Verkopen op Amazon. Waar moet je rekening mee houden?

Verkopen op Amazon

Amazon. Veel Nederlanders kennen het, maar gebruiken het nog niet. Apart eigenlijk… Wereldwijd is Amazon gigantisch, daarnaast is Amazon sinds maart 2020 ook in Nederland actief. Nu is Amazon echter nog niet zo groot in Nederland. Wil dat zeggen dat Amazon niet interessant is voor de gemiddelde Nederlandse webshop? Het tegendeel is waar!

Amazon is namelijk een prachtige manier om bijvoorbeeld een eerste stap te zetten richting het betreden van de Duitse markt of op een redelijk gemakkelijke manier een grote doelgroep te bereiken. Maar hoe pak je dat nu aan? Moet je dit überhaupt willen? Hoe krijg je je producten op Amazon en hoe zorg je er vervolgens voor dat je beter zichtbaar wordt? Dat en nog meer leg ik uit in deze blog.

Wat kun je verwachten:

  1. Waarom zou ik mijn producten via Amazon willen verkopen?
  2. Hoe maak ik een Amazon-seller-account aan en waar moet je rekening mee houden?
  3. Wat zijn de totale kosten wanneer je wilt verkopen op Amazon?
  4. Hoe zorg je ervoor dat je producten goed zichtbaar worden op Amazon?
  5. Welke mogelijkheden heb je bij het adverteren op Amazon?
  6. Wat zijn Amazon Demand Side Platform Display Ads (DSP)?
  7. Nog wat tips bij het verkopen op Amazon?
  8. Hoe verkoop je aan bedrijven via Amazon?
  9. Updates

 

Waarom zou ik mijn producten via Amazon willen verkopen?

Goede vraag! Allereerst zijn veel webshops je al op een succesvolle manier voorgegaan! Amazon geeft namelijk aan dat 50% van de verkochte producten, via externe verkopers verkocht worden. Maar de belangrijkste vraag is; maken jij en je aanbod kans of is het verspilde moeite? De concurrentie is namelijk gigantisch. Vrijwel ieder succesvol product wordt door meerdere verkopers aangeboden.

 

Veel adverteerders gebruiken re-pricing-software waarmee producten automatisch lager geprijsd worden zodra een concurrent onder jouw prijs duikt. Dit creëert een neerwaartse spiraal met alsmaar lager wordende prijzen. Kun jij hier niet meer in mee, dan zul je waarschijnlijk ook niets verkopen. Vraag je dus af of jouw aanbod voldoet aan (voldoende van) de volgende voorwaarden:

 

  1. Het is je eigen merk waardoor je sowieso uniek bent en minder snel de prijzenoorlog verliest.
  2. Het is niet te goedkoop en niet te duur. Tussen de €20,- en €200,- euro is een goede prijs.
  3. Je hebt een aantal krachtige USP’s (oftewel onderscheidende factoren).
  4. Je hebt een goede marge op je product waardoor je zelfs nadat je alle kosten (ook die van Amazon) er vanaf hebt gehaald, nog een mooi bedrag overhoudt.
  5. Er is voldoende vraag naar je product. Een goed zoekwoordenonderzoek kan je helpen om dit uit te vinden. Houd rekening met het land waarin je wilt verkopen. Er zijn een aantal goede tools die je kunt gebruiken om aan de juiste zoekwoorden te komen:
    1. Bekijk de productpagina’s in Amazon. Onderaan deze pagina’s zie je allerlei productsuggesties. Bezoek die pagina’s en bekijk welke zoekwoorden zij verwerken.
    2. De zoekbalk van Amazon. Typ een zoekwoord in en druk nog niet op enter. Bekijk welke suggesties je krijgt.
    3. Gebruik het Google-zoekwoordenonderzoek dat je al op de plank hebt liggen of maak er een. Lees hier hoe dat moet. Let er wel op dat de Amazon-doelgroep anders is dan de Google doelgroep. De Google-zoekopdrachten zijn voor een groot deel informationeel, de Amazon zoekopdrachten zijn meer gericht op het direct aankopen.
    4. Gebruik de keyword explorer van Ahrefs en selecteer Amazon. Op die manier kun je écht een top zoekwoordenonderzoek doen op basis van je concurrentie etc.
    5. Gebruik een automatic targetting campagne om achter de beste zoekwoordidëeen te komen. Klik op de link hiervoor om er meer over te leren.
    6. Gebruik tools zoals de gratis Helium 10-plugin om te zien welke zoekwoorden concurrenten gebruiken.

