Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek?

Zoekwoordenonderzoek

Vraag 10 klanten naar ‘dé zoekterm’ die zij zouden intypen wanneer ze zoeken naar jouw diensten of producten en je krijgt geheid 10 verschillende antwoorden. Iedereen zoekt namelijk anders en dat maakt het optimaliseren van je vindbaarheid ook zo’n uitdaging. Wil je juist vindbaar zijn op de zoektermen met het meeste zoekvolume of juist op de niches? Focus je je op longtail (lange zoektermen) of juist op hele korte termen? Het is enorm belangrijk om hierover na te denken alvorens je je website laat bouwen en je teksten schrijft maar vooral voordat je actief aan de slag gaat met zoekmachine optimalisatie. Welke vragen moet je jezelf onder andere stellen en hoe kom je tot een antwoord? 

Wat bespreken we in deze blog?

  1. Waarom is een zoekwoordenonderzoek  belangrijk?
  2. Hoe weet ik hoe mijn doelgroep zoekt in Google?
  3. Op welke zoekwoorden focus ik met zoekmachine optimalisatie?
  4. Hoe krijg ik mijn website hoger in Google op belangrijke zoekwoorden?

Waarom is een zoekwoordenonderzoek belangrijk?

Keyword research

Alvorens je aan de slag gaat met zoekwoordonderzoek, moet je natuurlijk overtuigd zijn van het nut. Anders heeft het alsnog geen zin.

Stel je voor;  je bouwt je website, begint vrolijk met het typen van teksten en na een tijdje gaat je website online. Vervolgens kom je er na een tijd achter dat je alsnog slecht gevonden wordt. Hoe kan dat nu? Je geeft de websitebouwer de schuld, want het zal wel aan hem liggen. Na een snelle controle wijst hij je op het feit dat er helemaal niet gezocht wordt op de zoekwoorden die jij voor de website hebt aangedragen! Je vraagt een aantal klanten naar de zoektermen waar zij op zou

den zoeken als ze naar jouw producten/diensten op zoek zijn en komt erachter dat de termen die jij in je website hebt gebruikt eigenlijk helemaal niet gebruikt worden door je doelgroep! Je websitebouwer wijst je op het feit dat je niet alleen je teksten, maar ook de menustructuur, landingspagina’s, headers en ga zo maar door moet aanpassen. Je kunt dus weer opnieuw beginnen! 

Met een goed zoekwoordenonderzoek creëer je een basis en een goed doordacht plan waarmee je je website kunt inrichten volgens het zoekgedrag van je doelgroep. Je creëert herkenning bij je doelgroep, doorat je URL’s, headers en ga zo maar door, uit woorden bestaan die bij jouw doelgroep in het hoofd rondspoken wanneer ze aan jouw producten/diensten denken. Vervolgens dien je die zoekwoorden ook weer in de content op te nemen. Je wilt Google laten weten dat die zoekwoorden van belang zijn bij het indexeren (beoordelen) en positioneren van je website. Hierdoor maakt Google de link gemakkelijker tussen hoe je doelgroep zoekt en hetgeen er op de website staat.

Hoe weet ik hoe mijn doelgroep zoekt in Google?

Zoekwoordenonderzoek staat of valt met een goed doordachte aanpak, en toch ontbreekt bij de meeste bedrijven uniformiteit. Eerst is het verstandig om je af te vragen, wat nu de meest ultieme zoekwoorden zijn? Een ultiem zoekwoord is een zoekwoordengroep waarnaar veel mensen zoeken, waarop weinig concurrenten inzetten en die veel conversies (leads zoals ingevulde contactformulieren, offerteaanvragen etc.) uitlokt op je website of webshop. Hoe kom je tot het ultieme zoekwoordenpakket waarop jij je gaat richten?

Bekijk goed wat er wel en niet bij je bedrijf past en doe onderzoek onder je stakeholders.

Een goed zoekwoordenonderzoek begint niet bij het klakkeloos intypen van termen die op dat moment in je hoofd schieten. Eerst dien je goed na te denken over jouw USP’s. Waar is jouw bedrijf nou écht goed in. Met welke diensten of producten ben jij onderscheidend en kun jij echt toegevoegde waarde leveren? Je kunt namelijk wel goed vindbaar worden op termen waarop nog relatief gemakkelijk goede posities te behalen zijn, maar is dat wel de business die bij jouw bedrijf past en waar je gelukkig van wordt?

Zodra je dat weet, vraag je aan verschillende stakeholders waarop zij zouden zoeken wanneer ze op zoek zijn naar je diensten of producten. Je komt er al vrij snel achter dat er een enorm grote verscheidenheid is aan interessante zoekwoorden.

Gebruik de Google Ads Zoekwoordplanner:

De snelste weg naar zoekwoordsuggesties? De Google Ads Keyword Planner (zie de afbeelding hieronder)! Hier kun je aan de slag met de suggesties die je vanuit je stakeholders gekregen hebt en de Keyword Planner vult dit vervolgens weer aan met andere suggesties. Echter, deze suggesties krijgt je concurrent ook. Zelf goed onderzoek doen naar belangrijke en passende zoekwoorden is dus ook erg belangrijk.

 

Google Keyword Planner

 

Helaas kun je de Google Keyword Planner niet meer zonder een Google Ads Account of zonder een online marketing bureau als partner gebruiken. Google wil namelijk dat je op de zoekwoorden gaat adverteren of je dient een klantencentrum te hebben. Wil jij toch gebruik maken van de Zoekwoordplanner? Neem dan contact met ons op.

