Veelgemaakte fouten bij Facebook adverteren

Gaat een groot gedeelte van jouw marketingbudget naar Facebook advertenties? Dan wil je daar natuurlijk wel een optimaal resultaat mee behalen, zoals het bereiken van een nieuwe doelgroep of het genereren van omzet.

Toch zijn er veel bedrijven en marketeers die zonder duidelijke aanpak via Facebook adverteren. Logisch dat je dan fouten maakt en niet het maximale uit je advertenties haalt.

Om ervoor te zorgen dat je op tijd je fouten inziet, zet ik de meest gemaakte fouten bij het adverteren op Facebook op een rij.

Herken jij jezelf in één van de valkuilen?

  1. De verkeerde campagnedoelstelling kiezen
  2. Geen duidelijke doelgroep targeting
  3. Tegen jezelf opbieden
  4. Niet de juiste biedstrategie kiezen
  5. Te veel tekst in je advertenties
  6. Niet voldoende monitoren

 

1. De verkeerde campagnedoelstelling kiezen

Bij het opzetten van een Facebook campagne moet je altijd een campagnedoelstelling kiezen. Bedenk wat je voor jouw bedrijf wilt bereiken met je advertentie, dan help ik je met het maken van de juiste keuze qua Facebook-campagnedoelstelling. De doelstellingen zijn onderverdeeld in drie categorieën: bekendheid, overweging en conversie.

Let op: adverteer jij altijd middels de blauwe knop ‘promoten’? Dan maak je gebruik van de simpele variant van Facebook adverteren. In principe kan dat geen kwaad als je op een makkelijke en snelle manier een advertentie online wilt zetten. Je hebt bij deze optie dan ook niet de mogelijkheid om een campagnedoelstelling te kiezen. Hiervoor moet je naar het advertentiebeheer van Facebook gaan.

 

1.1. Bekendheid

Binnen de categorie ‘bekendheid’ heb je twee opties: merkbekendheid en bereik.

Merkbekendheid

Kies voor merkbekendheid als je wilt dat zoveel mogelijk mensen jouw merk zien én onthouden. Het is hierbij niet het doel om mensen naar je website te sturen, maar je wilt juist top-of-mind zijn bij je doelgroep.

Deze doelstelling geeft je een geschatte stijging in advertentieherinnering. Dat betekent dat je inzicht krijgt in het aantal mensen dat zich je advertentie herinnert als Facebook hier binnen twee dagen naar zou vragen.

Facebook meet de geschatte stijging in advertentieherinnering middels machine learning. Het toenemende aantal mensen dat je advertentie herinnert wordt berekend door twee groepen dezelfde vraag te stellen en het verschil tussen beide groepen te berekenen. Het gaat hierbij om een groep die de advertentie wel heeft gezien en een groep die de advertentie niet heeft gezien.

Hieronder zie je de melding die de ontvangers krijgen:

 

Campagnedoelstelling Merkbekendheid

Let op: De resultaten worden aangeduid als ‘geschat’. Dat houdt in dat Facebook voortdurend bezig is om de methode voor de berekening te verbeteren.

 

Bereik

Weet jij precies wie je doelgroep is en wil je dat je advertentie door het grootste deel van die groep wordt gezien? Dan moet je voor ‘bereik’ gaan. Hiermee helpt Facebook je om het maximale aantal mensen in je Facebook-doelgroep te bereiken.

Deze doelstelling is perfect om mensen te bereiken die nog niet met jouw merk in aanraking zijn gekomen. Het doel van de optie ‘bereik’ is om mensen een bepaalde boodschap te laten zien. Zo creëer je namelijk bekendheid voor jouw logo, naam, huisstijl en mogelijk ook al voor de merkwaarden en beleving.

Het mooie aan de doelstelling ‘bereik’ is dat je precies kunt aangeven hoe vaak je je advertentie aan iemand wilt vertonen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen dat je advertentie maar één keer per week of drie keer per dag wordt weergegeven. Ideaal als je meer controle wilt over je advertentieweergaven.