Oké, heb je na het lezen van het bovenstaande nog altijd vertrouwen in jouw aanbod? Wacht dan niet langer en richt een Amazon-account in. Maar hoe maak je dat?

Hoe maak ik een Amazon-seller-account aan en waar moet je rekening mee houden?

Om te kunnen starten, dien je eerst een Amazon seller central account aan te maken. Je hebt hierin twee opties:

  • Amazon individual seller account:
    • Gratis registratie
    • Je betaalt $0,99 per verkoop.
    • Je kunt alleen producten verkopen die al op Amazon staan.
  • Amazon Professional seller account:
    • Dit kost $39,- per maand.
    • Hiermee kun je je eigen merkproducten en SKU’s verkopen.
    • Je hebt veel meer mogelijkheden, zoals geavanceerde rapportages
    • Dit is interessant als je meer dan 40 producten per maand verkoopt.

 

Ons advies; kies altijd een Amazon Professional seller account. Simpelweg omdat je dan kans maakt op het verkrijgen van de ‘buy box’. Dit is de plek waar de klant op ‘in winkelwagen’ kan klikken en die op iedere productpagina staat. De winnaar van de buy box, mag het product dus verkopen en is dus degene van wie het product in het winkelwagentje geplaatst wordt zodra je daarop klikt. 80- tot 90% van de aankopen om Amazon gaat via de buy box, dus dit is de moeite waard!

 

Amazon Buy Box

 

Om de buy box te kunnen winnen, moet je ‘buy box-geschikt’ zijn. Daarbij komen allerlei factoren kijken, zoals de volgende. De dikgedrukte factoren zijn het belangrijkste.

  1. Order defect-percentage
  2. Kwaliteit van klantenservice
  3. Tijd om Amazon
  4. Orderverwerkingsmethode (Amazon FBA heeft de voorkeur, lees daarover later meer)
  5. Prijs
  6. Levertijd
  7. Voorraad

 

Het invullen van je account kost je 10 minuten van je tijd. Er zijn een aantal dingen die je moet invullen tijdens de registratie.

  1. Foto ID (ID of rijbewijs)
  2. Bankstatement met een adres erop
  3. Het businessmodel wat je kiest (dropshipping, private label, etc.)
  4. Hoe je wilt betalen (creditcard, debitcard)
  5. Sommige markten zijn ‘restricted’ en hierbij moet je een aanvraagformulier invullen zoals bij ‘food & beverages’. Lees hier meer over alle beperkte producten.

 

Wat zijn de totale kosten wanneer je wilt verkopen op Amazon?

Zoals ik hierboven al uitgelegd heb, betaal je afhankelijk van het type account, per verkoop of per maand. Daarnaast zijn er nog een aantal kostenposten waar je rekening mee dient te houden:

 

Platform Fees:

De platform fees variëren van tien tot vijftien procent van de bruto verkoopwaarde (ex btw). Je kunt via de FBA calculator bekijken wat dit bij jouw producten is. Via deze calculator kun je direct de totale kosten van het adverteren via Amazon berekenen. Mocht je nog geen ASIN-code weten van jouw producten, vul dan de ASIN van een sterk gelijkend product in.

Via de FBA calculator kun je ook berekenen wat het kost om je producten via Amazon te laten versturen. Het voordeel van het versturen via Amazon is dat je voor een kleine toeslag (5%) ook aan alle andere EU-markten kunt verkopen en Amazon de opslag en distributie regelt.

 

Hoe zorg je ervoor dat je producten goed zichtbaar worden op Amazon?

Het is eigenlijk heel simpel, het Amazon-algoritme is erop gemaakt om producten te laten zien die zoveel mogelijk verkopen en geld ‘binnenharken’. Daarbij wordt gekeken naar sales performance en relevantie. Toch start het allemaal met het optimaliseren van je productaanbod. Amazon noemt dit ‘retail readiness’. Over het algemeen bestaat een goed Amazon-product uit deze aspecten:

 

  • Goede afbeeldingen: Dit is misschien wel het belangrijkste onderdeel. Hierbij enkele tips:
    1. Zorg ervoor dat je meer dan één afbeelding hebt. Maak bijvoorbeeld afbeeldingen vanuit diverse hoeken maar bijvoorbeeld ook een lifestyle-afbeelding waarin het product te zien is op de plek waar het uiteindelijk gebruikt wordt.
    2. De afbeeldingen moeten minimaal 1000 bij 1000 pixels breed zijn. Zo niet, dan werkt de image zoom feature niet.
    3. Zorg ervoor dat de eerste foto voor het overgrote gedeelte bestaat uit jouw product.
    4. Heb je je eigen merk, zorg ervoor dat dat zichtbaar is op de foto.
    5. Zorg ervoor dat je eerste foto een witte achtergrond heeft en enkel het product bevat.

