A/B-testen is een marktonderzoekmethode die wordt gebruikt om te onderzoeken wat van twee mogelijkheden de meest effectieve mogelijkheid is. Bij een A/B test worden twee verschillende versies van een pagina of maximaal één pagina element getest. Hieronder vind je 6 elementen die je zeker moet testen in je webshop, omdat het je veel extra bestellingen kan opleveren.
- Optimaliseer de paginatitel oftewel de H1-kop.
- Plaats de juiste afbeeldingen op je webshop.
- Test je productomschrijving.
- Maak gebruik van effectieve bestelbuttons.
- Bekijk de prestaties van je pagina’s.
- Test de gebruiksvriendelijkheid van je webshop.
1. Optimaliseer de paginatitel oftewel de H1-kop.
Een klein verschil in titel kan grote veranderingen in het aantal verkopen teweegbrengen. Aangezien een bezoeker slechts enkele seconden nodig heeft om te beslissen of een pagina de juiste is, is een titel een belangrijk instrument om te laten zien dat jij kunt bieden waar die potentiële klant naar opzoek is. Belangrijke punten hierbij zijn bijvoorbeeld:
- Zorg ervoor dat het duidelijk is wat je aanbiedt.
- Plaats bijvoorbeeld ook een van je onderscheidende punten in de titel.
- Laat zien wat de doelgroep mist wanneer ze niet snel op de bestelknop klikken.
2. Plaats de juiste afbeeldingen op je webshop.
‘Pixelige’ oftewel slechte afbeeldingen zijn sowieso dooddoeners en conversiedoders. Je moet je webshop vergelijken met een fysieke winkel. Zou jij een product kopen dat er slechts uitziet? Hoe kun je dit optimaliseren?
- Plaats meerdere afbeeldingen van het product, genomen vanuit verschillende hoeken bijvoorbeeld.
- Als je een product in meerdere kleuren levert, voeg dan voor elke kleur ook een productafbeelding toe.
- Maak het mogelijk dat bezoekers de foto kunnen vergroten en daarna ook kunnen inzoomen op de foto en het product gedetailleerd kunnen bekijken.