E-mailmarketing automation: Gebruik jij het al?

Gert Meeuws - Online Marketing Adviseur
Door Gert Meeuws 7 september 2017
E-mailmarketing Automation
E-mailmarketing is dan misschien één van de oudste online marketingmiddelen, maar het is zeker niet het kanaal met de minste potentie. Sterker nog, ruim 64% van de bedrijven ziet e-mailmarketing als een van de meest effectieve marketingmiddelen. Dankzij e-mail kan je persoonlijk communiceren en krijg je makkelijk inzicht in de statistieken en conversiepercentages. Om dit allemaal tot een groot succes te maken, is het handig om automatische e-mailcampagnes in te zetten. Trigger based e-mails zijn niet meer weg te denken als het om e-mailcampagnes gaat. Maar wat houdt dit dan allemaal in en hoe moet je dat dan gaan inzetten? Lees het hier!

Inhoud van dit artikel:

  1. Wat is automatische e-mailmarketing?
  2. Welke soorten e-mailcampagnes zijn er?
  3. Voordelen/redenen om e-mail automation in te zetten
  4. Voorbeelden van automatische e-mailcampagnes
  5. Wat is de juiste mailfrequentie?

Wat is automatische e-mailmarketing?

E-mailmarketing is een effectieve keuze wanneer het gaat om het periodiek informeren van je relaties. Je blijft in contact met je doelgroep, deelt kennis en je bouwt een relatie op. Veel bedrijven geven de huidige klanten niet voldoende aandacht, waardoor niet het volledige potentieel van de klantrelatie kan worden benut. Dat is natuurlijk een gemiste kans. Wanneer je als bedrijf het maximale uit je e-mailmarketing wilt halen, dan is het verstandig om de overgang te maken naar geautomatiseerde e-mailcampagnes. Waarom? Dat leg ik hieronder uit.

Automated e-mail heeft twee eigenschappen:

  1. In tegenstelling tot veel andere marketingmiddelen geeft e-mail de mogelijkheid om één op één contact te hebben met de klant. De campagne wordt maar naar een persoon verzonden in plaats van naar een grote groep (wat dus wel bij een periodieke nieuwsbrief gebeurd).
  2. Automated e-mailmarketing speelt in op een verandering bij de doelgroep. De automatische verzending van een mail kan worden geactiveerd door eindeloze Dit is een actie die de klant heeft ondernomen of wanneer er een bepaalde gebeurtenis plaatsvindt. Denk hierbij aan het aanmelden voor een nieuwsbrief, het kopen van een product of een mailtje voor de verjaardag van de klant.

Welke soorten e-mailcampagnes zijn er?

Er valt heel veel uit e-mailmarketing te halen. Het is dan ook verstandig om daar een duidelijk onderscheid in te maken, waarbij je de keuze hebt uit: Trigger based campagnes en de periodieke nieuwsbrief. De trigger based campagne vloeit voort uit een bepaalde actie die de klant onderneemt. Denk dan bijvoorbeeld aan een bevestigingsmail wanneer iemand zich inschrijft voor de nieuwsbrief of wanneer iemand al enige tijd zijn mailings niet heeft geopend. Deze campagnes zijn er om de interactie op te zoeken en om de klant meer bij het bedrijf te betrekken. Deze mailings zijn niet alleen gesegmenteerd, maar worden ook nog eens op het juiste moment verstuurd (zodra er actie is ondernomen of na een bepaalde gebeurtenis). Dit komt de relevantie voor de ontvanger alleen maar ten goede. Triggers zijn effectief, omdat je direct reageert op de behoeften van de ontvanger. De periodieke nieuwsbrief wordt eens in de zoveel tijd naar de gehele doelgroep verzonden. Je kan dit zien als slechts het topje van de ijsberg.

Opbouw e-mailcampagnes

Voordelen/redenen om e-mail automation in te zetten

Het inzetten van automatische e-mailcampagnes heeft als voordeel dat het continue groei kan leveren en een duidelijke return-on-investment. Dit is natuurlijk alleen als je de campagnes systematisch en georganiseerd inzet (Zie voorbeeld in onderstaande afbeelding). Tevens heb je er relatief weinig omkijken naar. Het verzendmoment en de content zijn van te voren al bedacht en liggen vast. Dit bespaart je uiteindelijk veel tijd en geld.

Automated e-mailcampagnes zorgen er tevens voor dat de mailings die worden verstuurd, betere resultaten opleveren. Dit komt voornamelijk dankzij de relevantie voor de lezers. De content is afgestemd op het onderwerp waar de klant op dat moment mee bezig is. En in combinatie met de juiste timing is de kans groot dat de ontvangers er ook op reageren. Dankzij de juiste timing en de hogere relevantie bereik je als bedrijf hogere open- en click-through-rates en uiteindelijk ook meer conversies.

Systeem e-mailcampagne

Voorbeelden van automatische e-mailcampagnes

Om goed van start te gaan met automatische e-mailcampagnes, is het van belang om te bepalen wat je met je e-mail wilt bereiken. Dus wat is het doel van je campagne? Hieronder een kleine greep uit de vele mogelijkheden met automatische e-mailcampagnes:

1. Welkomstcampagne

Dit is een van de belangrijkste campagnes die je hebt. Een eerste impressie is er namelijk een die je nooit zal vergeten. Het doel hiervan is om een relatie op te bouwen met een nieuwe nieuwsbrief abonnee of met iemand die net klant is geworden. In de welkomstbrief moet een trigger zitten naar bijvoorbeeld een inschrijfformulier. Zodra dat formulier is ingevuld, wordt de campagne automatisch gestart. Deze welkomstcampagne kan uit verschillende elementen bestaan. Zo kan het een introductieaanbod, een tevredenheidsonderzoek of een nieuwsbrief zijn.

