Hoe schrijf je een goede onderwerpregel voor e-mailmarketing?

Gert Meeuws - Online Marketing Adviseur
Door Gert Meeuws 12 december 2018
Onderwerpregel e-mailmarketing
Een cruciaal onderdeel van een goede e-mailmarketingcampagne, is het schrijven van een prikkelende onderwerpregel waardoor zoveel mogelijk ontvangers de mail openen. Jouw e-mail moet opvallen tussen de gemiddeld 70 e-mails die de Nederlander gemiddeld wekelijks ontvangt (aldus een onderzoek van Spotler). We geven je een aantal tips en voorbeelden om betere onderwerpregels te schrijven.

Inhoud van de blog:

1. Gebruik woorden die aanzetten tot een actie
2. Houd de onderwerpregel kort en krachtig
3. Vermijd speciale tekens/karakters
4. Personaliseer de onderwerpregel
5. Timing in combinatie met je onderwerpregel
6. Blijf testen met de onderwerpregel

1. Gebruik woorden die aanzetten tot een actie

Elke e-mail heeft een doel. De ene keer is dat een product verkopen, de andere keer een klant voorzien van informatie of het stimuleren van downloads. De ontvanger vraagt zich bij het zien van een nieuwe e-mail af van wie de e-mail afkomstig is, waar de mail over gaat en wat er van hem/haar verwacht wordt. De onderwerpregel dient dit duidelijk te maken.

Van wie de mail afkomstig is maakt de naam van de afzender duidelijk. Waar de mail over gaat en wat er van de ontvanger verwacht wordt, dient door de onderwerpregel duidelijk gemaakt te worden. Stel, je wilt stimuleren dat men een nieuw e-book downloadt. Dan zet een onderwerpregel als “Hoger in Google met Google Ads” minder aan tot een actie dan “Hoger in Google? Download nu het e-book”.

Door het gebruik van een actiewoord (download) en een tijdsaanduiding (nu) wordt de ontvanger aangezet tot actie waardoor de e-mail een grotere kans heeft om geopend te worden. Let wel op dat je geen valse beloftes doet in de onderwerpregel. Je moet dit namelijk ook waarmaken in de mailing zelf. Doe je dit niet, dan raak je de ontvanger misschien wel voor goed kwijt uit je adressenlijst.

2. Houd de onderwerpregel kort en krachtig

Bij het zien van de ongelezen e-mail, kiest men in een fractie of ze de mail openen of niet. Daarom is het belangrijk om met zo min mogelijk tekens de ontvanger te overtuigen de mail te openen. Uit onderzoek van Yes blijkt dat onderwerpregels tussen de 1 en 20 karakters het hoogste open ratio hebben. Zorg er in ieder geval voor dat je onderwerp niet langer is dan 40 tekens. Op mobiele apparaten (bijvoorbeeld op iPhones) wordt in de voorvertoning van de e-mail, de onderwerpregel na ongeveer 40 tekens afgekapt.

Hieronder een voorbeeld hoe je een onderwerpregel kan inkorten tot de juiste lengte.

  1. Baanbrekend onderzoek naar Alzheimer door ‘droomteam’ met toponderzoekers
  2. Baanbrekend onderzoek naar Alzheimer door ‘droomteam’
  3. Baanbrekend onderzoek naar Alzheimer
  4. Baanbrekend onderzoek Alzheimer

De strekking blijft hetzelfde, maar het aantal karakters is veel minder.

3. Vermijd speciale tekens/karakters

Vaak denkt men op te vallen door speciale karakters te gebruiken als &$#@%. Dit werkt meestal averechts. Deze e-mails vallen inderdaad beter op, maar het is niet goed voor de deliverability (de mate waarin de e-mail ook in je inbox terecht komt). Het gebruik van speciale karakters kan ervoor zorgen dat de e-mail als spam gezien wordt. Daarnaast leest het vaak niet prettig.

Wat daarentegen wel goed werkt, is het gebruik van symbolen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een pijltje ➜, aanwijsvinger ☛, telefoontje ☎, paraaf ✓ enzovoorts. Tegenwoordig zien we steeds vaker dat er gebruik gemaakt wordt van emoticons. Deze hebben in vergelijking tot symbolen een kleur wat ook beter opvalt in de inbox. Let wel op dat deze emoticons niet zichtbaar zijn in mailprogramma’s zoals Outlook maar wel in een programma zoals Gmail. Om die reden worden emoticons vaker gebruikt door bedrijven die leveren aan particulieren waar juist eerder Gmail gebruikt wordt dan Outlook.

Naast speciale tekens/symbolen zien we ook dat mensen vaak nog een onderwerpregel volledig in hoofdletters schrijven om zo beter op te vallen. Dit heeft veelal een negatief effect aangezien dit erg schreeuwerig overkomt.

Onderwerpregel in Outlook en Gmail

Andere blogs

Blog Apple Privacy Protection
E-mailmarketing
Blog cover - eerlijk promoten afgeprijsde producten
E-mailmarketing
Google Ads
Online Marketing
Social Media