Online marketing tips voor de feestdagen

Gert Meeuws - 19 oktober 2017

Online marketing tips voor de feestdagen

Voordat je het weet, is het zover. De tijd van de zwartepietendiscussie, pepernoten die veel te vroeg in de winkels liggen, de kerstman en de jaarwisseling. Een maand met veel belangrijke momenten waar je als bedrijf op in kunt spelen. In deze blog helpen we je alvast op weg! 

  1. Waarom is het belangrijk om in te spelen op de feestdagen?
  2. Pas je online etalage aan op de feestdagen
  3. Maak gebruik van landingspagina’s voor de feestdagen
  4. Zorg voor een duidelijke contentplanning 
  5. Pas je e-mailhandtekening aan
  6. Gebruik een feestelijke header en/of profielfoto op social media
  7. Stuur thematische mailings
  8. Ga voor een multi channel-strategie
  9. Plaats een post op Google Mijn Bedrijf
  10. Optimaliseer je website op de juiste zoekwoorden
  11. Schrijf een blog gerelateerd aan de feestdagen

Waarom is het belangrijk om in te spelen op de feestdagen?

Er zijn veel bedrijven die in het vierde kwartaal de meeste omzet maken. Voornamelijk retailers en webshops met consumentenproducten zijn afhankelijk van dit kwartaal en zeker van de decembermaand. In 2016 werd er ca. 5,1 miljard euro uitgegeven aan de feestdagen in Nederland.

Vanaf oktober neemt de belangstelling voor de feestdagen al flink toe. Zeker als we kijken naar de termen die men daarbij gebruikt. Denk aan termen zoals Halloween, Black Friday, Sinterklaas, Kerst en Nieuwjaar. Ook in Google Trends is het toenemende zoekgedrag op deze termen duidelijk zichtbaar. 

Google trends feestdagen

Zoals je ziet, begint de gekte rondom de feestdagen al vroeg. Zorg er dan ook voor dat je als ondernemer of marketeer op tijd begint met de voorbereidingen.

Verder bleek uit een onderzoek van Kantar TNS namens DPDgroup dat men gemiddeld €178 uitgeeft aan cadeaus tijdens de feestdagen en dat 50% van de consumenten online geschenken koopt!

Pas je online etalage aan op de feestdagen

Winkeliers passen hun etalage massaal aan op de feestdagen. Dat kun je natuurlijk ook doen met je website of webshop. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van je header op webpagina’s. Dit geeft websitebezoekers een nog betere en leukere ervaring. Hier kun je nu al de voorbereidingen voor treffen. 

Macy's feestdagen website

 

Maak gebruik van landingspagina’s voor de feestdagen 

Zodra je online gaat adverteren en mensen naar je website stuurt, bijvoorbeeld door een Facebookadvertentie te maken, dan is het slim om deze mensen te sturen naar een speciale landingspagina gemaakt voor de feestdagen. Denk aan een pagina waarop een aantal producten staan die tijdens de feestdagen in de aanbieding zijn, of een pagina met cadeaukaarten. 

Zorg voor een duidelijke contentplanning

Zoals eerder aangegeven, zijn de feestdagen voor veel bedrijven een erg drukke tijd. Het is dan ook niet gek dat veel van deze ondernemers te weinig tijd besteden aan hun marketing. Een goede contentplanning zorgt voor een gestructureerde inzet, betere berichten/acties en het scheelt je veel zorgen! Dit maakt het tevens ook effectiever, omdat je niet alles ad hoc hoeft te bedenken. Een goed idee kun je zo uitwerken tot een nog beter idee. Plannen, plannen en nog eens plannen!

Hulp nodig? Wij helpen je graag bij het opzetten van een goede contentplanning.

Pas je e-mailhandtekening aan

Het is weliswaar een kleine aanpassing, maar veel mensen vergeten wat het effect kan zijn van een e-mailhandtekening. Zeker als je vaak contact via e-mail hebt, dan is het slim om hierin een aanpassing te doen. Denk aan het toevoegen van een link naar speciale acties/aanbiedingen/landingspagina’s of gewoon een attente groet voor de feestdagen. Indien het bedrijf tijdelijk gesloten is rondom de feestdagen, dan is het slim om je klanten hierover al te informeren via je e-mailhandtekening. Zie hieronder een voorbeeld van een dergelijke e-mailhandtekening. 

Kerst e-mailhandtekening

Gebruik een feestelijke header en/of profielfoto op social media

Ben je actief op social media? Pas dan eens een keer de headerafbeelding aan. Dit laat zien dat je actief bent op social media en dat je het serieus neemt. Daarbij is het vooral een manier om je profiel op te leuken. Verder kun je de headerafbeelding perfect gebruiken om een speciale actie of product(en) extra aandacht te geven. 

