Wat is een conversiepercentage?
Een conversiepercentage, of in het kort CVR, is het percentage bezoekers dat een bepaalde actie onderneemt, zoals het plaatsen van een bestelling, ten opzichte van het totale aantal bezoekers. Dit wordt berekend door het aantal conversies (aankopen) te delen door het totale aantal bezoeken aan de website, en het resultaat te vermenigvuldigen met 100 om een percentage te krijgen.
Voorbeeld: 1.000 websitebezoekers leveren in totaal 50 aankopen op. 50 / 1000 x 100 = een conversiepercentage van 5%.
Hoe meet je je conversiepercentage?
Goed dat je weet hoe je de CVR berekent, maar hoe pas je dit toe in je eigen bedrijf? De meeste bedrijven analyseren het conversiepercentage via Google Analytics. Hier meet je je sessies, bestellingen en andere relevante data. Het is belangrijk dat je bepaalt of je jouw conversiepercentage meet aan de hand van de unieke bezoekers of de sessies. Het gebruik van sessies is gangbaarder en is voor Google Analytics de standaard. Mijn advies is om dit aan te houden.
In Google Analtyics heb je de mogelijkheid diepgaandere analyses te maken. Denk aan conversiepercentage per productcategorie, verschil in CVR tussen nieuwe en terugkerende bezoekers en gemiddeld CVR per bron. Houd hierbij altijd rekening met externe invloeden zoals seizoensveranderingen of promotionele periodes zoals Black Friday.