Online marketing tips voor de feestdagen

online marketing tips voor de feestdagen

Voordat je het weet, is het zover. De tijd van feestdagen zoals Kerstmis en de jaarwisseling, maar ook belangrijke dagen als Singles Day, Black Friday en Cyber Monday zien wij als online marketeers als feestdagen. De omzetcijfers tijdens deze dagen zijn namelijk altijd enorm.

Rondom de feestdagen kun je als bedrijf heuse piekresultaten bereiken, maar een goede voorbereiding is daarbij wel belangrijk.

Daarom geef ik je inzicht in punten die je absoluut niet mag vergeten.

 

Het belang van de feestdagen

Er zijn veel bedrijven die in het vierde kwartaal de meeste omzet maken. Voornamelijk retailers en webshops met consumentenproducten zijn afhankelijk van dit kwartaal. Het is dan ook niet gek als je bedenkt dat alle grote ‘feestdagen’ in dit laatste kwartaal zijn.

 

De meest populaire (feest)dagen

11 november 2020Singles Day
27 november 2020Black Friday
30 november 2020Cyber Monday
5 december 2020Sinterklaas
25 – 26 december 2020Kerstmis
1 januari 2021Nieuwjaarsdag

 

In 2019 was vooral Black Friday populair voor aankopen bij (web)winkels. Uit onderzoek van Ruigrok NetPanel blijkt dat er tijdens de Black Friday-week 145% meer werd besteed in vergelijking met een reguliere week. In 2018 was dat ‘nog maar’ 118%, dus we zien dat Black Friday een steeds belangrijke rol speelt in de Nederlandse feestdagenperiode.

Als online ondernemers wil je natuurlijk maximaal profiteren van de drukte rondom de (feest)dagen. Om je goed voor te bereiden deel ik graag 11 handige tips om 2020 knallend af te sluiten. Dit zijn ze:

 

11 online marketing tips voor de feestdagen

  1. Breng de customer journey goed in beeld
  2. Bepaal je budget voor feestdagen-campagnes
  3. Kom met een onweerstaanbaar aanbod
  4. Zorg dat jouw acties niet te missen zijn via alle kanalen
  5. Stel een contentkalender op voor de feestdagen
  6. Communiceer gewijzigde openingstijden
  7. Beantwoord vragen van klanten
  8. Bereid je goed voor op de drukte
  9. Pas je e-mailhandtekening aan
  10. Vergeet remarketing niet
  11. Klanten behouden door middel van nazorg

 

Oké, daar gaan we!

 

1. Breng de customer journey goed in beeld

‘Wat wil jouw klant nu écht?’. Het lijkt een simpele vraag, maar het antwoord hierop is vaak lastiger dan je denkt. Om tijdens de feestdagen – en eigenlijk het gehele jaar door – relevant te zijn voor jouw (potentiële) klanten, moet je inzicht krijgen in wie zij zijn.

Welke behoeften en uitdagingen hebben zij? Waar halen zij hun nieuws vandaan? En welke ontwikkelingen spelen er op dit moment? Zodra je dit in kaart hebt gebracht, weet je ook wat je je klant moet bieden.

Echter is iedere persoon anders en daarom raad ik je aan om persona’s uit te werken. Een persona is een gedetailleerde beschrijving van je ideale klant. Denk hierbij aan bijvoorbeeld leeftijd, gezinssituatie en functietitel. Je kunt meer dan één persona hebben, dit is afhankelijk van jouw bedrijf.

Voor iedere persona die je maakt wil je de customer journey (= klantreis) in kaart brengen. In een customer journey maak je zichtbaar wat de touchpoints (= contactmomenten) zijn van een klant met jouw bedrijf. Zo krijg je inzicht in hoe die reis van jouw klanten eruit ziet en hoe je de klantbeleving kunt verbeteren.

Er zijn talloze methoden die je kunt gebruiken om de klantreis inzichtelijk te maken, maar een model dat wij bij Gonect graag gebruiken is het See-Think-Do-Care model van Google.

 

See-think-do-care model

Bron: Xsarus.nl

 

Hoe werkt het See-Think-Do-Care model?

