Structured data: spreek dezelfde taal als Google

Eddie van Leuven - SEO Specialist
Door Eddie van Leuven 23 november 2023
Structured data test - Rich Result Test

Zoekmachines worden met behulp van AI steeds slimmer, denk aan: Google BARD, Google Lens, Voice Search en Bing Chat. Toch interpreteren zoekmachines zoals Google, content nog altijd op een andere manier dan jij en ik dat doen. Om Google hierbij een handje te helpen is er structured data. Dit is een stukje code (ook wel Schema Markup) dat aanwijzingen geeft over de inhoud van je webpagina.

Door structured data (gestructureerde gegevens) toe te voegen aan je pagina’s help je Google bij het begrijpen van jouw website. Hoe dit precies werkt en waarom dit zo belangrijk is leg ik je in deze blog graag uit!


Inhoudsopgave:

  1. Wat is structured data?
  2. Waarom is structured data belangrijk?
  3. Welke vormen van structured data zijn er?
  4. Meer vormen van structured data
  5. Structured data toevoegen aan jouw website?
  6. Testen, testen, testen!
  7. En nog eens testen!
  8. Structured data en de toekomst
  9. Wij zetten het graag voor je op een rijtje

Wat is structured data?

Structured data is een stukje code die je toevoegt aan de HTML-code (oftewel achterkant) van je website om gegevens begrijpelijker te maken voor Google. De opbouw van deze code staat vast gestructureerd (structured). Hierdoor is de code voor alle zoekmachines te begrijpen.

Het meest gebruikte format voor deze code is JSON. Dit is een standaard gegevensformaat om data/informatie (in voor de mens leesbare tekst) uit te wisselen tussen servers en webapplicaties (websites/webshops).

Hiernaast zie je een voorbeeld van een stukje structured data in JSON-code.

Voorbeeld-artikel-structured-data

In eerste oogopslag ziet dit er nogal intimiderend uit. Maar geen paniek! Er bestaat namelijk handige tool voor: Schema Markup Generator. Deze tool helpt je bij het opstellen van structured data.

Waarom is structured data belangrijk?

Zoals je al hebt kunnen lezen helpt structured data zoekmachines om de inhoud van jouw website beter te laten begrijpen. Dagelijks worden er miljoenen nieuwe pagina’s online gezet die de algoritmes van Google moet interpreteren en sorteren. Met behulp van structured data maak je het werk van Google makkelijker en begrijpen ze je beter.

Dit heeft een groot voordeel: des te beter Google de inhoud van jouw website begrijpt, des te beter jouw pagina’s in de zoekresultaten worden getoond.

Ook vergroot je hiermee de kans dat Google de zoekresultaten van jouw website verrijkt met extra informatie (rich results). Denk hierbij aan sterrenreviews, veelgestelde vragen, prijzen, voorraad statussen en nog veel meer!

Hoe meer informatie een zoekresultaat toont, hoe rijker. Rich results leveren namelijk meer klikken op en zijn daarom een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie (SEO).

Welke vormen van structured data zijn er?

Per onderdeel van je website bestaan er verschillende vormen van structured data. Er is onder andere structured data voor breadcrumbs, reviews, producten en artikelen.

Welke structured data je kunt toepassen is afhankelijk van de elementen die terugkomen op jouw website. Een productpagina op een webshop voorzie je bijvoorbeeld van product-data. Een blog op een website van artikel-data en een locatiepagina van Local business-data.

Maar hoe ziet dit er uit in de zoekresultatenpagina van Google? Hieronder zoom ik in op de 10 meest voorkomende vormen van structured data en waar je deze toepast:

Voorbeeld - BreadcrumbsVoorbeeld - ProductfragmentenVoorbeeld - ReviewfragmentenVoorbeeld - NieuwsoverzichtVoorbeeld - Local BusinessVoorbeeld - FAQVoorbeeld - Video resultatenVoorbeeld - HowToVoorbeeld - evenementen

De 10 meest voorkomende vormen van structured data

1 / 10

Breadcrumbs
Tegenwoordig maakt bijna elke website of webshop wel gebruik van breadcrumbs, ook wel kruimelpad genoemd in het Nederlands. Dit is het pad bovenaan de pagina, waarmee je terug kunt navigeren naar de vorige pagina’s. Door dit pad te voorzien van structured data kan dit ook in de zoekresultaten van Google worden getoond.

2 / 10

Product
Structured data voor producten is voor elke webshop een must. Op deze manier kun je gegevens als prijs, productreviews en voorraadstatus meegeven waardoor de gebruiker meer informatie krijgt in de zoekresultaten en eerder op jouw website klikt.

3 / 10

Reviews
Om een reviewsnippet te verkrijgen kun je dit zowel op product- als organisatieniveau implementeren. Productreviews verwerk je in de product structured data. Op organisatieniveau gebruik je structured data voor reviews of verwerk je dit in de organisatie structured data.

4 / 10

Artikel
Deze vorm van structured data is heel belangrijk voor nieuwsberichten en blogs. Zo kan jouw nieuwsbericht in de nieuwscarrousel op Google terecht komen en kunnen zaken als auteur en publicatiedatum worden getoond.

5 / 10

Local business
Local business structured data is specifiek gericht op fysieke vestigingen. Zo geef je informatie over jouw bedrijf, zoals: adres, telefoonnummer, e-mail en openingstijden. Deze vorm van structured data is essentieel wanneer je een fysieke winkel hebt.

6 / 10

FAQ
Dit voeg je toe aan een veelgestelde vragen pagina en geeft Google direct inzicht in welke informatie er in je FAQ wordt gegeven. Ook kun je dit toevoegen aan een FAQ-sectie in een blog of op een andere pagina. Update: per augustus 2023 worden er alleen nog FAQ-snippets getoond voor autoritaire websites zoals de overheid.

