Hoe bepaal je een goed Google Ads budget?

Door Bart Rietjens 5 november 2018
Google ads budget
“En hoeveel budget adviseren jullie ons?” Dit is de meest voorkomende vraag die wij van (potentiële) klanten krijgen omtrent het Google Ads (voorheen Google AdWords) budget. Eigenlijk zijn daar meerdere antwoorden op. Hieronder meer uitleg over hoe je dit kunt bepalen.

  1. Begin met het meetbaar maken van Google Ads
  2. Focus niet op budget of CPC maar op ROAS
  3. Start met een testbudget
  4. Wat moet je Google Ads-budget dan zijn?
  5. Google Ads is winstgevend, wat nu? Gebruik geen budget meer! 

Begin met het meetbaar maken van Google Ads

De eerste stap is om de resultaten van je campagne goed inzichtelijk te krijgen. Je moet tenslotte weten wat Google Ads concreet aan conversies oplevert. Een conversie is een behaald doel op je website, zoals een aankoop, een ingevuld formulier of een telefoontje. Als je niet weet wat je betaalde bezoekers je opleveren, zijn de uitgaven immers lastig te verantwoorden. Wat zijn voor jou de belangrijkste doelen op je website? Bepaal dat en maak het zo gemakkelijk mogelijk voor je doelgroep. Iedere pagina moet dan ook minimaal één (en het liefst nog meer) conversiemogelijkheden hebben. Ga dus na wat de belangrijke conversiedoelen (macroconversies) op je website zijn en zorg ervoor dat deze gemeten worden in Google Ads. Dat kan bijvoorbeeld middels de Google Tagmanager.

Daarnaast zijn er meestal nog een reeks microconversies die ook de moeite waard zijn om te meten. Denk daarbij aan downloads en nieuwsbriefinschrijvingen.

Focus niet op budget of CPC maar op ROAS

Ook dit horen we vaak; “Ja, maar eerst kostten mijn klikken maximaal €0,50!”. Dus met andere woorden; je wilt ons als Google Ads bureau stimuleren om de kosten per klik zo laag mogelijk te krijgen? Dus als een zoekwoorden van €1,- een conversiepercentage van 8% heeft en een zoekwoord van €0,50 een conversiepercentage van 0,2% heeft, wil je dat we voor de tweede gaan? Nee, focus je op de ROAS (Return on Ad Spend).

Maar hoe bereken je die ROAS? Nou, weet jij hoeveel een gemiddelde nieuwe klant waard is? Zeg dat dat €5000,- is.  Wat zijn je kosten aan zo’n nieuwe klant? Bijvoorbeeld €1000,-. Weet jij ook hoeveel ingevulde contactformulieren je nodig hebt voor een nieuwe klant? Zeg dat dat er 2 zijn. Dan is het een simpele berekening wat een contactformulier waard is. €5000,- – €1000,- / 2 = €2000,-. Zeg dat 1 op de 100 websitebezoekers (via Google Ads), een ingevuld contactformulier oplevert en zeg dat je €0,50 betaalt per klik. Dan houdt dat dus in dat je €0,50 x €100,- = €50,- per contactformulier betaalt. Oftewel, €50,-, levert je €2000,- euro op! Met andere woorden; je ROAS is (€2000,-/€50,-=)  €40,- euro! Iedere euro die je in Google Ads steekt, levert je dus €40,- op!

ROAS Google Ads

Start met een testbudget 

Als je net begint met Google Ads, ga je natuurlijk niet ongelimiteerd geld over de balk smijten. Je wilt je kosten beheersen omdat je niet weet wat het gaat opleveren. Je bent dus in een soort ‘testmodus’. In sommige gevallen, leidt deze testfase direct tot succes. Maar het kan evengoed zo zijn dat de eerste maanden niet direct optimaal zijn. Zolang je dat maar incalculeert, is dat ook niet erg. Als je uiteindelijk het maximale resultaat wilt, zul je ook risico’s moeten nemen. Wat er uiteindelijk voor jou wel en niet gaat werken, kom je maar op één manier achter, en dat is testen, testen en nog eens testen.

Door te testen, krijg je namelijk prachtige doelgroepinformatie. Zoals; ‘welke (advertentie)teksten triggeren de doelgroep’ en ‘welke zoekwoorden gebruikt de doelgroep in de oriënterende- en koopfase’? Daarnaast leer je welke landingspagina’s het beste converteren en welke juist niet. Wat moet er op deze pagina’s staan en wat juist weer niet?

Wat moet je Google Ads-budget dan zijn?