Deze doelstelling is met name interessant om in te zetten voor remarketing campagnes. Als je een kleine remarketing groep hebt, weet je namelijk zeker dat je advertentie niet te vaak aan die kleine groep wordt weergegeven. Wanneer je de advertentieweergave op bijvoorbeeld één keer in de twee weken zet, weet je zeker dat je doelgroep niet overspoeld wordt met dezelfde advertenties.

 

1.2. Overweging

Binnen de categorie ‘overweging’ heb je zes opties: verkeer, betrokkenheid, appinstallaties, videoweergaven, leads genereren en chatberichten.

 

Verkeer

De campagnedoelstelling ‘verkeer’ houdt in dat je verkeer naar een bestemming wilt genereren. De bestemming kun je zelf kiezen: denk bijvoorbeeld aan je website, een app of een Messenger-gesprek. Je kiest voor deze optie als je bijvoorbeeld een blog hebt geschreven of als je een specifiek product op je website onder de aandacht wilt brengen.

Bij het maken van een verkeer-advertentie moet je goed nadenken over de bestemming waar je de doelgroep naartoe wilt sturen. Is de inhoud relevant? Wordt de pagina goed weergegeven op mobiel? En staat er een duidelijke call-to-action op? Allemaal zaken waar je rekening mee moet houden bij het bepalen van de bestemming.

Onthoud: hoe goed je advertentie ook is, als de ervaring later tegenvalt, haakt men alsnog af en heb je voor niets betaald voor een klik op je link.

 

Voorbeeld Facebook verkeer advertentie

Bron: House of U

 

Betrokkenheid

Met de doelstelling betrokkenheid genereer je meer interactie met je berichten. Denk hierbij aan het plaatsen van een opmerking, het delen van een bericht, het bekijken van een foto of video of de klikken op de link.

Deze doelstelling is ideaal als je meer likes en reacties wilt krijgen op jouw post.

Het is goed om te weten dat betrokkenheid alle acties omvat die mensen nemen met betrekking tot je advertentie. Denk hierbij aan het plaatsen van een opmerking of het geven van een like, maar óók het bekijken van een foto/video of het klikken op een link.

Als je deze doelstelling kiest, dan moet je goed nadenken over de advertentie die je gaat maken. Het doel is om de interactie uit te lokken, dus daar moet je dan ook rekening mee houden. Ga voor een aantrekkelijke en relevante tekst en afbeelding of video. Hoe relevanter de advertentie, des te beter je advertentie presteert.

 

Appinstallaties

Heb je een app voor je bedrijf? Facebook heeft hiervoor een aparte doelstelling gemaakt waarmee je mensen kunt bereiken die hoogstwaarschijnlijk je app interessant vinden. Perfect wanneer je wilt dat meer mensen je app downloaden!

Het fijne aan deze doelstelling is dat je mensen meteen door kan linken naar de download van de app. Hiervoor moet je wel eerst je app registreren op de Facebook for Developers-site.

 

Videoweergaven

De impact van video’s is groot. Niet gek dus dat 67% van de online consumenten eerder een aankoop doet na het zien van een productvideo op social media.

Steeds meer bedrijven kiezen daarom voor video in plaats van tekst. Beelden zeggen immers vaak meer dan woorden, zeker bij een productlancering of een kijkje achter de schermen. Met de videoweergaven-doelstelling zorg je ervoor dat meer mensen je video-inhoud bekijken. Een leuke, interactieve manier om mensen kennis te laten maken met je bedrijf.

Ik merk dat videoweergaven ook een relatief goedkope manier is om onder de aandacht te komen. Je kiest namelijk op welke manier je wilt betalen voor je videoweergaven. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor onafgebroken videoweergaven van 2 seconden, 15 seconden of zelfs langer.

 

Tip: Je kunt een aangepaste doelgroep maken op basis van de betrokkenheid die mensen hebben gehad met je video. Zo kun je mensen benaderen die tenminste 25% of 50% van je video hebben bekeken. Ideaal wanneer je een opvolgcampagne wilt maken!

