Wat is duplicate content en hoe voorkom je het?

Bart Rietjens - 15 april 2016

Duplicate content

Google doet haar uiterste best om bezoekers relevante zoekresultaten te laten zien. Als een tekst dan op meerdere pagina’s voorkomt (ook wel duplicate content genoemd), is het natuurlijk niet meer relevant en uniek. Google houdt daarom exact bij welke pagina’s als eerste met de desbetreffende tekst kwamen en laat deze zien in de zoekresultaten. Voor de kopiërende website, is duplicate content nadelig. De pagina’s worden niet vertoond in de zoekresultaten en ze worden dus ook niet snel gevonden. Het is dus belangrijk dat unieke content gebruikt wordt.

Soorten duplicate Content

Duplicate content over meerdere websites:

Wanneer is de duplicate content verspreid over meerdere websites? Stel je bijvoorbeeld voor dat je een productomschrijving van je fabrikant overneemt, je product wordt daardoor slecht gevonden in Google en minder potentiële klanten zullen je productpagina bezoeken. De fabrikant was namelijk eerst, jij kopieert de content en jij wordt dus gezien als kopieerder.

Duplicate content in één website:

In sommige gevallen komt het ook voor dat binnen één website duplicate content ontstaat. Bijvoorbeeld als je een product- of dienstomschrijving op meerder pagina’s herhaalt. In sommige gevallen komt het ook voor dat er meerdere url’s bestaan voor één pagina. De content staat dan wel maar één keer op de site, maar Google ziet iedere url – die allemaal naar dezelfde link leiden – als een aparte pagina. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je bij domein.nl en https://www.domein.nl niet één van de twee naar de andere redirect.

Krijg je een Google penalty door duplicate content?

We horen het nog vaak genoeg. ‘Door duplicate content krijg je een google penalty’ oftewel; je website zou worden afgestraft omdat je duplicate content gebruikt. Dat is niet helemaal zo. Je krijgt absoluut geen penalty van Google voor duplicate content. Wat er wel gebeurt, is dat de pagina met duplicate content slecht of zelfs niet wordt geïndexeerd door Google. Overigens is dat niet altijd zo. Als de originele pagina veel slechter is dan de kopiërende pagina, dan wordt in sommige gevallen de kopiërende pagina vertoond.

Twijfel je nog altijd of dit wel echt zo is? Hier geeft Matt Cutts (directeur van het Google webspam team) uitleg over hoe Google met duplicate content omgaat:

Hoe voorkom je duplicate content?

Het meest logische is simpelweg; zorg dat je unieke teksten schrijft! Dan weet je zeker dat een tekst altijd uniek is. Heb je bijvoorbeeld een webshop en zijn de teksten van de fabrikant gewoon erg goed? Herschrijf ze dan in je eigen woorden. Vraag hiervoor natuurlijk wel even toestemming aan je fabrikant.

Ook kun je gebruik maken van de HTML-tag rel=”cannonical”. Hierbij geef je Google in principe te kennen dat je je bewust bent van de geplaatste dubbele content.

Hoe controleer je of je duplicate content hebt?

Dit kun je simpelweg doen door de teksten waarover je twijfelt, in Google in te typen. Daarnaast heb je vaak wel een goed beeld bij welke teksten je gekopiëerd hebt. Verder kan het natuurlijk ook zo zijn dat anderen je content hebben gebruikt. Dit kun je checken door verschillende tools, bijvoorbeeld Copyscape.

Copyscape duplicate content

Conclusie:

Eigenlijk is duplicate content helemaal niet zo’n probleem. Het helpt je alleen niet echt verder met de vindbaarheid van je website maar wellicht wel met de gebruiksvriendelijkheid en duidelijkheid. Wil jij meer info over duplicate content of wil je kijken naar de mogelijkheden voor SEO? Klik dan op; zoekmachine optimalisatie advies.

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!