Facebookomslag kerst

 

Stuur thematische mailings

Veel bedrijven vergeten hun huidige klanten rond de feestdagen en focussen op het werven van nieuwe klanten. Dat is natuurlijk erg jammer. Zeker als je een product hebt wat men vaker aanschaft, zoals verbruiksproducten. Door tijdig je klanten te informeren over nieuwe producten, acties en kortingen en door ze gewoon fijne feestdagen te wensen, zorg je ervoor dat jouw bedrijf en producten rond de feestdagen top of mind zijn.

Stuur bijvoorbeeld eind november / begin december een mail met cadeautips naar je klanten. Stuur ze de week voor Kerst een mail met de meest populaire producten waarin je producten opneemt die tevens een goede marge hebben. Sluit Kerst verder af door je klanten in een attent, oprecht en niet commercieel mailtje prettige feestdagen te wensen.

Hulp nodig bij het maken van sterke e-mailnieuwsbrieven? Laat het ons dan weten. 

Kerst nieuwsbrief

 

Ga voor een multi channel-strategie

Je kent het vast, het is al vroeg donker in de maanden november/december, je zit lekker op de bank en bent wat aan het surfen op het internet. Hier begint dan ook de oriëntatie van de potentiële klant. Op een smartphone of tablet dus. Zorg ervoor dat je website/webshop mobielvriendelijk is! 

Na het bezoeken van diverse websites komt het moment van aankopen steeds dichterbij. Voordat de aankoop gedaan wordt, heb je waarschijnlijk al diverse Facebookberichten gezien, websites bezocht, kennissen gevraagd naar hun mening over een product/leverancier en ben je achtervolgd door ‘remarketing banners’ van precies die producten die je bekeken hebt.

Uiteindelijk zorgt de juiste combinatie van kanalen en een goed product/aanbod ervoor dat je voor die ene partij kiest en niet voor al die andere aanbieders. Zet je marketing dus niet in op één kanaal, maar zoek naar een combinatie van kanalen om het maximale uit je budget te halen! Zo het erg interessant om uiteindelijk te bekijken welke stappen men heeft doorlopen om tot bijvoorbeeld een aankoop van een product te komen. We schreven hierover een blog over conversiepaden.

Plaats een post op Google Mijn Bedrijf

Heb je een speciale actie of aanbieding met de feestdagen? Dan is het aan te raden om hier een Google Post van te maken. Dit is een functie die Google op 22 juni 2017 gelanceerd heeft voor mensen met een Google Mijn Bedrijf profiel. Hiermee kun je bij je bedrijfsvermelding in Google een post plaatsen waarin je bijvoorbeeld een actie voor de feestdagen kan communiceren zodra men jouw Google Mijn Bedrijf profiel ziet in de zoekresultaten. Hieronder een voorbeeld. Wij gebruiken het zelf om onze blogs kenbaar te maken. Deze posts blijven een week zichtbaar en dan verdwijnen ze weer. 

Google post Gonect

Optimaliseer je website op de juiste zoekwoorden 

Tijdens de feestdagen zoekt men erg oriënterend. Dat wil zeggen dat men veelal vragen gaat Googlen zoals ‘sinterklaascadeau voor jongens’, ‘leuke gadgets voor mannen’ of ‘wellness kerstgeschenk’ enzovoorts. Ga voor jezelf na waar jouw klant in deze tijd op zoekt. Het kan zijn dat dit afwijkt van de rest van het jaar. Hierop wil je dan ook graag zichtbaar zijn. Schrijf daar bijvoorbeeld blogs over (zoals deze blog) en maak webpagina’s aan. Let op: start hier op tijd mee, want organische vindbaarheid verbeter je niet erg snel. Zorg ervoor dat de content die je schrijft, ook de jaren erop nog aantrekkelijk is zodat je deze pagina’s door de jaren heen steeds beter kan ranken. Pas de content ook ieder jaar wat aan, dit vindt Google leuk waardoor je nog beter scoort in Google. Als er dan elk jaar weer meer gezocht wordt op deze termen, dan sta jij er tussen.

Schrijf een blog gerelateerd aan de feestdagen

Door te bloggen over onderwerpen gerelateerd aan de feestdagen, schrijf je content die actueel is wat de kans vergroot dat men de content wil lezen. Zeker als deze blog geschreven is vanuit de zoekwoorden waar rondom de feestdagen op gezocht wordt. Zo schreef Lavans (bedrijf wat onder andere bedrijfskleding wast) een blog en maakte een filmpje over hoe je het best wijnvlekken uit je kerstoutfit krijgt. Zeer relevante content wat leuk is om te lezen en content die mensen graag willen delen met hun netwerk. De blog over de kerstoutfit werd in die maand ruim 80 keer bekeken. Dat is niet erg veel, maar de blog krijgt nu nog maandelijks gemiddeld 10 websitebezoekers. Het effect van deze ene blog is dus toch erg groot.

Wees voorbereid!

Hopelijk heb je na het lezen van deze blog inspiratie om jouw bedrijf tijdens de feestdagen uit te blinken! Wil je hierover graag met iemand sparren, dan denken wij graag met je mee over een goede inzet van online marketing tijdens de feestdagen.

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!