Hoe schrijf je een goede onderwerpregel voor e-mailmarketing?

Onderwerpregel e-mailmarketing

Een cruciaal onderdeel van een goede e-mailmarketingcampagne, is het schrijven van een prikkelende onderwerpregel waardoor zoveel mogelijk ontvangers de mail openen. Jouw e-mail moet opvallen tussen de gemiddeld 70 e-mails die de Nederlander gemiddeld wekelijks ontvangt (aldus een onderzoek van Spotler). We geven je een aantal tips en voorbeelden om betere onderwerpregels te schrijven.

Inhoud van de blog:

1. Gebruik woorden die aanzetten tot een actie
2. Houd de onderwerpregel kort en krachtig
3. Vermijd speciale tekens/karakters
4. Personaliseer de onderwerpregel
5. Timing in combinatie met je onderwerpregel
6. Blijf testen met de onderwerpregel

1. Gebruik woorden die aanzetten tot een actie

Elke e-mail heeft een doel. De ene keer is dat een product verkopen, de andere keer een klant voorzien van informatie of het stimuleren van downloads. De ontvanger vraagt zich bij het zien van een nieuwe e-mail af van wie de e-mail afkomstig is, waar de mail over gaat en wat er van hem/haar verwacht wordt. De onderwerpregel dient dit duidelijk te maken.

Van wie de mail afkomstig is maakt de naam van de afzender duidelijk. Waar de mail over gaat en wat er van de ontvanger verwacht wordt, dient door de onderwerpregel duidelijk gemaakt te worden. Stel, je wilt stimuleren dat men een nieuw e-book downloadt. Dan zet een onderwerpregel als “Hoger in Google met Google Ads” minder aan tot een actie dan “Hoger in Google? Download nu het e-book”.

Door het gebruik van een actiewoord (download) en een tijdsaanduiding (nu) wordt de ontvanger aangezet tot actie waardoor de e-mail een grotere kans heeft om geopend te worden. Let wel op dat je geen valse beloftes doet in de onderwerpregel. Je moet dit namelijk ook waarmaken in de mailing zelf. Doe je dit niet, dan raak je de ontvanger misschien wel voor goed kwijt uit je adressenlijst.

2. Houd de onderwerpregel kort en krachtig

Bij het zien van de ongelezen e-mail, kiest men in een fractie of ze de mail openen of niet. Daarom is het belangrijk om met zo min mogelijk tekens de ontvanger te overtuigen de mail te openen. Uit onderzoek van Yes blijkt dat onderwerpregels tussen de 1 en 20 karakters het hoogste open ratio hebben. Zorg er in ieder geval voor dat je onderwerp niet langer is dan 40 tekens. Op mobiele apparaten (bijvoorbeeld op iPhones) wordt in de voorvertoning van de e-mail, de onderwerpregel na ongeveer 40 tekens afgekapt.

Hieronder een voorbeeld hoe je een onderwerpregel kan inkorten tot de juiste lengte.

  1. Baanbrekend onderzoek naar Alzheimer door ‘droomteam’ met toponderzoekers
  2. Baanbrekend onderzoek naar Alzheimer door ‘droomteam’
  3. Baanbrekend onderzoek naar Alzheimer
  4. Baanbrekend onderzoek Alzheimer

De strekking blijft hetzelfde, maar het aantal karakters is veel minder.

3. Vermijd speciale tekens/karakters

Vaak denkt men op te vallen door speciale karakters te gebruiken als &$#@%. Dit werkt meestal averechts. Deze e-mails vallen inderdaad beter op, maar het is niet goed voor de deliverability (de mate waarin de e-mail ook in je inbox terecht komt). Het gebruik van speciale karakters kan ervoor zorgen dat de e-mail als spam gezien wordt. Daarnaast leest het vaak niet prettig.

Wat daarentegen wel goed werkt, is het gebruik van symbolen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een pijltje ➜, aanwijsvinger ☛, telefoontje ☎, paraaf ✓ enzovoorts. Tegenwoordig zien we steeds vaker dat er gebruik gemaakt wordt van emoticons. Deze hebben in vergelijking tot symbolen een kleur wat ook beter opvalt in de inbox. Let wel op dat deze emoticons niet zichtbaar zijn in mailprogramma’s zoals Outlook maar wel in een programma zoals Gmail. Om die reden worden emoticons vaker gebruikt door bedrijven die leveren aan particulieren waar juist eerder Gmail gebruikt wordt dan Outlook.

