kans op interactie het grootst en groeit ook het aantal relevante vind-ik-leuks voor de pagina. Maar waar kun je nu zien wie je volgers zijn? Dit kun je in principe altijd in één oogopslag zien als je op de startpagina van je bedrijfspagina zit. Dan heb je aan de rechterkant een mooie kolom met daarin de gegevens van je ”community”. Als je er wat dieper op in wilt duiken, dan kun je in de statistieken naar het tabblad ”Volgers” of ”Vind-ik-leuks” gaan. Dit gaat namelijk allebei om de mensen die je volgen, al zit er wel een verschil in.

  • Facebook vind-ik-leuk (ook wel een fan genoemd): Dit is iemand die jouw bedrijfspagina heeft ‘geliket’ en dus jouw berichten op zijn/haar tijdlijn te zien krijgt. Tevens staat jouw bedrijf ook op zijn/haar profiel onder het kopje ”Pagina vind-ik-leuks”. Dit kunnen mensen dan ook zien, mits diegene deze lijst niet om privacyredenen heeft verborgen.
  • Facebook volgers: Dit is iemand die jouw pagina volgt, maar die je pagina dus niet perse fan is van jouw bedrijfspagina. Bij deze persoon sta je dus ook niet op zijn/haar profiel weergegeven.

Als een gebruiker jouw pagina een vind-ik-leuk geeft, dan volgt deze persoon jou ook direct. De gebruiker kan er uiteindelijk voor kiezen om je berichten als eerste te weergeven of juist helemaal niet meer te weergeven. Daarom kan het dus zijn dat jouw pagina vind-ik-leuks en jouw volgers van elkaar afwijken. Zo heb je waarschijnlijk ook mensen die fan zijn van jouw pagina, maar eigenlijk je berichten nooit te zien krijgen, omdat ze deze hebben verborgen.

Verschil volgers en vind-ik-leuks Facebook

Het verliezen van vind-ik-leuks en/of volgers hoort erbij en overkomt iedereen. Je kunt namelijk niet iedereen tevreden blijven houden. Maar… houdt het wel goed in de gaten. Verlies je vaak vind-ik-leuks? Probeer dan te achterhalen waarom mensen afhaken. Gebruik daarvoor het tabblad ”Vind-ik-leuks” in de statistieken. Daar kun je de voortgang zien van het totaal aantal vind-ik-leuks, het nettoaantal vind-ik-leuks en de locaties van pagina vind-ik-leuks. Al deze statistieken helpen je om beter inzicht te krijgen in je fans en waar ze ook vandaan komen. Daarom kan ik je ook adviseren om er gewoon eens doorheen te klikken.

Volgers en vind-ik-leuks in statistieken Facebook

4. Doelgroep: wie vindt jouw Facebookpagina leuk?

Om interessante content voor je doelgroep te maken, moet je een goed beeld hebben van wie jouw doelgroep daadwerkelijk is. Dat begint bij het kijken wie je nu als vind-ik-leuks hebt. Zij zijn namelijk je fans en degenen die jouw berichten verspreiden bij anderen door het bericht leuk te vinden, te delen of een reactie te plaatsen. Bij het tabblad ‘Personen’ in de paginastatistieken van Facebook vind je meer informatie over wie jouw fans zijn. Zijn dat mannen of vrouwen? Jong of oud? Regionaal, landelijk of misschien wel internationaal?

Deze informatie moet je goed bekijken om te weten aan wie je de content richt. Stel jezelf de vragen: Spreek ik wel de juiste personen aan met mijn berichten? Hoe moet ik mijn content aanpassen zodat ik de mensen bereik die ik graag wil bereiken? Zoals je hieronder ziet, is onze doelgroep voornamelijk in de leeftijdscategorie van 25 – 34 jaar oud. We moeten dus ook content maken die voor hen aantrekkelijk genoeg is. Als we daarnaast bij nummer drie in de afbeelding kijken, dan zien we ook geografische gegevens. Waar wonen onze fans? Het is niet gek dat Someren op nummer 1 staat, daar zijn wij immers gevestigd. Met je content kun je hier dus ook goed op inspelen.

Demografische gegevens van volgers Facebook bedrijfspagina

Stel dat je een internationaal bedrijf bent, dan is het leuk om te kijken in welke landen je fans zitten. Heb je een kledingwinkel die wereldwijd levert en zie je dat je meeste fans uit Italië komen? Dan kun je eens wagen om een berichtje te maken die ook met iets met Italië te maken heeft. Zo betrek je de mensen echt bij je content en voelen ze zich ook meer aangesproken.

