6 handige social media tools voor management en content-marketing!

Handige social media content-tools

Het maken en het beheren van content voor social media kost tijd, energie en soms ook geld. Het is daarom van groot belang om dit proces zoveel mogelijk te vereenvoudigen. Dit kan met verschillende social media tools. Hierdoor ga je niet alleen makkelijker te werk, maar je zult ook merken dat het leuker wordt! Hieronder lichten we een aantal social media tools uit die je helpen bij het creëren van content, het plannen en publiceren van content, het analyseren en nog veel meer.

Overzicht van de tools:

  1. Google Trends
  2. Hootsuite
  3. Canva
  4. Unsplash
  5. Linktree
  6. Native Analytics

 

1. Google Trends

Google Trends is een gratis tool die Google heeft gemaakt om iedereen te helpen bij het online zoeken naar trending topics. Het is dus een ideale tool om opmerkelijke dingen die in de wereld gebeuren te volgen. Op die manier kun je informatie vinden en content creëren op basis van hetgeen wat nu speelt in de wereld. Zo blijf je ‘’trending’’.

 

Overzicht van Google Trends

 

Google Trends kun je ook gebruiken om de populariteit van een bepaalde zoekterm te achterhalen. Zo weet je precies wanneer én hoe vaak er op die term gezocht wordt. Dit kun je doen over een tijdsperiode, zoals de afgelopen 12 maanden, de laatste 10 dagen of de laatste paar uur. Tevens kun je je zoekterm ook nog specificeren op categorieën, regio’s en Google zoeken (Google afbeeldingen, Google Nieuws, Google Shopping of zoeken op YouTube). Laten we even beginnen met een voorbeeld. Stel dat ik een sportwinkel heb die skeelers verkoop. Dan moet ik natuurlijk weten wat een goed moment is om de skeelers onder de aandacht te brengen. Als ik de zoekterm ‘’skeelers’’ in Google Trends intyp, dan krijg ik een mooi overzicht van de interesse in de loop der tijd. Daarbij valt het mij direct op dat er pieken zijn op deze term rond maart en april. Dat is natuurlijk ook niet vreemd, want dan begint het mooie weer. Tevens kan ik zien in welke regio in Nederland de meeste interesse is en welke gerelateerde zoekopdrachten daarbij horen. Ideaal dus!

 

Voorbeeld zoekopdracht Google Trends

 

Je kunt Google Trends dus goed gebruiken voor je content kalender of social media strategie. Je kunt namelijk zien op welk moment een bepaald onderwerp ‘trending’ is. Maak hier dus gebruik van als je je wilt voorbereiden op bijvoorbeeld de feestdagen. Dan weet je precies wanneer mensen naar kerstcadeau’s of moederdagcadeau’s gaan zoeken.

Kijk welke termen voor jouw organisatie van belang zijn en wellicht krijg je een heel ander inzicht in de populariteit van je zoektermen.

 

2. Hootsuite

Hootsuite is een social media platform dat is ontworpen om het voor bedrijven en marketingteams een stuk makkelijker te maken. Zo beheer je al je social media accounts op één plaats en kun je heel makkelijk berichten plannen en gegevens analyseren. Zo kun je onder andere Facebook, Twitter, YouTube, LinkedIn en Instagram centraal beheren. Door verschillende kolommen te maken, kun je zien hoeveel nieuwe volgers je erbij hebt gekregen en of je ook ergens in bent benoemd. Zo blijf je op de hoogte van de interacties op social media.

Waar je bij LinkedIn bijvoorbeeld geen berichten kunt inplannen, kan dat bij Hootsuite weer wel. Zoals je namelijk weet is het belangrijk om een bericht te posten als je doelgroep ook online is. Soms is dat buiten je werktijden om of heb je toevallig net een vergadering. Door Hootsuite te gebruiken kun je je LinkedIn bericht op het gewenste moment plaatsen. Ideaal! Je krijgt ook een mooi overzicht te zien van welke berichten je hebt ingepland, dus zo raak je de draad ook niet kwijt.

 

LinkedIn post inplannen in Hootsuite

 

Alles bij elkaar is dit marketingtool dus ideaal om je social media activiteiten in de gaten te houden. Heb je een kleine organisatie met maar drie sociale kanalen? Dan kun je Hootsuite gratis gebruiken. Ben je een grotere organisatie met meerdere online kanalen en meerdere online marketeers? Dan moet je toch wel overstappen naar het pro pakket.

