Wat is een SERP?

De afkorting SERP staat voor ‘Search Engine Result Page’, in het Nederlands: zoekresultatenpagina.

Stel je voor dat je iets zoekt op Google (of een andere zoekmachine), bijvoorbeeld “pizza bestellen”. Wanneer je op de zoekknop drukt, verschijnt er een pagina met resultaten van websites die iets te maken hebben met het bestellen van pizza. Dat is de SERP. De SERP toont dus informatie die past bij wat je zoekt, zodat je snel kunt vinden wat je nodig hebt.

Lees in onze blog alles over de SERP, waar het uit bestaat en welke features er allemaal in voorkomen.

Wat is een SERP

Waaruit bestaat een SERP?

De SERP bestaat uit twee soorten zoekresultaten:

  • Betaalde resultaten (advertenties)
  • Gratis resultaten (organisch)

Er zijn dus ook twee manieren om in de SERP te komen; met een betaalde advertentie of met een organisch resultaat.

In het verleden bestond de SERP uit blauwe linkjes met tekst, maar tegenwoordig is dit veel uitgebreider. De SERP bevat inmiddels advertenties, afbeeldingen, video’s, nieuwsartikelen en nog veel meer!

In het jaar 2000

Aan de rechterkant staat een afbeelding van de SERP in het jaar 2000 voor de Engelse zoekterm [plants]

Deze afbeelding is gemaakt nog voordat er advertenties in de zoekresultaten werden getoond.

 

SERP in 2000

23 jaar later …

Nu ziet de SERP er bij dezelfde zoekterm [plants] uit, zoals de afbeelding aan de linkerkant.

 

SERP in 2023

In de onderstaande afbeelding zie je de SERP voor het (commerciële) zoekwoord [wasmachine]. De betaalde zoekresultaten zijn aangegeven met de rode pijlen. In het groen is het eerste gratis zoekresultaat aangegeven.

Betaalde en organische resultaten in de SERP

Zoals je ziet is het veel uitgebreider met afbeeldingen en advertenties. Dit is vooral bij commerciëlere termen. Als je iets informatiefs zoekt, dan ziet de SERP er vaak heel anders uit.

Hieronder staat de Search Engine Result Page van het informatieve zoekwoord [wat is een wasmachine]:

Informatieve SERP

Welke features heeft een SERP?

Google heeft meer dan 30 verschillende soorten SERP features die kunnen verschijnen in de zoekresultaten. De features worden vaak naast traditionele organische en betaalde resultaten getoond. Welke features verschijnen is afhankelijk van de zoekopdracht. Ook zit er een verschil in welk apparaat je gebruikt om de zoekopdracht uit te voeren. Bijvoorbeeld op je mobiele telefoon, tablet of desktop.

De meest voorkomende features zijn:

Hieronder gaan we dieper in op elke van de bovenstaande features.

Featured Snippets

Featured Snippets werden voor het eerst geïntroduceerd in het najaar van 2014. Het toont een samenvatting van de belangrijkste informatie die rechtstreeks antwoord geeft op de zoekopdracht van de gebruiker.

Deze informatie verschijnt bovenaan de organische zoekresultaten, onder de advertenties. De informatie die verschijnt kan een korte beschrijving, een lijst of een tabel bevatten die relevant is aan de zoekopdracht van de gebruiker.

Een Featured Snippet wordt ook wel een ‘positie nul’ genoemd, omdat ze bovenaan de organische resultaten verschijnen boven de zogenoemde ‘blauwe linkjes’.

Doordat het meteen de informatie toont die de gebruiker zoekt, kan dit leiden tot een hogere klikfrequentie naar de website van de bron van de Featured Snippet.

De Snippets zijn onder te verdelen in drie verschillende categorieën. Deze lichten we hieronder verder toe.

 

Paragraph snippets SERP featureList snippets SERP featureTable snippets SERP feature

Verschillende Featured Snippets

1 / 3

Paragraph Snippets

Een blok tekst dat een kort antwoord geeft op de vraag van de gebruiker. De belangrijkste informatie of het antwoord op de zoekopdracht wordt voortaan ook blauw gemarkeerd in de Snippet.

