Keyword mapping: de Wat, de Hoe en het Waarom

Keyword mapping - Hoe, wat en waarom

Zoekwoorden zijn het fundament van SEO. Daarom is een zoekwoordenonderzoek zo belangrijk! Maar wat doe je met al die relevante zoekwoorden nadat je ze gevonden hebt? Ga je voor elk zoekwoord een aparte pagina schrijven?

Nee, je start met keyword mapping.

In deze blog leg ik uit wat keyword mapping is, wat de voordelen zijn en geef ik je een handig stappenplan, zodat je direct zelf met “mappen” aan de slag kunt.

Wat kun je verwachten:

  1. Wat is keyword mapping?
  2. Zoekintentie is het toverwoord
  3. Zoekwoord-kannibalisatie
  4. Hoe werkt keyword mapping?

 

Wat is keyword mapping?

Met keyword mappen organiseren we alle zoekwoorden uit het zoekwoordenonderzoek en schrijven die aan specifieke pagina’s toe. Een zoekterm als “Wat is keyword mapping” zet je bijvoorbeeld naast een blog over keyword mapping. En “zoekmachine-optimalisatie” wordt aan een pagina over SEO gekoppeld. Het is hierbij essentieel dat de intentie van het zoekwoord en de pagina op elkaar aansluiten. Waarom die intentie zo belangrijk is, zal ik met een voorbeeld uitleggen:

 

Stel, je bent op zoek naar een nieuwe laptop, maar je weet nog niet welk model het best bij jou past. Daarom open je Google en typ je “Waar moet ik op letten bij het kopen van een laptop?” in de zoekbalk. Binnen een seconde heeft het algoritme de beste resultaten geselecteerd en worden ze netjes onder elkaar weergegeven. Je klikt op het eerste resultaat en belandt op een productpagina, waarop een laptop, een prijs en een bestelknop staan. Ben je nu tevreden? Nee, natuurlijk niet. Je zocht naar tips en advies, niet een productpagina waar de enige opties kopen of weggaan zijn.

 

In dit voorbeeld paste het resultaat van Google dus niet bij de zoekterm. Met andere woorden: de intentie van jouw zoekopdracht kwam niet overeen met de pagina die je bezocht.

Het gevolg? Je haakt af en gaat verder zoeken.

 

Zoekintentie is het toverwoord

In het bovenstaande voorbeeld had je een slechte gebruikservaring, omdat jouw zoekintentie en de intentie van de productpagina niet op elkaar aansloten. In de praktijk komt dit echter zelden voor. Google is namelijk heel goed geworden in het interpreteren van zoekintenties. Als je op “Waar moet ik op letten bij het kopen van een laptop?” zoekt, zul je daarom eerder op een informatieve blog met tips over het kopen van een laptop dan op een productpagina belanden.

 

En daarom is keyword mapping zo belangrijk voor zoekmachine-optimalisatie!

 

Want als de intentie van het zoekwoord waarop je wilt ranken niet aansluit op de intentie van de betreffende pagina, zal deze pagina ook niet als resultaat getoond worden. De pagina is immers niet relevant genoeg voor de gebruiker. Zoekintentie is dus essentieel voor SEO. En nu hoor ik je denken: “Maar vroeger plaatsten we gewoon het zoekwoord in de paginatitel, de URL en de tussenkoppen. En we zorgden ervoor dat het woord een aantal keer in de tekst voorkwam. Werkt dat dan niet meer?”

 

Deze tactieken zijn nog steeds belangrijk, maar de zoekintentie mag je daarbij niet uit het oog verliezen. Zoals gezegd wordt Google steeds beter in het interpreteren van de intenties van haar gebruikers, en daarom is het analyseren hiervan essentieel voor elke langetermijnstrategie. Bovendien wil je jouw bezoekers toch de beste gebruikservaring bieden?

 

Dat alleen moet al reden genoeg zijn om jouw pagina op de intentie van het zoekwoord af te stemmen.

 

Zoekwoord-kannibalisatie

Keyword mapping kan daarnaast helpen om zoekwoord-kannibalisatie (Engels: “keyword cannibalization”) te voorkomen en op te lossen. Zoekwoord-kannibalisatie ontstaat wanneer meerdere pagina’s van een website op hetzelfde zoekwoord ranken. De pagina’s kunnen daardoor met elkaar gaan concurreren in de zoekresultaten, vandaar de term kannibalisatie.

 

Dit hoeft overigens niet altijd problematisch te zijn. Als je de posities 1, 2 en 3 bij een bepaalde zoekterm inneemt, zou ik dat vooral zo laten! Maar het komt wel eens voor dat meer pagina’s die op hetzelfde zoekwoord focussen op Googles tweede pagina blijven hangen. Het samenvoegen van de pagina’s kan in dat geval een oplossing zijn om de eerste pagina te bereiken.