 

Aangepaste doelgroep maken van videoweergaven Facebook

 

Leads genereren

Dankzij de doelstelling leads generen kun je contactgegevens (zoals naam, e-mailadres en telefoonnummer) van gebruikers ontvangen. De advertentie is zo ingericht dat zodra je hierop klikt, er een pop-up verschijnt waar men direct gegevens kan achterlaten. Facebook vult deze gegevens automatisch in, wat het voor de gebruiker nóg laagdrempeliger maakt. Voor jou als bedrijf scheelt het ook tijd, want je hebt hiervoor geen landingspagina op jouw website nodig.

Deze doelstelling is interessant als je bijvoorbeeld een e-book onder de aandacht wilt brengen of je mailinglijst wilt aanvullen. Maar het kan ook worden gebruikt om sollicitanten te vinden voor een vacature.

 

Voorbeeld Lead Advertentie Facebook

Bron: Facebook

 

Daarbij wel de kanttekening dat de kwaliteit van de leads minder kan zijn, omdat het erg makkelijk is om gegevens achter te laten. Dat moet je bij het maken van een leadadvertentie wel in je achterhoofd houden.

 

Tip:Wil je gratis leads verzamelen? Dat kan door een advertentie als paginabericht te plaatsen, zonder dat je het adverteert. Doorloop eerst alle stappen zoals je de advertentie zou maken, maar kies op het laatste om het bericht niet te adverteren. Je hebt bij Paginaberichten de optie om het bericht alsnog organisch in te plannen. Erg handig!

 

Chatberichten

Met de chatberichten-doelstelling stuur je mensen via de advertentie direct naar een Messenger-chatgesprek. Op deze manier kom je direct in contact en kun je via de chat extra informatie versturen of vragen beantwoorden.

Het is hierbij wel belangrijk dat er een medewerker beschikbaar is om te reageren op de chatberichten. Eventueel kun je de medewerker ondersteunen door de automatische responses van Facebook te gebruiken. Een simpele manier om ervoor te zorgen dat men snel een reactie krijgt zodat de medewerker de tijd heeft om in te haken.

Verwacht je veel reacties? Overweeg dan om te werken met chatbots. Door deze goed in te stellen worden mensen direct voorzien van antwoorden en hoeft er geen medewerker constant achter de chat te zitten. Er zijn tegenwoordig genoeg chatbots, zoals Chatfuel of Manychat, die gemakkelijk in te stellen zijn.

 

1.3. Conversie

Binnen de categorie ‘conversie’ heb je drie opties: conversies, verkopen uit catalogus en winkelverkeer.

Conversies

Via de optie ‘conversies’ kun je zelf aangeven wat voor jou een conversie is. Dit kan bijvoorbeeld een actie zijn op je website, in je app of in Facebook Messenger.

Voor advertenties gericht op websiteconversies moet je wel een Facebook Pixel op je website hebben staan. Dit is een stukje code die op je website wordt geplaatst, waardoor Facebook gegevens kan verzamelen over jouw websitebezoekers. Als je de Facebook Pixel gebruikt, dan kun je sitebezoekers bereiken die waarschijnlijk de gewenste actie zullen uitvoeren. Ook kun je bijhouden hoeveel mensen uiteindelijk converteren.

Let op: voor de doelstelling ‘conversies’ moet je minimaal 50 gebeurtenissen per week hebben voor de geselecteerde conversie. Alleen op die manier kan Facebook de advertentie optimaliseren en optimaal inzetten.

Meer weten over Facebook Pixels? Bekijk dan ook onze andere blog: ‘Haal het meeste uit je advertenties met de Facebook Pixel

 

 Verkopen uit catalogus

Met de optie ‘verkopen uit catalogus’ maak je advertenties die automatisch artikelen uit je catalogus weergeven, op basis van je doelgroep. Facebook kijkt dan zelf welke producten ze moeten tonen.

Om deze dynamische advertentievorm optimaal in te kunnen zetten, moet er wel een Facebook pixel op je website staan. Daarnaast dient deze gekoppeld te zijn aan je Facebook Catalogus. Alleen op die manier kan Facebook bepalen welke producten hij aan de ontvanger moet laten zien.

