Hoe pas je de afbeelding en tekst aan bij een bericht op Facebook?

Gert Meeuws - 10 augustus 2017

Clickbait

Je wilt op een Facebookpagina een bericht plaatsen met daarin een link naar je website, maar bij het plaatsen zie je dat Facebook daar niet de gewenste foto, titel of beschrijving plaatst. Voor velen erg herkenbaar en irritant, toch? Voorheen kon je dit altijd handmatig aanpassen, maar dat is verleden tijd. Gelukkig weten wij een manier om dit op te lossen en die manier delen we graag!

Inhoud van dit artikel:

  1. Wat is er veranderd in een Facebook link-bericht en waarom? 
  2. Hoe kun je dit probleem oplossen?
  3. De Yoast SEO plugin voor Open Graph informatie nader toegelicht
  4. De link debuggen met de Facebook Open Graph debugger!
  5. Hoe werkt Facebook Link Ownership?

Wat is er veranderd in een Facebook link-bericht en waarom?

Op 28 juni 2017 deed Facebook de aankondiging dat ze de mogelijkheid om een link-bericht te bewerken, gingen verwijderen. Beheerders van Facebookpagina’s maakten hier veel gebruik van om een bericht mooi op te maken, zodat het goed aansluit bij de doelgroep op Facebook. Zo kon je de afbeelding, de titel en de omschrijving van een link-bericht zelf aanpassen. Helaas werd hier ook veel misbruik van gemaakt om berichten op social media mooier te presenteren dan ze in werkelijkheid zijn. Zo werd er op Facebook veel ‘fake news’ rondgestuurd. Je kent ze wel, titels zoals ‘dit moet je gezien hebben’ of ‘Je gelooft nooit wat deze hond kan’. Als je erop klikt valt hetgeen je te zien krijgt meestal tegen.

Fake News Trump

Deze zogenaamde ‘clickbait berichten’ zorgen op Facebook voor erg veel irritatie, wat voor Facebook reden genoeg is om dit aan te pakken. Facebook is namelijk afhankelijk van haar gebruikers en doet er dan ook alles aan om hen een zo prettig mogelijke ervaring te bieden. Clickbait werkt daarin averechts.

Hoe kun je dit probleem oplossen?

Vrees niet, er is een oplossing! Het kost je even wat extra moeite, maar dan ben je er zeker van dat jouw berichten toch mooi verschijnen op Facebook. Dit doe je door het zogenaamde ‘Open Graph’ gedeelte van een webpagina in te vullen. In dit gedeelte staat de informatie die een webpagina doorgeeft aan onder andere Facebook, zodat Facebook weet hoe het bericht weergegeven dient te worden.

Gelukkig hoef je dit in de meeste content management systemen (CMS) niet volledig zelf in de code van de website aan te passen, want er zijn verschillende plugins, extensies en modules die je helpen om dit eenvoudig toe te passen op jouw website. Hieronder een paar voorbeelden voor een aantal veel gebruikte content management systemen. Via deze tools kun je de Open Graph informatie eenvoudig invullen.

De Yoast SEO plugin voor Open Graph informatie nader toegelicht

Aangezien WordPress het meest gebruikte content management systeem is (zie onderstaande afbeelding), leggen we hieronder uit hoe je door middel van de Yoast SEO plugin ervoor zorgt dat de Open Graph goed ingevuld wordt. Deze plugin kan tevens gebruikt worden om overige (meta) informatie in te vullen wat weer goed is voor de vindbaarheid van je website in zoekmachines.

Hieronder een overzicht van de meest gebruikte content management systemen:
Meest gebruikte content management systemen

Het stappenplan:

  1. Installeer de Yoast SEO plugin
    Mocht je de Yoast SEO plugin nog niet geïnstalleerd hebben, dan moet je dat nog even doen. Dit kan via het tabblad ‘plugins’ waar je kan zoeken op ‘Yoast SEO’.  Mocht je hier niet uitkomen, dan kan een webbouwer je vast en zeker helpen.

2. Schakel de Facebook opties in
Standaard staan niet alle mogelijke functies van de plugin aan, waardoor de opties voor Open Graph niet zichtbaar zijn. Ga hiervoor naar de instellingen van de plugin en kies in het tabblad ‘kenmerken’ voor het inschakelen van de geavanceerde instellingenpagina.

