8 tips om meer e-mailadressen te verzamelen

Gert Meeuws - Online Marketing Adviseur
Door Gert Meeuws 7 februari 2019
Meer e-mailadressen verzamelen
E-mailmarketing is één van de meest effectieve manieren om een duurzame relatie met je (potentiële) klanten op te bouwen. Daarom is het belangrijk om zo snel mogelijk een sterke lijst met e-mailadressen aan te maken. Om e-mailmarketing goed in te kunnen zetten, is een goede mailingslijst met geïnteresseerden cruciaal. Daarbij geldt de regel: hoe groter dit bestand met relevante e-mailadressen, des te groter de kans op succes. Echter valt het nog niet altijd mee om een goede adressenlijst op te bouwen. In deze blog geven we enkele tips om e-mailadressen te verzamelen, zodat je jouw e-mailactiviteiten tot een hoger niveau kunt tillen!

Deze tips behandelen we in de blog

1. Plaats een button of pop-up op je website waar men zich kan inschrijven

2. Nodig ze persoonlijk uit

3. Gebruik je e-mailhandtekening

4. Verwijs naar de nieuwsbrief op een bedankpagina

5. Plaats een opt-in bij formulieren op de website

6. Het downloaden van e-books of whitepapers

7. Zet je social media kanalen in

8. Vergeet je klanten niet

1. Plaats een button of pop-up op je website waar men zich kan inschrijven

Een van de plekken waar je geïnteresseerden kunt overhalen om hun e-mailadres achter te laten is je website. Zo kun je ze bijvoorbeeld lokken om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief. Nieuwsbrieven zijn de werkpaarden van je e-mailmarketing. Via de nieuwsbrief kun je je (potentiële) klanten op regelmatige basis van relevante en nuttige informatie voorzien. Hiermee zorg je ervoor dat je top-of-mind blijft. Je moet ze echter wel een handje helpen om ze in te laten schrijven en dat kun je op verschillende manieren doen. Zo kun je bijvoorbeeld in de footer van je website een kort formulier toevoegen waarin men zijn gegevens kan achterlaten. Door dit formulier in de footer te plaatsen, blijft deze zichtbaar op iedere pagina. Je moet de bezoekers wel een reden geven om zich in te schrijven, dus je moet duidelijk aangeven wat je te bieden hebt. Met alleen de term ”Meld je aan voor onze nieuwsbrief” kom je niet overtuigend genoeg over. Je moet de bezoekers een reden geven waarom dit waardevol voor ze is.

Nieuwsbrief inschrijving in footer

Een andere mogelijkheid om mensen te overtuigen is via een pop-up op de website. Zoals de term al zegt ”popt” er een venster op terwijl jij op de website surft. In dit scherm kun je mensen overtuigen om een actie te ondernemen, zoals het inschrijven voor een nieuwsbrief. Om de pop-up zo effectief mogelijk te maken, moet je deze laten aansluiten op de interesses van de bezoeker. Zo bieden wij onze bezoekers de optie om zich in te schrijven voor de social media nieuwsbrief als ze op een blog zitten dat over social media gaat. Op die manier weten we dat ze daar interesse in hebben.

Pop-up nieuwsbrief inschrijvingen website

Echter zijn dit niet de twee enigste opties om je nieuwsbrief onder de aandacht te brengen. Je kunt ook naar je mailingslijst linken in onder andere je blogposts, op je over ons-pagina, contactpagina, in je hoofdmenu of als widget in de sidebar van je website. Zoals je ziet zijn er veel plekken op je website waar je mensen kunt overtuigen om hun e-mailadres achter te laten.

