Hoe bepaal je een goed Google AdWords budget?

Bart Rietjens - 20 mei 2016

Adwords Budget

“En hoeveel budget adviseren jullie ons?” Dit is de meest voorkomende vraag die wij van klanten en potentiële klanten te horen krijgen. Eigenlijk zijn daar meerdere antwoorden op. Hieronder meer uitleg over hoe dit bepaald kan worden.

Begin eens met een testbudget

Als je net begint met Google AdWords, dan ga je natuurlijk niet ongelimiteerd geld over de balk smijten. Je wilt je kosten beheersen omdat je niet weet of het zich wel gaat opleveren.

Je bent dus in een soort ‘testmodus’. In sommige gevallen zal deze testfase direct tot succes leiden. Wanneer je Google AdWords uitbesteedt is die kans een stuk groter dan wanneer je het zelf gaat doen. Maar, laten we eerlijk zijn, velen zullen het eerst zelf eens uittesten. In de meeste gevallen zullen vooral de eerste maanden geen bergen met geld opleveren. Maar dit zou ook niet je uitgangspunt moeten zijn voor deze eerste maanden. In de plaats daarvan zou je mindset op het investeren in marktonderzoek moeten staan.

Door te testen, krijg je namelijk prachtige doelgroepinformatie. Zoals; wat voor (advertentie)teksten triggeren mijn doelgroep en welke zoekwoorden gebruikt mijn doelgroep in de oriënterende en koopfase? Daarnaast leer je welke landingspagina’s het beste converteren en welke juist niet. Wat moet er op deze pagina’s staan en wat juist weer niet?

Wat moet je Google AdWords startbudget dan zijn?

Het allerbelangrijkste is dat je na de testfase voldoende gegevens hebt verzameld per zoekwoord en dus een representatief onderzoek hebt gehouden. Wat houdt dat in? Je moet voldoende klikken per zoekwoord hebben om te kunnen zeggen of het zoekwoord interessant of niet interessant is en of Google AdWords interessant of niet interessant is. Dit houdt in dat je minimaal tussen de 100 en 200 klikken (oftewel websitebezoekers) per zoekwoord moet hebben gehad. Dit is natuurlijk aardig kort door de bocht. Google AdWords (maar ook SEO) gaat nooit interessant voor je zijn als je website niet goed is. Dit is dus wel een vereiste. Maar dat is logisch, wij vergelijken het altijd met het volgende: wie koopt er nu in een enorm lelijke en onoverzichtelijke winkel waarvan de medewerkers ook nog eens erg onvriendelijk zijn? Daarnaast spelen er nog veel meer factoren een rol, zoals seizoensgevoeligheid etc. Maar met een beetje gezond verstand en een representatief aantal klikken kom je een eind.

Dus, om een voorbeeldje te geven: Als je 10 zoekwoorden gaat testen die allemaal €0,50 kosten, dan kun je starten met een testbudget van €500,- tot €1000,-. Hoogstwaarschijnlijk krijg je een mix van winstgevende en niet winstgevende zoekwoorden, advertenties, landingspagina’s uit deze test. Met deze basis informatie, ga je verder optimaliseren. Je probeert wat nieuwe advertenties, landingspagina’s en zoekwoorden, je verwijdert de slechte en houdt de goede.

Google AdWords is winstgevend, wat nu? Gebruik geen budget meer!

De meest succesvolle adverteerders, hebben geen budget! Zij weten dat effectief adverteren een van de beste investeringen is die je kunt maken. Denk er maar eens over na, als je €1,- in Google AdWords stopt en het levert je €2,- op. Waarom zou je dan een maximaal budget hebben? Er vanuit gaande dat je wilt groeien, zou je deze investering zo vaak willen maken als maar kon.

Met andere woorden, focus op ROI en niet op de kosten.

Als je succesvol wilt zijn, moet je absoluut niet gefocust zijn op de kosten maar op het maximaliseren van je winst (ROI). Daarnaast is de testfase nooit geheel afgelopen. Als je campagnes eenmaal winstgevend zijn, waarom zou je dan niet andere dingen gaan uitproberen? Waarom alleen Google Search Advertising, als er ook remarketing, Google shopping, Display advertising, YouTube advertising en nog veel meer is? Waarom alleen dit productassortiment en waarom geen tweede webshop erbij?

Focus dan ook niet op CPC maar op EPC.

Ook dit horen we vaak; “we willen doelstellingen op CPC”. Dus met andere woorden, je wilt ons als Google AdWords bureau stimuleren om de kosten per klik zo laag mogelijk te maken? Dus als een zoekwoorden van 1,- een conversiepercentage van 8% en een zoekwoord van 0,50 een conversiepercentage van 0,2 dan wil je dat we voor de tweede gaan? Nee, focus je op de verdiensten per klik (EPC oftewel earnings per click).

Maar hoe bepaal je nu wat een klik mag kosten?

Dat is vrij simpel. Klantwaarde x conversiepercentage. Bijvoorbeeld; als een gemiddelde klant €200,- oplevert en het conversiepercentage is 2%, dan mogen de kosten per klik €4,- zijn (200 x 0,02 = 4).

Conclusie:

Denk maar eens goed na over jouw Google AdWords campagnes. Zijn ze winstgevend? Waarom zou je dan nog een maximaal budget hebben? Wil je samen met ons kijken hoe we alles meetbaar of nog winstgevender kunnen maken? Klik dan eens op online marketing winstgevend maken en lees hoe wij je kunnen helpen.

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!