Deze advertentiedoelstelling is ideaal voor remarketing. Je kunt namelijk precies de items laten zien die men eerder heeft gezien of zelfs al in de winkelwagen heeft gehad.

 

Winkelverkeer

Heb je een fysieke winkel en wil je daar meer mensen naartoe sturen? Kies dan voor de optie winkelverkeer. Je laat je advertentie dan zien aan mensen die in de buurt zijn, zodat ze sneller getriggerd worden om langs te komen.

Om deze optie te kunnen kiezen moet je wel eerst een winkel aanmaken in Facebook. Facebook heeft namelijk meer gegevens van je nodig om goed te kunnen meten hoeveel winkelbezoeken er daadwerkelijk zijn geweest. Denk hierbij aan je Wifi-netwerk of de exacte coördinaten van je locatie.

 

Hoe weet je of je campagne succesvol is?

Er is maar één manier om te bepalen of je advertenties een succes zijn geweest en dat is door te kijken of jouw doelstellingen zijn behaald. Voor iedere organisatie is dat weer anders, dus hier is geen vaste maatstaf voor.

Let wel dat je niet te snel conclusies trekt. Pas als je advertentie een tijdje heeft gedraaid, kun je zien of je de gewenste resultaten hebt behaald.

Zoals je hierboven hebt gelezen, heeft iedere doelstelling zijn eigen waardes. Door te kiezen voor een bepaalde campagnedoelstelling, laat je Facebook zien welke resultaten jij het belangrijkste vindt.

Mijn advies? Probeer meerdere campagnedoelstellingen uit, zeker in het begin. Door meerdere doelstellingen te testen kun je zien welke het beste werkt voor jouw bedrijf. Met deze inzichten kun je later eventueel verbeteringen doorvoeren.

 

2. Geen duidelijke doelgroep targeting

Een van de belangrijkste onderdelen van Facebook adverteren is het bepalen van de doelgroep. Want als je niet weet wie je wilt bereiken, dan wordt het natuurlijk lastig om je doel te behalen. Je kunt wel een steengoed concept hebben bedacht, maar met een doelgroep die niet relevant is, kun je jouw idee net zo goed weer in de prullenbak gooien.

Er zijn bedrijven die Facebook advertenties maken en zich richten op 15 miljoen mensen. Dat is niet tactisch, tenzij je een paar miljoen aan advertentiebudget te besteden hebt. Daarbij is de doelgroep zó groot dat de kans aanzienlijk is dat jouw dienst of product niet aansluit bij hun interesses.

Gelukkig biedt Facebook genoeg mogelijkheden om een goede doelgroep te bepalen, zoals:

 

Facebook Audience Insight tool

 

Toch zie ik het bepalen van de doelgroep nog regelmatig mis gaan. Bedrijven kiezen bijvoorbeeld een te specifieke doelgroep, of zouden juist specifieker moeten zijn.

Er zijn geen vaste richtlijnen voor de doelgroep. Bepaal de grootte van jouw doelgroep op basis van eigen inschatting én de cijfers die je online ziet. Heb je een relatief laag advertentiebudget, van bijvoorbeeld €100? Dan is het verstandig om op zoek te gaan naar een specifieke doelgroep. Bij grote budgetten kun je ook breder inzetten, hoewel dit erg afhankelijk is van de branche waar je in zit. Meer verschillende mensen bereiken is niet altijd beter.

 

3. Tegen jezelf opbieden

Overlappende doelgroepen zijn ook een veelvoorkomend probleem. Met een overlap in je advertentiedoelgroep, concurreer je tegen jezelf. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Ik leg je graag uit hoe je overlapping van je doelgroep kunt ontdekken en voorkomen.

 

Wat is doelgroepoverlapping?

Als er sprake is van doelgroepen die elkaar overlappen, noemen we dat doelgroepoverlapping. Hoe groter de overlap van de doelgroep, des te slechter je campagnes presteren. Je bent namelijk tijd en geld aan het verspillen in verschillende advertenties die dezelfde doelgroep willen bereiken.

