Wat is RLSA (remarketinglijsten voor zoekadvertenties) en hoe zet je het in?

Bart Rietjens - 23 maart 2017

RLSA

De dagen dat je enkel met tekstadvertenties kon adverteren, zijn voorbij. Zo is remarketing ondertussen een alom bekende advertentiemogelijkheid. Remarketing laat je gericht adverteren op bezoekers die al eerder je website bezocht hebben. Dit alles met het uiteindelijke doel, om deze bezoekers wederom op je website te krijgen en daardoor het aantal conversies op je website te verhogen. RLSA is een onderdeel van remarketing, maar wat is nu RLSA? En wat kun je ermee?

Hoe werkt RLSA

  1. Wat is RLSA?
  2. Hoe werken remarketinglijsten?
  3. Hoe maak je RLSA Campagnes?
  4. Welke strategiën kun je bij RLSA hanteren?

1. Wat is RLSA?

Wanneer je marketeers vraagt naar de mogelijkheden binnen remarketing, dan gaat het vooral over de meest bekende variant; display remarketing. Daarbij adverteer je in het Display Netwerk van Google op andere websites met een tekst- of beeldadvertentie (zie voorbeeld hieronder).

Voorbeeld display marketing

Echter heb je ook de mogelijkheid om RLSA in te zetten. RLSA, oftewel remarketing lists for search ads of remarketinglijsten voor zoekadvertenties, is een functie binnen Google AdWords waarmee je ook je campagne met zoekadvertenties kunt focussen op mensen die je website al eerder hebben bezocht waaronder de meest waardevolle prospects. Het verschil met de display remarketing is dat je ze nu niet bereikt door middel van het plaatsen van advertenties op andere websites, maar je toont advertenties als deze bezoeker zoekt binnen de zoekmachine van Google. Op deze manier kun je zoekadvertenties laten zien aan deze bezoekers wanneer ze daarna weer interessante zoekopdrachten invoeren op Google. Volgens verschillende benchmarks, converteert slechts 2-4% van de websitebezoekers. Maar het pad dat leidt tot een aankoop of andere vorm van conversie (ingevuld contactformulier, etc.) bevat meerdere commerciële zoekopdrachten. Uit onderzoek van Rakuten Marketing blijkt dan ook dat de kosten per conversie met 56% dalen bij een RSLA zoekopdracht. Adverteerders die geen RSLA gebruiken, hebben dan ook 10% minder conversies dan adverteerders die het wel gebruiken.

RLSA maakt het verschil

Je kunt hier net zoals bij ‘normale search advertising’ biedingen instellen, advertenties maken en zoekwoorden selecteren en daarbij dien je rekening te houden met het feit dat deze prospects je website eerder hebben bezocht. RLSA maakt gebruik van remarketinglijsten om dit in te schakelen.

2. Hoe werken remarketinglijsten?

Als je RLSA wilt gebruiken, dien je een remarketinglijst aan te maken. Hiervoor moet je een codefragment, oftewel een remarketingtag, aan de broncode van je website toevoegen, onmiddellijk vóór de bodytag. Deze code kun je vinden in je Google AdWords account onder ‘gedeelde bibliotheek’ en dan onder ‘Doelgroepen’. Op die manier worden de cookies van websitebezoekers aan hun browser en de jouw remarketinglijst toegevoegd. Deze remarketinglijst kun je dan weer koppelen aan je campagnes en je advertenties enkel aan bezoekers uit die lijst laten zien. Houd er rekening mee dat een remarketinglijst voor RLSA minimaal 1.000 cookies moet bevatten voor de advertenties aan die doelgroep vertoond worden.

Remarketinglijst voor RLSA

Nadat je de remarketingtag hebt toegepast, kun je aan de slag met het maken van remarketinglijsten. Dit kun je doen door op de rode button ‘lijst voor remarketing’ (zoals in de afbeelding hieronder) te klikken. Hier kun je aangeven welke doelgroep je wilt targetten, bijvoorbeeld alle websitebezoekers of slechts degenen die een bepaalde pagina zoals het winkelmandje hebben bezocht.

Remarketing

3. Hoe maak je RLSA campagnes:

Zodra de bovenstaande voorbereidingen zijn getroffen, kan RLSA worden doorgevoerd. Dit kun je doen door terug te gaan naar ‘alle campagnes’. Daar kun je op de campagne klikken waaraan je de remarketinglijst wilt toevoegen. In die campagne klik je in het tabblad ‘Doelgroepen’ op de button ‘remarketing’. Hierin selecteer je de aangemaakte remarketinglijst. Dit kan sinds kort niet alleen op advertentieniveau, maar ook op campagneniveau worden toegevoegd.

Hierbij moet je kiezen of je wilt ‘targetten en bieden’ of ‘alleen bieden’. Bij targetten en bieden, biedt je enkel op de geselecteerde remarketinglijst. Bij ‘alleen bieden’ blijf je ook met andere targettingmethodes adverteren. Zo worden de gekozen zoekwoorden dan ook nog weergegeven wanneer iemand daarop zoekt zonder dat ze op de website zijn geweest.

Bekijk deze video voor meer informatie over het implementeren van RLSA:

4. Welke strategieën kun je bij RLSA hanteren?

Er zijn legio strategieën die ook weer uit meerdere substrategieën bestaan. Daarnaast is er voor ieder bedrijf ook weer een andere aanpak vereist. Toch zijn de strategieën bij remarketing lists for search ads in drie hoofdcategorieën in te delen, namelijk:

  • Hoger bieden voor afhakers: Je kunt biedingen voor je bestaande zoekwoorden aanpassen voor bezoekers die in je remarketinglijst zitten (en dus al op je website zijn geweest). Zo kun je het bod bijvoorbeeld met 25% verhogen voor bezoekers die in de afgelopen 30 dagen op je website zijn geweest. Ook kun je ervoor kiezen om enkel te targetten op mensen die een bepaalde pagina, zoals het winkelmandje, hebben bezocht. Het wil namelijk niet persé zeggen dat deze bezoekers geen interesse in je hebben. Laat deze bezoekers wanneer ze weer zoeken bijvoorbeeld een speciale actie zien (‘alleen vandaag ..% korting’) en/of laat ze landen op een speciale landingspagina.
  • Brede zoekwoorden: Ook kun je ervoor kiezen om op zoekwoorden te adverteren waarop je normaliter niet zou adverteren. Zoals algemene zoekwoorden. Iemand die in het verleden al naar tevredenheid jouw saunaolie heeft gekocht en na een half jaar naar ‘olie’ zoekt, wil je dan wellicht ook bereiken.
  • Upselling: Wellicht heb jij een dienst of productcategorie dat marge-technisch niet interessant genoeg is voor normale Google AdWords advertenties maar voor huidige klanten wel erg interessant is. Met RLSA kun je enkel kopers of eerdere websitebezoekers advertenties voor deze producten of diensten laten zien wanneer ze daarnaar zoeken. Sommige producten lenen zich ook enorm goed voor upselling, denk aan laptops, tablets etc. De kans is groot dat iemand daarna nog een hoesje of iets dergelijks nodig heeft.

Conclusie:

Het is erg zonde om geen RLSA te testen. De kosten zijn relatief laag en je bereikt een zeer relevante doelgroep die al eerder hun interesse in jou of je producten/diensten heeft aangetoond. Laat deze kans dus niet glippen!

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.