Het model is opgebouwd als funnel en omvat 4 fases:

  • See: In deze fase is de persona op zoek naar informatie over een bepaald onderwerp, maar heeft nog geen directe koopintentie. Het gaat erom dat je bij de persona in beeld komt en de bekendheid van je bedrijf verspreid. Je kunt de persona in deze fase dus nog geen klant noemen.
  • Think: Je persona weet van het product of de dienst af en gaat zich verder oriënteren. Als bedrijf wil je dus voorzien in het verschaffen van de juiste informatie. Belicht de unieke aspecten van je bedrijf en probeer de persona te overtuigen.
  • Do: In deze fase onderneemt de persona actie, ofwel er vind een conversie plaats. Denk hierbij aan een transactie of een contactmoment. Het is belangrijk om dit proces zo makkelijk mogelijk te maken.
  • Care: Nu de conversie er is geweest, betekent niet dat je achterover kunt leunen. Nu moet je de klant tevreden houden. In deze fase wil je van je klant een ambassadeur maken.

Zoals je ziet heeft elke fase van de funnel een andere informatiebehoefte en vraagt om andere kanalen. Je moet dus altijd in je achterhoofd houden dat de klant moet bepalen welk kanaal het beste past bij zijn vraag.

Shopt men liever via jouw webshop, nemen zij graag contact op via social media of brengen ze liever een bezoek aan de fysieke winkel? Probeer daar als bedrijf achter te komen. Verplaats je in de klant en ben waar je klanten zijn. Alleen dan kun je je boodschap voor de feestdagen optimaal verspreiden.

 

2. Bepaal je budget voor feestdagen-campagnes

Als tweede tip: bepaal je budget voor feestdagen-campagnes. Niet geheel onbelangrijk natuurlijk, want geld is nogal een belangrijke factor als het gaat om promoties.

Budgettering aan het einde van het jaar kan een uitdaging zijn. Zodra je in Q4 bent, is het grootste deel van je marketingbudget waarschijnlijk al uitgegeven. Tenzij je aan het begin van het jaar bent gestart met een duidelijke planning. Wat zijn belangrijke momenten in dat jaar waar je op in wilt spelen? Hoeveel budget gaat er naar online marketing en naar traditionele advertentiekanalen? Je moet vooraf weten hoeveel budget je waarvoor vrij moet maken om je doelen te behalen. 

Hoeveel budget je precies aan je marketingcampagnes moet besteden is afhankelijk van verschillende factoren. Denk hierbij aan de grootte van je bedrijf, de marketingdoelen die je stelt en de markt waarin je je bevindt. Er is niet één vast getal te noemen, maar het is gebruikelijk om tussen de 5% en de 15% van de jaaromzet te besteden aan de promotie van je producten en/of diensten. Als je eenmaal je budget hebt bepaalt, dan kun je dus ook bekijken hoe je deze gaat verdelen over de verschillende marketing kanalen die je gedurende het jaar gaat inzetten.

Natuurlijk staat wat je vooraf budgetteert niet in beton gegoten, maar houdt er altijd rekening mee dat je een budget reserveert voor de feestdagen. Zo weet je zeker dat je in Q4 een potje over hebt voor je marketinguitingen, ongeacht wat er nog meer dat jaar speelt.

 

3. Kom met een onweerstaanbaar aanbod

‘Make him an offer he can‘t refuse‘. Iedereen kent deze zin uit The Godfather. Bij je feestdagen-campagnes moet het niet draaien om leven en dood, maar je moet wel goed nadenken over de kracht van het aanbod. Kom dus met een onweerstaanbaar aanbod, anders zul je het verliezen van je concurrent.

Heb jij moeite met bepalen wat voor kortingspercentage je moet hanteren? Er bestaat natuurlijk niet één strategie die voor elke branche en webshop werkt, maar er zijn wel een aantal tips die je op weg helpen. Hierover lees je meer in de blog van ‘Black Friday prijs- en korting strategieën’.