Om dit goed te kunnen begrijpen geef ik hieronder een voorbeeld:

 

Stel, je hebt een bedrijf dat online elektrische fietsen verkoopt. Je maakt daar drie verschillende advertentiesets voor aan, met unieke doelgroepen.

  • 1e doelgroep: je wilt mensen bereiken die graag fietsen, dus als interesse kies je ‘Fietsen’.
  • 2e doelgroep: je weet dat je de meeste fietsen verkoopt aan een doelgroep tussen de 45 – 65 jaar, zowel mannen als vrouwen, dus dat wordt je tweede doelgroep.
  • 3e doelgroep: je gebruikt de look-a-like tool van Facebook om een doelgroep te maken van iedereen die actie heeft ondernomen op je website (op basis van de Facebook pixel).

Je hebt nu dus 3 doelgroepen gemaakt die in eerste instantie erg interessant lijken. Toch kan dit voor overlap gaan zorgen. Zo heb je bijvoorbeeld:

  1. …Onder de mensen die geïnteresseerd zijn in fietsen waarschijnlijk al mannen en vrouwen tussen de 45-65 jaar.
  2. …Onder de doelgroep 45 – 65 jaar ook mensen die interesse hebben in fietsen.

Daarnaast bevat een look-a-like groep mensen die vergelijkbaar zijn met mensen die interactie hebben gehad op je website. De kans is erg groot dat dit mensen zijn die 45 – 65 jaar oud zijn en/of interesse hebben in fietsen.

 

Zie je wat er hierboven gebeurt? Als je nu alle drie de doelgroepen gaat inzetten voor drie verschillende advertentiesets, nemen de kosten per Facebook advertentie toe. Je probeert namelijk vrijwel dezelfde doelgroep te bereiken. Daardoor zijn er nu drie advertenties die een plekje op de tijdlijn van de ontvanger willen bemachtigen.

Het resultaat: jij moet meer betalen, voor mindere resultaten. En dat wil je niet.

Maar hoe kom je erachter dat er sprake is van een doelgroepoverlapping?

 

Hoe kun je de doelgroepoverlap ontdekken?

Allereerst: gebruik je gezonde verstand om te bepalen of de doelgroepen niet te veel overeen komen.

Je kunt ook vooruit met Facebook Business Ads Manager > Doelgroepen om te achterhalen of er overlap is. Hier vind je een overzicht van al jouw doelgroepen. Selecteer maximaal vijf doelgroepen die je met elkaar wilt vergelijken en ga dan naar de drie puntjes bovenin. Daar vind je de optie ‘Doelgroepoverlap weergeven’. De doelgroep die je als eerste selecteert, is de doelgroep waarmee het de anderen zal vergelijken.

 

Doelgroepen vergelijken Facebook

 

Belangrijke sidenote: niet alle doelgroepen kunnen met elkaar worden vergeleken! Vaak gaat het hierbij om aangepaste doelgroepen. Facebook laat de overlap niet zien om de privacy van de mensen op Facebook te beschermen.

In het voorbeeld hierboven zie je dat de geselecteerde doelgroep, à 87.000 mensen, wordt vergeleken met twee andere doelgroepen. Een aangepaste doelgroep met een grootte van 22.000 mensen. De overlap van deze doelgroep is niet beschikbaar in verband met de privacy.

De andere doelgroep bevat 26.000.000 mensen en je ziet dat deze doelgroep voor 67% overeenkomt met de geselecteerde doelgroep. Het feit dat deze doelgroep overlapt, is niet per se een slechte zaak. Maar je moet in dit geval wel goed opletten dat je beide doelgroepen niet tegelijkertijd gebruikt in je advertentiesets. Je weet nu namelijk dat er een overlap is van 58.290 personen.

 

Hoe voorkom je dat je tegen jezelf opbiedt?

Zoals je wellicht weet worden Facebook advertenties geplaatst op basis van een veilingsysteem. Jij en je concurrenten bieden op een plekje op de tijdlijn van de doelgroep die je wilt bereiken. Er wordt geboden op weergaven, kliks of conversies.

