Een Sitemap is ons bij Gonect bepaald niet vreemd.
Binnen SEO is een Sitemap namelijk een belangrijk onderdeel om de vindbaarheid van jouw website te verhogen.
Maar wat is een Sitemap eigenlijk? Heeft iedere website er een nodig? En hoe maak je er zelf een aan?
Wij vertellen je in deze blog alles dat je wilt weten.
Wat is een Sitemap?
Een sitemap is een overzichtelijk document of pagina met alle interne links van jouw website. Zie het als de inhoudsopgave van een boek.
Dit overzicht is meestal gecategoriseerd en helpt websitebezoekers en Google beter door jouw site te navigeren. Het toevoegen en optimaliseren van een sitemap is dan ook een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie.
Wat vermeld je in een Sitemap?
In een Sitemap vermeld je alle pagina’s die in de zoekresultaten van Google moeten komen.
Daarnaast kun je ook belangrijke media items, zoals afbeeldingen en video’s, opnemen in je Sitemap. Hierdoor vergroot je de kans dat je media gevonden wordt via Google afbeeldingen en video’s.
Heb ik een Sitemap nodig?
Het is geen must voor websites om een sitemap te hebben. Ook zonder een Sitemap zal Google door jouw website crawlen.
Desondanks raden wij zeker aan om een Sitemap aan jouw website toe te voegen. Je geeft zoekmachines zoals Google namelijk hiermee een sterk signaal over welke pagina’s en media belangrijk zijn om op te nemen in de zoekresultaten.
In de volgende gevallen is het extra belangrijk om een Sitemap aan te maken:
Grote website
Heb je een grote website met veel pagina’s? Dan is de kans groot dat alle pagina’s niet direct gecrawled worden door Google. Daarnaast worden nieuwe en geüpdatete pagina’s minder snel opgemerkt.
Met een Sitemap weet je zeker dat Google op de hoogte is van jouw belangrijkste pagina’s.
Geen geoptimaliseerde linkstructuur
Zijn niet al je pagina’s via interne links te bereiken? Dan is de kans groot dat Google de betreffende pagina’s nooit op het spoor komt.
Een groot risico is dat de pagina’s dus ook nooit geïndexeerd worden. Dit kun je voorkomen met een Sitemap.
Geen externe links
De crawlers van Google sporen het web af via links: van websites naar websites, en van pagina’s naar pagina’s. Heeft jouw website geen links van andere websites? Dan komen webcrawlers niet snel bij jouw website terecht.
Door je Sitemap bij Google aan te melden weet Google eerder van het bestaan van jouw website.
Veel media content
De pagina’s van je website worden door crawlers stapsgewijs gecrawled. Wil je er zeker van zijn dan dat ook belangrijke afbeeldingen en video’s worden gezien door Google? Dan kan je deze ook toevoegen aan je sitemap.
Google Nieuws
Ben je aangemeld als Google Nieuwssite? Dan is het belangrijk dat Google jouw nieuws zo snel mogelijk kan crawlen en indexeren. Hiervoor dien je een aparte Nieuws-Sitemap aan te maken.
Verschil tussen Sitemap XML en HTML
Als het over SEO gaat dan wordt met een Sitemap vrijwel altijd de Sitemap.xml bedoelt, maar er is ook nog een Sitemap.html.
De XML Sitemap is de belangrijkste en wordt door Google gebruikt om je website te crawlen. De HTML Sitemap wordt tegenwoordig niet veel meer gebruikt.
Het grootste verschil tussen deze twee is dat een XML Sitemap met name wordt gemaakt voor de zoekmachines, waar een HTML Sitemap gemaakt wordt voor de bezoekers op je website.
Visueel is er dan ook een groot verschil, kijk maar eens naar onze Sitemaps:
Sitemap XML
HTML Sitemap
Heb ik beide Sitemaps nodig op mijn website?
Wij adviseren iedereen een XML Sitemap aan te maken om de vindbaarheid van je website te verbeteren. Een HTML Sitemap is minder belangrijk.
Toch kan een HTML Sitemap handig zijn voor je gebruikers, vooral wanneer je erg veel pagina’s hebt. Je ziet een dergelijke sitemap wel vaker bij websites in de footer staan: bij ons bijvoorbeeld ook. Zo kan iedere websitebezoeker de Sitemap.html gebruiken om snel de pagina te vinden waar hij of zij naar op zoek is.
Voor SEO kan een HTML Sitemap ook nog toegevoegde waarde hebben, hoewel dit steeds minder wordt. Ten eerste maakt een HTML Sitemap de link-structuur platter, waardoor iedere pagina in slechts twee klikken vanaf de homepage te bereiken is. En ten tweede waardeert Google het wanneer iedere pagina bereikbaar is via een klikbare link ergens anders op je website. De HTML Sitemap zorgt er dus voor dat iedere pagina zo een verwijzende link krijgt.