2. Nodig ze persoonlijk uit

Het is ook slim om gewoon in een gesprek met een bezoekers of een (potentiële) klant te vragen of hij/zij de nieuwsbrief wil ontvangen. Een persoonlijk verzoek is namelijk veel krachtiger dan een uitnodiging op de website. Zo is een beurs vaak de ideale plek om e-mailadressen te verzamelen. Zeker als je er zelf een stand hebt en de beurs volop bezocht wordt door jouw doelgroep. Probeer eens een wedstrijd te houden en vraag om een e-mailadres zodat daarmee de winnaar bekend gemaakt kan worden. Vermeld wel duidelijk dat bij deelname aan de wedstrijd, ze zich ook inschrijven voor de nieuwsbrief. Wie wil er nu niet kans maken op een mooie prijs in ruil voor een e-mailadres? Kleine sidenote: mensen die zich aanmelden voor een winactie hebben over het algemeen meer interesse om te winnen dan in de diensten die je te bieden hebt. Dit betekent dat ze dus vaak minder oprecht zijn en dus ook minder waardevol.

Je kunt de mensen de optie bieden om via een tablet hun gegevens achter te laten. Dit gaat meestal een stuk sneller dan handmatig noteren, aangezien de geïnteresseerden gelijk in het systeem/adressenboek komen te staan. Een mondelinge opt-in voor het inschrijven van een nieuwsbrief is in principe ook rechtsgeldig, al is het erg lastig om dit op een later moment te bewijzen.  Je moet volgens de Europese privacywet (AVG) namelijk kunnen bewijzen dat een mondelinge verklaring écht is gegeven. Zo zou je het akkoord bijvoorbeeld kunnen opnemen, maar voor het abonneren op een nieuwsbrief ligt dat niet echt voor de hand. Je kan in dat geval wel een duidelijk register aanmaken van mondelingen verklaringen van toestemming, zodat kan worden aangetoond hoe en wanneer de toestemming is verkregen en welke informatie daar precies is verstrekt.

3. Gebruik je e-mailhandtekening

Soms sta je er niet bij stil, maar op een dag worden er ontzettend veel mails verstuurd en ontvangen. Het gemiddelde ligt ergens tussen de 50 – 100 mailtjes. Het is een gemiste kans als je hier niet optimaal gebruik van maakt. Zo kun je in je e-mailhandtekening een link verwerken van waaruit men zich kan inschrijven voor de nieuwsbrief. Door met een prikkelende tekst hiernaar te verwijzen, vergroot je de kans dat men zich inschrijft. Stuur de mensen door naar een landingspagina waarin wordt uitgelegd wat ze kunnen verwachten als ze zich aanmelden voor de nieuwsbrief.

Tevens is de e-mailhandtekening ook de ideale plek om aan te geven op welke social media kanalen je zit. Het is even de vraag hoeveel mensen er op de buttons zullen klikken, maar zoals wij altijd zeggen: Onbekend maakt onbemind! Als men niet weet dat je op de social media kanalen actief bent, kunnen ze je ook nooit volgen. Dit geldt dus ook voor de nieuwsbrief.

4. Verwijs naar de nieuwsbrief op een bedankpagina

Bij veel websites kom je op een mooie bedankpagina uit, zodra je een aankoop hebt gedaan of een contactformulier hebt ingevuld. De bedankpagina is echter een mooie pagina om de bezoeker wat extra informatie te bieden. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven dat je een bepaalde actie hebt lopen, maar je kunt ze ook doorverwijzen naar je nieuwsbrief of je blogpagina.

Nieuwsbrief inschrijven bedankpagina website

5. Plaats een opt-in bij formulieren op de website

Bezoekers van een website zijn snel geneigd om contact op te nemen als ze een vraag hebben. Dit kan via de mail, telefonisch of een afspraak, maar de insteek van de bezoeker is om alleen een vraag te stellen. Een bedrijf mag dus niet, als de bezoeker een mail heeft gestuurd, dit e-mailadres zonder pardon in een mailinglijst zetten. De kans is groot dat de bezoeker daar niet blij mee is. Tevens heb je hier geen toestemming voor gekregen, dus dan ga je ook tegen de privacywet in. Een mooie oplossing is om men de mogelijkheid te bieden om zich in te schrijven. Dit kun je doen door een opt-in bij een (contact)formulier te plaatsen. De bezoeker neemt al de moeite om het formulier in te vullen, dus de kans is aanwezig dat ze ook direct het vakje ”Ik wil de nieuwsbrief ontvangen” aanvinken.

