Welke website-statistieken zijn belangrijk voor online succes?

Bart Rietjens - 21 oktober 2016

Google Analytics statistieken

Ook jij hebt het vast in de gaten; online marketing wordt steeds belangrijker en ook jij wilt met je bedrijf de vruchten daarvan plukken. Je laat een goede website bouwen, besteedt je online marketing uit of neemt zelfs een online marketeer in dienst, maar daarvoor verwacht je wel daadwerkelijk resultaat. Wanneer je aan website-statistieken denkt, denk je aan Google Analytics. Hieronder leggen we enkele belangrijke statistieken uit, die gemakkelijk te beoordelen zijn.

Nieuwe bezoekers en terugkerende bezoekers

Het aantal websitebezoeken (ook wel sessies genoemd) op je website bestaat natuurlijk niet alleen uit bezoekers die je website voor de eerste keer bezoeken. Sommigen zijn ook al meerdere keren op je website geweest en zijn dus ‘returning visitors’ oftewel ‘terugkerende bezoekers’. Deze statistiek vind je direct wanneer je Google Analytics opent aan de rechterkant middels het cirkeldiagram zoals hieronder.

Zowel nieuwe als terugkerende bezoekers, zijn natuurlijk voordelen. Wanneer je veel nieuwe bezoekers hebt, is je website goed geoptimaliseerd voor de zoekresultaten. Nieuwe bezoekers komen namelijk over het algemeen via de zoekmachines. Echter zijn terugkerende bezoekers in veel gevallen extra geïnteresseerd in jouw website en de kans dat ze gaan converteren is dus des te groter! Remarketing helpt bijvoorbeeld erg goed bij het laten terugkeren van nieuwe bezoekers.

returning-vis

Paginaweergaven

paginaweergaven Google Analytics

Naast het aantal websitebezoeken, ben je natuurlijk ook benieuwd naar hoeveel pagina’s er nu daadwerkelijk bekeken zijn. Je vindt dit wederom direct op de eerste pagina bij het openen van Google Analytics (zie het rood omlijnde vakje in de afbeelding hierboven). Als een pagina meerdere malen tijdens een bezoek bezocht wordt, telt dat ook meerdere malen mee tot een maximum van drie keer.

Pagina’s per bezoek

Pagana's per sessie Google Analytics

Als je het aantal sessies weet en je weet het aantal paginaweergaven, dan weet je dus ook wat het gemiddelde aantal bezochte pagina’s per bezoeker is. Maar, Google zou Google niet zijn als ze dit niet ook voor je zouden weergeven.

Op basis van deze statistiek, weet je dus of je website interessant genoeg is om verder te klikken maar daarnaast zegt dit ook wat over de kwaliteit van je interne linkstructuur. Als dit getal laag is, weet je dat de landingspagina (de pagina waarop de bezoeker als eerste terecht komt) niet interessant genoeg is om de bezoeker te verleiden door te klikken. Zorg dat je genoeg mogelijkheden hebt om door te klikken en zorg voor een overzichtelijke en gebruiksvriendelijke navigatiestructuur.

Gemiddelde sessieduur

Gemiddelde sessieduur Google Analytics

De gemiddelde sessieduur is een belangrijke statistiek voor je vindbaarheid, Google hecht hier veel waarde aan. Hiermee zie je of je website aantrekkelijk gevonden wordt of niet. Als een bezoeker maar heel kort op je website blijft, is je website niet interessant genoeg. Bouncers (zie het kopje hieronder) worden hier ook in meegerekend.

Voor het berekenen van de sessieduur, wordt in Google Analytics uitgegaan van een maximale sessieduur van 30 minuten. Verlaat een bezoeker de website en komt hij binnen een half uur weer terug, dan telt dat bij het eerste bezoek, duurt het langer dan een half uur voor de bezoeker terugkomt, dan telt het als een nieuw bezoek.

Naast een goede linkstructuur, zijn online video’s ook van toegevoegde waarde voor de sessieduur.

Bouncepercentage

Met het bouncepercentage, kun je de kwaliteit van je websitebezoekers meten. Het percentage geeft aan hoeveel procent de website verlaat zonder nog naar een tweede pagina te gaan. In veel gevallen houdt dit dus in dat die landingspagina niet interessant genoeg is of niet genoeg mogelijkheid biedt om naar een aantrekkelijke volgende pagina te gaan. Op sommige pagina’s is het bouncepercentage echter vrijwel altijd relatief hoog, bijvoorbeeld blogpagina’s. De bezoeker bezoekt die pagina om de desbetreffende informatie te lezen en zal daarna de website hoogstwaarschijnlijk verlaten. Zoals in bovenstaand plaatje te zien is, heeft de desbetreffende website een hoog bouncepercentage. De belangrijkste reden hiervoor is omdat ze veel bloggen. Wat kun je allemaal doen om je bouncepercentage te verlagen?

  • Plaats interne links naar relevante pagina’s
  • Vertel je websitebezoeker wat hij/zij moet doen door te werken met contactformulieren, nieuwsbriefinschrijvingen etc. (met een bedanktpagina natuurlijk).
  • Zorg dat je metabeschrijving en meta titel kloppen met hetgeen er op de website staat.
  • Heb je een webshop, zorg dan dat je een zoekfunctie hebt.
  • Plaats ook weer niet te veel op je webpagina’s, want daardoor ziet de bezoeker door de bomen het bos niet meer.
  • Zorg voor een duidelijke menustructuur.

Conversies

Wat heb je nu aan veel websitebezoekers wanneer ze uiteindelijk niet bij je kopen of geen contact met je opnemen? Conversie betekent het behalen van een vastgesteld doel. Je stelt bijvoorbeeld van te voren vast dat het doel van je website is om bezoekers zich in te laten schrijven op je mailinglijst. Op het moment dat een bezoeker dit doet, spreken we van een conversie.

Binnen Google Analytics kun je nogal wat verschillende conversies meten; contactformulieren, downloads, nieuwsbriefinschrijvingen, verkopen en ga zo maar door. Hiervoor dien je ‘doelen’ in te stellen zodat Google weet wanneer een doel daadwerkelijk behaald is. Klik op analytics doelen om hier meer over te lezen.

Google Analytics statistieken omzetten in concrete acties

Naast bovenstaande statistieken zijn er in Google Analytics en overige tools nog legio andere interessante statistieken. De drie belangrijkste statistieken voor SEO zijn het bouncepercentage, het aantal sessies en de gemiddelde sessieduur. Naast deze statistieken, is scroll tracking een mooie toevoeging. Naast de tijd op je website en het bouncepercentage, weet je daardoor ook hoeveel percentage van een pagina een bezoeker daadwerkelijk heeft gezien. Op basis van deze statistieken krijg je een goede indruk van hoe bezoekers je website ervaren en hoe tevreden ze zijn. Je moet deze statistieken nog wel omzetten in concrete acties, anders schiet je er nog niets mee op. Hierbij kan A/B-testen enorm helpen, dit helpt je om op basis van de statistieken concrete acties te bepalen. Een online marketing bureau zoals Gonect, helpt je graag met het optimaliseren van je website.

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.