Wat zijn heading tags? Zoals de H1 tag

Aaron Verstappen - 27 juli 2017

Wat zijn heading tags?

De kans is groot dat je al weet waarover deze blog gaat, je hebt tenslotte de titel gelezen. Titels zijn erg belangrijk, niet alleen voor de lezer, maar ook Google hecht er veel waarde aan, Google ziet echter alleen dat het titels zijn, wanneer het ‘getagd’ is als ‘heading’. In deze blog leer je dan ook meer over de relatie tussen titels en heading tags (zoals de h1 tag) en waarom dit voor SEO belangrijk is. Wat je bijvoorbeeld niet kunt zien (maar wat Google wel ziet), is dat de titel van deze blog ook een heading is. 

  1. Wat is een heading?
  2. Gebruik heading tags voor structuur
  3. Heading tags voor SEO?
  4. Hoe stel je headings in op je website?
  5. Hoe pas je de stijl van je headings aan?

1. Wat is een heading?

Wanneer je ‘heading’ intypt bij Google translate, krijg je als vertaling ‘titel’. Kijkend naar de titel van deze pagina, klopt dit ook. Deze titel, heeft namelijk ook een ‘heading-tag’, in SEO-termen ook wel een ‘heading’ genoemd. Echter is de ene heading de andere niet, er zijn namelijk meerdere varianten. Zo heb je h1-, h2-, h3-, h4-, h5- en h6-headings. Er zijn dus 6 verschillende soorten headings.

1.1. H1 tag is de belangrijkste heading

De h1-tag is de belangrijkste titel van allemaal en geeft het hoofdonderwerp van een pagina aan. Google, en andere zoekmachines, hechten hier dan ook de meeste waarde aan. De h1-tag is de hoofdtitel, gevolgd door subtitels zoals h2 t/m h6 (hierover later meer).

1.2. Vergelijk heading tags met hoofdstukken in een boek

Iedere pagina mag maar één hoofdtitel hebben (h1). Je kunt een webpagina vergelijken met een boek. Een boek bestaat uit meerdere hoofdstukken en je website bestaat uit meerdere pagina’s. Ieder hoofdstuk heeft één titel en iedere website-pagina heeft dus ook maar één titel. Een hoofdstuk bestaat dan vaak uit paragrafen. Die paragrafen hebben vaak ook weer tussenkopjes (h2) of zelfs nog tussenkopjes voor subparagrafen (h3). Dit kun je op websites ook toepassen, kijk maar naar de tussenkopjes die ik gebruik in deze blog. Deze ‘subtitels’ (h2 en verder) mag je dus wel meerdere malen gebruiken.

2. Gebruik heading tags voor structuur

Met headings geef je structuur aan een webpagina. Zowel voor je bezoekers, maar ook voor Google. Om de heading tags op te laten vallen, wordt er meestal gebruik gemaakt van grotere lettertypes en/of andere kleuren dan de normale tekst. De meest belangrijke, oftewel de h1-tag, wordt het grootst gemaakt. De h2 tag is weer iets kleiner, enzovoorts. Dit is je als lezer van deze blog (bewust of onbewust) vast ook opgevallen. Je kunt nu vast wel herkennen welke kopjes h1, h2 of h3 zijn.

2.1. Hiërarchie in de heading tags

Wil je gebruik maken een h3-tag? Doe dit alleen wanneer deze onder een h2-tag valt. Het tussenkopje van deze paragraaf (‘Hiërarchie in de heading tags’) gaat bijvoorbeeld nog steeds over de structuur, dus valt deze onder de h2-tag, het is dus een onderdeel van de h2-kop ‘Gebruik heading tags voor structuur’. De structuur van je headings kan er bijvoorbeeld als volgt uitzien:

Voorbeeld Headings

Let dus altijd op het cijfer en sla er geen over. Gelijke headings kunnen elkaar wél opvolgen. Je hoeft dus niet verplicht een h4 te gebruiken na een h3-heading. Een paar h3 kopjes onder elkaar kan dus prima, zoals je ook kunt zien in bovenstaande afbeelding. Behalve bij de h1 heading natuurlijk, dit is er altijd maar één per pagina.

2.2. Snel zien waar een pagina over gaat

Daarnaast zijn de headings voor de lezer ook een hulpmiddel om snel te bepalen of een tekst interessant is. Door snel de kopjes te lezen, zie je of een tekst gaat over de onderwerpen waar je naar op zoek bent. Sluit dit aan op wat je zoekt? Dan lees je verder.