Opt-in formulier contactpagina

6. Het downloaden van e-books of whitepapers

Voort wat hoort wat. Als je jouw doelgroep iets waardevols aanbiedt, dan zijn ze eerder geneigd om gegevens achter te laten. Zo kun je bijvoorbeeld een gratis e-book, whitepaper of een flinke korting aanbieden. Deze kan men vervolgens downloaden in ruil voor een e-mailadres. Op deze manier ga je de geïnteresseerden aan je binden. Je kunt het e-book op de website aanbieden, maar je kunt er ook een social media campagne aan hangen. Op die manier kun je nog sneller mensen verzamelen die wellicht interesse hebben in je actie. Het voordeel is dat je daarmee mensen proactief benadert. Je gaat proberen een behoefte op te wekken in de hoop dat de ontvanger uiteindelijk actie onderneemt.

Download e-book google nieuwsbrief

7. Zet je social media kanalen in

Zoals ik hierboven al aangaf, is social media een mooie manier om e-mailadressen te verzamelen. Benader je volgers met een opvallende statusupdate, video of privébericht. Het is vooral de bedoeling dat je onderscheidend bent. Je kunt denken aan het plaatsen van een organisch bericht waarin je doorverwijst naar de nieuwsbrief. Echter kun je ook een advertentie campagne erachter hangen. Door een goede flow uit te werken weet je ook zeker dat het hele verhaal er omheen klopt. Je wilt namelijk niet klakkeloos e-mailadressen gaan verzamelen. Je moet ze wel voor een bepaald doel kunnen inzetten. Social media gebruikers zijn soms sceptisch om zomaar gegevens achter te laten, dus probeer zo betrouwbaar mogelijk over te komen. Laat in je content duidelijk zien wat je te bieden hebt en wat men kan verwachten. Het is de bedoeling om te communiceren vanuit de voordelen van de doelgroep en niet vanuit het ”wij als bedrijf X” effect.

8. Vergeet je klanten niet

Last, but definitely not least: vergeet je (huidige) klanten niet! Veel bedrijven vragen zich af of je klanten nog mag mailen in verband met de privacywetgeving, maar het antwoord hierop is: Ja! Er is nogal wat verwarring over de regels rondom de AVG en e-mailmarketing, al leggen wij hier meer over uit in onze blog. Het komt er in feite op neer dat je mensen niet zonder toestemming mag gaan spammen. Je moet kunnen aantonen dat je toestemming hebt om mensen te mailen, echter kent de Telecommunicatiewet een uitzondering voor bestaande klanten. Die mag je mails sturen over je eigen producten of diensten, zolang je maar in elke mail een opt-out mogelijkheid hebt (een afmeldlink).

Van je bestaande klanten heb je als het goed is gegevens, waaronder een e-mailadres. Deze kun je dus toevoegen aan je mailinglijst. Het voordeel van je huidige klanten is dat ze al bekend zijn met je bedrijf en je ze dus ook kunt zien als ambassadeurs. Door e-mailmarketing goed in te zetten kun je er écht trouwe fans van maken die vrijwillig bereid zijn om je verhaal te verspreiden. Kijk dus eens goed naar je e-mailmarketing flow. Ga je vooral aan de slag met ad-hoc mails (losse nieuwsbrieven) of ga je ook automatische mailings inzetten? Beide opties zijn mogelijk, maar het is aan jou om te bepalen hoe je het meeste uit je e-mailmarketing kunt halen.

Mogen wij je een handje helpen?

Wil je graag meer leren over het effectief verzamelen van e-mailadressen of het inzetten van goede mailings? Download dan ons e-book op de pagina over e-mailmarketing of neem contact met ons op. Geen zorgen, we gebruiken je e-mailadres alleen maar voor hetgeen waar je informatie voor opvraagt. Maar mocht je toch al je gegevens invullen, dan kun je toch net zo goed het vinkje ”Ik wil de nieuwsbrief ontvangen” aankruisen? 😉

Andere blogs

Blog Apple Privacy Protection
E-mailmarketing
Blog cover - eerlijk promoten afgeprijsde producten
E-mailmarketing
Google Ads
Online Marketing
Social Media