2 / 3

List Snippets

Een lijst van items die relevant zijn voor de zoekopdracht van de gebruiker.

3 / 3

Table Snippets

Een tabel met gegevens die relevant zijn voor de zoekopdracht van de gebruiker.

Om een Featured Snippet in de SERP te verkrijgen moet de content van de pagina van hoge kwaliteit zijn en relevant zijn voor de zoekopdracht van gebruiker. De structuur van de pagina moet goed gestructureerd zijn en gebruikmaken van koppen en subkoppen. Het gebruik van Structured Data kan helpen om de inhoud te structureren. Dit vergoot de kans om een Featured Snippet te verkrijgen.

Knowledge panel

Een Knowledge Panel is een feature die aan de rechterkant van de zoekresultaten in Google verschijnt en nuttige informatie biedt over een specifiek persoon, onderwerp, bedrijf of locatie. Deze feature bestaat sinds 16 mei 2022. Dankzij een Knowledge Panel hoeft de gebruiker niet diep in de zoekresultaten te graven om relevante informatie te achterhalen.

Knowledge panels

Welke informatie staat er in een Knowledge panel?

Een Knowledge Panel bevat in veel gevallen een afbeelding van het onderwerp, evenals een korte beschrijving van wat het is en waarvoor het wordt gebruikt. Het kan ook openingstijden, contactgegevens, beoordelingen, gerelateerde zoekopdrachten, locatie en andere nuttige informatie bevatten afhankelijk van het onderwerp.

De informatie die een Knowledge Panel laat zien wordt verkregen vanuit diverse bronnen. Zo haalt Google deze informatie uit Wikipedia, Google Mijn Bedrijf, sociale media en andere websites.

Hoe verkrijg je een Knowledge Panel?

Om een Knowledge Panel te verkrijgen moet de persoon, het bedrijf of de locatie waar het over gaat bekend zijn. Daarnaast moet er voldoende informatie beschikbaar zijn op internet hierover.

In sommige gevallen (bij bedrijven) is het nodig om bepaalde stappen te ondernemen, zoals het claimen van een Google Mijn Bedrijf-profiel, om ervoor te zorgen dat de informatie in het Knowledge Panel accuraat en up-to-date is.

Local Pack

De Local Pack feature werd geïntroduceerd in de SERP als onderdeel van de “Google Pigeon”-update rond 2014/2015. Al werden er al eerder lokale resultaten getoond in de SERP.

Een Local Pack verschijnt wanneer de gebruiker een lokale zoekopdracht uitvoert. Bijvoorbeeld: ‘Loodgieter Someren of ‘Restaurant in Someren’. Het is een blok met lokale bedrijfsvermeldingen en bedrijfsinformatie (naam, adres, telefoonnummers, openingstijden, beoordelingen en een kaart die de locatie van elk bedrijf aangeeft).

Per zoekopdracht kan het Local Pack er anders uitzien. Aan de linkerkant staan twee voorbeelden van Local Packs.

Local Packs

Het doel van een Local Pack is om gebruikers te voorzien van relevante lokale bedrijfsvermeldingen die aansluiten bij hun zoekopdracht. Dit is vooral handig voor gebruikers die op zoek zijn naar lokale diensten, zoals restaurants, winkels, kappers en tandartsen.

Om in aanmerking te komen voor een vermelding in het Local Pack moet een bedrijf een geoptimaliseerde Google Mijn Bedrijf-profiel hebben en moet de informatie op de website van het bedrijf relevant en up-to-date zijn. Het hebben van positieve recensies en het gebruik van lokale zoekwoorden draagt ook bij aan een hogere ranking in het Local Pack.

Voorpaginanieuws

De volgende feature die we bespreken is specifiek gericht op nieuwsartikelen. Wanneer een gebruiker zoekt naar een actueel onderwerp, waar recent nieuwsartikelen over verschenen zijn, kan Google bovenaan de zoekresultaten een blok weergeven met recente nieuwsartikelen

Voorpaginanieuws

Shopping resultaten

Een andere feature zijn de shopping resultaten. Dit is een betaald resultaat, die boven de organische resultaten wordt getoond. Als Google een zoekwoord detecteert met een transactionele zoekintentie, dan toont hij regelmatig een carrousel van producten die online gekocht kunnen worden.

