Het is geen onbekend verschijnsel: na het online shoppen kom je ineens overal advertenties tegen van de webwinkel die je recentelijk hebt bezocht. Dit wordt nog wel eens als irritant ervaren. Toch blijven bedrijven het inzetten, waarom? In de meeste gevallen converteert maar slecht 2% van de websitebezoekers bij het eerste bezoek. Dat betekent dat maar liefst 98% van de bezoekers de website verlaat zonder een conversie (zoals een aankoop of een ingevuld formulier) te hebben verricht. Het is natuurlijk vrij normaal dat een bezoeker niet meteen bij de eerste de beste website een aankoop doet. Men wil natuurlijk eerst even oriënteren. Het feit dat het overgrote deel van de bezoekers niet direct converteert, wil echter niet zeggen dat ze dit later ook niet gaan doen. Er gaat eerst wat bedenktijd overheen. Het is voor bedrijven een gemiste kans als deze bezoekers niet nogmaals worden benaderd. Dat nogmaals benaderen kan dus met remarketing. Veel bedrijven zijn nog niet bekend met remarketing, dus wij gaan het nog even haarfijn uitleggen.
- Wat is remarketing?
- Wat zijn de bekendste mogelijkheden van remarketing?
- Wat zijn de voordelen van remarketing?
- Remarketing en de privacywetgeving
Wat is remarketing?
Voormalige bezoekers van je website, zijn natuurlijk ontzettend interessant voor jou. Zij hebben namelijk al interesse in jouw product of dienst getoond. Hier wil je je dan ook graag op richten, want helaas is het zo dat het leeuwendeel van je websitebezoekers niet na één websitebezoek overgaan tot een conversie. Met remarketing bereik je deze voormalige bezoekers wederom.
Remarketing is een mooie advertentiemogelijkheid van onder andere Google AdWords, Facebook, LinkedIn en YouTube. Remarketing is een online marketingmethode die het mogelijk maakt om relatief goedkoop de verkoop van je diensten en/of producten te stimuleren. Door middel van cookies laat remarketing je gericht adverteren op bezoekers die al eerder je website bezocht hebben. Nadat de bezoekers je website hebben verlaten, komen ze elders op het internet jouw advertenties tegen. Dit alles met het uiteindelijke doel om deze bezoekers wederom op je website te krijgen en daardoor het aantal conversies op je website te verhogen. Oftewel, potentiële klanten aansporen tot de aanschaf van je dienst of product. Remarketing wordt ook wel ‘retargeting’ genoemd en valt onder behavorial targetting.
Wat zijn de bekendste mogelijkheden van remarketing?
Google AdWords remarketing:
Google AdWords staat natuurlijk al geruime tijd bekend met het vertonen van de tekstadvertenties via Google Search en beeldadvertenties via het Google Display Netwerk (met het adverteren in het Display Netwerk van Google, adverteer je op andere websites met een tekst- of beeldadvertentie). Met deze advertentiemogelijkheden zorgt Google dus voor nieuw verkeer naar websites van adverteerders. Vanaf de introductie van remarketing biedt Google ook de mogelijkheid om voormalige websitebezoekers opnieuw te benaderen. Hier betaal je pas voor wanneer die bezoeker wederom besluit om op jouw advertentie te klikken. In eerste instantie kon dat alleen via het display netwerk, maar sinds 2012 kan dat ook in het zoeknetwerk, ook wel RLSA (Remarketinglijsten voor zoekadvertenties) genoemd. Met RLSA kun je bijvoorbeeld voor een tweede klik op een zoekwoord meer betalen. Iemand die voor de tweede keer zoekt, is in veel gevallen dichter bij het conversiemoment dan iemand die voor de eerste keer op je website of webshop terechtkomt.
Facebook remarketing:
Retargeting op Facebook werkt op dezelfde manier als retargeting via google. Je bereikt jeje websitebezoeke opnieuw. Echter gebeurt dat alleen met advertenties op Facebook. Met meer dan 10,8 miljoen Nederlandse gebruikers is de kans groot dat jouw doelgroep zich op Facebook bevindt. Aangezien deze gebruikers soms vele uren per maand (of zelfs per dag) op Facebook besteden, is de kans groot dat zij jouw remarketing advertenties te zien krijgen. Om deze doelgroep te kunnen benaderen, moet je in je Facebook advertentiebeheer een conversiecode oftewel pixel (lees meer hierover in onze blog: Haal het meeste uit je Facebook-advertenties) aanmaken. Deze pixel plaats je uiteindelijk op de pagina’s van je website die je wilt tracken. Vervolgens kun je in Facebook een doelgroep aanmaken bestaande uit mensen die je website hebben bezocht. Daar wil je immers je remarketing advertentie op toepassen. Zodra je deze doelgroep hebt aangemaakt, kun je een advertentie gaan opzetten. Je kunt hier met je tekst en afbeeldingen heel specifiek op de interesses van je doelgroep richten, dus maak hier ook gebruik van. Hoe relevanter de advertenties, hoe eerder het de aandacht trekt.
LinkedIn remarketing:
LinkedIn remarketing komt in grote lijnen overeen met Facebook remarketing. Ook hierbij moet er een conversiecode (bij LinkedIn heet dit Insight Tag) op de website worden geplaatst. Deze tag gaat uiteindelijk bijhouden wie er allemaal op je website is geweest. Aan de hand van deze gegevens kan er net zoals bij Facebook een doelgroep worden aangemaakt. Dit kan aan de hand van de doelgroepen van de website, maar het is ook een optie om een e-maillijst in te voeren. Zodra de doelgroep is aangemaakt, kan deze worden gekoppeld aan een campagne. Weet je nog niet helemaal hoe je een campagne moet opzetten in LinkedIn? Volg dan dit stappenplan.