 

  • Een goede prijs: zodra je start op Amazon, heeft je product 0 reviews en weinig zichtbaarheid. Het is goed om op het begin een erg lage prijs te hanteren om zodoende je eerste verkeer, reviews en verkopen te genereren. Verder lijkt het zo te zijn dat – wanneer je je prijs geregeld aanpast – Amazon vaker ‘abandoned cart emails’ met jouw product erin stuurt.

 

  • Een goede titel: Amazon adviseert je de volgende aspecten toe te voegen aan de titel:
    1. Merk en beschrijving
    2. Materiaal of ingrediënten
    3. Kleur, maat en hoeveelheid

 

Zorg er verder voor dat je in de eerste 5 woorden duidelijk maakt wat het product is, verwerk hier ook de belangrijkste zoekwoorden in. Amazon laat je product namelijk op verschillende plaatsen zien en kapt het vaak af op 5 woorden.

 

Goede titel in Amazon

 

  • Bullet points: Gebruik deze bullet points om jouw USP’s (onderscheidende factoren) te benoemen.
    1. Start per bullet point met een aantal woorden in hoofdletters zodat de scannende bezoeker enkel dit hoeft te lezen. Vervolg de rest met een verdere omschrijving.
    2. Gebruik maximaal 5 bullet points.
    3. Noem enkel de features die het product uniek maken
    4. Doe het op volgorde van belangrijk naar minder belangrijk
    5. Maximaal 500 karakters per bulletpoint
    6. Keywords toevoegen is top! Dat verbetert de vindbaarheid. Gebruik woorden die niet in de titel staan. Voeg niet te veel zoekwoorden toe, het moet wel een leesbaar verhaal blijven.

 

  • Keywords: door deze zoekwoorden toe te voegen per product, laat Amazon je eerder zien op die termen wanneer een bezoeker daarop zoekt. Hierbij enkele tips:
    1. Herhaal geen woorden
    2. Gebruik geen komma’s
    3. Gebruik geen enkelvoud én meervoud
    4. Gebruik synoniemen
    5. Gebruik geen fout gespelde varianten
    6. Bekijk de woorden die je concurrent gebruikt.
    7. Gebruik niet de woorden die in je titel staan
    8. Maak een zoekwoordenonderzoek

 

  • Productbeschrijving: Het is misschien wel het minst belangrijke aangezien het helemaal aan de onderkant van de productpagina komt te staan. Toch kun je hier weer wat extra informatie en zoekwoorden kwijt. Zeker voor complexe producten, is de omschrijving belangrijk.

 

  • Reviews: Is het bovenstaande allemaal op orde? Zorg er dan voor dat je verkopen en vooral reviews genereert. Die eerste reviews zijn cruciaal. Volgens Amazon ben je pas ‘retail ready’ zodra je meer dan 15 reviews hebt en een gemiddelde score van minimaal 3.5. Dit is een van de belangrijkste Amazon-rankingfactoren. Amazon stuurt na ongeveer 2 weken na de aankoop een e-mail met het verzoek tot het plaatsen van een review. In deze mail wordt om een verkopersbeoordeling en een productbeoordeling gevraagd. Helaas wordt dit bijna nooit ingevuld.

 

Reviews op Amazon

Naast bovenstaande productinformatie, kun je nog veer meer data toevoegen. Vul dan ook zoveel mogelijk data in. Het is niet alleen belangrijk voor je vindbaarheid op Amazon, maar ook omdat de filtermogelijkheden veel worden gebruikt. Als je doelgroep middels de filters in de webshop zoekt naar artikelen en jij hebt de informatie waarop gefilterd wordt niet toegevoegd, dan wordt je artikel niet vertoond in de zoekresultaten.

Let bij het optimaliseren van het bovenstaande wel écht op relevantie. Amazon rekent je af op performance. Dus als jij zichtbaar bent op zoekwoorden en je niet converteert, dan heeft dat ook een negatief effect op jouw vindbaarheid.

Ben jij de eigenaar/producent van je eigen merk? Dan heb je nog allerlei extra mogelijkheden om productpagina’s te verrijken met Amazon A+ Content, Enhanced Brand Content en Amazon Stores.

 

Welke mogelijkheden heb je bij het adverteren via Amazon?

Oké, je hebt bovenstaande tips gevolgd en jouw Amazon-account is op en top gevuld. Rustig aan komen er her en der wat bestellingen binnen en je hebt ook al de eerste reviews vergaard maar jij wilt natuurlijk meer! Om de producten een extra boost te geven, wil je een start maken met Amazon Sponsored Ads.