3. Heading tags voor SEO?

Wanneer je geen heading tags gebruikt, heeft Google moeite om te bepalen wat het onderwerp van je tekst is en op welke zoekwoorden je pagina moet scoren in Google. Zonder de headings zou Google kunnen denken dat deze blog over ‘titels’ gaat, aangezien dit woord vaak genoemd wordt. Aangezien er wél heading tags gebruikt zijn, ziet Google dat de blog over heading tags gaat. Headings zijn dus erg belangrijk voor je SEO. Daarnaast valt het natuurlijk ook op voor de lezer, toch?

3.1. Heading tags helpen met de vindbaarheid van je pagina

Google gaat er vanuit dat je headings aangeven waar de tekst over gaat. Daarom is het belangrijk om goed na te denken over de woorden die je gebruikt in je headings. In deze blog schrijf ik over heading tags, dus door dit te benoemen in de h1-tag, ziet Google dat dit mijn hoofdonderwerp is. Hierdoor maakt deze pagina meer kans om naar boven te komen in Google wanneer iemand zoekt op de term ‘heading tags’. Helaas komt er nog veel meer bij kijken dan simpelweg de juiste headings gebruiken, maar headings creëren een goede basis voor je SEO

3.2. Wat is de waarde van heading tags voor Google?

Zoals al eerder genoemd, is de h1-tag de meest belangrijke tag voor Google. Hierin zet je namelijk het hoofdonderwerp van de pagina. Vervolgens is de h2 het meest belangrijk, wat zo geleidelijk afloopt tot aan de h6.

4. Hoe stel je headings in op je website?

Ervan uitgaande dat je nu begrijpt wat een heading tag is en waarom het belangrijk is om deze te gebruiken, wordt het nu tijd om de headings te implementeren in je website.

4.1. Headings instellen in een CMS

In een CMS zoals WordPress of Joomla heb je meestal een uitgebreide tekst-editor waarin je eenvoudig een tag kunt meegeven aan een stukje tekst. Net zoals je in Word Kop 1, Kop 2, etc. hebt. Zoals te zien in onderstaand voorbeeld van WordPress kun je een stukje tekst selecteren en vervolgens kiezen welke kop het moet zijn. Koptekst 1 is dus een h1, koptekst 2 een h2, etc.

Headings instellen in wordpress

In ieder CMS kan het er weer wat anders uitzien, maar het zal overal herkenbaar zijn. Je kunt de heading ook nog controleren door rechtsboven in de tekst-editor te kiezen voor ‘Tekst’. Je krijgt dan de HTML-weergave van je bericht te zien. Je ziet een titel dan duidelijk tussen de HTML-tags staan: <h2>Dit is een h2 kopje</h2>

4.2. Headings in HTML-weergave

In bovenstaand voorbeeld zie je hoe een h2-tag er voor Google uitziet. Het stukje tekst dat een heading is, staat altijd tussen een openings- en een sluitings-tag. De openingstag in het voorbeeld is dus <h2>, met de sluitings-tag </h2> wordt aangegeven dat dit het einde is van de h2 kop.

4.3. Headings opsporen op je website

Omdat je headings kunt herkennen in de HTML-code, kun je in de broncode van je website op zoek gaan of er al headings in je website zitten, en welke kopjes dit dan zijn. Om de broncode te bekijken, klik je met de rechtermuisknop op een lege plek op je website en kies je voor ‘Paginabron weergeven’ (zie onderstaande afbeelding).

 

Headings in paginabron

 

Door gebruik te maken van de zoekfunctie van je browser (ctrl+f) kun je zoeken naar ‘h1’ of een andere heading. Op onze pagina zoekmachine optimalisatie zien we dan de volgende code: 

 

H1 heading in broncode

 

We zien de openings-tag <h1> gevolgd door de titel ‘Zoekmachine optimalisatie’ en dan het einde van de tag: </h1>. Simpel te vinden toch?

5. Hoe pas je de stijl van je headings aan?

Zoals al eerder aangegeven, hebben de headings meestal een andere stijl dan de normale tekst, zodat je ze goed kan herkennen. Deze stijl is voor iedere heading apart in te stellen, maar vergt wel wat technische kennis. Wil je dit graag aanpassen? Dan kun je het beste je websitebouwer inschakelen.

5.1. Headings in CSS

Een websitebouwer kan deze aanpassingen maken in de CSS code van je website. Door een h2-heading aan te passen in de CSS, neemt automatisch iedere h2 op je website deze nieuwe stijl over.

Headings in css

Tot slot

Zo, nu weet je precies wat headings zijn en waarom deze zo belangrijk zijn. Nu is het tijd om je eigen website eens goed onder de loep te nemen en te kijken of je al op de juiste manier gebruik maakt van headings.

Heb je er toch nog vragen? Of misschien kun je wat hulp gebruiken bij het bepalen van een goede structuur. Vul dan gerust ons contactformulier in, geef ons een belletje of stuur een berichtje via onze chat! We helpen je graag op weg.

 

Contactformulier invullen

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!