Hoe schrijf je een goede onderwerpregel voor e-mailmarketing?

Onderwerpregel e-mailmarketing

Een cruciaal onderdeel van een goede e-mailmarketingcampagne, is het schrijven van een prikkelende onderwerpregel waardoor zoveel mogelijk ontvangers de mail openen. Jouw e-mail moet opvallen tussen de gemiddeld 96 e-mails die de Nederlander gemiddeld wekelijks ontvangt (aldus een Nationaal E-mail Onderzoek van Blinker). We geven je een aantal tips en voorbeelden.

Inhoud van de blog:
1. Gebruik woorden die aanzetten tot een actie
2. Houd de onderwerpregel kort en krachtig
3. Vermijd speciale tekens/karakters
4. Personaliseer de onderwerpregel
5. Blijf testen met de onderwerpregel

1. Gebruik woorden die aanzetten tot een actie

Elke e-mail heeft een doel. De ene keer is dat een product verkopen, de andere keer een klant voorzien van informatie of het stimuleren van downloads. De ontvanger vraagt zich bij het zien van een nieuwe e-mail af van wie de e-mail afkomstig is, waar de mail over gaat en wat er van hem/haar verwacht wordt. De onderwerpregel dient dit duidelijk te maken.

Van wie de mail afkomstig is maakt de afzendernaam duidelijk. Waar de mail over gaat en wat er van de ontvanger verwacht wordt, dient door de onderwerpregel duidelijk gemaakt te worden. Stel, je wilt stimuleren dat men een nieuw e-book downloadt. Dan zet een onderwerpregel als “Hoger in Google met Google AdWords” minder aan tot een actie dan “Hoger in Google?Download nu het e-book”.

Door het gebruik van een actiewoord (download) en een tijdsaanduiding (nu) wordt de ontvanger aangezet tot actie waardoor de e-mail een grotere kans heeft om geopend te worden.

2. Houd de onderwerpregel kort en krachtig

Bij het zien van de ongelezen e-mail, kiest men in een fractie of ze de mail openen of niet. Daarom is het belangrijk om met zo min mogelijk tekens de ontvanger te overtuigen de mail te openen. Uit onderzoek van Litmus blijkt dat onderwerpregels met 28 tot 39 karakters de hoogste klikratio (opens) hebben. Dit is bovendien ook een goede lengte voor de mobiele weergave van e-mails. Daar (bijvoorbeeld op iPhones) wordt in de voorvertoning van de e-mail, de onderwerpregel na ongeveer 40 tekens afgekapt. De eerste 40 tekens van de onderwerpregel zijn dus erg belangrijk.

Hieronder een voorbeeld hoe je een onderwerpregel kan inkorten tot de juiste lengte.

  1. Baanbrekend onderzoek naar Altzheimer door ‘droomteam’ met toponderzoekers
  2. Baanbrekend onderzoek naar Altzheimer door ‘droomteam’
  3. Baanbrekend onderzoek naar Altzheimer
  4. Baanbrekend onderzoek Altzheimer

De strekking blijft hetzelfde, maar het aantal karakters is veel minder.

3. Vermijd speciale tekens/karakters

Vaak denkt men op te vallen door speciale karakters te gebruiken als &$#@%. Dit werkt meestal averechts. Deze e-mails vallen inderdaad beter op, maar het is niet goed voor de deliverability (de mate waarin de e-mail ook in je inbox terecht komt). Het gebruik van speciale karakters kan ervoor zorgen dat de e-mail als spam gezien wordt. Daarnaast leest het vaak niet prettig.

Wat daarentegen wel goed werkt, is het gebruiken van symbolen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruiken van een pijltje ➜, aanwijsvinger ☛, telefoontje ☎, paraaf ✓ enzovoorts.

onderwerpregel

4. Personaliseer de onderwerpregel

Het is belangrijk dat de onderwerpregel aansluit bij de ontvanger. De onderwerpregel moet de ontvanger aanspreken en aansporen om de mail te openen. Het toevoegen van bijvoorbeeld de naam of woonplaats van de ontvanger kan dit bevorderen. Bijvoorbeeld: Beste [voornaam], nu gratis bezorging in [woonplaats]!

5. Blijf testen met de onderwerpregel

Het is en blijft erg moeilijk in te schatten welke onderwerpregel het beste resultaat geeft. Toch kun je hier beter in worden door verschillende onderwerpregels te testen. Dit kan middels A/B-testing waarin je aan de ene helft (split A) de oorspronkelijke onderwerpregel laat zien en aan de andere helft (split B) een aangepaste onderwerpregel. Aan het percentage dat de mail opent valt af te lezen welke het best aansloot bij de doelgroep. Let wel op dat je de mail op hetzelfde moment verstuurd en je twee vergelijkbare groepen maakt van de ontvangers. Dit zorgt voor een betere betrouwbaarheid van de resultaten.

E-mailmarketing blijft een kwestie van testen en verbeteren. Van de juiste strategie en een goed design tot een goede onderwerpregel. Heb je hulp nodig bij e-mailmarketing? Neem gerust contact met ons op om samen een succesvolle e-mailmarketingcampagne op te zetten.

09 november 2016


Gert Meeuws
Gert Meeuws - Online Marketeer - Social media | E-mailmarketing | SEA

Als online marketeer bij Gonect Online Marketing ga ik dagelijks tot het uiterste om voor bedrijven het onderste uit de kan te halen met de online marketing-methoden van tegenwoordig. Dit op gebied van social media, e-mailmarketing, SEO en SEA.

LinkedIn


ᐅ Wil jij jouw (online) marketing kennis delen met onze volgers? Meld je dan aan als gastblogger van Gonect!

De laatste trends weten? Ontvang onze nieuwsbrief!

  • Je persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het gevraagde contact. Lees de privacyverklaring voor meer informatie.
Vragen of afspraak maken?

Stuur ons een bericht op Whatsapp