Hoe verbeter je de kwaliteitsscore in Google AdWords?

Gert Meeuws - 29 juli 2016

Kwaliteitsscore AdWords verbeteren

Wil je graag met je Google AdWords advertentie hoger staan dan andere adverteerders en toch minder betalen per klik dan degene onder je? Met een goede kwaliteitsscore in Google AdWords is dat mogelijk! In deze blog leggen we je niet alleen uit wat de kwaliteitsscore is, maar vooral hoe het bepaald wordt en hoe je het kunt verbeteren!

Elk zoekwoord in je Google AdWords campagnes krijgt een kwaliteitsscore van 1 tot 10, waarbij 10 het beste is. Deze score heeft grote invloed op de kosten die je betaalt per klik en dus uiteindelijk ook op het effect van de campagnes. Het filmpje hieronder legt je uit wat de kwaliteitsscore is:

Welke factoren hebben invloed op de kwaliteitsscore?

Steeds als iemand een zoekopdracht in Google invoert, wordt de advertentiepositie berekend om te bepalen hoe hoog je in Google komt te staan. Google houdt daarbij rekening met diverse factoren waar je zelf invloed op uit kunt oefenen. Concurrenten doen dat natuurlijk ook, daarom is het zaak om dit proces goed in de gaten te blijven houden.

  • De verwachte klikfrequentie van de advertenties, oftewel de CTR.
  • De kwaliteit van de bestemmingspagina.
  • De relevantie van de advertentie ten opzichte van de zoekopdracht.
  • Geografische prestaties en de getargete apparaten.

De klikfrequentie van de advertenties (CTR).

Deze factor kijkt naar hoe groot de kans is dat er op de advertentie geklikt wordt zodra deze in de zoekresultaten weergegeven wordt. Google neemt hierin ook de prestaties van het zoekwoord in het verleden mee zoals het doorklikratio (CTR) op dat zoekwoord. Het is dus belangrijk om vanaf het begin ervoor te zorgen dat de CTR van de advertenties hoog is. Zoekwoorden en advertenties met een lage verwachte klikfrequentie zijn hoogstwaarschijnlijk niet relevant genoeg om goed te presteren. Bekijk hier wat Google zelf schrijft over deze factor. Omdat bij het bepalen van de kwaliteitsscore meerdere factoren meetellen, kan het zijn dat een zoekwoord een lage verwachte klikfrequentie heeft, maar toch een hoge kwaliteitsscore krijgt.

Maar hoe verhoog je nu de verwachte klikfrequentie? Hieronder staan een paar manieren opgesomd:

  • Gebruik keyword insertion voor een hogere relevantie.
    Zou het niet mooi zijn als de exacte zoekterm van de gebruiker in de advertentie terugkomt? Dat doe je met de functie keyword insertion van Google. Deze zoekterm is dan ook nog eens dikgedrukt wat extra opvalt! Toch is het aan te raden om ook advertenties te maken zonder keyword insertion. Zoekwoorden met keyword insertion worden namelijk vaak niet positief meegenomen in de kwaliteitsscore. Waar ze uiteraard wel voor zorgen is dat de advertentie beter aansluit bij de zoekopdracht en dus waarschijnlijk een hogere CTR heeft. Lees meer over keyword insertion.
  • Voeg extensies toe aan de advertenties.
    Het is belangrijk dat je advertentie opvalt tussen de andere zoekresultaten. Door advertentie-extensies toe te voegen aan de advertentie, is de advertentie groter en valt hij eerder op waardoor men eerder geneigd is te klikken. Zie bijvoorbeeld de advertentie hieronder. Deze advertentie bevat sitelink extensions.
Advertentie-extensies
  • Bied in het begin van campagnes voldoende per klik.
    Door hoger te bieden, krijg je in het begin een hoge positie in Google wat goed is voor de CTR van een advertentie. Aangezien de historie van het account invloed heeft op de kwaliteitsscore, is dit erg belangrijk.
  • Schrijf aantrekkelijke advertentieteksten.
    Teksten die saai en niet aantrekkelijk geschreven zijn, krijgen hoogstwaarschijnlijk weinig klikken. Hoe groot is de kans dat jij op een onaantrekkelijke advertentie klikt? Kijk goed naar wat concurrenten schrijven, gebruik hoofdletters om belangrijke woorden uit te lichten en laat weten wat je USP’s zijn. Wat is jouw onderscheidende vermogen en waarom moet er op jouw advertentie geklikt worden?
  • Maak meerdere advertenties en test wat het beste werkt.
    Door meerdere advertenties te maken, kun je goed testen welke advertenties goed werken. Dit ga je terugzien in de CTR wat weer goed is voor de kwaliteitsscore.

De kwaliteit van de bestemmingspagina.

