Voorkom Google Analytics spam in je statistieken

Aaron Verstappen - 23 februari 2017

Stop Google Analytics Spam

Google Analytics is een belangrijke online marketing tool die erg veel statistieken geeft die kunnen meehelpen om de bezoeker beter te leren begrijpen. Je kunt onder andere meten hoe gebruikers een website gebruiken, hoe ze op de website terechtkomen en hoe je ervoor kunt zorgen dat ze weer terugkomen.

We schreven al eerder welke website-statistieken belangrijk zijn voor online succes, en waarom deze zo belangrijk zijn. Maar het is nog belangrijker dat deze statistieken ook betrouwbaar zijn, want uit onbetrouwbare data kun je geen juiste conclusies over je bezoekers trekken. Google Analytics spam wil je dus zoveel mogelijk voorkomen.

  1. Het herkennen van Google Analytics spam
  2. Hoe komt dit spamverkeer in de Google Analytics statistieken terecht?
  3. Oplossing 1: Het uitsluiten van spamverkeer
  4. Oplossing 2: Google Analytics hostnaam filter
  5. Google Analytics zonder spam

Het herkennen van Google Analytics spam

We zien namelijk steeds vaker vervuilde statistieken in Google Analytics. Het aantal bezoekers schiet ineens omhoog, maar de conversies blijven achter. Wanneer we verder kijken zien we dat deze nieuwe bezoekers voornamelijk uit landen zoals Rusland en Kazakhstan komen, terwijl Russen niets te zoeken hebben op een gemiddelde Nederlandse website. Ook zijn er vaak vreemde talen gekoppeld aan deze gebruikers, zoals: ‘Vitaly rules google ☆*:。゜゚・*ヽ(^ᴗ^)ノ*・゜゚。:* ¯\_(ツ)_/¯(ಠ益)()(ʘʘ)(_)( ͡° ͜ʖ ͡°)ヽ(゚Д゚)ノʕ•̫͡•ʔᶘ ᵒᴥᵒᶅ(=^ ^=)oO’.

Hierbij wordt het natuurlijk direct duidelijk dat het om spam gaat. Ook wel referral spam genoemd.

Hoe komt dit spamverkeer in de Google Analytics statistieken terecht?

Dit spamverkeer wordt veroorzaakt door zogenaamde ‘bots’. Dit zijn computerprogramma’s die volledig geautomatiseerd zoveel mogelijk websites ‘bezoeken’ waardoor Google Analytics dit vervolgens telt als nieuwe sessies. Het zijn dus geen échte websitebezoekers, maar een computerprogramma die regelmatig je website opent.

Dan vraag je je natuurlijk af waarom dit soort spam-bots bestaan, want het enige wat de bots lijken te doen, is het vervuilen van zoveel mogelijk Google Analytics accounts. Het zal geen verassing zijn, maar de makers van deze bots hopen er geld mee te verdienen. Door in de spam-data ook een website te vermelden hopen ze dat de gebruikers van Google Analytics nieuwsgierig worden en hierop klikken. Deze website staat natuurlijk vol met reclame waaruit de makers hun geld hopen te verdienen.

Oplossing 1: Het uitsluiten van spamverkeer

Hoe los je dit nu op? De eerste en meest simpele stap is een extra vinkje zetten in de beheeromgeving van Google Analytics, via de optie ‘Instellingen weergeven’ onder ‘Weergave’ (zie hieronder).

Google Analytics beheer

Vervolgens kan een vinkje worden geplaatst bij: ‘Alle hits van bekende bots en spiders uitsluiten’. (zie hieronder) Op deze manier wordt er al veel Google Analytics spam geblokkeerd, maar in de praktijk blijkt dat sommige spam nog steeds de website weet te bereiken. Gelukkig hebben we ook hiervoor een goede oplossing gevonden!

Bots filter analytics

Oplossing 2: Google Analytics hostnaam filter

Met een hostnaam filter wordt al het verkeer zonder de juiste hostnaam geblokkeerd uit de statistieken. In het algemeen is de hostnaam hetzelfde als de URL van je website, zoals bijvoorbeeld ‘www.gonect.nl’. Andere websites met een link naar jouw website weten deze hostnaam ook, maar bots die willekeurige websites afspeuren weten de hostnaam niet. Deze bots hebben daarom meestal een algemene hostnaam-waarde, zoals bijvoorbeeld ‘www.usatoday.com’ of geen waarde: (not set).

Door het instellen van deze filter wordt dus enkel het verkeer met de juiste hostnaam doorgelaten en wordt het overige verkeer geblokkeerd. Op deze manier kun je de spam buiten je statistieken houden.

Spamfilter Google Analytics

Hoe wordt de Hostnaam filter ingesteld?

Ten eerste is het belangrijk om zeker te weten wat de hostnaam van je website is. Hiervoor gaan we in Google Analytics naar Acquisitie > Alle verkeer > Kanalen. Vervolgens stellen we de secundaire dimensie ‘hostnaam’ in.

Hostnaam filter instellen

Hieruit zoeken we de voor relevante hostnamen voor jouw website. Dit zijn de plaatsen waarop je de Google Analytics trackingcode hebt geplaatst. Dus als je deze op meer plaatsen hebt staan dan enkel de website, let hier dan goed op. Aangezien we zelf de trackingcode enkel op www.gonect.nl hebben staan, is dit onze enige hostnaam.

Nu de hostnaam bekend is, gaan we de filter instellen.

  1. Ga hiervoor naar de beheer-weergave van Analytics en klik in de rechterkolom (Weergave) op Filters.
  2. Klik op +Filter toevoegen.
  3. Kies een filternaam (bijv. Hostnaam filter) en kies voor het Filtertype Aangepast.
  4. Selecteer de keuze Opnemen i.p.v. Uitsluiten.
  5. Kies in het Filterveld voor: Hostnaam.
  6. In het veld Filterpatroon vullen we de hostnaam van de website in. Zowel met als zonder www. gescheiden met het teken: | .
  7. translate.googleusercontent.com is de hostnaam die wordt gebruikt wanneer iemand de website bezoekt via Google Translate. Deze kan dus ook worden opgenomen. Uiteindelijk zal het Filterpatroon er ongeveer zo uit zien: gonect.nl|www.gonect.nl|translate.googleusercontent.comHostnaam filter instelling

Nu nog opslaan, en we zijn klaar met het instellen van de spam filter. Vanaf nu worden alleen de échte websitebezoekers gemeten.

Google Analytics spam-vrij

Als het goed is, is de website vanaf nu vrij van spam. Besef wel dat deze filter niet met terugwerkende kracht werkt. Om de spam uit je bestaande data te filteren moet er gebruik gemaakt worden van segmenten. Natuurlijk kunnen wij daar ook ondersteuning in bieden. Heb je nog vragen of het toepassen van spamfilters in Google Analytics, of heb je hier hulp bij nodig? Neem dan gerust contact met ons op.

 

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.