Facebook kijkt in de veiling welke advertentie het beste aan iemand kan worden weergegeven. Om dit te kunnen bepalen, kijkt Facebook naar de informatie die je tijdens het maken van een advertentie geeft, zoals jouw doelgroep. Op deze manier probeert Facebook maximale waarde te leveren: zowel voor de Facebookgebruikers-als adverteerders.

Je voorkomt dat je tegen jezelf opbiedt door niet tegelijkertijd op dezelfde doelgroepen te adverteren. Op die manier voorkom je dat je met je eigen advertenties de concurrentie aangaat.

 

Hoe werkt de Facebook veiling precies?

Iedereen die op Facebook adverteert doet mee aan de Facebook veiling. In 2019 is er in Nederland ruim €633,1 miljoen uitgegeven aan social media advertenties. Je kunt je wel voorstellen dat dat aardig wat adverteerders zijn.

Zoals je weet wil Facebook het beste resultaat leveren aan zowel de Facebook gebruiker als de bedrijven. Hoeveel je voor een advertentie betaalt is afhankelijk van een aantal factoren:

  • Concurrenten: Hiermee bedoel ik de concurrenten die zich ook in de advertentieveilingen van Facebook bevinden. Hoe meer bedrijven zich op een bepaalde doelgroep richten, hoe hoger de prijs van je advertentie wordt. Het draait allemaal om vraag en aanbod. Je bent al in de strijd met je concurrenten, dus je wilt  zien te voorkomen dat je ook nog eens tegen je eigen advertenties opbiedt.
  • Relevantie: Is je advertentie niet relevant voor de doelgroep? Dan zullen zij hier ook geen interactie mee hebben. Dat kan ervoor zorgen dat je meer gaat betalen voor je advertenties. Daarom moet je de kwaliteitsscore van je advertentie goed in de gaten houden. Je kunt je kwaliteitsscore inzien door je kolommen in je advertentiebeheer aan te passen. Hoe beter deze is, des te hoger je in de veiling komt te staan.

 

  • Bod: Dit is wat een adverteerder bereid is om te betalen om het gewenste resultaat te krijgen. Hoe hoger je biedt, hoe groter de kans is dat je advertentie wordt weergegeven.

 

Op dat laatste puntje gaan we even verder induiken, want de biedstrategieën op Facebook worden vaak over het hoofd gezien.

 

4. Niet de juiste biedstrategie kiezen

Bij het opzetten van je Facebook campagne moet je kiezen wat hiervoor de beste biedstrategie is. Biedstrategieën bepalen hoe Facebook voor je biedt in de advertentieveilingen. Het is belangrijk om nooit meer te bieden dan een bepaald doel waard is. Anders behoudt je je winstgevendheid niet.

Om dit te kunnen bewaken zijn er vier verschillende biedstrategieën:

 

4.1. Laagste kosten (automatisch bod)

Als je voor deze strategie kiest, dan gaat Facebook voor je aan de slag. Het systeem beheert de biedingen en probeert op die manier de laagste kosten voor je doel te bereiken. Dit is een van de meest gekozen biedstrategieën, omdat Facebook budgetten gaat besteden op basis van wat ze al die jaren hebben geleerd. Wil je dit liever handmatig beheren, dan ga ja al automatisch door naar een andere biedstrategie.

 

4.2. Bodlimiet

Wil je je biedingen in een veiling beheren? Dan is dit de beste optie. Als je een bodlimiet instelt, dan probeert Facebook de meeste van de door jouw gekozen acties te krijgen zonder in een veiling meer te bieden dan jouw bod.

 

Bodlimiet Adverteren Facebook

Bron: Facebook

4.3. Kostenlimiet

Kies je voor de strategie kostenlimiet, dan probeert Facebook de door jou gekozen acties te krijgen en de gemiddelde kosten op jouw bod te houden.

 

Kostenlimiet Facebook adverteren

Bron: Facebook

4.4. Doelkosten

Door te kiezen voor de doelkostenstrategie, stel je een bod in dat Facebook zelf aanpast om doelkosten per resultaat te bieden. Dit gaat niet verder dan een bereik van + / – 10% van het bod dat je instelt.