5. Content: Welke soort berichten werken het best?

We weten allemaal dat er op Facebook zowel tekst, foto’s, video’s en links geplaatst kunnen worden. Maar welk van deze soorten werkt nou het beste? Dat kun je zien op het tabblad ‘Bericht’ en dan bij ‘Berichttypen’. Bij deze statistiek kun je namelijk zien op basis van bereik en mate van interactie welke soort content het meest interessant is. De mate van interactie is zoals we al zeiden erg belangrijk voor Facebook, waardoor het erg waardevol is om te weten wat voor soort bericht voor deze interactie zorgt. Deze informatie kun je namelijk gebruiken voor toekomstige berichten. Als we bijvoorbeeld naar de gegevens hieronder kijken, dan zien we dat een link voor het meeste bereik zorgt, maar dat het voor minder klikken op berichten zorgt. Dit betekent niet meteen dat video of een link beter werkt dan de andere. Het hangt namelijk af van veel factoren, zoals het feit hoe vaak je een bepaalde type content hebt geplaatst, of je dit gepromoot hebt en wat de inhoud van de content was. Schakel dus niet volledig over naar het beste type content. Niet iedereen vindt dezelfde content leuk. Een goede afwisseling van foto, video, link en tekst is belangrijk om zoveel mogelijk mensen aan te spreken

Succes content op Facebook dankzij berichttypen

6. Tijdstip: wat is het juiste moment van plaatsen?

Wat moet ik plaatsen op Facebook? Bijna iedereen die een Facebookpagina beheert, kent dat gevoel wel. Het maken van de juiste content voor social media kost veel energie, tijd en vaak ook geld. Je wilt dan ook dat de content bij zoveel mogelijk mensen terecht komt. Daarvoor is het moment van plaatsen cruciaal. Plaats je het bericht als je doelgroep niet online is? Dan mis je de boot! Maar wanneer zijn ze dan wel online? Die informatie geeft Facebook je in de statistieken. Ga naar het tabblad ‘Berichten’ en je ziet een overzicht van wanneer je doelgroep online is zoals hieronder.

Moment van plaatsen

Met deze statistiek zie je wanneer je fans online zijn.

Hieruit valt af te lezen dat de fans van deze pagina voornamelijk online zijn op donderdag en zaterdag. Verder zijn deze fans voornamelijk in de avonden online en zie je in de ochtend en rond het middaguur ook even een piek. Dit zijn mooie momenten om een bericht te posten, aangezien je weet dat mensen dan online zijn. De eerste vier uur zijn dan ook het meest belangrijk bij een Facebook post. Na die vier uur verzwakt het bericht en wordt het steeds minder op de tijdlijn van je volgers weergegeven. Tenzij het bericht natuurlijk viral gaat… dan heb je toch iets heel goed gedaan!

Het is wel handig om te weten dat de gegevens die hier worden weergegeven zijn gebaseerd op een recente periode van 1 week. Gebruik deze gegevens dus meer als een richtlijn en pin je er niet helemaal 100% op vast. Het is goed om te experimenteren met het moment van plaatsen. Op die manier kun je proberen om een bepaalde trend te ontdekken.

7. Berichtdetails: wat zijn de specifieke cijfers per bericht?

Het is je misschien al wel eens opgevallen dat je nog dieper in de details van een geplaatst bericht kunt duiken. Voor degene die dit nog niet eerder hebben gezien; als je onder een geplaatst bericht op de cijfers klikt, dan krijg je de berichtdetails van je Facebook bericht te zien. In de afbeelding hieronder zou je dus op de gegevens bij nummer 1 moeten klikken en uiteindelijk krijg je dan de weergave bij nummer 2.

