Hoe gebruik je de statistieken van Facebook in je voordeel?

Gert Meeuws - 04 december 2015

Facebookstatistieken

Vind jij het ook zo irritant dat als je een bericht plaatst op Facebook en het bereik vervolgens tegenvalt? De statistieken die Facebook beschikbaar stelt, geven je nuttige informatie en inzichten over je pagina. Maak jij daar al ooit gebruik van? Gebruik de Facebookstatistieken in je voordeel! Maar welke statistieken zijn dan belangrijk en wat kun je er vervolgens mee? Dat komt aan bod in deze blog.

Waar kun je de statistieken van je Facebookpagina vinden?

Om ermee aan de slag te kunnen, moet je weten waar je de statistieken kunt vinden. Ga naar www.facebook.com en log in. Ga naar je eigen zakelijke pagina via de zoekbalk of het pijltje rechtsboven. Je ziet dan bijvoorbeeld het onderstaande scherm. Door op ‘Statistieken’ te klikken, kom je op de juiste pagina terecht.

Facebookstatistieken

Met welke statistieken moet je rekening houden?

  1. Betrokkenheid met je doelgroep.
  2. De groei van het aantal vind-ik-leuks.
  3. Het bereik van je berichten op Facebook.
  4. Welke soort content werkt het best?
  5. Wie vindt jouw Facebookpagina leuk?
  6. Het moment van plaatsen.

1. Betrokkenheid me je doelgroep.

Bij het plaatsen van berichten hoop je dat veel mensen interactie hebben met het bericht en dus betrokkenheid tonen door het bericht te liken, delen of te reageren. In de statistieken kun je onder het tabblad ‘Berichten’ een overzicht zien van je berichten. Hier kun je heel goed de betrokkenheid per bericht vergelijken met andere berichten.

Welk bericht krijgt veel likes en welke juist veel reacties? Probeer trends te ontdekken in het bericht en de interactie die erop volgt.

Likes op berichten zijn leuk, maar wat je echt wilt, zijn reacties en gedeelde berichten. Een gedeeld bericht levert namelijk het meeste extra bereik op. Door een bericht te delen, vraag je namelijk specifiek aan Facebook om het bericht aan jouw vrienden te vertonen.

Like-Comment-Share

2. De groei van het aantal vind-ik-leuks

Graag wil ik voorop stellen dat het niet altijd om het aantal vind-ik-leuks gaat. Een pagina met 400 vind-ik-leuks kan namelijk een hoger bereik hebben dan een pagina met 1.000 vind-ik-leuks. Toch is de groei van het aantal relevante vind-ik-leuks wel degelijk interessant. Als je de juiste doelgroep weet te bereiken op Facebook, dan is de kans op interactie het grootst en groeit ook het aantal relevante vind-ik-leuks voor de pagina.

Het verliezen van vind-ik-leuks hoort erbij en overkomt iedereen. Je kunt namelijk niet iedereen tevreden blijven houden. Maar… houdt het wel goed in de gaten. Verlies je vaak vind-ik-leuks? Probeer dan te achterhalen waarom mensen afhaken. Plaats je op dat moment berichten die mensen irriteren of kwetsen? Misschien plaats je wel teveel of niet interessante berichten? Een statistiek om goed in de gaten te houden via het tabblad ‘Vind-ik-leuks’, is de statistieken van Facebook.

3. Het bereik van je berichten op Facebook.

Het bereik van een bericht is het aantal mensen dat minstens één keer je bericht heeft gezien. Zoals ik hiervoor vertelde, kan dit bereik erg veel verschillen tussen verschillende pagina’s. Facebook geeft jouw pagina een bepaalde beoordeling op basis van het gebruik van je pagina en de betrokkenheid van mensen met jouw pagina en berichten.

Facebook wil dat mensen berichten te zien krijgen die ze het leukst vinden. Plaatst jouw pagina over het algemeen goede berichten, dan krijg je een hoger bereik. Plaats je veel slechte berichten, dan weet Facebook dat de kans dat jouw bericht aanslaat bij de doelgroep lager is. Dat zie je dan ook terug in een lager bereik. Consistentie van goede content is dus ook belangrijk voor het bereik op Facebook.