Als je nog geen historische data in je account hebt, kan het lastig zijn om een effectief startbudget te bepalen. Om je budgetkeuze toch goed te onderbouwen kun je Google’s Keyword Planner als leidraad nemen. In deze blog geven we een uitgebreide uitleg, hoe je deze Keyword-planner kunt gebruiken en hoe je een goed zoekwoordenonderzoek doet. Hieronder een korte samenvatting.

  1. Denk logisch na, wat lijken jou goede zoekwoorden?
  2. Gebruik vervolgens je website, de website van concurrenten en tools zoals de keyword planner maar ook Ubersuggest om dit onderzoek uit te breiden.
  3. Ga uit van een gemiddelde CTR (doorklikpercentage op je advertentie) van 10% (dit is vrij hoog, maar dan heb je ook zeker voldoende). Als je al historische data hebt kun je ook je eigen gemiddelde CTR gebruiken.
  4. Om je dagbudget te bepalen gebruik je de onderstaande formule. Omdat we met gemiddelden werken en op drukke dagen niet beperkt willen worden door het budget, nemen we een marge van 15% bovenop het dagbudget.

dagbudget bepalen google ads

Wanneer het budget dat je hebt berekend hoger is dan wat je kan of wilt uitgeven, kun je ook met een lager budget beginnen. Je campagne zal dan waarschijnlijk de status ‘beperkt door budget’ krijgen. Dit wil je echter voorkomen. Je doelgroep zal naar alle waarschijnlijkheid meerdere websitebezoeken nodig hebben voor ze tot een conversie overgaan. Het is dus zonde als je door zo’n budgetbeperking de tweede keer dat diegene zoekt, niet met je advertentie verschijnt. Kies er dan dus bijvoorbeeld voor om in een kleinere regio te adverteren, zodat je wel het maximale haalt uit het budget wat je besteedt.

Vervolgens is het in de testfase het allerbelangrijkste dat je voldoende gegevens verzamelt en dus een representatief onderzoek hebt gedaan. Wat houdt dat in? Je moet voldoende klikken verzameld hebben om te kunnen zeggen of het al dan niet interessant is. Zo heb je in ieder geval minimaal 100 klikken op een zoekwoord nodig om te kunnen bepalen of het oplevert of niet (een beetje kort door de bocht). Stel dat je na 100 klikken alsnog geen conversies (verkopen, ingevulde formulieren etc.) hebt, betekent dat dan dat dit zoekwoord niet interessant is? Dat hoeft niet per se zo te zijn.  Hoe is je pricing in vergelijking met je concurrentie? En is je website wel goed? Google Ads (maar ook SEO) levert nooit op wanneer je website niet goed is. Wij vergelijken het altijd met een winkel; wie koopt er nu in een enorm lelijke en onoverzichtelijke winkel waarvan de medewerkers ook nog eens erg onvriendelijk zijn? Let daarnaast ook op aspecten zoals seizoensgevoeligheid, pricing, levertijd etc. Met een beetje gezond verstand en een representatief aantal klikken kom je een eind.

Google Ads is winstgevend, wat nu? Gebruik geen budget meer!

De meest succesvolle adverteerders, hebben geen budget! Denk er maar eens over na, als je €1,- in Google Ads stopt en het levert je €10,- op. Waarom zou je dan een maximaal budget hanteren? Ervan uitgaande dat je wilt groeien, heb je geen reden om daar niet het maximale uit te willen halen! ‘Een onbeperkt budget it is!’

Met andere woorden, focus op ROI en niet op de kosten

Als je succesvol wilt zijn, moet je absoluut niet gefocust zijn op de kosten maar op het maximaliseren van je winst (ROI). Daarnaast moet je altijd blijven testen. Als je campagnes eenmaal winstgevend zijn, waarom zou je dan niet andere dingen gaan uitproberen? Waarom alleen Google Search Advertising, als er ook remarketing, Google shopping, Display advertising, YouTube advertising en nog veel meer is? Waarom alleen dit productassortiment en waarom geen tweede webshop erbij? Waarom alleen Nederland en niet ook Duitsland?

Conclusie:

Denk maar eens goed na over jouw Google Ads-campagnes. Zijn ze winstgevend? Waarom zou je dan nog een maximaal budget hanteren? Wil je samen met ons kijken hoe we alles meetbaar of nog winstgevender kunnen maken? Neem dan contact met ons op!

Andere blogs

Headerafbeelding - ontdek de geheimen van Google Ads extensies
Google Ads
SEA
Win de klik! Ontdek de geheimen van Google Ads Extensies.
Julian
Door Julian Hendriks 6 september 2023
Blog cover - eerlijk promoten afgeprijsde producten
E-mailmarketing
Google Ads
Online Marketing
Social Media