Waarom is remarketing interessant?

Bart Rietjens - 27 augustus 2015

Remarketing Retargeting

Remarketing is voor een ervaren online marketeer natuurlijk niet onbekend aangezien het een van de meest effectieve manieren is om jouw potentiële doelgroep te bereiken middels adverteren. Toch zijn nog veel bedrijven niet bekend met de mogelijkheden van remarketing. Maar wat is remarketing dan?

 Inhoud van de blog:

  1. Wat is remarketing?
  2. Wat zijn de bekendste mogelijkheden van remarketing?
  3. Wat zijn de voordelen van remarketing?

 

Wat is remarketing:

Voormalige bezoekers van je website, zijn natuurlijk interessant voor jou. Zij hebben namelijk al interesse in jouw product of dienst getoond. Hier wil je je dan ook graag op richten, want helaas is het zo dat het leeuwendeel van je websitebezoekers niet na één websitebezoek overgaat tot koop of conversie. Met remarketing bereik je deze voormalige bezoekers wederom.

Remarketing is een mooie advertentiemogelijkheid van onder andere Google AdWords en Facebook. Remarketing is een online marketingmethode die het mogelijk maakt om goedkoop de verkoop van je diensten en/of producten te stimuleren. Door middel van cookies laat remarketing je gericht adverteren op bezoekers die al eerder je website bezocht hebben. Dit alles met het uiteindelijke doel, om deze bezoekers wederom op je website te krijgen en daardoor het aantal conversies op je website te verhogen. Oftewel, potentiële klanten aansporen tot aanschaf van je dienst of product. Remarketing wordt ook wel ‘retargeting’ genoemd en valt onder behavorial targetting.

 Nog niet helemaal duidelijk? Kijk dan dit filmpje:

Wat zijn de bekendste mogelijkheden van remarketing?

Google AdWords:

Google AdWords staat natuurlijk al geruime tijd bekend met het vertonen van de tekstadvertenties via Google Search en beeldadvertenties via het Google Display Netwerk (met het adverteren in het Display Netwerk van Google, adverteer je op andere websites met een tekst- of beeldadvertentie). Met deze advertentiemogelijkheden, zorgt Google dus voor nieuw verkeer naar websites van adverteerders. Vanaf de introductie van remarketing, biedt Google ook de mogelijkheid om voormalige websitebezoekers opnieuw te benaderen. Hier betaal je pas voor wanneer die bezoeker wederom besluit om op jouw advertentie te klikken. In eerste instantie kon dat alleen via het display netwerk, maar sinds 2012 kan dat ook in het zoeknetwerk, ook wel RLSA genoemd. Met RLSA kun je bijvoorbeeld voor een tweede klik op een zoekwoord meer betalen. Iemand die voor de tweede keer zoekt, is in veel gevallen dichter bij het aankoopmoment dan iemand die voor de eerste keer op je website of webshop terechtkomt.

Facebook:

Retargeting op Facebook werkt op dezelfde manier als retargeting op het web. Met meer dan 9.000.000 Nederlandse Facebookgebruikers, is remarekting voor Facebook erg interessant. Aangezien deze gebruikers vele uren per maand op Facebook besteden, is de kans groot dat zij ook bij jouw remarketingadvertentie uitkomen. Lees meer tips over het adverteren op Facebook.

Via Facebook kun je een gerichte advertentie aan deze bezoeker laten zien. Met Facebook retargeting kunnen de Sidebar en News Feed ingezet worden. Tussen deze manieren van adverteren op Facebook zitten nog behoorlijk wat verschillen.Hieronder een tabel met de grootste verschillen:

Facebook Sidebar Facebook News Feed
99 x 72 pixels / 254 x 133 pixels 200 x 200 pixels / 600 x 315 pixels
Weinig ruimte voor tekst Veel ruimte voor tekst
Ruim aanbod van impressies Beperkt aanbod van impressies
Niet gelinkt aan Facebookpagina Gelinkt aan Facebookpagina
 Laag bod CPM Hoog bod CPM
Lagere click-through rate Hoge click-through rate
Lage CPC Lage CPC

Bron: Frankwatching

Wat zijn de voordelen van remarketing:

1.  Remarketing is goedkoop

Een remarketingklik kost in Google AdWords vaak maar 0,10 of 0,20 cent per klik, afhankelijk van onder andere de concurrentie. Dat is in vergelijking met een normale klik in veel branches erg goedkoop.

2.  Remarketing is enorm relevant

Zelfs al zou remarketing duurder zijn, dan zou het alsnog in veel branches interessant zijn. Je bereikt namelijk personen die al eerder interesse in je getoond hebben. Daarnaast besluiten ze wederom om op jouw advertentie te klikken. Dit zijn dus in veel gevallen erg warme leads!

Daarnaast kun je aangeven welke mensen je wilt bereiken. Zo kun je aangeven dat je alleen mensen wilt bereiken die een bepaald product hebben bekeken, op je openingstijdenpagina zijn geweest of af zijn gehaakt in het winkelmandje. Voor deze doelgroep kun je dan ook weer een gerichte advertentie ontwerpen.

3.  Vrijwel niemand maakt zijn/haar beslissing na één websitebezoek

De tijd waarin een potentiële klant direct na het zien van je advertentie aan je kassa stond, is voorbij. We leven in een tijd waarin de klant reclames hoort en ziet op radio en tv, praat met bekenden, door lokale winkels loopt, reviews, concurrenten en social media bekijkt en vervolgens weer je site bezoekt. Tenminste, als ze dan niet allang weer vergeten zijn wie je bent of ondertussen gestrikt zijn door een concurrent. Tijdens deze klantreis (customer journey) moet je constant weer naar voren komen!

multi-channel_journey

4. Je hebt de mate van irritatie zelf in de hand

Vaak horen we; “oh, die advertenties, die vind ik altijd zo irritant”. Dat heb je helemaal zelf in de hand. Je kunt aangeven hoe vaak en voor hoelang je de advertenties per persoon wilt laten zien. Let hierbij goed op je verkoopproces. Duurt het lang voordat een bezoeker beslist je product te kopen of komt er juist spoed bij kijken en is hij/zij na 1 dag al voorzien?

5. Je vergroot de awareness

Vraag het jezelf maar eens af. Wanneer je dadelijk van deze site weg bent, weet je dan nog wat onze bedrijfsnaam is? Wellicht niet (Gonect). Dat houdt dus in dat je al helemaal niet weet wat wij nu eigenlijk doen? (Online marketing advies en ondersteuning).

Zo is dat dus ook in de klantreis. Ze zijn op je website geweest, maar als ze je daarna weer willen vinden. Wie zegt dat dat dan nog lukt? Door je advertenties gedurende deze ‘customer journey’ constant te laten zien, help je de klant je naam te herinneren tot op het moment dat hij/zij je écht nodig heeft.

Conclusie:

Remarketing biedt dus enorm veel mogelijkheden voor veel bedrijven. Ben jij benieuwd naar wat voor jou de mogelijkheden zijn of wil je direct aan de slag? Neem dan contact met ons op en wij helpen je verder. Wil je meer weten of Facebook adverteren of Google AdWords adverteren, daar helpen wij ook graag bij.

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!