Waar moet je op letten bij internationale zoekmachine optimalisatie (SEO)? 11 tips.

SEO
Door Gonect 21 mei 2019
Internationale zoekmachine optimalisatie SEO
Is het voor jouw organisatie tijd om de internationale markt op te gaan? Ben je in Nederland al goed vindbaar, maar zie je nog weinig verkeer uit andere landen? Dan wordt het tijd om met internationale SEO aan de slag te gaan.

Op deze 11 dingen moet je letten bij internationale zoekmachine-optimalisatie:

  1. Wat is je huidige internationale SEO-status?
  2. Op welke zoekwoorden wil je gevonden worden?
  3. Op welke talen richt jij je met internationale SEO?
  4. Welke zoekmachines zijn belangrijk voor internationale SEO?
  5. Welke domeinnaam moet je kiezen?
  6. Kun je de lokale vindbaarheid in een ander land ook verbeteren?
  7. Is social media belangrijk bij internationale SEO?
  8. Hoe zit het met link building?
  9. Hoe zorg je ervoor dat jouw website ook in het buitenland snel is?
  10. Hoe houd je bij op welke posities je in Google staat?
  11. Wat als je geen tijd hebt voor internationale SEO? (Hint: gebruik Google Ads)

1. Wat is je huidige internationale SEO-status?

Succesvolle SEO begint altijd met een goed onderzoek. Hiermee bepaal je de prioriteiten en doelstelling van jouw internationale strategie.

De eerste stap is een nulmeting, waarin je jouw huidige internationale vindbaarheid, verkeer en resultaten meet. Vraag je hierbij de volgende dingen af:

  • Welke landen zorgen op dit moment voor organische vindbaarheid en verkeer? Met organisch bedoelen we verkeer dat via zoekmachines als Google op jouw website komt.
  • Welke lijn zie je hierin? Stijgt het verkeer of neemt het juist af? En wat zijn de verschillen per land?
  • Welke zoekwoorden en pagina’s zorgen op dit moment voor zichtbaarheid bij de meest belangrijke landen?
  • Wat is de CTR (doorklikpercentage) en hoeveel conversies leveren je huidige zoekwoorden en pagina’s op?

Door de bovenstaande vragen te beantwoorden weet je waar je op dit moment staat. Gebruik (gratis) tools als Google Analytics en Search Console om de relevante data te verzamelen. En zet alles op een rijtje in Excel of maak een dashboard met Google Data Studio.

Als uit de data blijkt dat je uit bepaalde landen nog weinig websitebezoeken krijgt, wil dat overigens niet zeggen dat daar geen kansen liggen. Misschien is er wel een enorme zoekpotentie in deze landen. Een zoekwoordenonderzoek geeft hier antwoord op.

2. Op welke zoekwoorden wil je gevonden worden?

Een internationaal zoekwoordenonderzoek is een stuk uitgebreider dan een nationaal onderzoek. Bekijk per land welke zoekwoorden relevant zijn voor je branche.

Met behulp van tools als Google Keyword Planner, UberSuggest of Ahrefs breng je de volgende gegevens in kaart:

  • Relevante zoekwoorden en zinnen die gebruikt worden als de internationale doelgroep naar jouw diensten of producten zoekt.
  • Het zoekvolume op die zoekwoorden per land.
  • De concurrentie in die landen. Dit geeft aan hoe moeilijk het is om een zoekwoord te ranken.
  • Je huidige positie op die zoekwoorden in de betreffende landen.

Hieruit volgen de meest kansrijke zoekwoorden per land en weet je precies waarmee je van start kunt gaan.

Pro tip: SEO’s die thuis zijn in de taal van de doelgroep (Duits of Frans bijvoorbeeld) zijn vaak beter in staat om een goed zoekwoordenonderzoek af te leveren. Daarom schakelen wij altijd native speakers in als we onderzoeken doen in een andere taal dan Nederlands of Engels.

3. Op welke talen richt jij je met internationale SEO?

Het is een open deur, maar het gaat vaak verkeerd: aan zoekmachines aangeven op welke taal je gevonden wilt worden.

