Wat voor bericht moet ik nu weer plaatsen op social media?

Gert Meeuws - 17 mei 2017

Gert denkt over social media

Iedereen die een social media profiel beheert, kent het gevoel dat je even niet weet wat voor bericht je moet plaatsen. Dit overkomt zelfs de meest creatieve marketeer wel eens. In deze blog geven we je tips over hoe je dit kan voorkomen zodat je toch steeds weer aan de verwachting van de fans/volgers kan voldoen!

Overzicht van de tips:

  1. Denk niet TE ver na over een bericht.
  2. Werk volgens een duidelijke structuur en strategie.
  3. Doe het niet alleen, laat anderen je helpen!
  4. Kijk af bij vergelijkbare social media profielen.
  5. Vraag het aan je doelgroep!
  6. Schakel een expert in die je kan helpen.

Denk niet TE ver na over een bericht

Veel berichten worden al afgekeurd alvorens ze verder uitgewerkt worden voor social media. Je bent er toch niet helemaal blij mee, bent bang dat het de doelgroep niet aanspreekt, het is niet leuk genoeg, de nieuwswaarde van het bericht valt toch wat tegen enzovoorts. Het kan veel redenen hebben waarom een bericht uiteindelijk toch niet geplaatst wordt. Dit is belangrijk omdat je daardoor de goede berichten eruit pikt en voor kwalitatief sterke content gaat.

Echter merken we dat tussen alle berichten die de publicatie niet gehaald hebben, vaak nog leuke berichten onterecht afgekeurd zijn. Dit heeft vaak te maken met het feit dat er TE lang over een bericht nagedacht wordt. Wees kritisch, maar draaf er niet in door.

Tip: bewaar berichten die je afgekeurd hebt en kijk hier op een later moment nog eens naar. Wellicht heb je dan andere inspiratie en bedenk je iets geniaals!

Social media bericht nadenken

Werk volgens een duidelijke structuur en strategie.

Doordat het beheren van social media voor veel mensen een extra taak is die ze naast hun toch al volle planning moeten uitvoeren, wordt social media veelal ad hoc uitgevoerd. Hierdoor moet je je steeds weer afvragen ‘wat voor bericht moet ik straks plaatsen?’ en zit tijdsdruk achter.

Door gestructureerd te werk te gaan, kun je vooruit werken en is het beheer van social media profielen eenvoudiger, leuker en doe je het beter! Dit klinkt misschien voor de hand liggend, maar in de praktijk is dit voor velen moeilijk uit te voeren.

Tip: start de week met het maken van een social media planning van die week. Schrijf berichten en plan deze indien mogelijk alvast in zodat je hier later geen/minder werk mee hebt.

Doe het niet alleen, laat anderen je helpen!

Twee mensen weten meer dan één. Deze uitspraak gaat ook op voor het bedenken van goede content voor social media. Vraag je collega’s om hun oren en ogen open te houden voor leuke content. Zij hoeven dit niet uit te werken, maar kunnen jou helpen leuke berichten te bedenken.

Tip: verzamel een groepje enthousiastelingen en kom elke maand een uurtje bijeen om te brainstormen over social media. Zo kom je tot meer goede ideeën.

Brainstormen over social media

Kijk af bij vergelijkbare social media profielen.

Je hoeft het wiel natuurlijk niet altijd zelf uit te vinden. Er worden dagelijks enorm veel berichten geplaatst, ook door vergelijkbare bedrijven. Kijk goed naar wat zij plaatsen en doe daar je inspiratie op. Kopieer echter niet de berichten maar maak het eigen zodat je toch unieke content hebt.

Tip: kijk ook eens naar de social media profielen van grote bedrijven. Zij hebben vaak een groot marketing team zitten die veel tijd in social media steken.

Vraag het aan je doelgroep! 

Op het moment dat je heel duidelijk voor ogen hebt wat je doelgroep graag voor content ziet, dan maakt dat het bedenken, uitwerken en plaatsen van goede content een stuk eenvoudiger.

Tip: Vraag een aantal klanten of ze je willen helpen om hier inzicht in te krijgen.

Schakel een expert in die je kan helpen.

Soms is het ook gewoon fijn als er iemand met je mee kan kijken. Zeker als het iemand is die veel kennis heeft van de mogelijkheden met social media die ook nog eens een frisse blik op je bedrijf heeft. In dat geval is het aan te raden een social media expert in te schakelen.

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.