  • Website: https://hootsuite.com/
  • Kosten: Gratis (3 social media profielen, basis analytics rapporten en berichten inplannen). Daarna krijg je een pro, business of enterprise plan.
  • Vergelijkbare tools: Buffer, Sprout social

 

3. Canva

Je kent het vast wel: je scrollt door je social media tijdlijn en stopt bij een bericht waarvan je denkt ‘’dat ziet er goed uit’’. Dat wil jij met je content natuurlijk ook! Niet iedereen is even handig met tools zoals Photoshop, dus daarom laten wij je graag kennis maken met Canva. Dit is een online tool waarmee je op een eenvoudige manier professionele afbeeldingen maakt. Je kunt daarin teksten combineren met symbolen, illustraties en afbeeldingen. Het gaat om klik- en sleepwerk, dus het is super laagdrempelig.

 

Content tool Canva - Hoe werkt het

 

Je kunt nu dus zelf hele mooie afbeeldingen maken zonder de hulp van een ontwerper. Je kunt voordat je begint al een Canva formaat kiezen die de juiste afmeting bevat voor social media en daarbij krijg je al kant-en-klare sjablonen. Het enige wat jou nog te doen staat, is je eigen afbeeldingen toevoegen en zorgen dat je afbeelding naar jouw huisstijl wordt gemaakt. Ben je tevreden over een ontwerp? Dan kun je je afbeelding heel makkelijk dupliceren, zodat je werk niet verloren gaat. Zo kun je afbeeldingen makkelijk hergebruiken.

Wij maken zelf ook actief gebruik van Canva en raden het dan ook iedereen aan. Het enige wat je hoeft te doen is een account aanmaken en je kunt direct aan de slag. Deze fantastische tool is gratis, al zijn er een paar grafische elementen waar je voor moet betalen. De kans is echter groot dat je die niet eens hoeft aan te schaffen. Dus waar wacht je nog op? Laat je creativiteit de vrije loop!

 

4. Unsplash

Goed beeldmateriaal is ontzettend belangrijk voor social media. Mensen zijn eerder geneigd om naar iets moois te kijken, dan naar iets wat kwalitatief niet helemaal in orde is. Onze voorkeur gaat altijd uit naar eigen foto’s, maar niet ieder bedrijf heeft dit tot zijn beschikking. Daarom heb je websites zoals Unsplash; een enorme bibliotheek met professionele foto’s die je kunt gebruiken. Gratis!

 

Unsplash gebruiken voor rechtenvrije foto's

 

Unsplash is erg populair bij veel (social media) marketeers, omdat ze je helpen om je content er mooi uit te laten zien. Je moet er wel voor zorgen dat de afbeelding niet te erg op een stockphoto lijkt en natuurlijk bij jouw huisstijl past. Anders ben je één van de velen met deze foto.

Het fijne van Unsplash is dat je de foto’s kosteloos kunt downloaden. Ze vragen wel of je de fotografen kunt crediteren. Dit is niet verplicht, maar wordt wel op prijs gesteld. Die keuze is helemaal aan jou om te maken.

Wij raden je aan om fotografen te volgen waarvan de stijl bij jou past. Als je eenmaal iemand hebt gevonden waarvan je alle foto’s mooi vindt, dan blijf je op deze manier op de hoogte van hun nieuwste werk.

 

5. Linktree

Zoals je misschien weet kun je op Instagram maar één link toevoegen in je bio. Dat kan soms nogal eens lastig zijn als je net een nieuwe blog hebt geschreven én je nieuwste producten/diensten onder de aandacht wilt brengen, maar ook wilt doorlinken naar de contactpagina. Dat zijn drie links die je dus zou moeten afwisselen. Dat is natuurlijk helemaal niet handig, dus daarom laat ik je kennis maken met Linktree. Zo kun je binnen een handomdraai meerdere links in één link zetten. Die ene link plaats je dan in je link in je biografie van Instagram en klaar is kees.

 

Voorbeeldweergave Linktree Instagram

 

Dit is dus een ideale tool als je op een makkelijke en snelle manier meerdere links in je biografie wilt delen. Echter zitten er wel haken en ogen aan die handig zijn om van tevoren te weten. Zo komen de mensen die op de Linktree link klikken niet direct bij jou op de website uit, maar eerst op Linktree. Dat betekent dat je dus geen duidelijk inzicht hebt in je statistieken. Je weet niet hoeveel mensen er op de link hebben geklikt, tenzij je de betaalde variant van Linktree hebt.

Daarnaast heb je maar een beperkt aantal opties om de lay-out in Linktree aan te passen. Het kan dus voorkomen dat geen van deze opties bij je huisstijl past. Dat is natuurlijk erg jammer, vooral als je druk bezig bent met je branding. Als laatste staat er in je link in bio de naam Linktree, in plaats van de naam van je eigen website. Voor mensen die hier niet bekend mee zijn, kan dit verwarrend overkomen.

Linktree heeft dus een paar nadelen, maar ook zeker zijn voordelen! Het is aan jou te bepalen waar je de meeste waarde aan hecht en hoe je mensen naar je website wilt sturen.