Als de personen die jouw pagina leuk vinden regelmatig geen betrokkenheid tonen met je berichten, dan kan het zomaar zijn dat zij je berichten in het vervolg niet of minder te zien krijgen.

4. Welke soort content werkt het beste?

We weten allemaal dat er op Facebook zowel tekst, foto’s, video’s en links geplaatst kunnen worden. Maar welk van deze soorten werkt nou het beste? Dat kun je zien op het tabblad ‘Bericht’ en dan bij ‘Berichttypen’. In het voorbeeld hieronder krijgen video’s het hoogste bereik en de meeste betrokkenheid. Het is dan ook verstandig om meer video’s te uploaden op Facebook. Let op: upload video’s altijd direct via Facebook en niet via een YouTube-link. Dat scheelt enorm in het bereik van een bericht.

Schakel niet volledig over naar het beste type content. Niet iedereen vindt dezelfde content leuk. Een goede afwisseling van foto, video, link en tekst is belangrijk om zoveel mogelijk mensen aan te spreken.

berichttype

5. Wie vindt jouw Facebookpagina leuk?

Om goede content voor je doelgroep te maken, moet je een goed beeld hebben van wie jouw doelgroep daadwerkelijk is. Dat begint bij het kijken wie je nu als vind-ik-leuks hebt. Zij zijn namelijk degenen die jouw berichten verspreiden bij anderen door het bericht leuk te vinden, te delen of een reactie te plaatsen.

Bij het tabblad ‘Personen’ in de paginastatistieken van Facebook vind je meer informatie over wie jouw fans zijn. Zijn dat mannen of vrouwen? Jong of oud? Regionaal, landelijk of misschien wel internationaal?

Deze informatie moet je goed bekijken om te weten aan wie je de content richt. Stel jezelf de vragen: Spreek ik wel de juiste personen aan met mijn berichten? Hoe moet ik mijn content aanpassen zodat ik de mensen bereik die ik graag wil bereiken?

Personen

6. Het moment van plaatsen.

Wat moet ik plaatsen op Facebook? Bijna iedereen die een Facebookpagina beheert, kent dat gevoel wel. Het maken van de juiste content voor social media kost veel energie, tijd en vaak ook geld. Je wilt dan ook dat de content bij zoveel mogelijk mensen terecht komt. Daarvoor is het moment van plaatsen cruciaal. Plaats je het bericht als je doelgroep niet online is? Dan mis je de boot! Maar wanneer zijn ze dan wel online? Die informatie geeft Facebook je in de statistieken. Ga naar het tabblad ‘Berichten’ en je ziet een overzicht van wanneer je doelgroep online is zoals hieronder.

Hieruit valt af te lezen dat de fans van deze pagina voornamelijk online zijn op donderdag en zaterdag. Verder zijn deze fans voornamelijk in de avonden online en zie je in de ochtend en rond het middaguur ook even een piek. Het is in dit voorbeeld minder slim om een bericht te plaatsen om 14:00 want dan zijn minder mensen online en krijgen dus ook minder personen het bericht te zien.

Het moment van plaatsen is dus erg belangrijk. Dit verschilt voor elke pagina en is sterk afhankelijk van de doelgroep en de boodschap die je met de content wil overbrengen. Experimenteer met het moment van plaatsen en probeer de trend te ontdekken.

Moment van plaatsen

Samenvatting

Facebook is een zeer interessante marketingtool om met je doelgroep in contact te komen. Dit vereist dan ook een goede social media strategie. Maak daarvoor gebruik van de statistieken die Facebook beschikbaar stelt. Bekijk ze met regelmaat en analyseer deze informatie om zo beter content te maken. Andere Facebook analytics tools zijn bijvoorbeeld: Agorapulse, SocialBakers, Coosto enzovoorts.

Heb je hulp nodig bij het analyseren van jouw social media aanpak en statistieken? Neem dan contact met ons op.

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.