Wat is duplicate content en hoe voorkom je het?

Door Bart Rietjens 15 april 2016
Duplicate content
Google doet haar uiterste best om bezoekers relevante zoekresultaten te laten zien. Als een tekst dan op meerdere pagina’s voorkomt (ook wel duplicate content genoemd), is het natuurlijk niet meer relevant en uniek. Google houdt daarom exact bij welke pagina’s als eerste met de desbetreffende tekst kwamen en laat deze zien in de zoekresultaten. Voor de kopiërende website, is duplicate content nadelig. De pagina’s worden niet vertoond in de zoekresultaten en ze worden dus ook niet snel gevonden. Het is dus belangrijk dat unieke content gebruikt wordt.

Soorten duplicate Content

Duplicate content over meerdere websites:

Wanneer is de duplicate content verspreid over meerdere websites? Stel je bijvoorbeeld voor dat je een productomschrijving van je fabrikant overneemt, je product wordt daardoor slecht gevonden in Google en minder potentiële klanten zullen je productpagina bezoeken. De fabrikant was namelijk eerst, jij kopieert de content en jij wordt dus gezien als kopieerder.

Duplicate content in één website:

In sommige gevallen komt het ook voor dat binnen één website duplicate content ontstaat. Bijvoorbeeld als je een product- of dienstomschrijving op meerder pagina’s herhaalt. In sommige gevallen komt het ook voor dat er meerdere url’s bestaan voor één pagina. De content staat dan wel maar één keer op de site, maar Google ziet iedere url – die allemaal naar dezelfde link leiden – als een aparte pagina. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je bij domein.nl en https://www.domein.nl niet één van de twee naar de andere redirect.

Krijg je een Google penalty door duplicate content?

We horen het nog vaak genoeg. ‘Door duplicate content krijg je een google penalty’ oftewel; je website zou worden afgestraft omdat je duplicate content gebruikt. Dat is niet helemaal zo. Je krijgt absoluut geen penalty van Google voor duplicate content. Wat er wel gebeurt, is dat de pagina met duplicate content slecht of zelfs niet wordt geïndexeerd door Google. Overigens is dat niet altijd zo. Als de originele pagina veel slechter is dan de kopiërende pagina, dan wordt in sommige gevallen de kopiërende pagina vertoond.

Twijfel je nog altijd of dit wel echt zo is? Hier geeft Matt Cutts (directeur van het Google webspam team) uitleg over hoe Google met duplicate content omgaat:

Andere blogs

structured-data-blog
Online Marketing
SEO
Structured Data
Structured data: spreek dezelfde taal als Google
Eddie van Leuven - SEO Specialist
Door Eddie van Leuven 23 november 2023
Waarom je e-mailmarketing moet combineren met SEO
E-mailmarketing
SEO
Waarom je mailmarketing moet combineren met SEO
Gert Meeuws - Online Marketing Adviseur
Door Gert Meeuws 9 december 2020