 

Maar waar moet je allemaal rekening mee houden? Hierbij enkele tips die vooraf belangrijk zijn:

 

  • Amazon sponsored ads bestaat uit drie mogelijkheden, sponsored products, sponsored brands en display ads.
    • Sponsored Products: Dit is de meest populaire vorm van adverteren. Promoot producten aan shoppers die op dat moment actief op zoek zijn naar gerelateerde zoekwoorden of die gelijkwaardige producten bekijken op Amazon. Het wordt vertoond op detailpagina’s van producten en in zoekresultaten. In de zoekresultaten zie je een vertoning zoals hieronder. De advertentie ziet er ‘normaal’ uit voor de Amazon-bezoeker omdat het bekende elementen zoals ratings, prijzen etc. bevat.
    • Sponsored Brands: Laat een productcollectie zien aan shoppers die op dat moment zoeken naar gerelateerde producten. Dit kan enkel ingezet worden door verkopers die ook merkeigenaar zijn en zodoende zijn geregistreerd bij Amazon.
    • Display Ads: Aan het einde van 2019, werden de Sponsored Display Ads gelanceerd. De advertenties worden automatisch gegenereerd op Amazon en het third-party-display netwerk. Je kunt doelgroepen bereiken op basis van interesses en productpagina-vertoningen. Die laatste mogelijkheid is erg interessant, het komt namelijk dicht in de buurt van remarketing waarbij je ook mensen bereikt die jouw producten eerder hebben bekeken. Het is alleen beschikbaar voor geregistreerde merkeigenaren. Daarnaast moet je assortiment in deze categorieën vallen. Omdat het tijdens het schrijven van deze blog nog in Beta is, vertel ik er verder niets over.

Wil je meer leren over adverteren op Amazon? Lees dan onze blog over Amazon advertising.

Wat zijn Amazon Demand Side Platform Display Ads (DSP)?

Heb jij ooit wat gekocht via Amazon en is het je toen opgevallen dat je daarna achtervolgd wordt door diezelfde producten? Via DSP kun je display en video-advertenties inkopen om potentiële kopers te bereiken die op dat moment NIET op Amazon zitten. Als adverteerder creëer je een custom audience van Amazon Buyers die je graag op en naast Amazon wilt bereiken. Amazon zorgt er vervolgens voor dat je via partnerwebsites die bezoekers bereikt. Het werkt het zelfde als display advertising bij Google.

Hoe verkoop je aan bedrijven via Amazon?

Amazon wordt niet snel gekoppeld aan het verkopen aan bedrijven. Toch bieden zij hier erg mooie mogelijkheden voor. Bekijk het B2B-menu-item eens in je Amazon seller central. Hierin krijg je erg gave inzichten over je verkoop aan bedrijven in vergelijking met consumenten. Je kunt hierin bijvoorbeeld de volgende dingen:

  • Bekijk allerlei statistische gegevens over jouw verkopen aan bedrijven en de verschillen met verkopen aan consumenten.
  • Ontvang aanvragen van bedrijven waarin zij vragen om bepaalde staffelkortingen.
  • Zorg ervoor dat je BTW-facturen aanbieden waardoor klanten dit gemakkelijk kunnen downloaden
  • Stel specifieke quantity discounts in voor enkele of alle producten

Nog wat tips bij het verkopen op Amazon?

Als afsluiter, geef ik je hier nog een aantal tips:

Algemene tips:

  • Je kunt ervoor kiezen om je producten zelf te versturen of met Amazon FBA. Via Amazon FBA kan een verkoper zijn producten in de fulfillment centers van Amazon laten opslaan en vanuit daar door Amazon laten uitleveren en weer retourneren. Het voordeel is vooral dat je producten snel bij de klant zijn en je minder tijd kwijt bent met versturen. Over het algemeen, verwachten we dat listings die gebruik maken van Amazon FBA hoger ranken. Dit komt omdat veel mensen producten uitfilteren die niet door Amazon opgeslagen en geleverd worden.

 

  • Je producten moeten GS1-codes GS1 is een type barcode/EAN-code die werkt als een soort wereldwijd paspoort voor producten. Hiermee kan je product overal herkend worden.

 

  • Als je besluit om met Amazon aan de slag te gaan, wil dat niet zeggen dat je morgen al kunt gaan verkopen. De toelatingsprocedure kan streng zijn. Amazon heeft in het verleden veel problemen gehad met adverteerders die producten verkochten die op zijn zachts gezegd bijvoorbeeld niet ‘ethisch’ waren. Als jij of een deel van je producten wordt afgekeurd, krijg je niet zomaar contact met Amazon. Ze zijn erg lastig te bereiken!

