Waar moet je op letten bij internationale zoekmachineoptimalisatie (SEO)?

Bart Rietjens - 08 maart 2016

Internationale zoekmachineoptimalisatie

Is het voor jouw organisatie tijd om de internationale markt op te gaan? Ben je nationaal al goed vindbaar en wordt het dus tijd voor een site die internationaal de top SEO-posities gaat veroveren? Vergis je niet, dit gaat veel tijd kosten. Hieronder 9 tips om dit voor elkaar te krijgen.

Om dit voor elkaar te krijgen, ga ik er natuurlijk vanuit dat je een basiskennis van websites en Google hebt.

  1. Wat is je huidige internationale SEO-status?
  2. Op welke talen richt jij je met internationale SEO?
  3. Welke zoekmachines zijn belangrijk voor je internationale SEO?
  4. Welke domeinnaam gebruik je bij internationale SEO?
  5. Kun je de lokale vindbaarheid bij je SEO ook verbeteren?
  6. Is social media belangrijk bij het behalen van een goede internationale SEO-positie?
  7. En hoe ga je nu internationaal organisch scoren?
  8. Hoe houd je nu bij op welke posities je in Google staat met internationale SEO?
  9. Heb jij geen tijd voor internationale SEO? Gebruik dan Google AdWords.

1. Wat is je huidige internationale SEO-status?

Je moet altijd beginnen met een goed onderzoek. Dit zorgt ervoor dat je prioriteiten kunt stellen en doelstellingen kunt maken. De eerste stap is om je huidige internationale vindbaarheid, verkeer en resultaten te meten. Vraag je hierbij de volgende dingen af:

  • Welke andere landen en talen zorgen voor je huidige organische zichtbaarheid en verkeer?
  • Wat is de lijn hierin? Neemt dit toe of juist en hoe onderscheidt dit zich per land?
  • Welke zoekwoorden en pagina’s zorgen voor zichtbaarheid voor de meest belangrijke landen?
  • Wat is het doorklikpercentage en wat zijn de uiteindelijke resultaten (oftewel conversies)?

Door bovenstaande vragen te beantwoorden, weet je waar je staat. Als je nog weinig websitebezoeken krijgt uit bepaalde landen, wil dat absoluut niet zeggen dat daar geen kansen liggen. Misschien is er wel een enorme zoekpotentie in deze landen. Om dat uit te zoeken, kun je een zoekwoordenonderzoek doen. De volgende gegevens zijn daarbij belangrijk:

  1. Relevante zoekwoorden en zinnen die gebruikt worden als zoekopdrachten door je internationale doelgroep wanneer ze zoeken naar je diensten of producten.
  2. Het zoekvolume op die zoekwoorden per land.
  3. De concurrentie in die landen.
  4. Je huidige positie op die zoekwoorden in de desbetreffende landen.

De Google keyword planner van Google of de Bing keyword planner kunnen je helpen om interessante zoekwoorden te vinden. Hiermee kun je nuttige keywords vinden maar ook het zoekvolume hierop en de trends in de desbetreffende zoekmachine analyseren.

2. Op welke talen richt jij je met internationale SEO?

Het klinkt als een simpele optelsom, maar toch wordt het in veel gevallen niet gedaan; het is verstandig om in de taal van het land waar je beter vindbaar wilt worden te communiceren. Dit heeft meerdere redenen, de belangrijkste zijn:

  1. De meeste mensen zoeken in hun eigen taal en hebben ook een voorkeur voor websites in de desbetreffende taal.
  2. Google zal je eerder in een land vertonen wanneer je een website hebt die gericht is op dat desbetreffende land.

Doe eerst een zoekwoordenonderzoek alvorens je je teksten gaat schrijven. Vertaal je bloemenpot in Google Translate, dan krijg je als resultaat Blumentopf. Maar een Blumentopf is een klein bloempotje terwijl jij wellicht grote bloemenpotten verkoopt. En zo zijn er nog vele voorbeelden te bedenken van fouten die gemaakt worden zonder een goed zoekwoordenonderzoek.

Wederom een ‘intikkertje’ maar alweer eentje die we zeer geregeld tegenkomen; gebruik geen Google Translate. Dit resulteert in dramatische teksten waarbij vrijwel iedere bezoeker afhaakt. Ben je de taal niet machtig, laat dit dan door een vertaalbureau doen.

Zorg dat je de Hreflang goed hebt ingesteld en dat je hierin aangeeft in welke taal je pagina’s vindbaar moeten zijn. Wil je weten wat een Hreflang is, bekijk dan deze video:

 

Stel ook je sitemap op de juiste manier in en zorg dat je de juiste taalinstellingen gebruikt in je Search Console. Hierbij adviseren we om alle specifieke landen uit je internationale SEO-targeting los toe te voegen in je Google Search Console. In het search console kun je in subfolders aangeven wat de beoogde land-taalcombinatie is. Ook heeft dit als voordeel dat je per land informatie krijgt van Google.