Google gebruikt bijvoorbeeld de Hreflang-tag om de taal van een website te bepalen. Door Hreflang weet Google welke versie van de pagina aan een gebruiker getoond moeten worden. Het is daarom van essentieel belang dat deze goed ingesteld staat! Anders krijgt een Duitse bezoeker misschien een Franse pagina te zien en dat draagt niet bij aan een goede gebruikservaring.

De Hreflang-tag plaats je in de header van de website en je specificeert alle mogelijke taalversies van een pagina. Ook adviseren we om een x-default in te stellen. Die vertelt Google welke versie getoond moet worden als een bezoeker buiten de beschikbare talen valt.

Met Hreflang voorkom je ook dat vertaalde pagina’s als duplicate content worden beschouwd. Dat is belangrijk, want duplicate content is schadelijk voor de SEO van jouw website.

In de onderstaande video wordt de Hreflang-tag verder toegelicht:

Deel verder ook je Sitemap op de verschillende talen in en zorg dat je de juiste taalinstellingen gebruikt in Google Search Console. Hierbij adviseren we om alle specifieke landen uit je  internationale SEO-targeting los toe te voegen. In search console kun je vervolgens in de subfolders aangeven wat de beoogde land-taalcombinatie is. Ook heeft dit als voordeel dat je per land informatie krijgt van Google.Hoewel Google de Hreflang-tag gebruikt om te bepalen welke versie van een pagina, is het nog altijd slim om ook de HTML-landcode te specificeren. Met een simpel stukje HTML-code in de header van een pagina geef je de primaire taal aan.Bij een Engelstalige pagina ziet dat er zo uit:

HTML-landcode voorbeeld Engels

4. Welke zoekmachines zijn belangrijk voor je internationale SEO?

In Nederland is Google heer en meester als het op zoekmachines aankomt. Toch zijn er genoeg andere zoekmachines die op andere plekken in de wereld marktleider zijn. Baidu is dat bijvoorbeeld in China en in Taiwan is dat Yahoo. Doe dus onderzoek voordat je een land gaat veroveren.

internationale zoekmachines

5. Welke domeinnaam moet je kiezen?

Domeinnamen zijn altijd voer voor discussie en internationale SEO maakt die discussie alleen maar lastiger!

Kies je voor een gTLD (jouwwebsite.com), ccTLD (jouwwebsite.de) of toch liever voor een subdomein (de.jouwwebsite.nl)? Elke vorm heeft zo zijn voor- en nadelen, maar welke werkt het beste om in het buitenland te scoren? We zullen ze even kort doornemen.

5.1. Subdomein

Een subdomein is een extensie van een domeinnaam. Http://helpdesk.domeinnaam.nl is bijvoorbeeld een subdomein van http://domeinnaam.nl. Google ziet een subdomein echter als een aparte website en dat maakt het lastig voor SEO. Je moet nu namelijk voor twee websites (domeinnaam.nl én helpdesk.domeinnaam.nl) content schrijven, websitestructuur verbeteren en link builden. Dat is dus dubbel werk! Daarom is een subdomein zelden geschikt voor internationale SEO.

5.2. ccTLD

CcTLD’s ( Country Code Top Level Domains) zijn domeinnamen die specifiek zijn voor landen. Het bekendste voorbeeld zijn domeinnamen die op .nl eindigen, maar website.de en website.co.uk zijn ook ccTLD’s.

Het grote voordeel van deze domeinnamen is dat ze veel vertrouwen wekken bij de gebruiker. Als Nederlander koop je natuurlijk liever een wasmachine bij een Nederlandse webshop dan een Spaanse. Daardoor zul je eerder klikken op wasmachinekopen.nl dan wasmachinekopen.es. De eerste is simpelweg meer betrouwbaar.

Om dezelfde reden is een ccTLD als website.nl op de internationale markt in het nadeel. Onze oosterburen klikken immers liever op webshop.de dan de Nederlandse equivalent.

Een ccTLD is dus een betere keuze dan een subdomein, maar het is nog niet ideaal voor internationale SEO.

5.3. gTLD

Een gTLD is een Generic Top Level Domein en hieronder vallen bijvoorbeeld domeinnamen die op .com eindigen. Deze domeinnamen zijn daardoor niet gebonden aan een specifiek land. Ook .edu, .gov, .biz en zelfs .museum zijn gTLD’s.