 

Doellimiet Facebook adverteren

Bron: Facebook

 

Iedere strategie heeft zijn voor- en nadelen. Hieronder een overzicht van de biedstrategieën van Facebook:

 

BiedstrategieBeschikbare campagnedoelstellingenVoordelenNadelen
Laagste kostenMerkbekendheid, bereik, verkeer, betrokkenheid, app-installaties, videoweergaven, leadgeneratie, conversies en verkoop van productcatalogus.

Facebook beheert de biedingen en zorgt ervoor dat je tegen de beste kosten je volledige budget uitgeeft.

Geen controle over de kosten per resultaat
BodlimietBereik, verkeer, betrokkenheid, app-installaties, videoweergaven, leadgeneratie, conversies en verkoop van productcatalogus.Je kunt een maximum bod voor jouw doel instellen om de kosten te beheren. Tevens vergroot het je concurrentiepositie ten opzichte van andere adverteerders.Meer tijd kwijt aan het beheren van biedingen om de kosten te beheersen.

Mogelijk wordt niet al het budget besteedt.

KostenlimietVerkeer, app-installaties, reacties op evenementen, leadgeneratie, videoweergaven, verkoop van productcatalogus met link klik- en offsite-conversies.Minimaliseert de kosten zonder de biedingen handmatig aan te passen.

Kosten kunnen stijgen als de goedkope kansen opraken.

De leerfase heeft meer tijd nodig.

DoelkostenVerkeer, app-installaties, leadgeneratie, conversies en  verkoop van productcatalogus.Voorspelbaarheid van de kosten.

Haal de meeste conversies mogelijk tegen de beoogde kosten.

Kans dat je goedkopere biedingen misloopt. Mogelijk besteed je niet het hele budget.

In het begin is het erg lastig om een goede strategie te kiezen. Daarom wil ik je aanraden om met de optie laagste kosten te starten, totdat je zeker weet dat je de biedstrategieën snapt. Ook is het goed om eerst data te verzamelen, zodat je ook weet hoe de veiling voor jouw campagnes werkt.

 

5. Te veel tekst in je advertentie

Helaas zie ik het nog veel voorbij komen: advertentieafbeeldingen die té veel tekst bevatten. Dat is ontzettend jammer, want zodra je afbeelding meer dan 20% tekst bevat, krijg je direct een lagere advertentiescore van Facebook.

Dit doet Facebook omdat uit onderzoek is gebleken dat afbeeldingen met minder dan 20% tekst beter presteren. Om de waarde van mensen en bedrijven te maximaliseren, worden advertenties met te veel tekst beschouwd als advertenties van lage kwaliteit.

Met een lagere advertentiescore bereik je minder mensen, terwijl je wel hetzelfde betaalt. Een simpele fout die je gemakkelijk kunt voorkomen met behulp van de Facebook Tekst Overlay Tool.

 

Facebook Text Overlay Tool

Dankzij de Facebook Text Overlay Tool kun je bepalen of je afbeelding meer dan 20% tekst bevat. Je advertentie krijgt dan een beoordeling: OK, Laag, Gemiddeld of Hoog.

Je wilt met je advertentie altijd op OK zitten, al kom je er in sommige situaties niet onderuit dat je op Laag zit. Probeer dat waar mogelijk te vermijden. Kijk of je het lettertype iets kleiner kunt maken of wellicht de kleur wat lichter kunt maken.

Facebook Text Overlay Tool

 

6. Niet voldoende monitoren

Het is noodzakelijk dat je je campagnes goed in de gaten houdt. Niet voldoende monitoren, is een veelgemaakte fout bij Facebook adverteren.

Veel mensen stellen een campagne in en kijken pas aan het einde van de looptijd hoe de campagne heeft gedraaid. Zonde, want door ook tijdens de advertentieperiode goed te monitoren kun je op tijd bijsturen en meer uit je advertenties halen. Het is afhankelijk van de periode die je hebt ingesteld voor je campagne, maar ik raad altijd aan om zeker een paar keer naar je advertentie te kijken.