Berichtdetails Facebook strategie

Het leuke hiervan is dat je nog meer gegevens ziet, dan wat je in eerste instantie bij je bericht ziet. Als we het bericht hierboven als voorbeeld pakken, dan zien we bijvoorbeeld de volgende gegevens:

  • Als het bericht op de tijdlijn staat, dan zien we dat het bericht 24 reacties (like, geweldig, grappig) heeft gekregen. Dat is natuurlijke leuke informatie, maar als we in de berichtdetails gaan kijken dan zien we dat we met dit bericht eigenlijk 76 reacties hebben gekregen. Dat is bijna 3 keer zoveel als dat we eigenlijk bij het bericht te zien krijgen. Als we verder in het rijtje van de likes duiken, dan zien we 24 likes op het bericht hebben en 51 op deelacties. De 51 likes die je hier ziet zijn dus gegeven op de 23 deelacties van het bericht.
  • Hoezo 23 keer gedeeld? Bij de gegevens onder de post staat toch 22? Ja, dat klopt, maar als we dus dieper in de berichtdetails gaan, dan zien we dus dat iemand een gedeeld bericht ook heeft gedeeld. Die moeten we natuurlijk ook niet vergeten.
  • Onder het bericht staat ook dat er 243 betrokkenheidsacties zijn geweest. Zoals we aan het begin van de blog al beschreven is betrokkenheid de interactie die men met je bericht heeft gehad. Als we in de berichtdetails gaan kijken, dan zien we dat we 103 reacties, opmerkingen en deelacties op het bericht hebben gehad en 140 klikken. Als we verder kijken naar de klikken, dan kunnen we dus ook zien waar die klikken voor stonden. In dit geval hebben 49 mensen op de link geklikt en 91 mensen ”overige klikken” hebben verricht. De overige klikken staan voor klikken die niet op de inhoud van het bericht waren, maar bijvoorbeeld op de paginatitel of de link ‘meer informatie’. Dit zijn allemaal gegevens die relevant kunnen zijn voor de interpretatie van het succes van je bericht.
  • Als laatste zien we onderaan bij de berichtdetails ook nog negatieve feedback staan. Je wilt natuurlijk te allen tijde voorkomen dat mensen je bericht gaan verbergen. Ze kunnen er voor kiezen om alleen één specifiek bericht te verbergen, maar ze hebben ook de optie om alle content van jouw pagina te verbergen. Houd dit dus goed in de gaten. Heb je namelijk bij één bericht dat er heel veel negatieve feedback is? Dan is dat bericht niet goed in de smaak gevallen.

8. Concurrentie: pagina’s om in het oog te houden

Op Facebook is het ook mogelijk om in één simpel overzicht te zien wat je concurrenten op Facebook doen. Het voordeel is dat je hiervoor niet eens heel ver in de statistieken hoeft je duiken. Je vindt deze gegevens namelijk direct in het overzicht. Als je op de ‘Overzicht’ pagina helemaal naar beneden scrollt, dan kom je bij het stukje ‘Pagina’s om in het oog te houden uit’. Daar kun je de prestaties van je eigen pagina vergelijken met die van vergelijkbare bedrijfspagina’s. Je ziet onder andere:

  • het totaal aantal vind-ik-leuks van de desbetreffende pagina
  • de prestaties in percentages ten opzichte van vorige week
  • de hoeveelheid berichten die er in die week zijn geplaatst
  • de meest populaire berichten
  • en de betrokkenheid bij de berichten.

Voordat je deze gegevens te zien krijgt, moet je wel eerst concurrerende pagina’s toevoegen. Dit kun je doen door op de knop ‘Pagina’s toevoegen’ te klikken en vervolgens te zoeken naar de pagina. Je concurrentie krijgt hier geen melding van, dus geen zorgen.

Het is voor jouw social strategie natuurlijk heel interessant om dit in de gaten te houden. Als je namelijk ziet dat bepaalde onderwerpen bij je concurrenten het erg goed doen, dan kun je eens overwegen om dit ook als inspiratie te gebruiken voor je eigen Facebook berichten.

Pagina's om in het oog te houden Facebook

Samenvatting

Facebook is een zeer interessante marketingtool om met je doelgroep in contact te komen. Dit vereist dan ook een goede social media strategie. Maak daarvoor gebruik van de statistieken die Facebook beschikbaar stelt. Bekijk ze met regelmaat en analyseer deze informatie om zo beter content te maken. Vergeet dan ook niet om ook eens in je Google Analytics te kijken, want ook hier kun je heel veel waardevolle informatie vinden over je social activiteiten!

Heb je hulp nodig bij het analyseren van jouw social media aanpak en statistieken? Neem dan contact met ons op.

Andere blogs

Blog-audio-advertising-header-liggend
Social Media
Blog cover - eerlijk promoten afgeprijsde producten
E-mailmarketing
Google Ads
Online Marketing
Social Media