Heeft mijn website al een Sitemap.xml?
Heb je al een Sitemap.xml? Goed bezig!
Weet je het niet? Dan is het belangrijk om te controleren of je er al een hebt.
Je kunt dit controleren door /sitemap.xml of /sitemap_index.xml achter je domeinnaam te typen (bijvoorbeeld: www.jouwdomeinnaam.nl/sitemap.xml), of met behulp van deze tool: https://seositecheckup.com/tools/sitemap-test
Hoe maak je een Sitemap.xml?
Als je website nog geen Sitemap heeft, is het belangrijk om er een te (laten) maken. Het gemakkelijkste is om dit te laten doen door je webbouwer.
Ben je zelf de webbouwer? Dan moet je zelf aan de slag. Maar geen paniek: wij leggen je uit hoe je dit doet.
Sitemap maken met WordPress
Wanneer je WordPress gebruikt kun je een sitemap vrij eenvoudig implementeren met de Yoast SEO plugin.
Deze plugin is in het algemeen een uitstekende SEO plugin voor WordPress: niet alleen voor het toevoegen van een Sitemap!
Lees meer:
Sitemap maken met Joomla
Voor Joomla-gebruikers is de Sitemap van OSmap een aanrader.
Lees meer:
Sitemap maken met een ander CMS
Gebruik je een ander CMS?
Bekijk dan de documentatie van je CMS hoe je een Sitemap kan genereren.
Tips voor het maken van een sitemap.xml
Een aantal zaken om rekening mee te houden:
- Gebruik alleen canonieke URL’s
- Heb je meerdere versies van een pagina? Vermeld dan alleen de canonieke URL in de sitemap.
- Gebruik alleen absolute URL’s
- Zorg ervoor dat je de volledige URL’s in de sitemap vermeld. Is je site: https://www.jouwdomein.nl/? Voeg dan geen links toe zoals: https://jouwdomein.nl/mijn-pagina of /mijn-pagina.
- Let op de grootte van je Sitemap.xml
- Heb je een grote website en komen er veel URL’s in je Sitemap? Houdt er dan rekening mee dat je Sitemap maximaal 50.000URL’s/50MB mag bevatten. Is dit het geval? Deel je Sitemap dan op in meerdere Sitemaps en maak een Sitemap index aan.
- Mobiele URL’s
- Maak jij gebruik van aparte URL’s voor mobiele pagina’s? Zorg dan ook dat deze URL’s opgenomen worden in je Sitemap.
Maak je een sitemap via een plugin? Dan gaat dit meestal automatisch goed.
Laat Google weten waar je Sitemap staat
Na het maken van een Sitemap kun je Google nog een handje op weg helpen. Google weet natuurlijk niet meteen dat jij een sitemap hebt.
Meld je sitemap dus aan bij Google en vermeld deze ook in het Robots.txt bestand.
Hieronder lees je hoe je dat doet:
Sitemap aanmelden bij Google
Je sitemap aanmelden bij Google kun je makkelijk met Google Search Console doen.
Start Google Search Console op en volg onderstaande stappen:
- Klik in het menu onder het kopje “Index” op “Sitemaps”.
- Voeg de URL van jouw sitemap in
- Klik op verzenden
Sitemap in Robots.txt vermelden
Voordat webcrawlers jouw site crawlen, lezen ze altijd eerst het Robots.txt bestand. Dit bestand verteld welke pagina’s ze wel en niet mogen crawlen. Daarnaast kun je hier ook aangeven welke crawlers je toelaat je site te crawlen. Dit is dus de ideale plaats om aan te geven waar jouw Sitemap te vinden is.
Je kan het Robots.txt bestand bekijken door achter jouw domein /robots.txt te typen.
Het bestand kun je aanpassen in de root-directory van je site. Dus wil je de Sitemap in Robots.txt vermelden, dan heb je enige kennis nodig van websites bouwen. Hiervoor kun je natuurlijk ook een webbouwer inschakelen.
Heb je zelf toegang tot je Robots.txt bestand? Dan hoef je simpelweg de locatie van jouw Sitemap te vermelden in het bestand. Dit doe je door de volgende zin toe te voegen: “Sitemap: https://www.jouwdomein.nl/sitemap.xml”.
Dit ziet er dan als volgt uit:
Kom je er niet uit? Neem gerust contact met ons op
Kun je nog wel wat hulp gebruiken bij het aanmaken van een Sitemap, of het indienen bij Google Search Console?
Dan helpen we je hiermee graag op weg!
Stuur ons gerust een berichtje via de chat of gebruik ons contactformulier.