Geavanceerde instellingenpagina

3. Open Graph instellingen aanzetten voor Facebook
Om de Open Graph in te kunnen vullen en voor Facebook beschikbaar te maken, dien je dit nog in te schakelen onder het tabblad ‘sociaal’ binnen de plugin. Je kiest daar voor ‘Facebook’ en dan voor ‘Ingeschakeld’. Zie hieronder een screenshot daarvan.

Facebook instellingen Yoast SEO

 

4. Open Graph informatie invullen
Nu is het tijd om de Open Graph informatie in te vullen zodat social media kanalen dit kunnen gebruiken zodra men jouw webpagina deelt. Via Yoast Plugin kun je bij elke pagina een titel, omschrijving en afbeelding invullen/toevoegen. Dit gebruikt Facebook vervolgens bij het weergeven van het bericht. Deze informatie is niet zichtbaar op de webpagina zelf, maar is puur voor social media.

Zorg voor een korte en krachtige titel die de aandacht van de lezer pakt. Let wel op dat je hierin niet overdrijft, want dan krijg je nog altijd het effect van clickbait. Geef een beschrijving van de link die aansluit op de titel en voeg tot slot een toepasselijke afbeelding toe.

Let op: de beste afmeting voor de afbeelding van een link-bericht op Facebook is 1200 x 628 pixels. Het is daarnaast aan te raden om de afbeelding op te slaan als PNG. Deze bestanden worden door Facebook zo min mogelijk vervormd bij het plaatsen waardoor de kwaliteit van de afbeelding zo goed mogelijk behouden wordt. Een handige tool om eenvoudig mooie afbeeldingen te maken is Canva

Open Graph informatie invullen

De link debuggen met de Facebook Open Graph Debugger!

In het geval je de Open Graph informatie van een bestaande webpagina wilt invullen, bestaat er de kans dat Facebook hiervan al informatie heeft opgeslagen. Zodra je de Open Graph informatie ingevuld hebt, gebruikt Facebook alsnog de oude informatie. Het is daarom heel belangrijk om de link via een tool van Facebook te ‘debuggen’. Daardoor wordt de oude informatie die Facebook van de webpagina heeft, vervangen door de nieuwe informatie die Facebook via zojuist ingevulde Open Graph informatie opvraagt.

Klik hier om een link via Facebook te debuggen

Vul in de debugger van Facebook de link in van de webpagina die je wil debuggen en klik op ‘debug’. Facebook geeft dan weer hoe het bericht er op Facebook uit komt te zien. Is dit niet naar wens? Pas dan de Open Graph informatie aan en klik op scrape again zodat Facebook de link opnieuw ophaalt. 

Link debuggen met Facebook Open Graph Debugger

Hoe werkt Facebook Link Ownership?

Omdat uitgevers veelal afhankelijk zijn van de mogelijkheid om een link-bericht aan te passen, heeft Facebook speciaal voor hen de Link Ownership tool ontwikkeld. Met deze tool kun je aantonen de eigenaar te zijn van de link (website waarnaar gelinkt wordt) waardoor Facebook meer grip heeft op wat er geplaatst wordt en er toch uitzonderingen gemaakt kunnen worden. In het geval je hiervoor in aanmerking komt (dit beslist Facebook), kun je via het tabblad ‘publicatietools’ aan de linkerkant kiezen voor ‘Link Ownership’.

Door een stukje code te kopiëren en te plaatsen tussen de <head> tags van je website, kun je toch gebruik blijven maken van de mogelijkheid om link-berichten aan te passen. Plaats deze code op elke website waar je naar toe wil linken.

Belangrijk: dit is dus enkel mogelijk voor pagina’s die door Facebook als uitgever gezien worden. Het is nog onduidelijk aan welke vereisten voldaan moet worden om als uitgever gezien te worden.

Facebook Link Ownership

Lukt het je na bovenstaande gelezen te hebben alsnog niet om een link-bericht mooi op te maken? Neem dan contact met ons op en we helpen je graag verder!

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!