Wat is RLSA (remarketinglijsten voor zoekadvertenties) en hoe zet je het in?

RLSA

De dagen dat je enkel met tekstadvertenties kon adverteren, zijn voorbij. Zo is remarketing ondertussen een alom bekende advertentiemogelijkheid. Hieronder leggen we je uit wat remarketing is en vervolgens wat RLSA inhoudt.

  1. Wat is Remarketing? 
  2. Wat is RLSA?
  3. Hoe werken remarketinglijsten?
  4. Hoe maak je een RLSA campagne?
  5. Welke strategieën kun je bij RLSA hanteren?

 

Wat is RLSA?

 

Wat is Remarketing?

Remarketing laat je gericht adverteren op bezoekers die al eerder je website bezocht hebben. Dit alles met het uiteindelijke doel, om deze bezoekers wederom op je website te krijgen en daardoor het aantal conversies op je website te verhogen. Wanneer je marketeers vraagt naar de mogelijkheden binnen remarketing, dan gaat het vooral over de meest bekende variant; display remarketing. Daarbij adverteer je in het Display Netwerk van Google op andere websites met een tekst- of beeldadvertentie (zie voorbeeld hieronder). Lees hier meer over waarom remarketing interessant is. RLSA is een ander onderdeel van remarketing, maar wat is nu RLSA? En wat kun je ermee? 

 

Voorbeeld display marketing

 

Wat is RLSA?

Remarketing Lists for Search Ads (RLSA), is een functie binnen Google Ads waarmee je je tekstadvertenties focust op mensen die je website eerder hebben bezocht. Daarbij kun je biedingen aanpassen voor die bezoekers. Ook kun je RLSA-lijsten aan je huidige campagnes toevoegen en enkel daarop een hoger bod instellen.

Het verschil met de display remarketing is dat je ze nu niet bereikt door middel van het plaatsen van advertenties op andere websites, maar je toont advertenties als deze bezoeker zoekt binnen de zoekmachine van Google. Op deze manier kun je zoekadvertenties laten zien aan deze bezoekers wanneer ze daarna weer interessante zoekopdrachten invoeren op Google. Volgens verschillende benchmarks, converteert slechts 2-4% van de websitebezoekers. Maar het pad dat leidt tot een aankoop of andere vorm van conversie (ingevuld contactformulier, etc.) bevat meerdere commerciële zoekopdrachten. Uit onderzoek van Rakuten Marketing blijkt dan ook dat de kosten per conversie met 56% dalen bij een RSLA zoekopdracht. Adverteerders die geen RSLA gebruiken, hebben dan ook 10% minder conversies dan adverteerders die het wel gebruiken. 

 

RLSA maakt het verschil

 

Je kunt hier net zoals bij ‘normale search advertising’ biedingen instellen, advertenties maken en zoekwoorden selecteren en daarbij dien je rekening te houden met het feit dat deze prospects je website eerder hebben bezocht. RLSA maakt gebruik van remarketinglijsten om dit in te schakelen.

Hoe werken remarketinglijsten?

Als je RLSA wilt gebruiken, dien je een remarketinglijst oftewel een doelgroeplijst aan te maken. Hiervoor moet je een codefragment, oftewel een algemene sitetag (voorheen de remarketingtag), aan de broncode van je website toevoegen, onmiddellijk vóór de bodytag (eventueel ook via Google Tag Manager te implementeren). Deze code kun je vinden in je Google Ads account onder ‘gedeelde bibliotheek’ en dan onder ‘Doelgroepbeheer’. Op die manier worden de cookies van websitebezoekers aan hun browser en jouw remarketinglijst toegevoegd. Deze remarketinglijst kun je dan weer koppelen aan je campagnes en daarmee je advertenties enkel aan bezoekers uit die lijst laten zien. Houd er rekening mee dat een remarketinglijst voor RLSA minimaal 1.000 cookies moet bevatten voor de advertenties aan die doelgroep vertoond worden.

 

Global site tag voor remarketing

 

Nadat je de Global Site Tag hebt toegevoegd, kun je aan de slag met het maken van remarketinglijsten. Dit kun je doen door in het linkermenu in Google Ads naar ‘Doelgroeplijsten’ te gaan en daar op het blauwe plusje te klikken. Hier kun je aangeven welke doelgroep je wilt targetten, bijvoorbeeld alle websitebezoekers of slechts degenen die een bepaalde pagina zoals het winkelmandje hebben bezocht. 

