4 manieren om het bereik op Facebook te vergroten

Gert Meeuws - 30 december 2016

Bereik op Facebook vergroten

Berichten bedenken, uitwerken en plaatsen kost tijd. Je wilt natuurlijk dat dit bericht bij zoveel mogelijk mensen uit je doelgroep terecht komt. Met de onderstaande tips zorg je ervoor dat het bereik van je berichten op Facebook groter wordt.

  1. Plaats berichten als je doelgroep online is.
  2. Ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit.
  3. Maak gebruik van video’s.
  4. Wees actueel.

1. Plaats berichten als je doelgroep online is.

In de statistieken van Facebook is veel informatie te vinden over wanneer de doelgroep online is. Zo geeft het onderstaande grafiekje aan op welke dagen en tijden de personen die je pagina leuk vinden online zijn. Plaats het bericht bijvoorbeeld vlak voor een piekmoment. Over het algemeen zijn er pieken te zien rond 9:00, daarna rond de middagpauze 12:00, als men thuis komt na het werk tussen 17:30 en 18:30 en rond 20:00 uur. Uiteindelijk verschilt het ideale moment enorm tussen verschillende pagina’s. Daarom is het belangrijk om zelf goed te testen wat het beste moment om berichten te plaatsen is.

Doelgroep online op Facebook

2. Ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit.

De fans van een Facebookpagina vinden de pagina veelal leuk omdat ze de berichten die geplaatst worden ook leuk vinden. Als er steeds meer berichten op een pagina geplaatst worden, verliezen de beheerders van de pagina wel eens de kwaliteit van de berichten uit het oog. Daardoor haken fans af en wordt het bereik ook lager. De kwaliteit van een bericht gaat dus boven de kwantiteit van berichten. 

Naast het feit dat fans afhaken als de content niet meer aansluit bij hetgeen ze leuk vinden aan de pagina, is interactie met de doelgroep ook bepalend voor het bereik van berichten op Facebook. Een pagina die veel berichten plaatst waar niemand een reactie op geeft of die weinig vind-ik-leuks op berichten krijgt, bereikt ook minder mensen. Facebook meet namelijk aan de hand van interactie hoe goed/leuk een pagina en de berichten zijn. Facebook vindt het namelijk belangrijk dat gebruikers van Facebook, berichten te zien krijgen die ze leuk vinden. Interactie zorgt ervoor dat het bericht op de tijdlijn van anderen komt te staan. Probeer dan ook de interactie uit te lokken maar ga altijd voor kwaliteit boven kwantiteit!

3. Maak gebruik van video’s.

Mensen kijken graag video’s op Facebook. Het is een gemakkelijke vorm van content om op te nemen en met bewegende beelden kunnen gemakkelijker emoties en een beleving overgebracht worden. Facebook geeft video’s over het algemeen ook een groter bereik dan overige content. Het maken van video’s is niet voor iedereen weggelegd maar door gebruik te maken van diashow in Facebook. Daarmee maakt Facebook van 3 tot 7 foto’s een korte video. Bekijk daarvoor deze blog over de nieuwe functies van Facebook.

In de statistieken van je Facebookpagina kan afgelezen worden of dit ook voor jouw pagina geldt. Ga naar statistieken > berichten > berichttypen en daar kun je dit aflezen. Zie de afbeelding hieronder voor een voorbeeld.

Statistieken op Facebook

4. Wees actueel.

Inspelen op datgene wat je fans bezighoudt, zorgt voor meer interactie. Zo kun je bijvoorbeeld inhaken op nationale feestdagen of evenementen. Bedenk wat jouw fans bezighoudt op die dag, wat is er allemaal in het nieuws? Door berichten te plaatsen die hierop inhaken kom je betrokken over en zullen fans sneller een actie ondernemen op je bericht.

Kan jij wel wat hulp gebruiken met het succesvol inzetten van Facebook? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen graag mee.

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!