Stel je zoekt naar een ‘bril op sterkte’ en je komt vervolgens op een website die gaat over wc-brillen. Dat wil je toch niet? Hoe goed en mooi die pagina ook gemaakt is, het is niet relevant en dus slecht voor de kwaliteitsscore. Google wil graag dat je een goede ervaring op de bestemmingspagina hebt. Dat heeft niet alleen met relevantie te maken, maar ook met de snelheid van een website, de structuur van de pagina (is deze duidelijk en overzichtelijk),

Tips voor een betere bestemmingspagina:

  • Test de snelheid van je website met Google PageSpeed Insights.
  • Maak je website mobielvriendelijk (responsive webdesign). Dit verbetert de ervaring op de website.
  • Zorg ervoor dat belangrijke zoekwoorden terugkomen op de bestemmingspagina. Soms is het slim om een aparte bestemmingspagina te maken voor zoekwoorden. Dit zorgt voor een hoge relevantie, daarmee voor een goede ervaring en dus een hogere kwaliteitsscore.
  • Zorg voor unieke content die niet op andere pagina’s en websites voorkomt.
  • Erger potentiële klanten niet met pop-ups die de navigatie over de website verstoren. Google geeft aan dat dit niet goed is voor de ervaring op de bestemmingspagina.
  • Gebruik duidelijke call-to-actions en stuur de gebruiker door je website heen om hem/haar een gewenste actie uit te laten voeren.
  • Lees dit artikel van Google over hoe je de ervaring op de bestemmingspagina kan verbeteren of bekijk hierover de video hieronder.

De relevantie van de advertentie ten opzichte van de zoekopdracht.

Zoals hiervoor al geschreven werd, is het belangrijk dat de gebruiker in Google snel vindt wat hij/zij zoekt. Het is dan ook belangrijk dat de advertentie die de gebruiker te zien krijgt, aansluit op de zoekopdracht. Relevantie is een belangrijke factor voor het bepalen van de kwaliteitsscore. Als iemand naar jouw zoekwoord zoekt en je advertentie wordt weergegeven, past deze advertentie dan goed bij dat waar de gebruiker naar op zoek is? Meer informatie daarover vind je bij het Google Help Center.

Hoe verbeter je de advertentierelevantie? Hieronder een paar tips!

  • Geef het Google AdWords account een goede structuur.
    Richt het account goed in. Geef een duidelijke structuur aan de campagnes, advertentiegroepen, advertenties en zoekwoorden. Door meerdere advertentiegroepen aan te maken in plaats van alles maar in één advertentiegroep te doen, kunnen er meer specifieke advertenties gemaakt worden. Dat zorgt ervoor dat de gebruiker bij een zoekopdracht relevantere advertenties te zien krijgt. Voor zoekwoorden met een lage kwaliteitsscore is het misschien wel interessant om een aparte advertentiegroep aan te maken om zo de relevantie te verhogen. Dit heeft vaak een positief effect op de kwaliteitsscore.
  • Schrijf goede advertentieteksten.
    Een goede advertentietekst is cruciaal voor een goede advertentierelevantie. Voor meer informatie over hoe je een goede advertentietekst schrijft kun je deze blog bekijken: 10 winnende formules voor advertentieteksten.
  • Zoekwoorden terug laten komen in de advertentie.
    Door zoekwoorden waarop je adverteert terug te laten komen in advertenties, worden de advertenties door Google gezien als relevant. Als je zoekt op ‘online marketing bureau’, dan wil je ook graag die woorden in de advertentie zien staan, toch? Zorg er tevens voor dat je ook adverteert op de juiste zoekwoorden. Een hele relevante advertentie op zoekwoorden waar vrijwel niet op gezocht wordt levert ook weinig op natuurlijk. Lees meer in het artikel: Hoe doe je een goed zoekwoordenonderzoek?

Geografische prestaties en getargete apparaten.

Google telt ook de prestaties in de getargete regio en de getargete apparaten mee in de kwaliteitsscore. Scoor je slecht op mobiel, dan is het verstandig om eens te overwegen hier niet of minder op te adverteren. Vaak zit er ook duidelijk verschil tussen de verschillende regio’s die je target. Kijk goed naar je product/dienst en de doelgroep. Zijn mensen uit het noorden bijvoorbeeld bereid om te kopen in het zuiden? Het antwoord kan zowel ja/nee zijn. Maar maak deze overweging bewust en bekijk hiervoor de resultaten per regio. Sluit die regio’s uit die slecht presteren. Het heeft namelijk invloed op het account en de kwaliteitsscore.

Om in de gaten te houden:

  • Zoekwoorden die op pauze staan, behouden de kwaliteitsscore die ze hadden toen ze voor het laatst actief waren. Ze tellen ze mee bij de totale kwaliteitsscore van je account.
  • Omdat de kwaliteitsscore een dynamisch gegeven is, is het belangrijk dat je deze score goed blijft monitoren. Zie het als een continu verbeterproces.
  • Staar je niet blind op de kwaliteitsscore. In het Google AdWords account is veel meer bij te houden. Uiteindelijk draait het om het krijgen van conversies.

Aan de slag. Succes met het verbeteren van kwaliteitsscores!

Nu ben je zelf aan de beurt om de kwaliteitsscores te verbeteren. Wij gaan voor de 10, jij ook? Het verbeteren van de kwaliteitsscore zorgt ervoor dat klikken goedkoper worden en je meer uit het budget haalt. Dat wil toch iedereen? Naast de tips uit deze blog, bestaan er nog legio mogelijkheden om de kwaliteitsscore te verbeteren. Heb je hier hulp bij nodig? Neem dan contact met ons op. Wij gaan de uitdaging graag met je aan!

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!