Google let natuurlijk vrijwel niet op de metatags, kijkt Bing bijvoorbeeld naar het stukje code in de Head van je broncode; <meta http-equiv=”content-language” content=”nl”>. Hier staat de taalcode en het land in.

3. Welke zoekmachines zijn belangrijk voor je internationale SEO?

In Nederland horen we natuurlijk niets anders als ‘Google is heer en meester’. Toch zijn er genoeg andere zoekmachines die op andere plekken in de wereld marktleider zijn. Baidu is dat bijvoorbeeld in China, in Taiwan is dat Yahoo en ga zo maar door. Doe dus onderzoek alvorens je een land gaat veroveren.

international-seo-global-seo

4. Welke domeinnaam gebruik je bij internationale SEO?

Dit blijft altijd een lastig puntje. Een website bijhouden kost al erg veel tijd, laat staan als je er ook nog eens meerdere moet bijhouden. Toch is dit het beste voor internationale SEO. Je kunt namelijk beter één domeinextensie per website hebben.

Er zijn twee soorten domeinnamen, namelijk: generieke en landdomeinnamen. Ze worden vaak generic Top Level Domain (Gtld) zoals .com, .info etc. en country code Top Level Domain (ccTLD) zoals .nl, .be etc. genoemd. Voor de duidelijkheid, je kunt dus beter www.jewebsite.de hebben voor Duitsland dan www.jewebsite.nl/de of www.jewebsite.com. Natuurlijk is de factor tijd hier ook belangrijk bij, meerdere websites kosten nu eenmaal meer tijd maar in een concurrerende markt zijn dit wel aspecten die het verschil kunnen maken.

Sterker nog, het is beter als je IP-adres in het focusland gevestigd wordt. Google vindt het namelijk niet leuk wanneer een Franstalige website in een ander land is gehost.

5. Kun je de lokale vindbaarheid bij je SEO ook verbeteren?

Heb je een kantoor in het desbetreffende land? Vermeld dit dan zeker op je website! Meldt dit bijvoorbeeld ook in Google My Business, Bing places en andere belangrijke websites voor lokale vindbaarheid.

Internationale SEO

6. Is social media belangrijk bij het behalen van een goede internationale SEO-positie?

Links naar je website zijn altijd goed. Vooral van kwalitatieve websites en dat zijn social media kanalen natuurlijk. Worden jouw berichten dus veel gedeeld in het buitenland, dan is dat natuurlijk goed voor je vindbaarheid. Daarnaast zorgt naamsbekendheid natuurlijk ook voor een toename in het zoekgedrag naar jouw website.

Maar ook hier geldt hetzelfde, niet ieder social media kanaal is even populair in ieder land. Rusland gebruikt bijvoorbeeld veel Vkontakte. In Duitsland is Xing aardig populair. En ga zo maar door.

7. En hoe ga je nu internationaal organisch scoren?

Al is de techniek die we hierboven beschreven, écht de basis. We hebben hierboven nog lang niet alles genoemd wat hierbij belangrijk is.

Content en linkbuilding zijn echter ook niet te vergeten en cruciaal. Een grote rankingfactor is nog altijd het verzamelen van links naar je website. Zorg dus dat je kwalitatieve links naar je website krijgt van andere websites.

8. Hoe houd je nu bij op welke posities je in Google staat met internationale SEO?

Het is natuurlijk niet zo dat je van de een op de andere dag een goede positie in de zoekresultaten hebt, maar houdt het wel vanaf het begin goed bij. Hier heb je hele mooie tools voor om dit bij te houden zoals bijvoorbeeld de gratis rankchecker van firefox. Het handigste is het natuurlijk wanneer je iedere maand een standaard rapportage krijgt waarin je overzichtelijk kunt zien wat je posities zijn zodat je hierop kunt bijsturen. Wij hebben daarvoor mooie maandelijkse SEO-rapportages, neem eens contact met ons op om hiervoor de mogelijkheden te bespreken.

9. Heb jij geen tijd voor internationale SEO? Gebruik dan Google AdWords

Buiten het feit dat je voor Google AdWords ook goede landingspagina’s moet hebben om resultaat te behalen, kost dit wel minder tijd om goede posities in Google te behalen. Heb je dus geen tijd voor internationale SEO, zet dan internationaal Google AdWords in of besteed je activiteiten uit. Dit laatste is sowieso verstandig, het is namelijk echt een vak apart waarbij je simpelweg expertise nodig hebt om resultaat te behalen.

Conclusie:

Internationale zoekmachineoptimalisatie kost nu eenmaal enorm veel tijd en naast het bovenstaande komst er nog enorm veel expertise bij kijken. Wil je samen met ons eens kijken hoe we uw internationale SEO-posities optimaliseren? Neem dan eens contact op voor een vrijblijvend gesprek.

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.