Hoe verbeter je het open ratio van je nieuwsbrieven?

Gert Meeuws - 09 maart 2017

Open Ratio E-Mailmarketing Nieuwsbrieven

Veel bedrijven sturen nieuwsbrieven. Als je dat doet, dan is het natuurlijk fijn als de ontvangers deze e-mails ook openen. Maar hoe zorg je er nu voor dat men dat ook doet? In deze blog leggen we uit hoe je dit kunt beïnvloeden.

  1. Wat is het open ratio van een e-mail?
  2. Kwaliteit van adressenbestand
  3. De afzendernaam van de e-mail
  4. Een sterke onderwerpregel
  5. Let op de snippet
  6. Tijdstip en dag van verzenden
  7. Voorbeeldvenster

1. Wat is het open ratio van een e-mail?

Het open ratio geeft aan hoeveel mensen jouw e-mail geopend hebben. De formule hiervoor is als volgt:
aantal geopende mailings / (aantal verzonden e-mails – bounces) * 100.

Stel je voor dat je 2.000 nieuwsbrieven verstuurt waarvan 500 mensen je nieuwsbrief openen en 100 e-mailadressen bouncen (e-mail kan niet afgeleverd worden). Dan heb je een open ratio van:
500/(2.000 – 100) * 100 = 26,32%.

Het gemiddelde open ratio is 35,2%. Dit wijkt echter per branche enorm af en daarom is het slim om te kijken wat het gemiddelde voor jouw branche is. Dit kun je gemakkelijk opzoeken met de Nationale E-mail Benchmark van de DDMA. Dit blijven natuurlijk gemiddelden en daarom is het slim om zelf te kijken naar je eigen open ratio zodat je dit kunt verbeteren.

2. Kwaliteit van het adressenbestand

Hoe beter het bestand met e-mailadressen is, hoe groter de kans op een beter open ratio. Een adressenbestand waarin allemaal oude relaties staan, is minder actueel en daarmee is de kans dat zij de mail openen zodra ze hem ontvangen ook kleiner. Zo zal een nieuwsbrief naar klanten hoogstwaarschijnlijk een hoger open ratio hebben dan een nieuwsbrief naar mensen die hun e-mailadres op een beurs hebben achtergelaten.

E-mailmarketing Adressenbestand

3. De afzendernaam van de e-mail

Bij het bepalen of een mail geopend wordt of niet, kijkt de ontvanger vaak naar de afzender. Van wie is deze e-mail afkomstig? Door dit bijvoorbeeld zoals in onderstaand voorbeeld te personaliseren met een voornaam, kan het een positief effect hebben op het open ratio. Ook hierbij geldt dat dit getest dient te worden om te weten of dit bij jou ook zo is.

4. Een sterke onderwerpregel

Naast te willen weten van wie de mail afkomstig is, wil de ontvanger ook weten waar de mail over gaat. Is het de moeite waard om de mail te openen? Een sterke onderwerpregel draagt daaraan bij. Hieronder een aantal tips:

  • Gebruik woorden die aanzetten tot een actie.
  • Maak de ontvanger nieuwsgierig zodat ze de e-mail eerder openen.
  • Schrijf een korte en krachtige onderwerpregel (ongeveer 40 tekens).
  • Het gebruik van symbolen/emoticons zorgt er in veel gevallen voor dat je e-mail opvalt tussen de rest,
  • Personaliseer de onderwerpregel door bijvoorbeeld een tag toe te voegen waardoor de ontvanger bij de voornaam genoemd wordt. Voorbeeld: Beste [VOORNAAM], ….
  • Blijf testen met de onderwerpregel zodat je ontdekt wat het beste werkt.

5. Let op de snippet

Bij het verschijnen van de e-mail bij de ontvanger in het e-mailprogramma, staat onder de afzendernaam en de onderwerpregel vaak al een eerste stukje uit de mail weergegeven (zie afbeelding hieronder). Dit noemen we een snippet. Vermijd in ieder geval snippets zoals ‘bekijk de webversie’ of ‘klik hier om je af te melden’. Dat stimuleert de ontvanger niet de e-mail te openen.

E-mailmarketing afzendernaam snippet

6. Tijdstip en dag van verzenden

Het open ratio kan verschillen op andere dagen en momenten. Wissel daarom af om te ontdekken welke dag en tijdstip voor jou het best werkt. Het kan zomaar zijn dat de mailbox van de ontvanger al vol staat met andere e-mails. De e-mail verdwijnt dan waarschijnlijk eerder in de prullenbak dan als de ontvanger het rustiger heeft en er de tijd voor kan nemen.

Uit het Blinker Nationaal E-mail Onderzoek 2016 is gebleken dat Nederlanders het vaakst hun e-mail lezen tussen 07:00 – 09:00 en tussen 19:00 en 21:00.

ideale verzendmoment e-mailmarketing

7. Voorbeeldvenster van de e-mail

Sommige e-mailprogramma’s geven al een voorvertoning van de e-mail alvorens hij echt geopend wordt. Zorg ervoor dat hetgeen men dan ziet ook aanzet om de mail te openen en om de afbeeldingen verder te downloaden (niet alle programma’s laten dit direct zien). Hieronder een paar tips:

  • Zet de belangrijkste informatie boven de vouw zodat men niet hoeft te scrollen om de inhoud van de mail te begrijpen.
  • Zorg ervoor dat je naast afbeeldingen ook tekstvelden gebruikt met opvallende kopjes. Zo ziet de mail er toch enigszins acceptabel uit in de programma’s die de afbeeldingen niet direct downloaden.
  • Maak gebruik van een duidelijke aanzet tot actie zodat de ontvanger weet wat er van hem/haar verwacht wordt.

Testen maar!

Het open ratio is voor elk bedrijf en doelgroep weer anders. De beste manier om erachter te komen wat voor jou het best werkt, is door te testen! Heb je hier hulp bij nodig? Wij helpen je graag met je e-mailmarketing.

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!