Shopping Resultaten

People also ask

De ‘People also ask’ (in het Nederlands bekend als ‘Mensen vragen ook’) is een feature die aan gebruikers een lijst met gerelateerde vragen presenteert, die relevant zijn aan het onderwerp waar ze naar zoeken. De vragen verschijnen als een uitklapbare lijst die kan worden uitgebreid door op één van de vragen te klikken. Deze feature komt bij het grootste deel van de zoekopdrachten voor.

De ‘Mensen vragen ook’ feature is ontworpen om gebruikers te helpen bij het vinden van aanvullende informatie over hun zoekopdracht en om te ontdekken wat andere mensen op dit gebied interessant vinden. Het kan nuttig zijn voor gebruikers die nieuw zijn in het onderwerp of meer diepgaande informatie zoeken.

De vragen die in deze feature verschijnen, worden gegenereerd door de algoritmes van Google. Bij het klikken op een van de vragen, wordt een korte samenvatting van het antwoord weergegeven en kan de gebruiker doorklikken naar de bron van de informatie.

Hieronder staat een voorbeeld van de ‘People also ask’ feature.

People Also Ask

Image Packs

Een ander veel voorkomende feature in de SERP zijn
Image Packs’. Deze feature toont gerelateerde afbeeldingen (in een carrousel) aan de zoekopdracht van de gebruiker. De Image Packs kunnen boven de normale organische zoekresultaten worden getoond, maar ook soms midden op de Search Engine Result Page.

Image Packs

Rich Snippets

Rich Snippets zijn extra stukjes informatie die aan zoekresultaten worden toegevoegd om gebruikers meer context te geven over de inhoud van de pagina’s. Dit kan de zoekresultaten aantrekkelijker maken voor gebruikers en hen helpen om sneller te vinden wat ze zoeken.

Rich Snippets kunnen verschillende stukjes informatie bevatten, zoals beoordelingen, prijzen, openingstijden, evenementen, recepten en andere gegevens die relevant zijn voor de zoekopdracht van de gebruiker.

Ze worden meestal weergegeven onder de titel en beschrijving van de pagina in de zoekresultaten. Ze kunnen in verschillende vormen verschijnen, zoals sterrenbeoordelingen, tabellen of lijsten.

Rich Snippets

Video carrousel

Deze feature kan bovenaan de SERP verschijnen, maar ook tussen de resultaten. De video carrousel toont video’s die gerelateerd zijn aan de zoekopdracht van de gebruiker.

De video carrousel feature wordt voornamelijk getoond bij zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan video’s. Dit kan zijn:het zoeken naar tutorials, product reviews, muziekclips, films, tv-shows, documentaires, enzovoort.

Het kan ook nuttig zijn voor gebruikers die op zoek zijn naar visuele inhoud of die de voorkeur geven aan het bekijken van video’s in plaats van het lezen van tekstuele inhoud.

Om in de video carrousel te worden weergegeven, moeten de video’s relevant zijn voor de zoekopdracht van de gebruiker én moeten ze geoptimaliseerd zijn met de juiste metadata (titel, beschrijving, tags). Daarnaast kunnen factoren als de kwaliteit van de video, de duur van de video en de kijkerservaring, ook van invloed zijn op de rangschikking van de video’s in de carrousel.

Hieronder staat een voorbeeld van een video carrousel:

Video Carrousel

Welke SERP features zijn er nog meer?

Naast de bovengenoemde features zijn er nog veel meer speciale features beschikbaar in de SERP. Een aantal van deze features zijn alleen beschikbaar wanneer je zoekt via een mobiele telefoon.

Hieronder staat een lijst van nog niet besproken features:

  • Breadcrumbs
  • Site-links
  • In-Depth Artikel
  • Reviews
  • Twitter-resultaten
  • Verwante zoekopdrachten
  • Google Suggesties (ook wel ‘autocomplete’ genoemd)
  • Recepten
  • Vacatures
  • App Packs
  • App-install-knoppen
  • Evenementen
  • FAQ (ook wel ‘veelgestelde vragen’ genoemd)
  • How-to instructies
  • Definition-boxen
  • Sport resultaten
  • Stock- en aandelengegevens.
  • Vliegtickets

Google brengt regelmatig wijzigingen toe aan de features. Wil je graag op de hoogte blijven? Bekijk dan de Google SERP Features Timeline.