 

4. Zorg dat jouw acties niet te missen zijn via alle kanalen

Heb je een keuze gemaakt in de korting die je weggeeft tijdens de feestdagen? Zorg er dan voor dat deze boodschap online goed gecommuniceerd wordt. Ik hoef je niet te vertellen dat je de korting duidelijk op je website moet weergeven, want dat spreekt natuurlijk voor zich. Maar er zijn nog meerdere plekken waar je de korting kunt weergeven.

Maak je bijvoorbeeld gebruik van Google Shopping? Voer dan de ‘van-voor’-prijzen in jouw shopping feed om de acties goed weer te geven. Ook kun je promoties toevoegen als extensies aan je Google Ads-zoekadvertenties, zodat deze direct zichtbaar zijn in de zoekresultaten.

 

Promotie Extensie in Google Advertentie

 

Heb je een Facebookpagina? Dan heb je de mogelijkheid om een leuke aanbieding te maken die mensen kunnen claimen. Het is heel simpel. Ga naar je tabblad ‘aanbiedingen’ en maak de aanbieding aan volgens het stappenplan van Facebook. Deze aanbieding komt vervolgens op je Facebookpagina te staan en gebruikers kunnen deze aanbieding opslaan. Hierdoor krijgen ze een melding voordat de aanbieding verloopt. Zo krijgen ze een automatische reminder van de actie en worden ze nogmaals gestimuleerd.

 

Aanbieding maken in Facebook

 

Naast Google Ads, social media en e-mailmarketing moet je natuurlijk niet de offline kanalen vergeten, zoals een lokale krant en de huis-aan-huisbladen. Deze zijn nog steeds krachtig, al is het resultaat minder goed meetbaar. Zorg er in ieder geval voor dat je acties via meerdere kanalen zichtbaar zijn. Get the buzz going, zorg dat mensen over je gaan praten!

 

5. Stel een contentkalender op voor de feestdagen

Een goede contentplanning is cruciaal het hele jaar door, maar tijdens de feestdagen mag het zeker niet ontbreken. Het zorgt voor een gestructureerde opzet. Allereerst scheelt het je veel kopzorgen, aangezien je minder ad-hoc hoeft te werken. Ten tweede ben je al voorbereid, waardoor je een goed idee kan uitwerken tot een nóg beter idee.

Het is daarom belangrijk om een aantal zaken vast te leggen in de contentkalender. De volgende 5 onderwerpen moeten zeker terug komen in je contentkalender:

 

Blogpublicaties

Door te bloggen over onderwerpen gerelateerd aan de feestdagen, schrijf je content die actueel is waardoor de kans groot is dat men het leest. Zodra je blog klaar is kun je deze verspreiden via social media om zo je volgers naar je webshop te krijgen. Let wel: een blog is er vooral om te inspireren, iets vanuit expertise te vertellen en te helpen. Maak het dus niet te commercieel.

Denk hierbij aan onderwerpen zoals ‘5 originele cadeaus voor mannen’ en ‘Zo style jij jouw huis in Kerstsfeer’. Zo schreef Lavans (bedrijf wat onder andere bedrijfskleding wast) een blog en maakte een filmpje over hoe je het best wijnvlekken uit je kerstoutfit krijgt. Zeer relevante content wat leuk is om te lezen en content die mensen graag willen delen met hun netwerk.

Weet je niet waar je moet starten met het schrijven van blogs? Mijn collega Paul heeft de ultieme handleiding geschreven over het schrijven van blogs.

 

Extra tip: Je kunt blogs het beste een maand van tevoren publiceren. Dus bijvoorbeeld een maand voordat het kerst is. Google heeft namelijk tijd nodig om de pagina te indexeren.

 

Socialmediaberichten

Social media is de plek om jouw verhaal te vertellen in beeld en taal. Maak daarom specifieke content voor de feestdagen, bijvoorbeeld een online verlanglijstje of giveaway-actie.

Zorg voor een feestdagenstemming op je sociale kanalen. Pas bijvoorbeeld je omslagfoto aan op Facebook en zorg voor een speciale feestdagen-highlight op je Instagram. Zo zijn de bezoekers die op je social kanaal komen (bijvoorbeeld via een social-advertentie) meteen op de hoogte van de feestdagen acties.