 

Om te bepalen welke pagina’s met elkaar concurreren, moet je de betreffende pagina’s op een rijtje zetten en de relevante zoekwoorden erbij zoeken. Als hieruit blijkt dat één zoekwoord bij twee verschillende pagina’s past, kun je overwegen om die pagina’s samen te voegen. Zo kun je zoekwoord-kannibalisatie oplossen. En dit proces, waarbij je pagina’s en zoekwoorden analyseert om ze vervolgens met elkaar te verbinden, is eigenlijk niets anders dan wat je met keyword mapping doet.

 

Daarom is keyword mapping zo handig om zoekwoord-kannibalisatie aan te pakken.

 

keyword mapping voorkomt zoekwoord-kannibalisatie

 

Hoe werkt keyword mapping?

Keyword mapping is dus een essentiële tool voor jouw SEO-gereedschapskist. Het zorgt ervoor dat jij de inhoud van je pagina kunt afstemmen op de intentie van het zoekwoord en voorkomt zoekwoord-kannibalisatie. Maar hoe werkt het dan? Welke stappen moet je doorlopen?

Ik ben blij dat je het vraagt. Hieronder volgt een stappenplan waarmee je direct met keyword mapping kunt starten.

 

1. Zoekwoordenonderzoek

De allereerste stap is een zoekwoordenonderzoek. Analyseer welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw website en zet ze op een rijtje.

Een goed zoekwoordenonderzoek is goud waard. Ik heb hier niet de ruimte om uit te leggen waar je allemaal op moet letten, maar gelukkig hebben we hier een hele mooie blog voor waarin alles uitgelegd wordt.

 

2. Websitestructuur

Stap twee is het opmaken van een websitestructuur. Maak een uitgebreide organogram van alle pagina’s om de relaties en hiërarchie duidelijk te krijgen. Begin bij de homepagina en werk zo langzaam naar de dieper liggende pagina’s toe.

Deze stap is niet noodzakelijk voor de keyword mapping, maar ik merk dat het helpt bij het interpreteren van de zoekwoorden. Bovendien levert het vaak interessante inzichten op over de interne linkstructuur van jouw website.

 

Keyword mapping: Organogram websitestructuur

 

3. Crawl de website

Nu de structuur op papier staat, ben je klaar om alle pagina’s en URL’s in een spreadsheet te plaatsen. Dit kun je met de hand doen, maar dat is enorm veel werk. Vooral als je een grote website moet “mappen”. Zelf gebruik ik hier Screaming Frog voor. Deze software crawlt jouw complete website en zet alle pagina’s in een tabel. Precies wat je nodig hebt dus! De sheet die uit Screaming Frog volgt, vormt mijn basis voor de keyword mapping.

 

Tip: Laat de metadata zoals paginatitels, headings en metabeschrijvingen in de sheet staan. Daar ben je me later dankbaar voor.

 

4. Bepaal de intentie van een pagina

Staan alle pagina’s netjes onder elkaar? Mooi. Dan beginnen we nu aan het echte werk: het bepalen van de intentie.

Voor het vaststellen van de intentie gebruik ik een salesfunnel, ontworpen door Ahrefs. Deze trechter bestaat uit vier niveaus en beschrijft het conversiepad van een potentiële klant:

  1. Awareness: de gebruiker heeft een probleem of behoefte
  2. Interest: de gebruiker gaat op zoek naar een oplossing of vervulling van die behoefte
  3. Consideration: de gebruiker vergelijkt verschillende oplossingen of opties
  4. Conversion: de gebruiker heeft een besluit genomen en converteert

Bij deze niveaus horen ook specifieke intenties:

  1. Informational: de gebruiker zoekt informatie
  2. Navigational: de gebruiker zoekt een oplossing, dienst of product
  3. Commercial investigation: de gebruiker zoekt verschillende opties om met elkaar te vergelijken
  4. Transactional: het moment van conversie. De gebruiker wil een product kopen of een offerte aanvragen.

 

 

Als we deze trechterweergave als raamwerk gebruiken om het conversiepad van de aankoop van een laptop te analyseren, ziet dat pad er als volgt uit:

  1. Informational: “Ik heb een laptop nodig, maar waar moet ik op letten?”
  2. Navigational: “Ik overweeg een Apple macbook en wil daar meer over weten”
  3. Commercial investigation: “Ik wil de verschillende macbooks met elkaar vergelijken”
  4. Transactional: “Ik wil macbook type X kopen”

Dit laat goed zien waarom het voorbeeld aan het begin van deze blog tot een negatieve gebruikservaring leidde.

 

De zoekterm “Waar moet ik op letten bij het kopen van een laptop?” past in de eerste, informational fase van het conversiepad. Een productpagina hoort daarentegen bij de vierde, transactional fase. Hier wordt de aankoop immers gedaan. Omdat de fases van het zoekwoord en de pagina uit het voorbeeld niet op elkaar aansloten, leidde dit tot een slechte gebruikservaring.

 

En het kan niet vaak genoeg gezegd worden: een slechte gebruikservaring leidt tot ontevreden bezoekers én slechtere posities in Google.

