Hoe maak je gebruik van A/B-testen in je webshop?

Bart Rietjens - 17 december 2015

A B testing 2

Hoeveel verkoopkracht heeft jouw webshop? Worden bezoekers voldoende aangespoord tot actie of vertrekken bijna alle bezoekers zonder iets te kopen? De meeste webshops lopen nog veel bestellingen mis, omdat er niet genoeg tijd wordt besteed aan conversie-optimalisatie. Want een bezoeker op je webshop is een begin, maar hoe zorg je ervoor dat hij/zij het product ook koopt? A/B-testen is hierbij erg belangrijk.

A/B-testen is een marktonderzoekmethode die wordt gebruikt om te onderzoeken wat van twee mogelijkheden de meest effectieve mogelijkheid is. Bij een A/B test worden twee verschillende versies van een pagina of maximaal één pagina element getest. Hieronder vind je 6 elementen die je zeker moet testen in je webshop, omdat het je veel extra bestellingen kan opleveren.

  1. Optimaliseer de paginatitel oftewel de H1-kop.
  2. Plaats de juiste afbeeldingen op je webshop.
  3. Test je productomschrijving.
  4. Maak gebruik van effectieve bestelbuttons.
  5. Bekijk de prestaties van je pagina’s.
  6. Test de gebruiksvriendelijkheid van je webshop.

1. Optimaliseer de paginatitel oftewel de H1-kop.

Een klein verschil in titel kan grote veranderingen in het aantal verkopen teweegbrengen. Aangezien een bezoeker slechts enkele seconden nodig heeft om te beslissen of een pagina de juiste is, is een titel een belangrijk instrument om te laten zien dat jij kunt bieden waar die potentiële klant naar opzoek is. Belangrijke punten hierbij zijn bijvoorbeeld:

  • Zorg ervoor dat het duidelijk is wat je aanbiedt.
  • Plaats bijvoorbeeld ook een van je onderscheidende punten in de titel.
  • Laat zien wat de doelgroep mist wanneer ze niet snel op de bestelknop klikken.

healdine-split-test-magento

2. Plaats de juiste afbeeldingen op je webshop.

‘Pixelige’ oftewel slechte afbeeldingen zijn sowieso dooddoeners en conversiedoders. Je moet je webshop vergelijken met een fysieke winkel. Zou jij een product kopen dat er slechts uitziet? Hoe kun je dit optimaliseren?

  • Plaats meerdere afbeeldingen van het product, genomen vanuit verschillende hoeken bijvoorbeeld.
  • Als je een product in meerdere kleuren levert, voeg dan voor elke kleur ook een productafbeelding toe.
  • Maak het mogelijk dat bezoekers de foto kunnen vergroten en daarna ook kunnen inzoomen op de foto en het product gedetailleerd kunnen bekijken.
A B testing

3. Test je productomschrijving.

Noem niet alleen de productkenmerken maar laat ook zien wat de concrete voordelen van je producten zijn. Wat is bijvoorbeeld het voordeel van een producteigenschap? Ook kun je denken aan:

  • Maak een opsomming van de belangrijkste eigenschappen in plaats van deze weer te geven in een lopende tekst.
  • Stem je producttekst af op het taalgebruik van je bezoekers.

4. Maak gebruik van effectieve bestelbuttons.

Het allerbelangrijkste is dat de bezoeker uiteindelijk je product koopt. Daarvoor moeten ze natuurlijk op de bestelknop klikken. Deze knop moet dus opvallen. Let hierbij op de volgende aspecten:

  • Kleur van de button.
  • Tekst op de button.
  • Afmeting van de button.
  • Positie van de button op de pagina.

checkouts8

5. Bekijk de prestaties van je pagina’s.

Bekijk welke pagina’s goed en welke pagina’s niet goed converteren. Bekijk vervolgens wat de verschillen en gelijkenissen tussen de pagina’s zijn. Wat kunnen dan aspecten zijn die een koop stimuleren of juist het conversiepercentage verminderen?

6. Test de gebruiksvriendelijkheid van je webshop:

Enkele dingen die je zou kunnen testen om de gebruiksvriendelijkheid van je webshop te vergroten zijn:

Varianten op de navigatiestructuur: test bijvoorbeeld eens een doelgroepgerichte navigatiestructuur en een productgerichte navigatiestructuur.

Lettergrootte: een grotere letter kan de leesbaarheid verbeteren, maar ook schreeuwerig overkomen. Probeer beide mogelijkheden uit.

Links: links kunnen op verschillende manier worden opgemaakt. Wat werkt beter? Te denken valt aan met of zonder onderstreping, de kleur van de links en bijvoorbeeld een hover-effect waarbij de link bijvoorbeeld dikgedrukt wordt wanneer je over de link beweegt met je muis.

Contrast: welke achtergrondkleur in combinatie met tekstkleur werkt het beste?

Conclusie A/B-testen

De bovenstaande testen klinken alleemaal vrij eenvoudig maar het kan je grote verbetering opleveren. Je hoeft helemaal niet moeilijk te denken om een beter resultaat te behalen. Sterker nog, er zijn nog veel meer opties, wat dacht je van extra betaalmogelijkheden, of andere keurmerken? Wil je dit alles professioneel oppakken. Of ben jij benieuwd hoe je er überhaupt voor zorgt dat je relevante bezoekers op je webshop krijgt? Wij helpen je graag verder met je SEO- of Google AdWords-optimalisatie.

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!