Een blog schrijven: de ultieme handleiding

Blogs zijn een fantastische manier om nieuwe bezoekers naar je website te krijgen. Je kunt ze ook inzetten om veelvoorkomende vragen van bestaande klanten te beantwoorden. Zo is deze blog ook tot stand gekomen.

Wij vragen onze klanten regelmatig om blogs te schrijven. Zij zijn immers de experts in hun vakgebied en kunnen daardoor overtuigender over branche-gerelateerde thema’s communiceren. Toch worstelen ze vaak met het bedenken van onderwerpen en de uitwerking op papier.

Daarom hebben we deze ultieme handleiding opgesteld. Wij leren je in zes stappen om een goede blog te schrijven:

  1. Bepaal de doelgroep
  2. Kies een geschikt onderwerp
  3. Maak een structuur
  4. Start met schrijven
  5. Zoek een geschikte afbeelding
  6. Gewoon beginnen!

 

1.     Bepaal de doelgroep

Blogs zijn een klasse apart. Ze zijn heel effectief om lezers te informeren, autoriteit te tonen en een merk te versterken. Ook voor leadgeneratie zijn ze vaak succesvol. In tegenstelling tot de andere pagina’s op je website zijn blogs niet bedoeld om iets te verkopen of een nieuwe klant binnen te halen. Het voornaamste doel is om de lezer te informeren.

Als we naar het See, Think, Do, Care-model van Google bekijken, een sales-funnel waar wij regelmatig naar teruggrijpen, zijn blogs het meest effectief voor de See-fase. In deze fase is een klant nog echt aan het oriënteren. Vaak is hij nog niet eens bekend met je product of merk en zoekt hij vooral een antwoord op een vraag.

Blogs kunnen dat antwoord geven.

See, think, do, care model van Google

De eerste stap voor het schrijven van een blog is daarom het identificeren van de doelgroep in deze oriënterende fase. Met welke vragen lopen ze rond? Hoeveel basiskennis hebben ze over jouw product of dienst? En welk antwoord kan hen het beste helpen? Dit moet je allemaal in kaart brengen voordat je ook maar één woord op papier zet.

De reden hiervoor is simpel: als je jouw doelgroep kent, kun je jouw tekst daarop aanpassen. Heeft de doelgroep nog weinig basiskennis? Zorg dat je de beginselen nog eens uitlegt. Proberen ze een specifieke uitdaging te overwinnen? Bied ze dan de juiste handvatten aan zodat dit mogelijk wordt. Jouw lezers zullen je er eeuwig dankbaar voor zijn.

Een goed begin is het halve werk. Nu je weet voor wie je de blog gaat schrijven, kun je door met stap 2: het kiezen van een geschikt onderwerp.

 

2.     Kies een geschikt onderwerp

De meest gestelde vraag door onze klanten: waar moet ik dan over schrijven? Je kunt over van alles een blog schrijven, maar het onderwerp moet relevant zijn voor je doelgroep én nieuwe bezoekers opleveren.

Eén goede bron voor geschikte blogonderwerpen zijn klantvragen. Dagelijks krijg je veel vragen naar je hoofd geslingerd en veel daarvan zijn hetzelfde. Die veelvoorkomende vragen geven vaak inspiratie voor de beste blogonderwerpen.

Een andere bron is jouw mailbox. Kijk eens naar de e-mails die je de afgelopen maanden hebt ontvangen. Waren er onderwerpen die regelmatig terugkwamen? Of heb je een klant enorm geholpen door zijn probleem op te lossen? De kans is groot dat meer mensen met hetzelfde probleem rondlopen en met een blog kun jij ze helpen.

Vergeet ook niet om jouw expertise over jouw product of branche te benutten! Veel dingen waar jij dagelijks mee te maken hebt, zijn voor een lekenpubliek enorm ingewikkeld. Schrijven over vanzelfsprekende zaken uit je werkveld levert vaak sterke blogs op. Denk daarbij: “Wat had ik graag willen weten toen ik met dit werk begon?”

Zoekwoordenonderzoek

Een zoekwoordenonderzoek is tot slot de meest efficiënte manier om aan blogonderwerpen te komen. Zelf gebruiken we Ahrefs om geschikte zoekwoorden te vinden, maar er zijn genoeg gratis diensten waarmee je aan de slag kunt.

Een paar handige (gratis) tools voor het vinden van onderwerpen:

Let bij het zoekwoordenonderzoek vooral op termen met weinig concurrentie in de zoekresultaten. En vergeet niet dat jouw blog de lezer moet informeren! Vermijd daarom zoekwoorden met “kopen” en “bestellen”. Beter zijn zoektermen die je als vraag kunt formuleren. Die vragen kun je vervolgens met jouw blog beantwoorden.

Een goede tip hierbij is om de potentiële zoekwoorden op vraagwoorden als “wat”, “hoe” en “waarom” te filteren.

 

3.     Maak een structuur

OK, we gaan even terug naar de lessen Nederlands op de middelbare school. Stel je voor dat we dit met onze beste meesterstem uitspreken: “Maak eerst een structuur, voordat je gaat schrijven.” Waarom de meesterstem? Omdat het enorm belangrijk is.