 

  • Amazon betaalt 1 keer in de twee weken uit. Kun jij twee weken wachten op het geld terwijl je de kosten wel al gemaakt hebt?

 

  • Het is erg lastig om aan reviews te komen. Het verschilt per branche waarbij je bij ongeveer tussen de van 2,5% tot 18% van je verkopen een review krijgt. Dit zijn dan vaak ook nog eens bedrijfsreviews en geen productreviews.

 

  • Raak niet te afhankelijk van Amazon. Er zijn voldoende horrorverhalen van ondernemers die van het ene op het andere moment niks meer verkochten omdat bijvoorbeeld:
    1. Het merk wat zij verkochten besloot om geen wederverkopers meer toe te staan via Amazon. Merken hebben de macht om dit bij Amazon aan te geven en dit wordt dan vrijwel altijd ingewilligd.
    2. Amazon je product terecht of onterecht tegen de richtlijnen vindt. Er zijn bijvoorbeeld ‘negative feedback services’. Deze services overladen jou met een boel negatieve feedback waardoor Amazon jou verband.
    3. Er een verkoper komt die goedkoper is dan jij en jou wegdrukt.
    4. etc.

 

  • Zorg ervoor dat je weinig ‘out of stock’ Je voorraadhistorie is naar verwachting ook een rankingfactor.

 

  • Daarnaast verwacht ik dat Amazon een voorkeur heeft voor merken die geregistreerd staan in de Amazon Brand Registry. Het registreren van je merk is steeds belangrijker. Het zorgt er ook voor dat andere verkopers jouw producten niet kunnen gaan plaatsen op Amazon. Dit heeft wel verschillende voorwaarden zoals dat je merk op de productafbeeldingen te zien moet zijn, een sticker is niet voldoende. Ook moet het een geregistreerd handelsmerk zijn.

 

  • Vraag je af of je dagelijks op klantvragen kunt antwoorden. Dat verwacht Amazon namelijk van verkopers die het platform gebruiken.

 

 

Laat jezelf hier natuurlijk niet te veel door afschrikken. Het blijft echter een extern platform waarover jij geen zeggenschap hebt. Als je hierdoor een overgroot deel van je omzet genereert, werkt dat hetzelfde als wanneer je één hele grote klant hebt die voor het grootste deel van je omzet zorgt. Je bent afhankelijk van hun keuzes.

 

Advertentietips:

  • Structureer je advertentiecampagnes goed. Maak aparte campagnes/ad groups per productcategorie.

 

  • Verzamel eerst voldoende data voor je gaat optimaliseren. Laat je campagnes in ieder geval een paar weken lopen, alvorens je keuzes maakt. Vervolgens moet je minimaal 1000 impressies per zoekwoord hebben, voor je er iets over kunt zeggen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, soms is het super duidelijk dat een zoekwoord écht niet relevant is. Dan voeg je het gewoon direct als negatief zoekwoord toe.

Update 10-03-2020: Amazon is ook actief in Nederland

In 2014 begon Amazon al met de Nederlandse webshop waar je tot vandaag enkel e-books kunt kopen. In 2016 werd de Duitse versie van Amazon naar het Nederlands vertaald en in 2017 werd Amazon Prime voor Nederlandse consumenten geïntroduceerd. Steeds meer Nederlanders kochten al via Amazon.de. Volgens Twinkle100 was het in 2019 de op vijf na grootste webshop van Nederland. Er waren zelfs al kantoren in Den Haag en Amsterdam. Echter, in maart 2020 vond de échte lancering van de Nederlandse Amazon plaats. Het distributiecentrum is in eerste instantie nog vanuit Mönchengladbach (vlakbij de Nederlandse grens). Nóg een reden dus om je alvast te gaan verdiepen in Amazon! Je kunt je registreren via services.amazon.nl.

Aan de slag!

Zo, hopelijk heb je nu voldoende info om te starten op Amazon. Het is best complex, toch? Heb jij nog wat hulp nodig? Laat ons je dan helpen!

11 maart 2020


Bart Rietjens
Bart Rietjens - Online Advertising Specialist

Als Online Advertising specialist bij Gonect weet Bart waar hij het voor doet; de doelen van de klant behalen. Met zijn scherpe oog voor detail en de voorliefde voor Google Ads, Amazon en Bing weet Bart de beste campagnes op te zetten.

LinkedIn
Vragen of afspraak maken?

Stuur ons een bericht op Whatsapp