7 / 10

Video
Gebruik deze vorm van structured data om Google te voorzien van extra informatie over waar je video over gaat en wat er in je video is te zien. Ook kun je ‘belangrijke momenten’ in je video aangeven die extra kunnen worden uitgelicht in de zoekresultaten.

8 / 10

HowTo
Met deze vorm van structured data geef je een stappenplan met bijbehorende materialen en benodigdheden. Erg handig bij een handleiding of instructie. De gebruiker ziet dan namelijk al in de zoekresultaten welke materialen er nodig zijn.
Update: per augustus 2023 worden HowTo-snippets alleen nog op desktop getoond.

9 / 10

Evenement
Als je bedrijf een evenement, zoals een webinar, training, voorstelling of festival organiseert, kun je deze vorm van structured data toevoegen om bij ‘aankomende events’ terecht te komen in de zoekresultaten.

10 / 10

Vacature
Voeg deze vorm van structured data toe om in de vacature snippet van Google terecht te komen. Geef informatie over de locatie, het aantal uren en de functie-eisen van de vacature. Zo krijgen de vacatures op je website nog meer zichtbaarheid!

Meer vormen van structured data

Maar er is nog veel meer! Naast de uitgelichte vormen hierboven zijn er nog meer vormen van structured data die je als bedrijf kunt toepassen.

Google heeft graag dat je ze een handje helpt bij het begrijpen van jouw content. Vandaar dat ze alle vormen in een handig overzicht hebben gezet. Bekijk hier de documentatie van Google.

Benieuwd naar welke structured data vormen relevant zijn voor jouw website? Een SEO-specialist brengt dit door middel van een korte analyse voor je in kaart.

Eddie SEO specialist

Structured data toevoegen aan jouw website

Nu je weet wat structured data is en wat je er allemaal mee kunt, is het natuurlijk ook handig om te weten hoe je dit toevoegt. Vaak gebeurt dit al automatisch. Platformen als WordPress, Shopify en Magento passen dit vaak al standaard toe. Ook een SEO-plugin zoals Yoast doet dit al automatisch.

Gebeurt dit op jouw website nog niet automatisch? Dan is mijn advies altijd om eerst een SEO-specialist in te schakelen om te analyseren welke structured data ontbreekt en wat de beste manier is om dit te implementeren.

Vervolgens is het verstandig om met dit advies je webbouwer te raadplegen. Vaak weet hij een geautomatiseerde oplossing die jou veel tijd en werk bespaard.

Wil je graag zelf aan de slag gaan met structured data? Dan is de makkelijkste manier om gebruik te maken van JSON-code. Gebruik hiervoor de eerder genoemde tool: Schema Markup Generator. Dit maakt het een stuk makkelijk er sneller!

Is het gelukt om structured data op te stellen in JSON-code? Goed bezig! De laatste stap is om dit in de HTML-code van je pagina te implementeren. Hoe dit precies werkt verschilt per website. De ene keer is dit simpelweg het stukje code kopiëren en plakken in de HTML van je pagina. De andere keer kan de oplossing complexer zijn en werkt dit niet.

Mijn advies: raadpleeg je webbouwer! Zo weet je zeker dat je niet onbedoeld iets stuk maakt.

Testen, testen, testen!

Het is belangrijk je structured data altijd te testen voordat je deze toevoegt aan je website! Het doel van structured data is namelijk om Google te helpen bij het begrijpen van je content, niet om Google in de war te brengen met allerlei fouten in je code.

Maar geen paniek. Google heeft hier een speciale tool voor ontwikkeld genaamd Rich Results Test. Je kunt de tool gebruiken door JSON-code in te voeren of door een URL op te geven waarop de structured data staat.

En nog eens testen

Een website staat nooit stil. Zeker op een website die nog groeit vinden veel veranderingen plaats. Ik raad je daarom aan om je structured data regelmatig te laten monitoren door een SEO-specialist. Deze spot snel foutmeldingen en weet precies hoe deze het snelste kunnen worden opgelost.

Structured data en de toekomst

Sinds de opkomst van AI (kunstmatige intelligentie) vinden er grote ontwikkelingen plaats in het landschap van Google. Zo wordt er hard gewerkt aan een volledig nieuwe zoekervaring genaamd Search Generative Experience (SGE).

Deze nieuwe manier van zoeken combineert de kracht van AI met het zoekalgoritme van Google. Zo stelt het Google in staat om met behulp van AI zelf een antwoord te genereren op de zoekopdracht van de gebruiker. In plaats van dat je een lijst met websites krijgt te zien die jouw zoekopdracht beantwoorden, krijg je direct antwoord op je vraag in Google zelf.

Om dit antwoord te kunnen genereren, blijft Google echter nog steeds afhankelijk van websites met de juiste informatie om deze vraag te beantwoorden.

Kortom: het wordt in de toekomst nóg belangrijker dat Google in staat is om de content op jouw website gemakkelijk te begrijpen en te gebruiken om de zoekopdracht van de gebruiker te beantwoorden. En precies hier komt structured data om de hoek kijken!

SGE-Search_Generative-Experience

Wij zetten het graag voor je op een rijtje

Ik heb geprobeerd alles zo gestructureerd mogelijk voor je op een rijtje te zetten. Heb je toch nog vragen?

Of wil je graag advies over wat structured data of SEO in het algemeen voor jouw website kan betekenen? Dan help ik je graag!

Ovaal wit Gert en Eddie

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief

Andere blogs

Blog-AI-rapport-liggend
Online Marketing
SEO
Retourbeleid voor je webshop
Online Marketing
Wat is een goed retourbeleid voor een webshop?
Door Bart Rietjens 7 november 2024