Heb je ooit een mop verteld en de clou per ongeluk al aan het begin verklapt? En herinner je nog wie daarna moest lachen? Precies: niemand. Je hield je namelijk niet aan de structuur van de mop, waardoor hij niet goed overkwam.

Hetzelfde geldt voor het schrijven van blogs. Bedenk daarom van tevoren in welke volgorde je de informatie aan jouw lezers presenteert.

Inleiding, middenstuk, slot

Een blog begint met een inleiding. Hiermee probeer je de aandacht van de lezer te trekken en leg je uit waar de blog over gaat. Dit is de eerste indruk voor de lezer, dus zorg dat die telt. Ben verder informatief en voorkom beloften die je niet waar kunt maken.

In het middenstuk biedt je de oplossing. Je neemt de lezer mee in jouw denkproces en gebruikt argumenten om te laten zien waarom jouw oplossing de beste is. Bij het bedenken van de structuur is het slim om de verschillende argumenten alvast onder elkaar te zetten en je verhaal met tussenkoppen op te delen.

Tot slot volgt de conclusie of het slot. Hier mogen geen nieuwe argumenten of informatie gegeven worden. Eventueel kun je de belangrijkste punten nog een keer herhalen of terugverwijzen naar de inleiding. Vergeet ook niet om een call to action toe te voegen. Hiermee vertel je de lezer wat hij moet doen nadat hij de blog gelezen heeft.

Call to action

Een call to action bij een blog is overigens anders dan bij een productpagina. Je probeert de lezer te informeren en als je met een verkooppraatje aankomt, haakt hij hoogstwaarschijnlijk af. Hij zit simpelweg nog te hoog in de funnel om tot een echte conversie over te gaan.

Denk hierbij terug aan het See, Think, Do, Care-model uit de eerste paragraaf. Dit model laat zien welke stappen een potentiële klant doorloopt totdat hij converteert (en mogelijk terugkomt).

Blogs focussen zich op oriënterende mensen in de See-fase en zij moeten eerst nog de Think-fase doorlopen voordat zij uiteindelijk in de Do-fase belanden en klant worden.

Wanneer we zeggen dat een lezer nog te hoog in de funnel zit, bedoelen we dus dat hij nog in één van de hogere fasen van het See, Think, Do, Care-model verblijft. Daarbij geldt dat een call to action voor mensen in de Do-fase, minder doeltreffend zal zijn voor mensen in de See-fase en vice versa.

Wat dan wel goede call to actions voor een blog zijn? Hier zijn er een paar:

  • Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
  • Download onze brochure
  • Nog meer vragen over dit onderwerp? Stel ze in onze chat
  • Volg onze social media-kanalen
  • Lees meer over dit onderwerp

 

Een goede call to action button voor blog

 

4.     Start met schrijven

Als je de juiste doelgroep voor ogen hebt, een onderwerp hebt bedacht en een structuur hebt staan, kun je eindelijk aan de slag met schrijven. En je zult merken dat het een stuk eenvoudiger gaat nu je het voorwerk al hebt gedaan.

De angle

Meestal beginnen we met het bedenken van een angle: het standpunt vanwaar je naar het gekozen onderwerp kijkt. Als je bijvoorbeeld een blog over fietsroutes in Nederland schrijft, kun je ervoor kiezen om alle fietsroutes in Nederland op een rijtje te zetten – een hels karwei en er is hoogstwaarschijnlijk al een app of website die dit beter doet.

In plaats daarvan kun je over “fietsroutes in Nederland met kinderen” schrijven of vertellen over “de mooiste fietsroutes door het heigebied”.

Een angle werkt als een lens waarmee je naar een onderwerp kijkt en bepaalt hoe je de informatie aan de lezer presenteert. Een goede angle maakt een tekst interessant en leesbaar. Bovendien helpt het jou als schrijver om gefocust te blijven en niet van de kern af te dwalen.

Schrijftips

Houd verder bij het schrijven het volgende in gedachten:

  1. Schrijf in korte duidelijke zinnen en voorkom vakjargon en technische details. Denk eraan: je probeert een lezer te informeren, niet weg te jagen.
  2. Laat met de tekst zien waarom jij een autoriteit bent en neem de lezer mee in jouw denkproces. Vaak is het slimmer om iets dubbel uit te leggen, dan zaken weg te laten.
  3. Vermijd tot slot commercieel taalgebruik. Als je een potentiële klant ontmoet, vraag je ze ook niet meteen om klant te worden. Hetzelfde geldt voor een blog: je moet de lezer eerst overtuigen en zijn vertrouwen winnen.

En om je nog een paar extra tips te geven:

  • Schrijf actief, vermijd de passieve vorm (“Ik opende het boek” in plaats van “Het boek werd door mij geopend”)
  • Gebruik synoniemen en verwijzingen
  • Let op stopwoordjes
  • Vermijd een opeenstapeling van werkwoorden (“Dat zou ik graag willen hebben gedaan” is lastig te lezen)
  • Gebruik leestekens en alinea’s
  • Ben to the point, draai er niet omheen.
  • Kies één aanspreekvorm: u of jij
  • Let op de spelling
  • Laat de tekst altijd door iemand anders nalezen, voordat je hem publiceert.

