Waarom is display adverteren interessant?

Bart Rietjens - 30 september 2015

Display adverteren via Google AdWords

 Je kent het wel; of je nu op Marktplaats, Buienradar of de Telegraaf zit, op enorm veel websites kom je advertenties tegen. Vaak zijn dit ook nog verrassend relevante banners. Ben je bijvoorbeeld aan het zoeken naar een geschikte vakantie voor de zomer, dan zie je alleen maar advertenties van vakantieaanbieders, ben je kleren aan het kopen, dan komt Zalando de hele tijd tevoorschijn. Dat is nu display advertising!

Inhoud van de blog

  1. Wat houdt display adverteren in?
  2. Waarom en wanneer zet je display advertising in?

Wat houdt display adverteren in?

Zoals we hierboven eigenlijk al beschreven, is display adverteren het maken van reclame op internet met banners en eventuele tekstadvertenties om je doelgroep te bereiken. Net zoals dat vroeger in een krant, poster of tijdschrift gebeurde. De advertenties worden bijvoorbeeld geplaatst op websites die jouw doelgroep bezoekt.

Google heeft dit bijvoorbeeld als aanvulling op het traditionele ‘search advertising’ toegevoegd. Er zijn banners in nogal wat soorten en maten. Hieronder zie je de meest voorkomende formaten:

  • 728 x 90 pixels: leaderboard
  • 468 x 60 pixels: full banner
  • 300 x 250 pixels: medium rectangle
  • 336 x 280 pixels: large rectangle
  • 120 x 600 pixels: skyscraper
  • 160 x 600 pixels: brede skyscraper
  • 234 x 60 pixels: half banner
  • 120 x 60 pixels: button

 Ook kun je banners in zowel bewegende (bijvoorbeeld GIF-) bestanden of in statische bestanden gebruiken.

display-Ads

Waarom en wanneer zet je display advertising in?

Wanneer je een enorm bereik wilt hebben:

De collectie aan websites en apps waarop dit mogelijk is – variërend van blogs, nieuwssites tot YouTube – staat bekend als het Google Display Netwerk (GDN). Het bestaat volgens Google uit meer dan 2 milioen websites die samen meer dan 90% van de internetgebruikers bereiken. Voor adverteerders die hun online aanwezigheid willen vergroten, is dit dus enorm aantrekkelijk.

Wanneer je je naamsbekendheid wilt vergroten:

Als je doelgroep online aan het surfen is, hebben ze niet altijd direct een koopintentie. In de plaats daarvan lezen ze blogs of nieuws of kijken ze video’s en ga zo maar door. Om alsnog hun aandacht te trekken, moeten je advertenties zeer aantrekkelijk zijn zodat er op je advertentie wordt geklikt, want dat gebeurt wanneer ze op je advertentie klikken. Dit is natuurlijk niet gemakkelijk maar schrijf Display Marketing nog niet af! Het percentage kliks zal natuurlijk lager zijn, maar door de vele vertoningen van je advertentie, is het ideaal om je naamsbekendheid te verbeteren. Dit heeft ook weer een effect op het aantal klikken via de organische resultaten vanwege de stijging in je naamsbekendheid.

Wanneer je doelgroep websites uit het Google Display Netwerk bezoekt:

Aangezien het GDN zo enorm groot is, biedt het veel kansen voor adverteerders om met hun doelgroep in contact te komen. De grootte van het Google Display Netwerk, houdt niet in dat je ook daadwerkelijk op 2 miljoen websites hoeft te adverteren. Google AdWords biedt een grote verscheidenheid aan targetting opties. Variërend van managed placements (specifieke plaatsingen op zelf uitgekozen websites) tot plaatsingen op basis van doelgroepkaraktereigenschappen en nog veel meer. Het moge duidelijk zijn dat je je populariteit kunt verhogen wanneer je op websites adverteert die populair zijn bij je doelgroep.

Wanneer je salesproces erg lang is:

Als je een product of service aanbiedt dat je doelgroep niet meteen aankoopt, dan moet je ervoor zorgen dat je merk constant top-of-mind is voor potentiële klanten die overwegen om je product of dienst aan te schaffen. Hierbij adviseren we een extra mogelijkheid van display marketing, namelijk remarketing. Via remarketing laat je je Display advertenties zien aan personen die al eerder op je website zijn geweest. Lees hier meer over de mogelijkheden van remarketing.

Wanneer je een ‘sexy’ product hebt:

Aangezien het display netwerk ervoor zorgt dat je visuele advertenties kunt laten zien, is het ideaal voor adverteerders die ‘luxury goods’ verkopen en een product hebben dat ‘in het oog springt’. Het is natuurlijk handig als je product er aantrekkelijk uitziet, wanneer je beeldadvertenties hebt. Vertel ons niet dat je de advertentie hiernaast niet even wat aandacht gaf.

sexy ads 2

Wanneer je aantrekkelijk video-materiaal hebt:

Als je toch al flink wat tijd hebt besteed aan geniaal video-materiaal, waarom zou je het dan niet ook effectief gebruiken? YouTube trekt hordes kijkers aan (bijna 1 miljard). Daarnaast heeft Google het adverteren via YouTube erg gemakkelijk gemaakt. Het kan een erg krachtige manier zijn om met je doelgroep in contact te komen. De kans dat personen interactie krijgen met een video is groter dan met een tekstadvertentie. Je hoeft alleen te betalen wanneer een kijker meer dan 30 seconden naar je video heeft gekeken.

Conclusie:

Display adverteren biedt veel mogelijk om met je doelgroep in contact te komen. Is het nog niet helemaal duidelijk? Bekijk dan het filmpje hieronder. Wil jij meer weten over de mogelijkheden van Display Advertising of naar andere mogelijkheden van Google AdWords? Klik dan op Google AdWords uitbesteden.

 

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.