YouTube remarketing:
Ook in YouTube is het mogelijk om gepersonaliseerde advertenties aan kijkers te laten zien op basis van hun eerdere interacties. Dit staat bekend als videoremarketing en dit zijn de filmpjes die je na 5 seconden weg kunt klikken. Gelukkig betaal je hier pas voor zodra de video helemaal of ten minste 30 seconden bekeken is. Bij YouTube moet je ook een remarketinglijst aanmaken, maar dan moet je eerst je YouTube-kanaal koppelen aan je Google AdWords-account. Zodra dat is gebeurd, kun je lijsten gaan maken met mensen die bijvoorbeeld een video bekeken via een kanaal, een kanaalpagina bezocht hebben, een video geliked hebben via een kanaal of gereageerd hebben op een video via een kanaal. Deze lijsten kun je vervolgens gebruiken voor de targetinstellingen van nieuwe of bestaande campagnes.
Wat zijn de voordelen van remarketing?
1. Remarketing is goedkoop
Het voordeel van remarketing is dat je er geen honderden euro’s aan uit hoeft te geven. Een remarketingklik kost bijvoorbeeld in Google AdWords vaak maar 0,10 of 0,20 cent per klik, afhankelijk van onder andere de concurrentie. Dat is in vergelijking met een normale klik in veel branches erg goedkoop. Dit is het geld dus zeker waard, want de bezoekers die je bereikt hebben al aangegeven dat ze interesse hebben in jouw dienst en/of product. Dit betekent dat de persoon die doorklik dubbel zo geïnteresseerd is. Dit zijn dus in veel gevallen erg warme leads!
2. Remarketing is enorm relevant
Bij remarketing kun je specifiek aangeven welke mensen je wilt bereiken. Zo kun je aangeven dat je alleen mensen wilt bereiken die een bepaald product hebben bekeken, op je openingstijdenpagina zijn geweest of af zijn gehaakt in het winkelmandje. Voor deze doelgroep kun je dan ook weer een gerichte advertentie ontwerpen en zo blijft de informatie altijd relevant.
3. Vrijwel niemand maakt zijn/haar beslissing na één websitebezoek
De tijd waarin een potentiële klant direct na het zien van je advertentie aan je kassa stond, is voorbij. We leven in een tijd waarin de klant reclames hoort en ziet op radio en tv, praat met bekenden, door lokale winkels loopt, reviews leest, concurrenten en social media bekijkt en vervolgens weer je site bezoekt. Tenminste, als ze dan niet allang weer vergeten zijn wie je bent of ondertussen gestrikt zijn door een concurrent. Tijdens deze klantreis (ook wel customer journey genoemd) moet je constant weer naar voren komen!
4. Je hebt de mate van irritatie zelf in de hand
Vaak horen we; “oh, die advertenties vind ik altijd zo irritant”. Wees niet bang dat je bezoeker dit gaat zeggen, want dat heb je helemaal zelf in de hand. Je kunt aangeven hoe vaak en voor hoelang je de advertenties per persoon wilt laten zien. Let hierbij goed op het verkoopproces van een nieuwe bezoeker. Duurt het lang voordat een bezoeker beslist je product te kopen of komt er juist spoed bij kijken en is hij/zij na één dag al voorzien?
5. Je vergroot de awareness van je bedrijf
Vraag het jezelf maar eens af. Wanneer je dadelijk van deze site weg bent, weet je dan nog wat onze bedrijfsnaam is? Wellicht niet (Gonect). Dat houdt dus in dat je al helemaal niet weet wat wij nu eigenlijk doen? (Online marketing advies en ondersteuning).
Zo is dat dus ook in de klantreis. De doelgroep is op je website geweest, maar stel dat je ze daarna weer willen vinden, maar dat niet meer lukt? Door je advertenties gedurende deze ‘customer journey’ constant te laten zien, help je de klant je naam te herinneren tot op het moment dat hij/zij je écht nodig heeft.
Remarketing en de privacywetgeving
Met remarketing ga je in principe je bezoekers volgen. Dat betekent dat je website gebruik moet maken van cookies om bezoekers van je site te herkennen. Deze bezoekers kun je dan vervolgens jouw advertentie laten zien. Met ingang van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (zie AVG blog) is het verplicht om je bezoekers eerst om toestemming te vragen voordat je zo’n tracking cookie mag plaatsen. De bezoekers hebben namelijk het recht om dit te weigeren. Het is dus van belang dat je een duidelijke cookiemelding plaatst en dit ook meeneemt in je privacyverklaring. Daarin moet je benoemen welke cookies je plaatst en met welk doel dit gebeurt. Het is in ieder geval heel belangrijk om transparant te zijn! Lees meer over de avg.
Start vandaag nog met remarketing!
Remarketing biedt dus enorm veel mogelijkheden voor bedrijven. Ben jij benieuwd naar wat voor jou de mogelijkheden zijn of wil je direct aan de slag? Neem dan contact met ons op en wij helpen je verder. Wil je meer weten over het adverteren op social media of Google AdWords, daar helpen wij ook graag bij.