 

Remarketinglijsten toevoegen

 

Hoe maak je een RLSA campagne:

Zodra de bovenstaande voorbereidingen zijn getroffen, kan RLSA worden ingericht. Dit kun je doen door onderstaand stappenplan te volgen:

  1. Ga naar ‘alle campagnes’. Daar kun je op de campagne klikken waaraan je de remarketinglijst wilt toevoegen.
  2. In die campagne klik je in het tabblad ‘Doelgroepen’ op het blauwe potloodje.
  3. Je kiest of je de remarketinglijst aan de hele campagne of aan een advertentiegroep.
  4. In het menu dat verschijnt, kies je voor ‘Hoe ze interactie hebben gehad met uw bedrijf?’.
  5. Ervan uitgaande dat je een lijst met websitebezoekers hebt gemaakt, kies je voor ‘Websitebezoekers’. Hier selecteer je de aangemaakte remarketinglijst.
  6. Vervolgens kun je bovenaan kiezen voor ‘Targeting’ of ‘Observatie’. Bij targetten, bied je enkel op de geselecteerde remarketinglijst. Bij ‘Observatie’ blijf je ook met andere targettingmethodes adverteren. Zo worden de gekozen zoekwoorden dan ook nog weergegeven wanneer iemand daarop zoekt zonder dat ze op de website zijn geweest. 

Bekijk deze video voor meer informatie over het implementeren van RLSA:

Welke strategieën kun je bij RLSA hanteren?

Er zijn legio strategieën die ook weer uit meerdere substrategieën bestaan. Daarnaast is er voor ieder bedrijf ook weer een andere aanpak vereist. Toch zijn de strategieën bij RLSA in drie hoofdcategorieën in te delen, namelijk:

  • Hoger bieden voor afhakers: Je kunt biedingen voor je bestaande zoekwoorden aanpassen voor bezoekers die in je remarketinglijst zitten (en dus al op je website zijn geweest). Zo kun je het bod bijvoorbeeld met 25% verhogen voor bezoekers die in de afgelopen 30 dagen op je website zijn geweest. Ook kun je ervoor kiezen om enkel te targetten op mensen die een bepaalde pagina, zoals het winkelmandje, hebben bezocht. Het wil namelijk niet persé zeggen dat deze bezoekers geen interesse in je hebben. Laat deze bezoekers wanneer ze weer zoeken bijvoorbeeld een speciale actie zien (‘alleen vandaag ..% korting’) en/of laat ze landen op een speciale landingspagina.
  • Brede zoekwoorden: Ook kun je ervoor kiezen om op zoekwoorden te adverteren waarop je normaliter niet zou adverteren. Zoals algemene zoekwoorden. Iemand die in het verleden al naar tevredenheid jouw saunaolie heeft gekocht en na een half jaar naar ‘olie’ zoekt, wil je dan wellicht ook bereiken.
  • Upselling: Wellicht heb jij een dienst of productcategorie dat marge-technisch niet interessant genoeg is voor normale Google Ads-advertenties maar voor huidige klanten wel erg interessant is. Met RLSA kun je enkel kopers of eerdere websitebezoekers advertenties voor deze producten of diensten laten zien wanneer ze daarnaar zoeken. Sommige producten lenen zich ook enorm goed voor upselling, denk aan laptops, tablets etc. De kans is groot dat iemand daarna nog een hoesje of iets dergelijks nodig heeft.

Conclusie:

Het is erg zonde om geen RLSA te testen. De kosten zijn relatief laag en je bereikt een zeer relevante doelgroep die al eerder hun interesse in jou of je producten/diensten heeft aangetoond. Laat deze kans dus niet glippen!

24 januari 2019


Bart Rietjens
Bart Rietjens - Online Advertising Specialist

Als Online Advertising specialist bij Gonect weet Bart waar hij het voor doet; de doelen van de klant behalen. Met zijn scherpe oog voor detail en de voorliefde voor Google Ads, Amazon en Bing weet Bart de beste campagnes op te zetten.

LinkedIn

De laatste trends weten? Ontvang onze nieuwsbrief!

  • Je persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het gevraagde contact. Lees de privacyverklaring voor meer informatie.
Vragen of afspraak maken?

Stuur ons een bericht op Whatsapp