Zoals de naam al zegt zijn gTLD’s generiek en daarom erg geschikt voor internationale SEO. Geen enkele nationaliteit zal zich storen aan een domeinnaam die op .com eindigt. Natuurlijk zul je met een .nl meer vertrouwen krijgen in Nederland, maar we zijn hier op zoek naar de beste keus voor internationale SEO, en dat is een gTLD.

Met alleen een website.com ben je er natuurlijk nog niet. Je moet er subfolders aan toevoegen zodat gebruikers van taal kunnen wisselen. Voor elke taal voeg je een subfolder toe, waardoor de verschillende URLs er uiteindelijk als volgt uit komen te zien:

  • website.com (Nederlandstalig, dat is de standaardsite)
  • website.com/en (voor Engels)
  • website.com/de (voor Duits)
  • website.com/es (voor Spaans)
  • Etc.

Tot slot nog een disclaimer: het lijkt nu alsof je voor internationale SEO altijd een gTLD nodig hebt. Dat is niet zo. In sommige gevallen is het zelfs slimmer om met een ccTLD door te gaan. Misschien heeft jouw .nl-domein over de jaren veel waarde opgebouwd. Het is dan zonde om de website naar .com te migreren.

Ook als het grootste deel van je klanten uit Nederland komt, is het vaak verstandig om voor een ccTLD met een subfolder te kiezen. Dan blijf je betrouwbaar voor jouw Nederlandse achterban en kunnen de Duitse klanten op www.website.nl/de terecht.

6. Kun je de lokale vindbaarheid in een ander land ook verbeteren?

Heb je een kantoor in het land waar je vindbaar wilt worden? Vermeld dit dan zeker op je website! Meld dit bijvoorbeeld ook in Google My Business, Bing places en andere belangrijke websites voor lokale vindbaarheid.

Zo weten zoekmachines dat je een internationale speler bent. En je internationale klanten kunnen meteen naar je buitenlandse locatie navigeren. Twee vliegen in één klap!

7. Is social media belangrijk bij het behalen van een goede internationale SEO-positie?

Hoewel social media niet direct de vindbaarheid van je website verbeteren, zijn ze wel belangrijk voor je naamsbekendheid. En als meer mensen de naam van je bedrijf kennen, gaan ze er ook vaker naar zoeken. Zorg er daarom voor dat ook de social media-kanalen internationaal zijn, zodat je alle talen in je doelgroep bereikt.

Let wel op, want niet ieder social media-kanaal is overal even populair. In Nederland gebruiken we veel Facebook, Instagram en LinkedIn, maar in Rusland gebruiken ze Vkontakte. In Duitsland is Xing weer aardig populair.

Het loont om deze kanalen in kaart te brengen en een goede strategie te formuleren voordat je jezelf op een specifiek medium focust.

8. Hoe zit het met link building?

Nu heb je een meertalige website, die technisch dik in orde is. En ook jouw content is helemaal up-to-date en perfect afgestemd op de doelgroep.

What’s next? Links natuurlijk!

Links van andere websites zijn nog altijd een belangrijke ranking factor. Even kort door de bocht: met veel relevante links die naar jouw website verwijzen, zul je beter ranken in Google.

Bij internationale SEO is relevantie het sleutelwoord. Als je op de Britse markt wilt scoren met alleen links van Nederlandse websites, wordt het moeilijk om met concurrerende zoekwoorden op de eerste pagina te staan. Google beschouwt die Nederlandse links namelijk als minder relevant dan een link uit Groot-Brittannië.

Zorg er dus voor dat websites uit het land van jouw internationale doelgroep naar jouw pagina gaan linken.

Overigens kijkt Google niet alleen naar het land van herkomst als het om link building gaat. Relevantie wordt ook bepaald door de inhoud van de bronpagina. Een link van een voetbalwebsite levert bijvoorbeeld minder op als jouw website zich volledig op het bouwen van badkamers richt. En vice versa.

Het krijgen van relevante links die ook echt opleveren is vaak een hele klus. Neem contact op en laat ons je helpen. Wij hebben de tools én kennis in huis om jouw website nationaal en internationaal te laten scoren.