  • Website: https://linktr.ee/
  • Kosten: Gratis OF betaalde variant vanaf 6 dollar per maand
  • Vergelijkbare tools: linkin.bio

 

6. Native Analytics

Last, but definitely not least: de native analytics van social media kanalen. Vrijwel alle social media kanalen bieden inzicht in de content die je hebt geplaatst. Zo kun je achterhalen wat het bereik is, wie je volgt, waar ze vandaag komen, op welk tijdstip ze online zijn en ga zo maar door. Dit is informatie waar je écht iets mee moet doen. Alleen op deze manier kom je erachter of de content die je plaatst werkt. Daarom duiken we in de Analytics van Facebook, Instagram en LinkedIn.

6.1. Facebook analytics

Onder het tabblad statistieken op je Facebook bedrijfspagina vind je ontzettend veel informatie over je pagina. Alles wat je wilt weten over betrokkenheid, aantal likes, aantal volgers, hoe je berichten het doen en waar je bezoekers vandaan komen. Als je eenmaal in je statistieken zit, dan gaat er misschien wel een hele nieuwe wereld voor je open. In eerste instantie krijg je een heleboel opties en gegevens te zien, maar als je weet waar je moet zoeken wordt het een stuk makkelijker. Wij hebben daarom een blog geschreven met hoe je de statistieken van Facebook in je voordeel gebruikt. Aan de hand van de statistieken kun je je Facebook strategie telkens bijsturen.

 

Facebook statistieken vinden op bedrijfspagina

 

6.2. Instagram analytics

Ook in Instagram kun je meer te weten komen over je kanaal. Je kunt zien hoe gebruikers met je berichten omgaan, hoe je berichten presteren in de loop van de tijd en je komt te weten waar je doelgroep vandaan komt, evenals hun leeftijd, geslacht en wanneer ze online zijn. Erg handig dus als je wilt weten wanneer je het beste een bericht kunt posten! Het is wel belangrijk om te weten dat je deze gegevens alleen te zien krijgt als je een bedrijfsprofiel hebt op Instagram. Dus heb je nog een persoonlijk profiel voor je bedrijf? Overweeg dan om over te stappen op een bedrijfsprofiel.

 

Instagram statistieken bedrijfsprofiel

 

6.3. LinkedIn analytics

Wil je weten hoe je LinkedIn bedrijfsprofiel presteert? Duik dan eens in de bedrijfsstatistieken. Deze zijn beschikbaar voor iedere paginabeheerder en daarmee kom je meer te weten over je bezoekers, updates en volgers. En met die gegevens kun je heel goed uit de voeten. Zo kom je bijvoorbeeld meer te weten over de demografische gegevens van je volgers. Welke functie hebben ze, waar komen ze vandaan, in welke bedrijfstak werken ze en hoe groot is dat bedrijf? Op die manier kom je dus te weten wat voor content je het beste kunt delen. Zijn je volgers allemaal ZZP’ers? Ga dan geen content delen dat betrekking heeft op multinationals.

Naast de statistieken van je volgers, heb je ook statistieken voor je updates. Zo kom je meer te weten of de content die je deelt goed aansluit bij je volgers. Hoeveel weergaven heeft het bericht gehad en zijn er ook klikken op geweest? Deze vragen worden beantwoord door even in je statistieken te duiken. Doe er dan ook je voordeel mee.

 

Statistieken updates bedrijfsprofiel Linkedin

 

Hulp nodig met het creëren van social content?

Het creëren van goede social media content is niet eenvoudig en je moet beschikken over diverse kwaliteiten. Van het schrijven van goede teksten, tot het maken van een aantrekkelijke visual. De social media tools die we hierboven hebben benoemd maken dit werk eenvoudiger, waardoor je niet alleen tijd en geld bespaart, maar ook betere content maakt. Heb je hulp nodig met het maken van goede content? Onze SEO- en social media experts staan voor je klaar!

05 juni 2019


Lisanne Spaargaren
Lisanne Spaargaren - Online Marketeer - Social media | E-mailmarketing

Als social media & e-mailmarketingspecialist bij Gonect Online Marketing is Lisanne dagelijks bezig met het creëren van content. Dit gaat voor haar vaak verder dan een vlotte tekst schrijven of een opvallende visual ontwerpen. Het liefst wil ze het internet een klein beetje mooier maken.

LinkedIn


ᐅ Wil jij jouw (online) marketing kennis delen met onze volgers? Meld je dan aan als gastblogger van Gonect!

De laatste trends weten? Ontvang onze nieuwsbrief!

  • Je persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het gevraagde contact. Lees de privacyverklaring voor meer informatie.
Vragen of afspraak maken?

Stuur ons een bericht op Whatsapp