Hoe verbeter je het open ratio van je nieuwsbrieven?

Gert Meeuws - Online Marketing Adviseur
Door Gert Meeuws 9 maart 2017
Open Ratio E-Mailmarketing Nieuwsbrieven
Veel bedrijven sturen nieuwsbrieven. Als je dat doet, dan is het natuurlijk fijn als de ontvangers deze e-mails ook openen. Maar hoe zorg je er nu voor dat men dat ook doet? In deze blog leggen we uit hoe je dit kunt beïnvloeden.

  1. Wat is het open ratio van een e-mail?
  2. Kwaliteit van adressenbestand
  3. De afzendernaam van de e-mail
  4. Een sterke onderwerpregel
  5. Let op de snippet
  6. Tijdstip en dag van verzenden
  7. Voorbeeldvenster

1. Wat is het open ratio van een e-mail?

Het open ratio geeft aan hoeveel mensen jouw e-mail geopend hebben. De formule hiervoor is als volgt:
aantal geopende mailings / (aantal verzonden e-mails – bounces) * 100.

Stel je voor dat je 2.000 nieuwsbrieven verstuurt waarvan 500 mensen je nieuwsbrief openen en 100 e-mailadressen bouncen (e-mail kan niet afgeleverd worden). Dan heb je een open ratio van:
500/(2.000 – 100) * 100 = 26,32%.

Het gemiddelde open ratio is 35,2%. Dit wijkt echter per branche enorm af en daarom is het slim om te kijken wat het gemiddelde voor jouw branche is. Dit kun je gemakkelijk opzoeken met de Nationale E-mail Benchmark van de DDMA. Dit blijven natuurlijk gemiddelden en daarom is het slim om zelf te kijken naar je eigen open ratio zodat je dit kunt verbeteren.

2. Kwaliteit van het adressenbestand

Hoe beter het bestand met e-mailadressen is, hoe groter de kans op een beter open ratio. Een adressenbestand waarin allemaal oude relaties staan, is minder actueel en daarmee is de kans dat zij de mail openen zodra ze hem ontvangen ook kleiner. Zo zal een nieuwsbrief naar klanten hoogstwaarschijnlijk een hoger open ratio hebben dan een nieuwsbrief naar mensen die hun e-mailadres op een beurs hebben achtergelaten.

Andere blogs

Blog Apple Privacy Protection
E-mailmarketing
Blog cover - eerlijk promoten afgeprijsde producten
E-mailmarketing
Google Ads
Online Marketing
Social Media