Voorbeeld welkomstcampagne

2. Klantcampagne

De klantcampagne legt de focus op bestaande klanten. Het idee hiervan is om kennis te delen in de vorm van best practices en cross- en upsell mogelijkheden. Maar denk ook aan jubileum mailings en/of persoonlijke aanbiedingen. Een attent bericht kan al wonderen verrichten. Bij klantcampagnes wordt de focus gelegd op dynamische content. De inhoud van deze e-mails wordt gebaseerd op een scala aan verzamelde data, waaronder contactgegevens, voorkeuren en gedragspatronen.

Voorbeeld klantcampagne

3. Reactivatiecampagne

Het doel hierbij is om klanten die al enige tijd geen e-mail hebben geopend te reactiveren. Het zijn nog steeds klanten van je, maar ze hebben een wake-up call nodig. Ga dan kijken naar de mogelijkheden om ze te lokken met een scherp aanbod of zet een onderzoek uit naar de tevredenheid van de e-mail. Het is makkelijker om een bestaande klant terug te winnen, dan om nieuwe klanten binnen te halen.

Voorbeeld reactivatiecampagne

4. Verjaardagscampagne

Deze campagne spreekt eigenlijk al voor zich. Zodra je als bedrijf de geboortedata van de personen in je database hebt, dan kan je ze een persoonlijk mail sturen voor hun verjaardag. Dit kan bestaan uit een felicitatie en/of een kortingscode.

Voorbeeld verjaardagscampagne

5. Het-verlaten-winkelwagentje-campagne

Veel mensen haken tijdens het online shoppen af als ze eenmaal hun artikelen in de winkelwagen hebben. Het zou een gemiste kans zijn om de bezoekers hier niet aan te herinneren. Door het inzetten van een verlaten winkelwagen campagne is er een grote kans dat mensen hun aankopen voortzetten.

Voorbeeld verlaten winkelwagentje

© BONOBOS

Dit zijn enkele voorbeelden die kunnen worden gebruikt als automatische e-mailcampagnes. Om dit toe te passen in je e-mailmarketing is het verstandig om alle campagne stappen achter elkaar te zetten. Schrijf eerst alle stappen op voordat je het in je software instelt. Zo kom je erachter of je campagne een logische volgorde heeft. Dit kan je uiteindelijk veel tijd en onnodig werk besparen.

Wat is de juiste mailfrequentie?

Het gebruik van geautomatiseerde e-mails moet ook niet uit de hand lopen. Uit onderzoek van MarketingSherpa blijkt dat mensen zich afmelden voor nieuwsbrieven, omdat ze over het algemeen al te veel e-mails ontvangen. Als derde reden geven mensen aan dat ze te veel mails krijgen van een specifiek bedrijf. Dat werkt natuurlijk averechts. Maar hoeveel mails moet je dan als bedrijf versturen? Wat zijn de richtlijnen? Om eerlijk te zijn, zijn die er niet. Bij de ene klant is content met een wekelijkse mail prima, terwijl de ander daar niet op zit te wachten. Doe daarom verschillende tests om te bepalen hoeveel mails jouw doelgroep wilt ontvangen. De frequentie is dan ook maar een klein stukje van de puzzel. Waar het natuurlijk echt om draait is de inhoud en de relevantie. Content is nou eenmaal king. E-mails moeten slim worden geschreven, willen ze de aandacht trekken in drukke inboxen. Het is daarom ook cruciaal om een prikkelende onderwerpregel te hebben.

Het is natuurlijk fijn om te weten dat je ontvangers ook daadwerkelijk de mail lezen, maar je kan ze niet dwingen om de mail te openen. Toch moet je het niet als iets negatiefs zien als je mail niet is geopend, want ze hebben hem wel voorbij zien komen. Telkens wanneer de mail in de inbox van de klant terecht komt, is de naam van jouw bedrijf weer te zien. Hoe meer contactpunten je hebt met een klant, hoe herkenbaarder je merknaam wordt.

E-mail verschillende inboxen

Samenvattend

Automatische e-mailcampagnes bieden veel kansen voor marketeers. Het automatiseren van je e-mailmarketing heeft als voordeel dat het bijdraagt aan je deliverability, de betrokkenheid van de ontvanger en je reputatie. Het neemt wat tijd in beslag om de gehele campagne op te stellen, maar zodra een krachtige campagne in werking wordt gezet, levert het ook daadwerkelijk resultaat op.

Ben je nu benieuwd hoe je jouw bedrijf een boost kunt geven door gebruik te maken van automated e-mailmarketing? Neem dan contact met ons op! Stuur ons een mailtje, geef ons een belletje of laat een berichtje achter in onze chat. We helpen je graag op weg.

Andere blogs

Blog Apple Privacy Protection
E-mailmarketing
Blog cover - eerlijk promoten afgeprijsde producten
E-mailmarketing
Google Ads
Online Marketing
Social Media