Er kunnen zich namelijk een aantal scenario’s voordoen:

6.1. Interactie en webcare

De kans is groot dat je advertentie voor interactie zorgt. Door dit in de gaten te houden kun je bepalen of je advertentie in de smaak valt bij de doelgroep.

Ontvang je alleen maar veel likes en positieve reacties? Dan ben je goed bezig! Ontvang je veel negatieve publiciteit? Kijk dan nog eens goed naar de boodschap van je advertentie en of deze goed aansluit bij de doelgroep. Webcare is ontzettend belangrijk, dus ga hier serieus mee om.

 

Tip: Je kunt de mensen die je advertentie liken uitnodigen om je pagina ook leuk te vinden. Dit is een mooie manier om mensen bij je Facebook pagina te betrekken en je volgers te vergroten.

 

6.2. Frequentie te hoog

Houd je advertentiefrequentie in de gaten. De advertentiefrequentie staat namelijk voor het gemiddelde aantal keren dat gebruikers jouw advertentie zien. Staat er bij de frequentie 4? Dan betekent dat dat elke gebruiker je advertentie gemiddeld 4 keer heeft gezien.

‘Wat is het ideale cijfer voor mijn advertentiefrequentie?’ Daar is geen vaste regel voor, maar uit onderzoek van Social Media Today blijkt dat je bij een frequentie tussen de 1,8 en de 4 voor optimale prestaties zorgt. Kom je daarboven, dan zul je ook zien dat de cost-per-acquisition (CPA) stijgen.

 

Ideale Frequentie Facebook adverteren

Ideale frequentie Facebook adverteren. Bron: Social media today

6.3. Betalingsmethode niet in orde

Bij Facebook heb je de optie voor verschillende betalingsmethoden, zoals creditcards, PayPal, automatische incasso en lokale handmatige betalingsmethoden. Je moet voordat je gaat adverteren een betalingsmethode selecteren, maar het kan altijd voorkomen dat gedurende het adverteren er problemen ontstaan met de betalingsmethode die je hebt gekozen.

Ik zie weleens dat er problemen ontstaan met de creditcard, bijvoorbeeld doordat het bestedingslimiet van de kaart is bereikt. Als dat het geval is, dan worden de campagnes tijdelijk uitgeschakeld. Je ontvangt hierover een mail van Facebook, maar als je die over het hoofd ziet, dan blijven je advertenties op non-actief staan totdat er weer een geldige betalingsmethode aan het account is toegevoegd.

 

6.4. Opnieuw beginnen of aanpassen?

Heb je een bepaalde campagne al een tijdje draaien, maar voldoet deze aan één (of meerdere) van de fouten in deze blog? Dan is het slim om de Facebook campagne eens opnieuw op te bouwen.

Bij Facebook is het namelijk zo dat je de ‘slechte kwaliteit’ meedraagt in de rest van je campagne. Zelfs als je je fouten hebt hersteld.

Mijn advies: kies ervoor om van je fouten te leren en ga fris en fruitig aan de slag met het maken van een nieuwe campagne. Zo kun je de campagnes na een tijdje met elkaar vergelijken en zien wat het verschil is.

 

Al doende leert men

Facebook adverteren is een vak apart. Met de basiskennis kom je een heel eind, maar wil je écht een goede Facebook campagne opzetten, dan moet je met bovenstaande valkuilen rekening houden. Tijd om eens kritisch naar je campagnes te kijken!

Ben je benieuwd wat voor handige social media tips ik nog meer met je kan delen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief of duik in onze social media blogs.

21 juli 2020


Lisanne Spaargaren
Lisanne Spaargaren - Social media & E-mailmarketing specialist

Als social media & e-mailmarketing specialist bij Gonect is Lisanne dagelijks bezig met het creëren van content. Dit gaat voor haar vaak verder dan een vlotte tekst schrijven of een opvallende visual ontwerpen. Het liefst wil ze het internet een klein beetje mooier maken.

LinkedIn
Vragen of afspraak maken?

Stuur ons een bericht op Whatsapp