Gebruik de Google zoekresultaten:

Wanneer je een zoekwoord intypt dat bij jouw bedrijf past, zoals bijvoorbeeld ‘iphone’ verschijnen er zowel advertenties als websites. Oftewel betaalde- en organische zoekresultaten. Kijk goed naar de zoekwoorden die terugkomen in de advertenties, want advertenties kosten geld, en hier is dus waarschijnlijk goed over nagedacht (zie een voorbeeld van de advertenties hieronder).

 

Zoekresultaten Google

 

Wanneer je dan een stukje naar onder gaat, zie je dit:

 

zoekopdrachten gerelateerd aan

 

Dit zijn zoekopdrachten waarvan Google aangeeft dat er ook veel op gezocht wordt. Erg interessant dus!

Je hebt het wellicht al vaker gezien, maar wanneer je je zoekterm intypt, geeft Google je suggesties. Ook dat zijn zoektermen waarop veel gezocht wordt (zie de afbeelding hieronder). 

 

zoekwoord suggesties Google

 

Ook Ubersuggest is een zeer handige tool om te kijken welke zoekwoorden gebruikt worden rondom jouw zoekterm. Je typt ‘Iphone’ in en Ubersuggest gaat op zoek naar termen die worden gebruikt in Google rondom ‘Iphone’.

Je hebt nu een grote lijst aan zoekwoorden verzameld. Deze kun je nu via de Google Keyword Planner meten op zoekvolume, concurrentie en de advertentiekosten per klik. Nu weet je waarop wel en niet gezocht wordt en hoeveel er dan daadwerkelijk op gezocht wordt.

Op welke zoekwoorden focus ik met zoekmachineoptimalisatie?

Nu heb je een grote lijst aan zoekwoorden die allemaal mogelijkerwijs interessant zijn. Ben je er dan? Nee, je dient je te focussen op bepaalde zoekwoorden met je SEO. Je kunt wel met 30 zoekwoorden op positie 10 staan, maar het is veel effectiever om met 3 zoekwoorden op positie 1 te staan. Het grootste gedeelte van de websiteklikken is namelijk op positie 1, 2 en 3.

Typ de interessante zoekwoorden in Google in, en bekijk hoe de concurrentie op de eerste paar posities het doet. Het liefst kom je natuurlijk pagina’s tegen die zoekmachine optimalisatie minder goed hebben toegepast dan dat jij het kunt. Bijvoorbeeld pagina’s met maar weinig content, of zonder de juiste zoekwoorden in de URL of metabeschrijving. Wat je wilt vermijden is een zoekwoord waarbij in de zoekresultaten featured snippets en image carrousels van concurrenten staan. Een featured snippet geeft beknopt antwoord op een vraag die de zoeker stelt in Google, zie afbeelding hieronder, maar neemt veel ruimte in beslag. Hierdoor kom je niet zo snel bovenaan in de zoekresultaten van dit zoekwoord. Het is daarom beter om je op een zoekwoord met minder concurrentie te focussen.

 

Featured snippet

 

Nu heb je dus zoekwoorden met een hoog zoekvolume en met een zwakke concurrentie. Dit heeft dus flink wat potentie om veel bezoekers naar je website te krijgen. Echter, gaan die bezoekers ook tot actie over op je website? Het is daarom erg belangrijk dat jouw website goed aansluit bij de intentie die de zoeker heeft bij het desbetreffende zoekwoord. Dit kun je vooral onderzoeken door je gezonde verstand te gebruiken. Zo zal een bezoeker die ‘Iphone 6 kopen’ intypt, eerder direct tot koop bereid zijn dan een bezoeker die zoekt op ‘Iphone’. Naast de intentie is het ook belangrijk om bij zoekwoordenonderzoek rekening te houden met de keyword difficulty. Keyword difficulty is een graadmeter van hoe moeilijk het is om op het zoekwoord te ranken en is gebaseerd op het aantal verwijzende domeinen van concurrenten. Het aantal verwijzende domeinen van een concurrent kun je hier gratis checken. Voor onze klanten maken wij gebruik van het betaalde SEO programma Ahrefs, waarin we keyword difficulty per zoekwoord eenvoudig kunnen inzien.

Hoe krijg ik mijn website hoger in Google op belangrijke zoekwoorden?

Door het bovenstaande toe te passen heb je een goed doordachte strategie en werkwijze voor een zoekwoordenonderzoek. Echter, het kost veel tijd en je hebt er expertise voor nodig. Online marketing bureau Gonect helpt je graag bij het verhogen van je vindbaarheid in Google. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek en wij nemen de mogelijkheden voor jouw website graag met je door.

05 maart 2019


Femke Hegger
Femke Hegger - Online Marketeer - SEO

Als Search Engine Optimization (SEO) specialist bij Gonect Online Marketing is Femke altijd op zoek naar de juiste strategie om de websites beter vindbaar te maken in het wereldwijde web. Daarnaast maakt ze websites converterend door de juiste on-page-optimalisaties toe te passen.

LinkedIn


ᐅ Wil jij jouw (online) marketing kennis delen met onze volgers? Meld je dan aan als gastblogger van Gonect!

De laatste trends weten? Ontvang onze nieuwsbrief!

  • Je persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het gevraagde contact. Lees de privacyverklaring voor meer informatie.
Vragen of afspraak maken?

Stuur ons een bericht op Whatsapp