En hoe lang moet een blog zijn?

Er bestaan geen richtlijnen voor de lengte van een blog. Toch zijn de meesten relatief lang en bevatten 1000 woorden of meer. Zorg dat je uitgebreid op het onderwerp ingaat, maar blijf relevant voor je doelgroep. Kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit!

 

5.     Kies een geschikte afbeelding

Na uren, dagen en misschien wel weken zwoegen – Rome werd ook niet in één dag gebouwd – heb je een prachtige blog op papier staan. Kun je hem nu meteen publiceren? Nee, doe nog maar even niet. Zoek eerst naar geschikte afbeeldingen.

Afbeeldingen zijn essentieel voor een goede blog. Ze breken de tekst op, zien er aantrekkelijk uit en maken ingewikkelde informatie inzichtelijk. Voor dat laatste werken infographics heel goed trouwens. Met deze schematische weergaven kun je data in één oogopslag duidelijk maken. Super handig als je over een uitgebreid onderzoek blogt of verschillende standpunten met elkaar vergelijkt.

SEO-tips voor afbeeldingen

Afbeeldingen zorgen er ook voor dat je beter vindbaar wordt in zoekmachines als Google. Denk daarbij niet alleen aan de “normale” zoekresultaten. Ook via image search, waarmee je naar afbeeldingen zoekt, kunnen gebruikers op jouw blog belanden. Daarom hebben we hieronder een aantal SEO-tips voor afbeeldingen op een rijtje gezet:

  • Zorg dat afbeeldingen niet te groot zijn (altijd kleiner dan 100kb is een goede vuistregel).
  • Sla afbeeldingen in het juiste formaat op. Gebruik hiervoor een online app als Squoosh.
  • Geef de afbeeldingen een beschrijvende documentnaam. Staat er een rode fiets op de foto? Noem de afbeelding dan “rode_fiets.jpg”.
  • Vul de alt-tekst in. Gebruik hier ook weer beschrijvende termen, zodat Google beter begrijpt wat er op de foto staat.

En als laatste tip: gebruik alleen afbeeldingen waar je de rechten voor hebt. Of maak ze zelf, dat is nog beter. Wij gebruiken hier vaak Canva voor, een gratis online tool om afbeeldingen te ontwerpen en foto’s te bewerken.

Grafische elementen en video

Vergeet trouwens niet dat een webpagina meer grafische elementen bevat dan afbeeldingen. En die kun je ook voor blogs gebruiken.

Zo kun je data in tabellen weergeven of allerlei knoppen toevoegen. En wat denk je van video? Vat de belangrijke punten van jouw blog samen in een video, zet hem op Youtube en plaats hem in de blogpost.

Pro tip: de video kun je nu als teaser gebruiken op social media om mensen naar jouw blog te trekken. Score!

 

6.     Gewoon beginnen!

OK, je hebt nu alle tools in handen om met een eerste blog van start te gaan. Niets staat je nog in de weg om jouw gedachten met de rest van de wereld te delen. Het allerbelangrijkste wat je nu moet doen is: beginnen!

Zelfs de grootste schrijvers uit de wereldliteratuur worstelden met lastige zinnen, spelling en onsamenhangende alinea’s. De enige manier waarop je gaat leren om te schrijven is door te beginnen met schrijven. Maak fouten en leer ervan. Vraag anderen om raad en laat je blog door verschillende personen doorlezen. En vergeet vooral niet om feedback als feedback te blijven zien (haters gonna hate).

Succes!

 

Vraag Gonect om hulp

Blijf je ondanks deze handleiding worstelen met het schrijven van blogs? Of wil je weten hoe je jouw blogs het beste via social media of een nieuwsbrief kunt verspreiden? Neem dan contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek. Wij denken graag met je mee over een passende strategie.

En vind je de bovenstaande call to action veel te commercieel voor een blog? Dan heb je goed opgelet! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons laatste nieuws en andere blogs.

20 juni 2019


Paul Kaufman
Paul Kaufman - Online Marketeer - SEO

Hoewel hij zijn sleutels altijd kwijt is, kan Paul de vindbaarheid van jouw website ongetwijfeld verbeteren. Als SEO-adviseur zoekt hij naar creatieve en efficiënte oplossingen om websites voor zoekmachines te optimaliseren. Je vindt hem doorgaans met zijn neus in Analytics en hij is altijd bezig met nieuwe manieren om onze klanten op positie 1 te krijgen.

LinkedIn


ᐅ Wil jij jouw (online) marketing kennis delen met onze volgers? Meld je dan aan als gastblogger van Gonect!

De laatste trends weten? Ontvang onze nieuwsbrief!

  • Je persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het gevraagde contact. Lees de privacyverklaring voor meer informatie.
Vragen of afspraak maken?

Stuur ons een bericht op Whatsapp