 

Highlight op instagram voor acties

Bron: Instagram Xenos

 

Het is belangrijk om in je beeldmateriaal uniek te zijn. Kom niet aanzetten met stockphotos, want daarmee ga je niet opvallen in de tijdlijn. Creëer je eigen unieke visuals, maak bijvoorbeeld gebruik van de tool Canva.com.

 

Extra tip: Maak het jezelf gemakkelijk en plan de berichten op social media op voorhand in. Via de Studio voor makers van Facebook kun je berichten inplannen voor Facebook en Instagram. Gebruik Hootsuite om berichten op LinkedIn in te plannen.

 

Thematische mailings

Het gezegde dat het 5 keer effectiever is om een bestaande klant vast te houden, dan een nieuwe klant te werven, geldt nog steeds. En toch vergeten veel bedrijven hun bestaande klanten rondom de feestdagen. Ze zijn té druk bezig met het werven van nieuwe klanten. Dat is een gemiste kans. Zeker als je een product hebt wat men vaker aanschaft.

Door tijdig je huidige klanten te informeren over nieuwe producten, acties en kortingen en door ze fijne feestdagen te wensen, zorg je ervoor dat jouw bedrijf en producten rond de feestdagen top-of-mind zijn. Je wilt er zelfs voor zorgen dat je klanten zich speciaal voelen.

Laat dus zien dat je iets exclusiefs te bieden hebt. Zoals in het voorbeeld hieronder van Playstation. Zij bedanken de klant voor het afgelopen jaar en geven aan zich verbonden te voelen. Als bedankje geeft Playstation een speciaal thema als cadeau.

 

Mail met korting Playstation klanten

Bron: Playstation

 

Er zijn een tiental mails die je als webshop kunt toepassen om het succes van je webshop te versterken. In onze blog 12 must-have mailings voor webshops ontdek je hier meer over.

 

Pop-ups

Gebruik de kracht van pop-ups om je websitebezoekers te motiveren. Ik weet zelf ook dat pop-ups als vervelend ervaren worden, maar dat hoeft zeker niet het geval te zijn. In feite kunnen ze, als ze doordacht gebruikt worden, erg nuttig zijn.

Gooi niet direct als men de website bezoekt een pop-up op hun scherm, maar kijk goed hoe hun customer journey eruit ziet. Zijn ze via een socialmedia-advertentie op een speciale landingspagina terecht gekomen? Laat ze dan een pop-up zien die de boodschap – van de advertentie waaruit ze zijn doorgeklikt -versterkt. Op die manier is je pop-up niet vervelend, aangezien de gebruiker de boodschap uit de pop-up herkent.

 

Pop-up met korting

Bron: Fed By Threads

 

Noteer in de contentplanning wanneer de pop-ups geactiveerd worden, zodat je het complete plaatje zichtbaar hebt.

 

Website aanpassingen

Winkeliers passen hun etalage massaal aan op de feestdagen. Dat kun je natuurlijk ook doen met je website of webshop. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van je header op je website. Dit geeft websitebezoekers een nog betere én leukere ervaring.

Zorg ervoor dat je ze vanuit de header direct doorstuurt naar een landingspagina die speciaal is ingericht voor de feestdagen. Denk aan een pagina waarop een aantal producten staan die tijdens de feestdagen in de aanbieding zijn, of een pagina waar men cadeaukaarten kan aanschaffen. Dit verhoogt de kans op succes (conversie), omdat de pagina aansluit bij waar men op dat moment mee bezig is.

 

Extra tip: Lanceer een feestdagen-actiepagina al op tijd zodat Google de pagina kan indexeren. Dan weet je zeker dat men je landingspagina te zien krijgt, zodra zij hier naar zoeken in Google.

 

6. Communiceer gewijzigde openingstijden

Tijdens de feestdagen hanteer je mogelijk andere openingstijden dan normaal. Het is erg belangrijk om deze gewijzigde openingstijden met je doelgroep te delen.