Naast speciale tekens/symbolen zien we ook dat mensen vaak nog een onderwerpregel volledig in hoofdletters schrijven om zo beter op te vallen. Dit heeft veelal een negatief effect aangezien dit erg schreeuwerig overkomt.

 

Onderwerpregel in Outlook en Gmail

4. Personaliseer de onderwerpregel

Het is belangrijk dat de onderwerpregel aansluit bij de ontvanger. De onderwerpregel moet de ontvanger aanspreken en aansporen om de mail te openen. Het toevoegen van bijvoorbeeld de naam of woonplaats van de ontvanger kan dit bevorderen. Bijvoorbeeld: Beste [voornaam], nu gratis bezorging in [woonplaats]! 

Hoe completer je database is met informatie van de ontvanger, des te persoonlijker en ook creatiever je hiermee om kan gaan.

5. Timing in combinatie met je onderwerpregel

Zorg ervoor dat de onderwerpregel past bij het moment van versturen. Stuur je als kroeg een mailing over happy hour, dan is de timing beter vlak voor dit tijdstip dan erna. Een ander voorbeeld is van een online webshop in typisch Nederlandse producten. Deze webshop verkoopt de producten wereldwijd aan expats zodat mensen in landen als Thailand, Amerika enzovoorts echte Nederlandse producten kunnen delen met de mensen in die landen. Wetende dat een levering niet de volgende dag aan de andere kant van de wereld is, stuurt dit bedrijf twee weken voordat iemand jarig is een mail met als onderwerp: ‘[naam], je bent bijna jarig. Tijd voor kaas en bitterballen!’

6. Blijf testen met de onderwerpregel

Het is en blijft erg moeilijk om in te schatten welke onderwerpregel het beste resultaat geeft. Toch kun je hier beter in worden door verschillende onderwerpregels te testen. Dit kan middels A/B-testing waarin je aan de ene helft (split A) de oorspronkelijke onderwerpregel laat zien en aan de andere helft (split B) een aangepaste onderwerpregel. Aan het percentage dat de mail opent valt af te lezen welke het best aansloot bij de doelgroep. Let wel op dat je de mail op hetzelfde moment verstuurd en je twee vergelijkbare groepen maakt van de ontvangers. Dit zorgt voor een betere betrouwbaarheid van de resultaten.

Wat extra inspiratie

Zoals je hebt gelezen, loont het dus om extra aandacht aan je onderwerpregel te besteden. Wij willen je graag inspireren door enkele voorbeelden op een rijtje te zetten:

  • Kortingsacties
    • Final sale – tot 50% korting op damesschoenen!
    • [VOORNAAM], jouw €10 kortingsvoucher wacht op je
  • Tijdelijke aanbiedingen
    • Exclusieve aanbiedingen voor onze VIP klanten
    • Weekend deal – 3 nachten Londen vanaf €99,-
  • Vragen stellen
    • Wat zijn jouw plannen deze zomer?
    • [VOORNAAM], hoe vond u [EVENEMENT]?
  • Gevoelens opwekken
    • Maak jij deze fout ook dagelijks?
    • Ben jij ook toe aan vakantie?
  • Nummers gebruiken
    • Wij geven 10 x 2 gratis tickets weg. Doe jij mee?
    • Bespaar nu tot wel €1000,-

E-mailmarketing blijft een kwestie van testen en verbeteren. Van de juiste strategie en een goed design tot een goede onderwerpregel. Heb je hulp nodig bij e-mailmarketing? Neem gerust contact met ons op om samen een succesvolle e-mailmarketingcampagne op te zetten.

12 december 2018


Gert Meeuws
Gert Meeuws - Online Marketeer - Social media | E-mailmarketing | SEA

Als online marketeer bij Gonect Online Marketing ga ik dagelijks tot het uiterste om voor bedrijven het onderste uit de kan te halen met de online marketing-methoden van tegenwoordig. Dit op gebied van social media, e-mailmarketing, SEO en SEA.

LinkedIn


ᐅ Wil jij jouw (online) marketing kennis delen met onze volgers? Meld je dan aan als gastblogger van Gonect!

De laatste trends weten? Ontvang onze nieuwsbrief!

  • Je persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het gevraagde contact. Lees de privacyverklaring voor meer informatie.
Vragen of afspraak maken?

Stuur ons een bericht op Whatsapp