 

Categoriseren van pagina’s

De vier fases uit de trechter vormen een handige kapstok voor het categoriseren van de verschillende intenties van jouw bezoekers. Je hoeft nu alleen nog de juiste fase bij de pagina’s te zetten. Maak dus een extra kolom aan en start met indelen.

Om je alvast een beetje op weg te helpen, heb ik hier een indeling gemaakt die voor 90% van alle pagina’s opgaat:

  1. Informational: Blogs waarin informatie gegeven wordt, zoals de tekst die je nu leest.
  2. Navigational: Dienstenpagina’s, over ons-pagina, home.
  3. Commercial investigation: Pagina’s waar verschillende producten of diensten met elkaar vergeleken worden.
  4. Transactional: product- en landingspagina’s, die converteren als hoofddoel hebben.

 

5. Start met mappen van keywords

Yes! Eindelijk kun je dan beginnen met de keyword mapping. Pak je zoekwoordenonderzoek uit Stap 1 erbij en wijs de zoekwoorden toe aan de pagina’s. Hierbij let je natuurlijk op welke fase bij elk zoekwoord hoort, maar je kijkt ook naar welk zoekwoord relevant is voor de pagina. Een zoekwoord “wasmachine kopen” hoort dus niet bij een pagina die over laptops gaat.

Jouw keyword mapping ziet er vervolgens zo uit. Dat gaat al de goede kant op!

 

PaginaURLZoekwoordenFase
Home*/bedrijfsnaam,
laptopwinkel
navigational
Assortiment*/assortiment/assortiment laptopsnavigational
Productpagina 1*/laptop-model-x/model x kopen,
model x bestellen
transactional
Blog 1*/blog/10-tips-voor-het-kopen-van-laptopadvies laptop kopen,
waar moet ik op letten als ik een laptop koop,
tips aankoop laptop
informational

 

Tijdens het mappen zul je merken dat veel zoekwoorden aan dezelfde pagina toegewezen kunnen worden. Dat is heel normaal, omdat een pagina op meerdere zoekwoorden kan ranken. Houd alleen in de gaten dat deze zoekwoorden dezelfde fase hebben en niet met elkaar conflicteren.

Verder vallen er altijd een aantal zoekwoorden buiten de boot, omdat je ze aan geen enkele pagina kunt toewijzen. Geen paniek, dit is juist een voordeel. Want je weet nu namelijk precies voor welke zoekwoorden je nog een pagina moet schrijven.

 

6. …en nu je toch bezig bent

Herinner je mijn tip nog om de metadata, zoals paginatitels en metabeschrijvingen, in je spreadsheet te laten staan? Dit is de reden:

Als je toch bezig bent met het analyseren van alle pagina’s op jouw website, kun je net zo goed meteen de metadata controleren.

Hiervoor maak ik kolommen met de huidige paginatitels, headings en metabeschrijvingen en zet daarnaast een kolom met mijn suggesties. Dat ziet er als volgt uit:

PaginaHuidige paginatitelAanbevolen paginatitelHuidige H1-tagAanbevolen H1-tagHuidige metabeschrijvingAanbevolen metabeschrijving
ProductpaginaModel XModel X kopen | Gratis verzending va €30 | Gonectshop.nlProductModel X kopenModel X is een leuke laptop.Snelheid, gemak en een batterij die eeuwig meegaat. De Model X is de allerbeste laptop van dit moment. Bestel hem vandaag, dan heb je hem morgen in huis.

Zo kun je uit één eenvoudige spreadsheet enorm veel SEO-voordeel halen. En daarom ben ik zo’n fan van keyword mappen!

 

Keyword mappen: zoekwoordenonderzoek 2.0

In deze blog heb ik je uitgelegd wat keyword mapping is, waarom het belangrijk is en hoe je zelf een mapping maakt. Nu denk je misschien: “poeh, wat een boel werk” En dat is ook zo.

Keyword mapping is soms echt monnikenwerk, vooral bij grote websites. Maar de inzichten die je uit het proces haalt zijn enorm waardevol voor jouw SEO-strategie.

 

Dus download deze spreadsheet en ga direct aan de slag!

Deze blog van SEObrothers.co en de presentatie van Aleyda Solis bij YoastCon 2019 waren een belangrijke inspiratiebron voor het vormgeven van onze spreadsheet.

26 september 2019


Paul Kaufman
Paul Kaufman - Online Marketeer - SEO

Hoewel hij zijn sleutels altijd kwijt is, kan Paul de vindbaarheid van jouw website ongetwijfeld verbeteren. Als SEO-adviseur zoekt hij naar creatieve en efficiënte oplossingen om websites voor zoekmachines te optimaliseren. Je vindt hem doorgaans met zijn neus in Analytics en hij is altijd bezig met nieuwe manieren om onze klanten op positie 1 te krijgen.

LinkedIn

De laatste trends weten? Ontvang onze nieuwsbrief!

  • Je persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het gevraagde contact. Lees de privacyverklaring voor meer informatie.
Vragen of afspraak maken?

Stuur ons een bericht op Whatsapp