Er zijn een paar plekken waar je dit moet aanpassen:

  • Google Mijn Bedrijf
    • Dit is de plek waar men terecht komt zodra ze je bedrijfsnaam in Google intypt. Het is dus belangrijk dat de informatie die daar staat weergegeven klopt. Je kunt tijdelijk aangepaste openingstijden toevoegen. Daarmee pas je je reguliere tijden niet aan, zodat je dit na de feestdagen niet weer hoeft aan te passen.
  • Website
    • Staan jouw openingstijden in de footer of op de contactpagina? Vergeet deze dan niet aan te passen. Zo weten je websitebezoekers precies wanneer ze je kunnen bereiken.
  • Socialmedia-kanalen
    • Ook op je Facebookpagina heb je de mogelijkheid om je openingstijden weer te geven. Zorg ervoor dat deze actueel is.

 

7. Beantwoord vragen van klanten

De kans is groot dat je als webshop tijdens de feestdagen vragen ontvangt van klanten. Vragen zoals ‘Hoe moet ik mijn producten retourneren?’ en ‘Ontvang ik een Track&Trace code?’ worden regelmatig gesteld. Als bedrijf wil je deze vragen op tijd kunnen tackelen, zodat je tijdens deze drukke weken kunt focussen op andere zaken.

Bereid je hier op voor door de FAQ (Frequently Asked Questions) op je website zo compleet mogelijk te maken. Kijk in je mailbox welke vragen je regelmatig ontvangt van klanten en beantwoord deze in je FAQ. Geef ook bij je klanten aan dat ze op de FAQ-pagina terecht kunnen als ze een vraag hebben, bijvoorbeeld op het moment dat je hun bestelling bevestigt.

 

FAQ-pagina op webshop bol.com

Bron: Bol.com

 

Als je een FAQ op je website hebt staan, betekent dit niet dat je tijdens de feestdagen niet paraat moet staan. Het is belangrijk dat je alle vragen die binnenkomen via de mail, chat of socialmedia-kanalen monitort en beantwoord. Consumenten worden steeds kritischer en verwachten een snelle reactie. Wanneer je niet tijdig reageert, kan de bezoeker zijn aankoop al bij een concurrent hebben gedaan. Helemaal niet zo’n gek idee dus om rondom de feestdagen misschien wat extra hulp in te schakelen op de klantenservice!

 

8. Bereid je goed voor op de drukte

Tussen Black Friday en Kerst is er altijd een piek qua online bestellingen en bezorgingen. En in 2020 is de verwachting dat er éxtra veel online wordt besteld vanwege de Coronacrisis. Daarom is het ontzettend belangrijk dat jij als webshop hier rekening mee houdt.

Vaak is de belofte: ‘Vandaag besteld, morgen in huis’. Echter is de kans groot dat je tijdens de piekdrukte hier niet aan kunt voldoen. Is het niet door eigen capaciteit, dan wel door die van de pakketbezorger. Je wilt niet dat de klant hierdoor met een schuin oog naar jou gaat kijken.

Kijk daarom goed of je aan de verwachtingen van de klant kunt voldoen. Wees dus transparant in je communicatie en zorg er bijvoorbeeld voor dat consumenten hun bestelling kunnen volgen met Track&Trace. Veel webshops kiezen er daarnaast voor om een notitie toe te voegen bij het afrekenproces, waar ze aangeven dat het leveren van de bestelling door drukte uitgesteld kan worden.

Vergeet ook niet om extra personeel in te schakelen waar nodig. Je moet er voor zorgen dat alle bestellingen die worden geplaatst, ook goed afgehandeld worden.

 

Extra tip: Help je klanten al vroeg eraan te denken hun feestdagen aankopen te doen en informeer ze om zoveel mogelijk bestellingen in één keer te bestellen.

 

9. Pas je e-mailhandtekening aan

Het is weliswaar een kleine aanpassing, maar veel mensen vergeten wat het effect kan zijn van een e-mailhandtekening. Ga maar eens na hoeveel mails je wekelijks verstuurt. Pas daarom je e-mailhandtekening aan voor de feestdagen.