9. Hoe zorg je ervoor dat jouw website ook in het buitenland snel is?

Een snelle website is essentieel voor de online vindbaarheid. Met internationale SEO is het echter moeilijk om op verschillende locaties dezelfde snelheid te garanderen. Dat komt doordat de afstand tussen een gebruiker en de server veel kan verschillen. We lichten het kort toe:

Jouw website wordt op een Nederlandse server gehost. Als een Amerikaanse gebruiker de website bezoekt, gaat er eerst een verzoek naar Nederland. Daar staat de server immers. Daarna stuurt de server de gevraagde data terug naar de VS. Er wordt dus twee keer over een grote afstand data verstuurd, voordat de gebruiker jouw website kan zien.

En net zoals het langer duurt voordat een pakketje uit het buitenland bezorgd wordt, duurt het ook langer voordat data vanuit een Nederlandse server bij een Amerikaanse gebruiker wordt geleverd.

Om deze afstand tot de server te verkorten, kun je jouw website in het land van keuze hosten. Maar het is nog slimmer om een CDN (= Content Delivery Network) te gebruiken.

Een CDN is een wereldwijd netwerk van servers waarop (een versie van) jouw website bewaard wordt. Als een Amerikaanse bezoeker vervolgens jouw website bezoekt, zorgt de CDN ervoor dat hij verbinding maakt met een server in de VS.

Daarmee blijft de afstand tussen de gebruiker en server minimaal en blijft jouw website snel, zelfs in het buitenland!

Wat is een CDN server

 10. Hoe houd je nu bij op welke posities je in Google staat met internationale SEO?

Het is natuurlijk niet zo dat je van de een op de andere dag een goede positie in de zoekresultaten hebt, maar houd het vanaf het begin goed bij. Zo kun je zien of jouw SEO-inspanningen ook betere posities opleveren.

Hier zijn handige (gratis) tools voor zoals de Live SERP tool of Keyword Rank Checker. En kijk eens in de Google Search Console van jouw website. Daarin zie je de gemiddelde positie van de zoekwoorden waar je nu al op gevonden wordt.

Het is natuurlijk nog handiger als je regelmatig een SEO-rapportage ontvangt met daarin jouw posities in Google en andere zoekmachines. Bij Gonect sturen we deze rapportages maandelijks naar onze klanten. Zo blijven zij altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

11. Geen tijd voor internationale SEO? Gebruik Google Ads

Het duurt vaak lang voordat SEO goede posities oplevert, maar die tijd is niet altijd beschikbaar. Misschien heb je over een maand de lancering van een nieuw product gepland. SEO is dan niet de beste strategie om snel te scoren. Google Ads biedt de uitkomst.

Hoewel je ook voor Ads een goede website moet hebben, hoef je niet te wachten totdat de posities in de zoekresultaten verbeteren. In plaats daarvan schrijf je advertenties die direct in Google getoond worden. Je betaalt weliswaar een prijs voor elke klik, maar je bent wel direct zichtbaar.

Dus heb je geen tijd voor internationale SEO? Kijk dan eens naar Google Ads. En schakel een partij in die weet waar zij mee bezig is, zodat jouw budget optimaal gebruikt wordt.

Conclusie

Internationale zoekmachine-optimalisatie is altijd een uitdaging. Het kost veel tijd en energie om in het buitenland resultaat te halen. Gebruik de tips uit deze blog om een stap in de goede richting te zetten en de basis voor een succesvolle SEO-strategie te leggen.

Kom je er zelf niet uit? Of blijf je op de tweede pagina van Google steken? Dan weet je ons te vinden. Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek en dan kijken we samen naar hoe wij jouw website beter vindbaar kunnen maken in Duitsland, Frankrijk, de Verenigde Staten of elk ander land naar keuze.

Andere blogs

Google AI Overviews voor search
Google Ads
Online Marketing
SEO
Google AI Overviews for search
Door Bart Rietjens 30 mei 2024
structured-data-blog
Online Marketing
SEO
Structured Data
Structured data: spreek dezelfde taal als Google
Eddie van Leuven - SEO Specialist
Door Eddie van Leuven 23 november 2023