Waarom is de SERP zo belangrijk?

De SERP is waar het allemaal om draait bij SEO en bij zoekmachine advertenties. Vanuit de SERP komen de gebruikers op je website terecht. Door SEO-werkzaamheden te verrichten kom je hoger in de Search Engine Result Page én zullen er meer bezoekers op de website terecht komen.

Verschillende soorten SERP’s

Iedere zoekmachine heeft een eigen SERP. Een Search Engine Result Page van Google ziet er anders uit dan die van Bing. Hieronder staan voorbeelden van de SERP’s van Bing, Yahoo, DuckDuckGo en Ecosia.

Bing

Bing SERP

Yahoo

Yahoo SERP

DuckDuckGo

DuckDuckGo SERP

Ecosia

Ecosia SERP

Wat is SERP volatility?

SERP volatilty verwijst naar de veranderlijkheid van de rankings van de websites op de resultatenpagina. Hoewel website rankings voortdurend veranderen in de zoekmachine resultaten pagina’s, zijn website rankings over het algemeen het meest veranderlijk tijdens Google updates.

Bovendien is het belangrijk voor een SEO-specialist om de veranderlijkheid van de SERP in de gaten te houden, omdat deze schommelingen het organische verkeer van een website aanzienlijk kunnen beïnvloeden. Zo krijg je met je website veel meer bezoekers op positie 1 in de SERP in vergelijking tot positie 2.

Wat is een SERP analyse?

Bij een SERP analyse kijk je naar de organische resultaten en features in de Search Engine Result Page. Vanuit hier krijg je een idee wat de zoekintentie is, wat al goed scoort in de rankings en welke concurrenten aanwezig zijn bij specifieke zoekopdrachten.

Het analyseren van een SERP is een belangrijke taak voor een SEO-specialist:

  • Het biedt inzicht in de concurrenten;
  • Je kunt er kansen mee identificeren;
  • Je komt achter de zoekintentie bij bepaalde zoekopdrachten;
  • Het helpt om te identificeren welke content geoptimaliseerd mag worden.

Dit alles ondersteunt de ontwikkeling van een effectieve SEO-strategie en het verbeteren van de rangschikking van een website in zoekresultaten. Voor het analyseren van de SERP worden diverse SEO tools gebruikt.

Kort samengevat

In deze blog werd aan je uitgelegd wat een SERP is en waaruit het bestaat.

  • Een SERP staat voor Search Engine Result Page en toont de informatie die past bij wat de gebruiker zoekt, zodat deze snel kan vinden wat hij nodig heeft.
  • Er zijn twee soorten zoekresultaten in een SERP: betaalde resultaten (advertenties) en gratis resultaten (organisch). Daarnaast zijn er veel features in de SERP, zoals een Featured Snippet, Rich Snippet en image packs.
  • De SERP (Search Engine Result Page) is belangrijk voor zowel SEO als zoekmachine advertenties, omdat dit de pagina is waar gebruikers naar doorklikken. Door SEO-werkzaamheden te verrichten kan een hogere positie worden bereikt en kunnen meer bezoekers naar de website worden geleid.

Meer weten over SEO of over een SERP?

Als bedrijf wil je natuurlijk zo hoog mogelijk verschijnen in de zoekresultaten op de SERP. Hoe hoger je staat, hoe meer bezoekers op je website. Dat is waarom SEO een belangrijk onderdeel is van je online marketing strategie. Wil je meer weten over SEO?

Bekijk dan onze SEO kennisbankof onze SEO tips.

Wil je op de hoogte blijven van de laatste online marketing weetjes en interessante artikelen hierover ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief, zodat je constant op de hoogte blijft van de veranderende online marketing wereld!

Je gegevens(Vereist)
E-mailadres(Vereist)
Nieuwsbrief(Vereist)