Denk aan het toevoegen van een link naar speciale acties, aanbiedingen, landingspagina’s of gewoon een attente groet voor de feestdagen. Indien jouw bedrijf tijdelijks gesloten is rondom de feestdagen, dan is het slim om je klanten hierover te informeren via je handtekening.

 

Extra tip: Wil je mensen vanuit je e-mailhandtekening doorsturen naar een landingspagina? Maak dan gebruik van UTM-tags. Hierdoor kun je in Google Analytics achterhalen hoeveel mensen er vanuit jouw handtekening naar de website zijn gegaan.

 

10. Vergeet remarketing niet

Ruim 98% van de bezoekers verlaat een website zonder een aankoop te doen. Dat betekent dat slechts twee van de 100 mensen die je website bezoekt, direct een product koopt . Met een remarketing-campagne kun je daar verandering in aanbrengen. En dit kan op meerdere manieren.

Zo kun je een remarketing-campagne op bijvoorbeeld Facebook, Google of YouTube opzetten die zich richt op alle mensen die je website hebben bezocht, maar geen actie hebben ondernomen. Dat is echter een ruime doelgroep. Wil je het liever specifieker maken? Selecteer dan de websitebezoekers die bijvoorbeeld een specifieke categorie op je website hebben bezocht. Zo kun je je remarketing-campagne nóg beter afstemmen op de wensen en behoeften van de bezoekers.

Probeer te achterhalen waarom de gebruiker heeft besloten de website te verlaten en probeer daarop in te spelen met je remarketing-campagne. Kijk goed naar de data die je hebt. Misschien ligt het niet aan de boodschap op je landingspagina, maar aan het aankoopproces. Besteed daarom voldoende aandacht aan je online marketing strategie en de gebruiksvriendelijkheid van je website.

 

11. Klanten behouden door middel van nazorg

De chaos rondom Black Friday is weer gesust, Sinterklaas is weer terug naar Spanje en de kerstcadeautjes zijn weer uitgewisseld. Oftewel, de feestdagen zitten er weer op. Dit is vaak het moment waarop men ook producten weer retour gaat sturen. Als het goed is heb je in je FAQ al een duidelijke beschrijving staan hoe men de producten retour kan sturen, maar je kunt er voor kiezen om een stapje extra te doen.

Zodra men je producten retour stuurt, is de kans aanwezig dat je de klant verliest. Je wilt natuurlijk proberen om ze te stimuleren om bij jouw bedrijf te blijven.

Daarom kun je er voor kiezen om:

  • Een kortingscode mee te geven zodat ze een nieuw product kunnen bestellen;
  • Een mail te sturen met andere items die wellicht interessant zijn voor die persoon;

Tevens wil je zowel de nieuwe als de oude klanten die je hebt geholpen tijdens de feestdagen vasthouden. Blijf daarom meerwaarde bieden en zorg ervoor dat je klanten betrokken blijven bij jouw bedrijf. De online marketing strategie gaat ook na de feestdagen gewoon door!

 

Start direct met de voorbereidingen

Een goede voorbereiding voor de feestdagen is erg belangrijk. Door vooraf een goede feestdagen-strategie te bepalen, zul je zien dat je bedrijf daar profijt van gaat hebben.

Van het aanbieden van gepersonaliseerde kortingen tot het delen van dankbaarheid: je bedrijf heeft een breed scala aan opties als het gaat om het promotie tijdens de feestdagen.

Op zoek naar nog meer inspiratie voor je online marketing strategie? Bekijk dan onze blogpagina. Wil je liever direct om tafel zitten om de mogelijkheden te bespreken? Neem dan contact met ons op.

30 oktober 2020


Lisanne Spaargaren
Lisanne Spaargaren - Social media & E-mailmarketing specialist

Als social media & e-mailmarketing specialist bij Gonect is Lisanne dagelijks bezig met het creëren van content. Dit gaat voor haar vaak verder dan een vlotte tekst schrijven of een opvallende visual ontwerpen. Het liefst wil ze het internet een klein beetje mooier maken.

LinkedIn
Vragen of afspraak maken?

Stuur ons een bericht op Whatsapp